Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 at fede en hest op
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 00:07

hej derude

er der nogle der har et godt forslag til hvordan mam får en hoppe med føl(3 mdr gammel), til at tage på+?

kan det være hun har orm?(fik ormekur for 4 mdr siden) hun er ret vommet men har intet fedt på kroppen, og derfor selvfølgelig ingen muskler.


foderplan:3 gange dagligt.

1 kg havre

0,5 kg byg

1l struktur musli

0,5 musli

en sjat olie+

salvimin grøn

1kg roepiller, opblødt

hver måltid ,helst delt op i to


vi syndes der er meget mad, hun har været halvdårlig et par gange((hved ikke af hvad)

skal til kåring om 1,5 mdr så hun skulle fylde lidt mere

på forhånd tak


trierhorses

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 00:30

Øhhh, jeg kan ikke se noget stråfoder i din foderplan...


Det er jo nærmest den vigtigste del...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder Foder.
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 00:34

Jeg ville give den ALT det hø den overhovedet kan spise, samt Build Up fra Brogården, suppleret med ekstra vitaminer´/mineraler da den jo er i fol..


Roepillerne skal du endelig blive ved med at give den.

Ville også have den på stald om natten hvis det var mig.

Sæt den evt på spåner, så den ikke æder alt det halm (halmvom)


Og til slut ville jeg give den en ormekur, og få tjekket tænderne.


www.brogaarden-foder.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja , hvor er...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 00:38

...høet henne?


Bortset fra det, så er hoppen da dækket ret godt ind m.h.t. alsidigt foder.


Hvor stor er hoppen iøvrigt?




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 01:24

Hmmm...jeg forstår ikke helt din fodring. Hesten får 3 liter musli + grøn salvamin - er den så ikke overdækket med hensyn til mineraler og vitaminer eller er disse forhold afbalanceret?

4.5 kilo korn er ikke så meget - vores følhopper får nogenlunde det samme, vi giver ikke roepiller, men derimod wrap ad libitum, desuden er der stadig lidt græs på folden.

Hvis din hest har fået ormekur for 4 mdr. siden burde den ikke have mange orm - men hvilken ormekur har du givet den, for det er jo ret relevant da der er resistens mod flere af dem. Jeg tror jeg ville tale med dr. dyr om dette og evt få taget en blodprøve for at se om hun har orm, da en evt smitte med bændelorm ikke kan ses i en gødningsprøve, I kan så samtidigt se om der er nogle mineraler eller lign hun er i mangel af.


Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer+mieraler
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 01:53
Som Grete er inde på så gælder det ikke om at hælde så meget tilskud i hesten som muligt. Få en til at lave en foderplan til dig evt. Hesten får alt for meget af "det gode"...


M.V.H. Riderlykke


Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..


Dressursadel købes. Se her

Boks søges i Odense SV/S. Kig her


Se min hjemmeside HER



0
0
Svar på denne tråd
 
 Der skal
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 10:58

gives hø/wrap ved siden af græsset.


Så skal müsli og salvimin grøn afbalanceres i forhold til hinanden, hvis det overhovedet er nødvendigt med begge produkter. Evt. find ét produkt, der passer til en hoppe med føl ved siden.


Fortsæt endelig med roepillerne, og så giv den noget mere olie, gerne 3 dl.


Men få lavet en foderplan, fodring på slum er skidt, og især når der er føl ved siden, og hoppen er så undervægtig.


Jeg kan anbefale www.foderplan.dk


Bimboe


En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 11:39

give wrap eller hø ad libitum (alt hvad hun overhovedet kan spise gennem hele døgnet), godt græs hvis det er muligt samt Build Up fra Brogaarden. Det bruger jeg selv til Twiggy, som jeg købte på marked og som trænger til at få noget sul på kroppen.


1½ måned er ikke lang tid at "fede en hest op på" og slet ikke en diegivende hoppe, så jeg ville ikke sætte forventningerne for højt. Giv dig god tid og glæd dig over de små fremskridt.


Mht. ormekur, så kan hun sagtens have orm selvom hun har fået ormekur for 4 mdr. siden. Dyrlægen kan nemt checke det for dig.



Sort/brun miniature (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem.


Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 mere mad??
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 11:42

Er det en stor hest??? For så er det umiddelbart ikke nok foder til en hoppe med så stort et føl. Medmindre de går på frodigt og godt græs (hvilket sikkert ikke er mange forundt i disse sol-tider.)


Så op med fodermængden og hø/wrap ad libitum (med mindre de har rigeligt med godt græs)


Venligst Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 puha... i fodre hårdt..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 12:01

omregnet får den


3 kg. havre.

1,5 klg. byg.

3 l. stuktur. 0,7 kilo pr liter ca. 2,1 kg.

1,5 l. musli 0,7 kilo pr liter ca. 1,2 kg.

1 kg. roepiller (tørt)


og en sjat olie???


dvs at den skal æde sig igennem. 8 kg krybbefoder + ca. 5 kilo roepiller.. + at den skal omsætte det.. Ja helt personligt syntes jeg det er en hel del..


Jeg er meget enig med de andre.. HØ eller wrap adlip 15-20 kg. i god kvalitet. og så 3 dl olie fordelt på 3 måltider. 1 dl pr måltid.


Er du sikker på at den er dækket ind med vitaminer og mineraler og at protein indholdet er højt nok i den foderplan?? For mig at se er der meget stivelse og ikke så meget fiber og det gør jo ikke processen at omdanne det nemmere..


Men lad os høre hvor meget hø den for.. det gør det lidt nemmere at bedømme det ordentligt..





www.staldrohan.dk
PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 13:42

Jeg forstår ikke hvorfor folk gisper over, at hesten skal spise 8 kg krybbefoder... Den spiser snilt 50 kg græs i døgnet på en rimelig fold...???

En diegivende hoppe skal have ekstra. Det er hårdt for kroppen at give mælk!

Jeg vil give dig det råd at hun skal have ca. 6-8 kg hø dagligt og 1 dl tørgær dagligt! Tørgær virker helt fantastisk! Du kan sagtens nå at fede hende op på 1½ månede med det som tilskud.

Giv hende blot den foderplan du har+ 1 dl tørgær dagligt!+hø og gerne 1 dl olie dagligt!

Desuden vil jeg råde dig til at give hende en håndfuld foderkridt i de måneder hvor hun giver mælk. Det er både godt for hende og føllet!

Købte selv en udsultet hest sidste år i okt. måned. Den havde sat tyk vinter pels, var trist og tynd. På de første 7 dage smed hun hendes vinterpels og fik fin blød sommerpels som var helt fantastisk blank(okt. måned), 14 dage havde hun taget 50-75 kg på og hun lavede reje hop på folden!

Tørgær er ren B-vitamin og det stimulere hesten optimalt. Den får en god tarmflora. Hove og pels bliver betydligt stærker og flotter. Hestens appetit øges kraftigt, den bliver glad og veltilpas! Hvilket er alfa og omega for en udstilnings hest!

Desuden vil jeg råde dig til at få tjekket hende for orm igen, specielt når hun er vommet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er der
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 15:11

altså ret så meget forskel på 8 kg krybbefoder, der består af korn, sukker og stivelse.

Og så 50 kg græs, som består af fibre og struktur, og som hesten er beregnet til og leve af og fordøje.


Deres fordøjelse er ikke lavet til korn, stivelse og sukker. Det er lavet til fordøjelige plantefibre og struktur.


Sådan er det, så det kan man vidst ikke sammenligne.


HVis foderplanen var lavet rigtigt, og den fik 8 kg krybbefoder bestående af roepiller, lucerne og en smule korn og derudover tilskudsfoder, kunne jeg forstå det.


Men ikke når det består af havre, byg og flere forskellige müsli blandinger.


En hest der skal tage på, skal have meget end de 6-8 kg hø du foreslår. de ville være bedremed dobbelt op af det, skære ned i kornet, fortsætte med roepiller, give olie og så vælge ÉT müsli produkt.


Bimboe


En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ggg
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 15:27

hej tak for svarene alle sammen

hun er en tinker på 147 , vi har (normalt)rigtig fine græsfolde, men desvære begrænset af tørken i år.

vi har muglighed for at give wrap

vi er opmærsomme på at tinkere ofte har bændelorm

hun kom fra irland for et år siden og der har hun gået på en stor mark, og aldri set en mineral, og har haft to føl i sin fireårige levetid

i har sendt mange gode råd og vi vil bruge det vi kan.


trierhorses

0
0
Svar på denne tråd
 
 her er et
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 15:43

billede af hende,

har lige været ude at tage det


trierhorses

0
0
Svar på denne tråd
 
 hun får alt for
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 16:04

meget foder skær ned på det og kør hende over på wrap, giv hende så meget ´hun kan æde af det pas dog på at hun ikke får diarre.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt for meget
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 17:34

Hej med dig.

Jeg kan se at din hests enkelte måltider er alt for store. Et måltid til en hest og her taler jeg om en stor hest, (stråfoder ikke medregnet), bør aldrig være på mere end 2 kg. Dens mave bliver ødelagt hvis man giver dem for meget. Byggen ville jeg udelade helt... det er ikke lige det man kalder "værdifuldt foder".

Giv hellere hø ad libitum og 1 dl. alm olie i hver foderblanding. (Max 3 dl. pr dag). (Jeg bruger helt alm. Solsikkeolie og dyrlægen siger at det er helt fint, hvilket man også kan se. Se hvor smukt hans pels skinner)

Prøv at se min hests forvandling. Kan ses på min præsentation.


Jeg fodrer med Spillers produkter (Cool mix og High Fibre Cubes) + 10 gram TravoExtra pr dag (Vitaminer og Mineraler) og 7,5 gram MSM (Styrker hove og knogler). Derudover får han 4 kg. gulerødder pr. dag (blødgør tarmene) og 3 tsk.fuld hvidløgsgranulat (modvirker orm og styrker immunforsvaret). Derudover har han flere forskellige sliksten hængende i boksen og kommer på fold et par timer om dagen.


Spillers hjemmeside: www.spillers.dk


De har også specielt foder til drægtige eller diegivende hopper og laver også en gratis foderplan til dig ud fra hestens individuelle behov. (Spørg efter Sanne. Hun er rigtig sød og hjælpsom).

Spillers har hjulpet mig meget, da jeg i dec. stod med en meget, meget tynd hest efter operation for tarmslyng, som skulle omstilles til et komplet anderledes foder end det han tidligere var vant til. (Dog intet foto på min præsentation af hvordan han så ud efter operationen... det gjorde for ondt at se på og jeg vil helst aldrig se ham sådan igen)

Nå... men nok af det...han har det jo godt igen :-)

Prøv selv at kontakte Spillers :-) Jeg kan kun anbefale det :-) Min egen hest er forøvrigt 1,61 i stang.

Held og lykke fra Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjkhsjkhsjkd
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 20:48

Hej


Jeg har selv en tinker/ICS - godt nok kun en plag på 2 år :)

Det lyder lidt vildt det krybbefoder hun får.


Jeg vil som de andre forslå dig at fodre med wrap ad lib.

Så skal du have fat i et foder beregnet til avlshopper og kun 1 slags.

Hun er ikke overdrevet tynd udfra billedet - Jeg kan ikke se ribben ;)

Så vil mene du godt kan nå det.

Jeg bruger selv Tjørnehøj Müesli super plus - det er et tilskudsfoder beregnet til ungheste + avlshopper som din.

Der er ingen korn i så det tilsætter man selv efter behov.

En ormekur og et tandeftersyn skal du have hurtigst muligt. (Husk at give den lille og de andre heste på folden også!)

Min har på 6 mdr. taget 100 > kg på! Og er vokset 6 cm.

Og det er uden "overfodring":

Hun har til de kom på græs fået følgende menu pr. dag.


1 kg super plus

6-8 kg wrap

50 g salvimin grøn

0,7 kg valset byg

20 g hvidløg

Lidt gulerødder


Måske du kan få en af de andre herinde fra til at beregne hvad din hest har brug for af disse ting (Med foderprogrammet foderplan-hest) Tror jeg nok det hedder.


Har du en god nogenlunde saftig græsmark hvor de endnu ikke har gået denne sommer?

Så sæt dem på den :) Det kan godt gøre lidt af arbejdet :)

Du bør også begynde at give den lille mad (hvis ikke du allerede gør det?) Det vil nok også hjælpe lidt på hans forslugenhed af mors foder :)


Hilsen Anna




Anna og Flicka - Et broget makkerpar !


Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.


Stanislaw Jerzy Lec






0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 22:35

er hun 147 sm i stg og du giver du meget foder... jeg er helt i chok...


min hest er 1,50 og 4 år og skulle tage meget på i vinters( jeg havde lige købte ham der) og der fik han...


masser hø (det er det vigtigste når en hest skal tage på)

1 kg hel havre

500 g natur müsli

equimun (for og styrke hans emunforsvar)


jeg kan da godt forstå din hest døjer med maven... det er fordi du overfodre hende...


det jeg synes er godt ved st. hippolyt er at man kan ringe derind og få rådgivning os af en dyrlæge omkring problemer man har... jeg havde lige købt min hest for ½ år siden og fik at vide at han skulle have 2-4 kg korn og 1 kg müsli om dagen (forkert rådgivning men jeg var jo godtroende og troede på selvom jeg vidste et eller andet sted at han fik meget mad).. nå men 3 uger senere stod min hest af og holdt med og spise sit foder... han spiste hø og drak vand i 1 uge men 1 dag hvor jeg kom derud hvade han hverken spist eller drukket vand... så ringede jeg efter vagt dyrlægen og han sagde han min hest havde vind kolik og det havde han nok fået fordi han ik havde spist noget i 1 uge... nå men jeg bestemte mig at fra den dag ville jeg fodre med st. hippolyt hvor hestene ikk skal have så meget foder om dagen... i det forløb hvor jeg skiftede foder på ham brugte jeg meget st. hippolyt rådgivning og det var til stor hjælp...


en anden god ting ved st hippolyt er at det er billigt at fodre med...


køb foder der er beregnet til hopper i fol og hopper der lige har folet... der er masser at ting som er godt for føllet og som det vil få gennem mælken...





Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år.


Vi tager til vores første stævne den 16/17 september 2006.


Blev den 22/7 2006 for første gng smidt af min unghest...AV...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider