Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet ved ganacherne
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 17:17

Hej med jer.

Min hest har den seneste uge været hævet i ganacherne. Kun hende og et føl har været hævet. Hun er frisk og spiser som hun plejer.

Hvad kan det være? Kan det påvirke ridningen? (hun har været lidt svær de dage hun har været hævet)

Håber at høre fra jer

MVH.

Jeanne & Safir

- Du er bare så meget mere, end min bedste ven..

0
0
Svar på denne tråd

kender det
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 19:06

Hej. Jeg kender det. Det er mit hingste føl/plag også hver aften når han kommer ind fra fold. Jeg har snakket med dyrlægen om det og hun siger at det er jordbakterier som de hæver op af. Nogle siger at man skal give dem sure æbler når de kommer ind da de så danner mere spyt og "renser" så halsen. Ang. ridningen skal du tage din hest ind 2 til 3 timer før den skal rides ( hvis du bøjer nakken på den)for at hævelsen når at falde inden du sadler op.

Charlotte H
0
0
Svar på denne tråd

Rødder
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 19:21

Jeg har hørt flere sige, der i blandt en dyrlæge, at de mener det er en (allergisk) reaktion på de nye skud der er i jorden, som heste skraber op og spiser. problemet forekommer somregel altid i det tidlige forår når altid så småt begynder at spire.

Hilsen Karina

0
0
Svar på denne tråd

Middel mod hævede ganascher
Forfatter: 
Dato:  06-03-2008 21:49

Du kan også bruge citron. Det brugte jeg engang til min datters tidligere pony, da den fik det om sommeren. Der var forklaringen en eller anden form for allergisk reaktion, så vidt jeg husker....

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

allergisk reaktion...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 07:56

Jep, jeg har også hørt det er en allergisk reaktion for nogle jordbakterier...

Der er en i den stald, hvor jeg står der bruger æblecider eddike, og det virker!

Hun fylder vandkoppen med vand, og hælder en kapsel i, hver dag... Og hun har ikke set hævet ganacher siden hun begyndte på det

Måske det kan hjælpe?

Mvh. Lotte

¨˜"°º•Heimdals Knut•º°"˜¨

- Gudens Hest -

Sirius

* * * A star in the making * * *

Life Is like a Box of Chocolates - You Never Know What You're Gonna Get!

0
0
Svar på denne tråd

Hævede ganacher
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 08:11

Jeg er enig med de andre, i at det er en allergisk reaktion. Min gamle hoppe havde det samme.

Men mht. ridning har jeg fra forskellige dyrlæger fået at vide, at jeg ikke måtte ride hesten til biddet og få det til at stramme i ganachen, da det kunne ødelægge vævet. Dog måtte jeg gerne ride ture på hesten i skridt, trav og galop, da det kun mindskede hævelsen, hvis der kom en øget blodgennemstrømning.

Så jeg ville absolut ikke ride seriøst på hesten de dage den er hævet.

0
0
Svar på denne tråd

Hamster kinder................
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 10:18

det er hvad min datter kalder det - når hendes pony har hævede ganascher.

Og ja - det er en allergisk reaktion. I vores tilfælde over for svampespore i rødder/græs - og kun i perioder.

Heste/ponyer må aldrig rides til biddet, hvis de har "hamsterkinder".

Æblecider eddike Det vil vi prøve - tak for tippet

0
0
Svar på denne tråd

Tak for tippene
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 08:37

Jeg vil prøve at give hende noget æblecider eddike i hendes vandspand. Kan hævelsen virkelig nå at falde så meget på 3 timer så den kan ride undervisning eksempelvis.?

Jeg tror jeg hellere må aflyse. Jeg skulle nødig have skadet hende..

MVH.

Jeanne & Safir

- Du er bare så meget mere, end min bedste ven..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider