Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp - hingsteplage sammen med hopper?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 11:51

Hej - håber der er nogen herinde, der kan give mig et godt råd? Min kæreste og jeg flyttede i april til vores drømmested (lejebolig på en gård med tilhørende stald) med vores tre små basser - en voksen islændervallak og to hingsteplage. De to hingsteplage havde vi lige købt - den ene er en sjælden Fell-pony som vi gerne vil avle på.


Vi havde, inden vi købte plagene, forhørt os hos udlejer, om vi måtte have hingste stående. Han var lidt bekymret over det med hingste, men vi aftalte, at hvis vi lejede hele stalden med fem bokse, så var det i orden. Og så købte jeg min drømmehest


Nu er der så bare sket det - efter vi er flyttet ind med heste og det hele - at udlejers kone selv vil have en hest hjem - en hoppe selvfølgelig... Hvad gør vi nu? Hun er et rigtigt sødt menneske - det er ikke det - og hun synes, vi skal se tiden an og se "hvordan det går". Men kan det gå? Er der en måde, hvorpå hingste og hopper kan gå sammen? I løsdrift vel at mærke. Jeg vil ikke have mine naturheste lukket inde!


Suk - efter min bedste overbevisning kan det kun gå een vej - enten skal hingstebasserne kastreres eller også skal vi flytte dem. Men er der nogen af jer derude, der har andre erfaringer? Skal lige siges, at drengene kun lige er et år - og ikke særlig hingstede endnu.


Håber I har nogle gode ideer... men må indrømme, at jeg er begyndt at kigge i boligannoncer igen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingste/hopper
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 12:18

Hvis I gerne vil have føl, er det en glimrende ide, at have hopper og hingste gående sammen! Og hvis I gerne vil have slåskampe, når hingstene bliver lidt ældre, er det også en glimrende ide!


Skal man have hopper og hingste gående sammen, er det EN hingst og resten hopper, ellers bliver der ballade...


Hvis I har lejet hele stalden, hvordan kan udlejer så proppe en hest mere ind?


I lejede jo netop det hele for at undgå bøvl...



0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 12:22

Min hingsteplag på 1 år løb så sent som igår igennem to hegn og bedækkede en hoppe!

Han er heller ikke særlig hingstet og Overgiver sig stadig over for alle de andre heste,men er der en hestegal hoppe i nærheden er de fleste små søde hingsteplage altså hingste allerede som 1års

Når det er sagt,hvis hun ikke har noget imod at få et føl så tror jeg ikke der sker noget ved at have dem alle gående sammen de første år da problemerne hingstene imellem som regel først opstår i 4-5 års alderen!


Formidling af spanske heste direkte fra avler.

Boks udlejes i hyggelig lille stald i Odense NV.Ridebane + 8 tønder land store folde til benyttelse året rundt.15min. i skridt til ridehus.500kr. inkl. halm.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun een hingst og hoppen skal
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 13:21
være drægtig (ikke nødvendigvis med den hingst).
Det kommer meget an på temperament og der har været adskillige tråde hvor vi der har hingst sammen under mere naturlige sociale forhold har beskrevet hvordan det kan gøres.
Min 3 års hingst kan godt gå på folden ved siden af en brunstig hoppe: HAN tager ikke hegnet, men nogen hopper kan finde på det for at komme i lag med den lækre steg...så som regel flytter vi ham, også af stress hensyn (men han stresser nu ikke)

Min hingst går med min vallak altid og vallakken bestemmer, han er ældst - 9 år og garvet hingsteopdrager, selv sent kastreret mod hingstens 3. Så går de begge med hopperne og føllene, når tøserne ER konstateret drægtige igen med anden hingst.Min er ikke avlsgodkendt endnu...

Det bedste I kan gøre er at holde din hingsteplag og vallakken i løsdriften og udlejers hoppe på en fold for sig med en anden til selskab.Og så kastrere den anden plag der ikke skal avles med.
Når hingsten er gammel nok til at bedække så anskaf en Fell- hoppe og lad ham gå med hende fast, men så er det IKKE sikkert at vallaken også kan være der - jeg er vist heldig at mine kan det.Og så skal hingsteplage opdrages hele tiden, en voksen drægtig hoppe er SÅ god til jobbet...og en ældre vallak kan også.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 De kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 13:30

bedække selvom de ikke er særligt hingstede og kun er 1 år.


Eneste "sikre" måde at have dem gående sammen er hvis hoppen er ifol. Så vil hun ikke have problemer med at afvise sådan et par knægte og de vil også have meget ud af at få lært lidt takt og tone af en erfaren dame.


Jeg ville også foreslå at lade hoppen gå sammen med vallakken på en fold og så de to hingsteplage sammen (evt. kastrer ham, der ikke skal bruges til avl) hvis det er muligt.





Sort/brun miniature (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem.


Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har lejet stalden
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 17:15

er du så ikke også den der råder over den??? Min første tanke var ligesom Stinedecor:


Hvis i har lejet hele stalden, hvordan kan udlejer så proppe en hest mere ind?



Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]


Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak allesammen
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 22:13

for jeres svar - selvom I desværre bare bekræfter min egen sunde fornuft, der siger mig, at vi nok skal finde et andet sted at bo. Er der nogen her, der kender nogen, der vil leje ud i nærheden af Horsens, Århus eller Randers? Fed lejlighed og masser af jord til næsten ingen penge?


Jeg blev ærlig talt også lidt muggen, især fordi de nu holder sig til at have sagt, at de ikke ville have hingste. Men så havde jeg jo ikke købt dem! Desværre har vi kun lejekontrakt på lejligheden - ikke på stalden. Og så er hun bare så sød, at jeg ikke kan få mig selv til at bruge mit normale, hidsige temperament!


Nå, indtil videre er det jo deres problem - hvis hun vil risikere et føl mellem hendes DV-hoppe og min araber-islænderpony, så fint med mig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider