|
|
| Gjordkrampe |
|
|
Hvad er tegnene på gjordkrampe? Og kan man gøre noget for at det ikke udvikler sig til det? Ricko er lidt sur når jeg spænder gjord, så jeg gør det stille og roligt og kun et hul af gangen samtidig med at jeg roser og beroliger. Jeg synes dog det er blevet værre den sidste uges tid til halvanden. Han er begyndt at rykke sig væk fra mig og bakke samtidig med at han lægger ører. Det hjælper til dels at jeg roser og beroliger. Kan jeg gøre noget anderledes? Og kan jeg forhindre at det udvikler sig til gjordkrampe? Er der nogle gjorde der er bedre end andre til følsomme heste? Den jeg bruger er en neopren dressurgjord. Lammeskind? Anatomisk? Andet?
Tina - Nu med ridedyr i hestestørrelse!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørg £isbeth (Baloo) |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
17-02-2006 21:29 |
|
Hendes gamle Monty havde gjordkrampe i svær grad, men ved hjælp af rutiner, så havde de vist en problemfri hverdag  Felur gjorde noget lignende engang. Det var sadlen, der ikke passede, men du har da lige fået en ny? Lammeskind på gjorden skader i hvertfald ikke. Det er ikke forbi, han måske har nogen lange hår, der kommer i klemme/niver?
Sød ponyvallak på 9 år, 147cm. i stang sælges. Indtil da, så vil han gerne rides og passes af en sød pige. Læs mere om ham her og kontakt Tina for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjordkrampe |
|
|
En hest, der har gjordkrampe behøver ikke nødvendigvis være sur, når der spændes gjord. Men mere bange/spændt. At hesten bliver mere og mere sur ved opsadling, kan jo også være fordi, den har et problem med ryggen eller et ben og derfor prøver at fortælle rytteren, at den altså ikke har lyst til at komme ud at ride. Nogle heste med gjordkrampe har det pga en ubehagelig oplevelse med sadlen, andre pga spændinger forårsaget af smerter i ben eller forskubbede hvirvler. Jeg synes, jeg har hørt om flere, der er blevet "kureret" eller har oplevet en bedring efter f.eks kiropraktorbesøg. Min har altid været bange for sadlen (for at få smidt noget på/over ryggen i det hele taget, dækkener og tæpper er heller ikke et hit), men hendes dårlige forben gjorde nok heller ikke sagen bedre. Men bare hun fik lov til at gå, når jeg steg op var det ikke et større problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Grimt anfald... |
|
|
Hej Tina. . Gjordkrampe udarter sig som regel i et grimt anfald lige pludselig, hvor hesten bukker sig lidt sammen, som om den vil rulle sig, den trækker vejret besværet og styrtsveder meget voldsomt, det forsvinder som regel lige så hurtigt igen så snart gjorden er åbnet...det er en ret så grim oplevelse.  . Mit bedste råd er at erhverve sig en gjord med elastik i begge ender, men er din hest blot vrissen når du spænder gjord tror jeg nu også du skal få kigget på sadlen...hesten prøver at fortælle dig noget.  .
De bedste hilsener fra Mette . OBS : Lige nu tilbydes der opstaldning på Skovvang, Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlen |
|
|
Sadlen er splinterny direkte fra sadelmager og er tilpasset ham. Derfor undrer jeg mig lidt over at det kan være den. Men jeg må ringe til sadelmageren og høre om han har tid til at komme ud og tjekke den efter. Der er ingen halthed eller ømheder andre steder at se... Tak for jeres svar indtil videre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan var |
|
|
han du prøvede ham !? nu er han ny for dig og i er begge måske lidt usikre på hinanden, det kan godt munde ud i sådan noget !! men en gjord med elastik i begge sider er god, jeg har en til amistar med elastik i begge sider og anatomisk, han har ikke gjordkramper men kan godt blive små irretabel når den skal spændes, en god ting er at stryge dem under maven inden den spændes, samt aldrig spænde den i ryk, men langsomt og jævnt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlen.. |
|
|
det lyder jo så ikke helt til det er den, men har du så redet ham hårdt, så han er blevet øm i musklerne i ryggen og derfor udviser disse tegn??
Krone og Bølge - En selvfølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Masser |
|
|
mavemusklerne. Rid den afslappet og dyb for lange tøjler. Hele tiden vekselvirkning mellem samling og stræk af ryg. Får den ordentlig kost? Lone
Massage tilbydes, evt. healing
Stalde søges i Trige omegn, fx. Hårup, Mejlby, Grundfør, Elev. Kender du et godt sted med ridehus i nærheden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt svar |
|
|
Da jeg prøvede ham sagde ejeren at han godt kunne være lidt sur når man spænder men det var ikke andet end at han lige vendte ørerne den anden vej. Jeg synes det er blevet værre... Han er ikke blevet redet ret meget. Den første uge fik han bare lov til at falde til og derefter har vi skridtet og travet en smule i ridehuset og lært hinanden at kende. Han er ikke samlet ret meget da jeg har en fornemmelse af at han har lidt problemer med tænderne og der er bestilt tandlæge til d. 28.2. Kosten er nøje udregnet efter foderplan og man kan se på hans pels at han trives på det foder. Han er blevet mere blank og blød... Jeg må prøve en gjord med elastik og lægge et lammeskind på. Og så ellers se hvad tandlægen siger for det kan jo også være han er begyndt at forbinde ridningen med noget der gør ondt, hvis tænderne er problemet. Frieserne er jo nogle følsommme heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Friesere.. |
|
|
er bestemt ikke mere følsomme end andre heste og hvad man selv gør dem til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor |
|
|
min hoppe havde voldsomme gjordkramper som blev værre og værre. Til sidst fik hun dem af dækkengjorden. Havde en kiropraktor ude, og efter 40 min. behandlin var problemet 100% væk, plus min hoppes gang var blevet større og blødere... Et mirakel:)
undervisning samt træning/uddannelse af heste tilbydes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ro og rutiner |
|
|
...er løsningen. Det første år jeg havde Monty kastede han sig baglæns ned på staldgangen næsten hver gang jeg spændte gjorden. Da han gjorde det første gang blev jeg naturligvis rædselsslagen - og det medførte at da jeg spændte gjort næste gang signalerede jeg ubevidst til ham at det var faaarligt. Og så var vi allerede inde i den onde spiral. hesten var lidt nervøs første gang - og så fik vi gensidigt skræmt hinanden halvt ihjel. Det var først da jeg fik noget hjælp fra andre der SÅ på os imens at vifik analyseret problemet, og fandt nogle rutiner der langsomt gjorde ham og mig mere og mere trygge ved situationen. Og hver gang han IKKE smed sig, blev jeg jo mere rolig - så efter lidt over et år holdt han helt op. Efter det tror jeg han gjortde det en eller to gange hvor der opstod uro i stalden mens jeg sadlede. F.eks. andre der trak deres heste ud i samme øjeblik - hvor han troede han skulle med. At arbeje med en hest der er så følsom kræver at der er ro i stalden - og at ens staldkammerater tager en del hensyn (også flere år efter) Det kræve også fleksibilitet. Det med at gøre som man "altid har gjot" eller som man har "lært er det korrekte" duer ikke. Hvis netop denne hest kræver andre rutiner for at føle sig tryg - så er gammel lærdom forgæves. Her er et par links til hvor det tidligere har været diskuteret. Min "opskrift" på hvad jeg gjorde, er i punktform i det første link (men mine punkter var MIN måde at løse det - din måde skal findes ud fra at iagtage din hest).: www.heste-nettet.dk/fo...453&t=1330 www.heste-nettet.dk/fo...7445/7419/ www.heste-nettet.dk/fo...4776/4750/
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hejsa... nu plejer alt jo altid fore gå på venster side af hesten, vi havde en gang en elev pony på rideskolen som også blev være og være og til sidst virkelig fik gjordkrampe, det starte på samme måde som din... jeg ved ikke lige hevm som fik iden, me de begyndte at spænde gjorden fra højre side i stedet fra den normale siden og siden har der intet været... måske hjælper det men ellers ville jeg nok også prøve med hestemassør eler akpunktur...det har mn hest haft godt af, og uanset om det fejler noget har de godt af en tur i ny og næ allgevel
Mvh Anita oldenborg sælges eller byttes til rolig skovturs hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny gjord og kiropraktor... |
Linda Mikkelsen |
18-02-2006 13:43 |
|
...det er min umiddelbare indskydelse. Har redet på en hoppe der også blev sur og prøvede at få en besked igennem når gjorden skulle spændes. Det var helt klart at hun oplevede ubehag. Jeg købte en anatomisk gjord med elastik i den ene side kun, men med gele midt på maven ca.(rideudstyrslageret til under 200,- kr).Og så spændte jeg i begge sider(pas på den ikke strammes for meget, den er nemlig nemmere med elastikken). Der var en kæmpe forskel næste gang jeg sadlede op!!Hun var klar med tandsættet men blev helt overrasket da jeg spændte gjorden og det ikke var så galt som hun forventede! Men kiropraktoren havde også lidt at komme efter siden hen. Så jeg mener beskeden gik i retning af at det først og fremmest var ubehageligt at få spændt gjord, og at hun var øm i ryggen og derfor ubehageligt at få smidt én i sadlen! Håber du kan bruge det til noget! MVH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny gjord |
|
|
Ny gjord er nu indkøbt med elastik i den ene side. Jeg købte samme tid et lammeskind at sætte ud over. Hjælper det ikke må jeg få en kiro ud. Nogle anbefalinger i Kbh´s området der kører ud? Jeg venter dog lige til tandlægen har været der for der er jo også mistanken om at han forbinder sadel med noget der gør ondt (biddet).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan.. |
|
|
klart anbefalde Marianne Bendixen.. Skriv til mig privat hvis du vil have hendes nummer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny sadel m.m... |
|
|
Tina, du skriver : "Sadlen er splinterny direkte fra sadelmager og er tilpasset ham."...er selve sadlen helt ny ? og har sadelmageren ikke været ude og kigge på den på hesten med og uden rytter efter tilpasningen ??? Problemerne kan altså også ligge her.  . Vores sadelmager tager af og til vores sadler med hjem en gang mere, hvis den ikke ligger helt perfekt efter første tilpasning, nemlig - så hvis du bare har fået udleveret sadlen...og den oveni købet er helt ny og stiv, så kan begge dele være årsager på hver deres måde. . Mht. elastikgjord, som jeg anbefalede tidligere på tråden, så er det ikke særlig sikkert du oplever den vilde forskel med elastik kun i den ene side, for den giver sig slet ikke i den side hvor der ingen elastik er ...så det er desværre lidt en halv løsning. .
De bedste hilsener fra Mette .
OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Sadlen er helt ny. Den er købt fra sadelmager der har været ude og se den på hesten. Han mente ikke der var noget der skulle laves ved den, medmindre jeg følte at jeg faldt tilbage i den, for så skulle der lægges lidt fyld bagtil. Det er ikke mere end 14 dage siden jeg fik den. Den er redet i max 10 gange så hvor meget den har sat sig ved jeg ikke... Hmm, det er meget hjernevridende, det her  Jeg må have fat i sadelmager også, så må han komme ud og se den på hesten igen... Jeg har prøvet at trykke Ricko på ryggen og han virker ikke umiddelbart øm i musklerne og der var ikke nogen synlig reaktion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Test i sadel |
|
|
Ja, prøv at få en sadelmager ud igen, og få endelig vedkommende til at se dig RIDE i den også...ofte afslører det nemlig manglende tilpasning, som ikke ses uden ryttervægten...og sadelmageren har også liiige det rette tryk til at teste om din hest har ondt i ryggen, det kræver lige lidt teknik, og er ikke sikkert du lige har ramt rigtigt selv, nemlig - de trykker dem også under maven på en bestemt måde for at tjekke sundheden i reflekserne, for hér skal hesten nemlig buge op i ryggen. . Op med modet antonius...det skal nok løse sig.  .
De bedste hilsener fra Mette .
OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan godt |
|
|
være jeg er helt forkert på den. Men næsten alle de heste jeg har mødt, der har haft problemer når gjorden skulle spændes, kunne "kureres" således: Gjorden sidder så løst i højre side, at den kan nå og spændes i første hul, uden at den sidder tæt på hesten. ( Dvs den strammer ikke) Trensen ligges på Derefter spændes gjorden 1-2 hul mere ( uden at den overhovedet bliver stram) Jeg går ud med hesten. Inden opsidning strammes gjorden så den er tilpas stram. ( efter påvarmning strammes gjorden så den passer) -- Svært at tolke hvad der sker hos jer, men jeg syntes ofte det er heste der har lært at når gjorden kommer så bliver den iløbet af max 30 sekunder spændt stramt ind på maven. - mange eleveponyer (f.eks) lærer jo også dette, og lærer derved at puste sig op for at slippe for den hurtige smerte- Giver du tid nok ved gjord spændingen? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjordkrampe |
|
|
Hej Tina Godt du er opmærksom, men har du tænkt på at det måske slet ikke er gjord krampe men at du måske ubevidst overføre de vaner du har fra Badullen til Ricko. Da han jo ikke kender dig endnu kan han måske slet ikke forstå hvorfor du gør tingene som du gør. Jeg har to ponyer og de er som dag og nat. Hvis jeg gør de samme ting ved Fritz som jeg gør ved Connery så kan jeg være helt sikker på at han går i baglås eller endnu være at han går i panik. Det er helt ned i en så simpel ting som at give grime på.
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Caro... |
|
|
Du kan godt have fat i en pointe der. Jeg gør jo tingene som jeg plejede at gøre ved Badullen. Jeg har slet ikke lært ham at kende endnu og ved ikke hvordan jeg skal gøre det for ham så han har det bedst. Tag nu en simpel ting som at give grime på. Ved Badullen kunne jeg let og elegang give hende grime på uden alt for meget fumleri. Ved Ricko, som jo er noget højere er det altså en anelse besværligt da der jo er næsten to meter op til ørespidserne. Det ene øre sætter sig måske fast under remmen eller pandelokken bliver trukket tilbage. Måske fumler jeg lidt mere ved ham og han bliver en smule nervøs ved det. Jeg kan dog ikke bare slå det hele hen men vil prøve om jeg kan få sadelmageren ud så hurtigt som muligt. Vil en lammepad egentlig tage lidt af trykket fra sadlen indtil da? Stalds: Ja, jeg giver altid god tid. Sadel lægges på, jeg sætter den i første hul i begge sider. Jeg går ud og tisser af, strammer gjorden endnu et hul i den ene side. Strækker begge forben så der ikke er en hudfold i klemme, giver trense på, tager jakke på, trækker i ridehus hvor jeg trækker ham et par omgange, da han stadig synes at ridehuset er ret farligt. Strammer gjorden nok til at sadlen ikke glider ved opsidningen. Skridter så varm og først der strammer jeg den som den skal være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina... |
|
|
Jeg har en hest med meget store "gjordkramper".. Dækkengjorde, opsidning uden sadel elastik gjorde mm. Jeg har i hendes yngre dage haft et tæt samarbejde med Tove Due - kiropraktor. Det viser sig at langt de fleste - stort set alle hest, der lider af gjordkramper, kan henledes til problemer med fysikken. Gjordkrampen kalder man det fordi nogle muskler bliver aktiveret under og påsiden af maven. Disse muskler har somregel en forbindelse til en skævhed på hesten, der derved gør det meget ubehageligt at få spændt gjorden.. Min hest blev rettet over mange gange og det blev også en del bedre. Jeg var dog desværre selv for langsom til at finde løsningen, da jeg også skulle igennem divers sadelprøvninger og muskelafslappende fra dyrlæger mm. , så psykisk vil gjordkramperne altid være til stede. Den dag idag skal jeg stadig hoppe op på hende uden sadel og lade hende trave 10 m. inden hun falder til ro  Den er brand ærgeligt - især for min dejlige hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Du siger noget, ang det med under/ved siden af maven. Ricko er meget følsom under maven, grænsende til det sure. Han lægger ørerne bagud når jeg strigler ham dernede men jeg har hidtil tolket det som at han var kilden. Jeg vil se at få kontaktet en kiro. Ved du om Tove Due kører ud og hvad koster hun ca?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tove Due kører som udgangspunkt ikke ud... |
99E |
19-02-2006 17:08 |
|
...men er på Egholm en gang hver 14. dag.
Hun tager 700,- for en behandling.
Jeg var oppe med Sorcha her i starten af måneden og for de 700 kroner (jeg ikke har betalt endnu fordi regningen ikke er kommet) fik jeg ca en times behandling: Først trækkes hesten frem og tilbage på staldgangen i skridt og trav - og rundt på små volter. Derefter "mærker" Tove hesten igennem og tjekker div. reflekser mv. Så "osteopaterer" (eller hvad det nu hedder, når man udfører osteopati, der er en form for kiropraktik) hun og hesteejeren hesten igennem (man bliver lige bedt om at "holde her" eller "trække et skridt frem" eller noget i den stil), og så stikker hun en flok akupunkturnåle i. Dem står hesten så med i en 20 minutters tid, før hun piller dem ud igen og ser hesten gå igen.
Vupti!
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beslutningen |
|
|
Nu har jeg besluttet mig for at indstille al ridning indtil jeg har fundet problemet. Der er ingen grund til at give ham mere smerte end han måske render rundt med  Så nu tager vi den fra en ende af med tandlæge, sadelmager og kiropraktor... Han er jo en helt anden når jeg har ham fra jorden af. Han har respekt for mig og jeg kan gå nye steder hen med ham uden at han hidser sig ret meget op. Han har det rolige væsen som han også havde da jeg var oppe og prøve ham. Det slår mig så også lige at han vist er faldet på folden den første uge jeg havde ham hjemme. Jeg så det ikke selv men fik det fortalt fra en i stalden at han lige var landet på den ene balle da han løb rundt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville også |
|
|
få tjekket endnu en gang om sadlen trygger. Vi har netop haft en hest på rideskolen med samme vane, og vi fandt ud at det var sadlen. Jeg vil næsten vove den påstand at ingen sadler bare ligger 100 % perfekt fra start af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan |
|
|
meget nemt være sadlen. jeg har en unghest som fik en dejlig bates sadel til over 13000 kr. Da den kom i tilridning opdagede træneren med det samme, at sadlen ikke passede helt super på trods af den var spritny og sadelmageren havde kigget på hest og sadel med mig på osv. Så træneren smækkede sin egen windsorsadel på.. og hesten stod bomstille under opsadling med det samme, hvor den med bates sadlen havde hoppet rundt på staldgangen. selv da sadelmageren blev kaldt ud igen troede hun i første omgang, det var fordi den var ung og ikke var opdraget fordi den sprællede og stivnede sig og næsten hang i kæderne, men da vi så smækkede windsoren på den,og den stod stille og kiggede, kunne hun godt se, at det var selve sadlen den ikke brød sig om. vi opgav at finde ud af hvorfor, men bare det at blive sadlet op med den forkerte sadel gjorde hesten ked af det og var skyld i den viste tegn på gjordkramper. Så jeg endte med at bytte min nye bates til en ny windsor og hesten står stille, når jeg sadler op og opfører sig alt i alt som en garvet ridehest nu. Så tro det eller ej, men det er ikke umuligt at det kan være sadlen den ikke kan lide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan sadler du op ??? |
ElseG |
20-02-2006 00:18 |
|
Ved kun at spænde gjorden fra en side af.. ??? Eller spænder du den skiftevis fra side til side.. ??? Husker du, at strække forbenene ud, inden du hopper i sadlen, så dellerne vender rigtigt ved gjorden... ???
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ElseG: læs længere oppe |
Camilla (Felur) |
20-02-2006 07:20 |
|
Der har Tina meget fint beskrevet hvordan hun gør:
Ja, jeg giver altid god tid. Sadel lægges på, jeg sætter den i første hul i begge sider. Jeg går ud og tisser af, strammer gjorden endnu et hul i den ene side. Strækker begge forben så der ikke er en hudfold i klemme, giver trense på, tager jakke på, trækker i ridehus hvor jeg trækker ham et par omgange, da han stadig synes at ridehuset er ret farligt. Strammer gjorden nok til at sadlen ikke glider ved opsidningen. Skridter så varm og først der strammer jeg den som den skal være.
Så det er ikke ligefrem hastværk, der præger opsadlingen.
Tina: er der ikke nogen i stalden, der han en lammeskindssadel, som du kan prøve at låne? Den er er jo "faconløs" i selve sædet, men har stadig en fast gjord. Hvis han reagerer mindre på sådan en, så er det måske i ryggen fremfor i gjordlejet han værgrer sig.
Sød ponyvallak på 9 år, 147cm. i stang sælges. Indtil da, så vil han gerne rides og passes af en sød pige. Læs mere om ham her og kontakt Tina for yderligere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt forslag |
pjemm |
20-02-2006 07:59 |
|
Den med lammesadlen er et godt forslag. Charlie opfører sig nøjagtig ligesådan, når jeg vil lægge sadel på og han er skæv i krydset. Men ellers er der ikke noget, ud over at han har fået en hvis forventning om at det måske bliver ubehageligt, og derfor reagerer en smule, men slet ikke som når sadlen rent faktisk er ubehagelig. Ponypuden er helt fjong. En ny sadel, som sadelmageren har beregnet til at skulle rides til i stopningen og måske derfor er en anelse for "pumpet" i forvejen, vil ikke give bedre resultat med ekstra padding under er jeg ret sikker på. Som det er sagt før, et par støvler i den forkerte pasform bliver ikke bedre af at man tager skisokker på indeni. Det er sjældent at sadlen er ubehagelig fordi den er HÅRD. Endelig skal du passe på du ikke står og roser og beroliger ham MENS han bøvler. For så er du faktisk ved at lære ham at opføre sig sådan. Jeg gør det at jeg hiver op i stroppen uden at spænde helt, holder trækket og siger intet til ørerne kommer frem igen, spænder og roser. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tove due |
|
|
Jeg kørte selv til Tove Due alle gangene.. Deropppe har hun nbåde løbebånd osv., så jeg betalte mig fra den lille køretur. Mener også hun er billigere hvis man kommer til hende ( det hjælper selvfølgelig kun på det, hvis man selv kan køre )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er øjnene man først |
ElseG |
20-02-2006 12:46 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må jeg spørge... |
|
|
Må jeg spørge, Else, hvad du mener med det? Mener du at jeg har købt ud fra udseendet på hesten og ikke har fået den tjekket inden jeg lagde pengene på bordet. For så synes jeg at du er lige grov nok. Men ret mig hvis jeg har fået en forkert opfattelse af dit indlæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blind på øjnene |
pjemm |
20-02-2006 13:11 |
|
Jeg er heller ikke så god til at gætte gåder... :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ElseG svarer vist ud fra hendes |
|
|
eget indlæg længere oppe, hvor hun spørgerom, hvordan du sadler op, og der bliver skrevet til hende, at der er en beskrivelse længere oppe. Dertil siger ElseG så, at det er øjnene man først bliver blind på. Ingen hentydninger til købet af den smukke eller tankerne bag... Du er nok i "forsvarsmode" TinaU, men det er der nok en grund til... måske?? Ihvertfald kan jeg også læse på dit indlæg på hyggen, at du måske har fået stukket nogle ting i næsen angående valg af hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Else's indlæg |
|
|
Tina og Pia, Else skrev først følgende indlæg: " Hvordan sadler du op ??? Ved kun at spænde gjorden fra en side af.. ??? Eller spænder du den skiftevis fra side til side.. ??? Husker du, at strække forbenene ud, inden du hopper i sadlen, så dellerne vender rigtigt ved gjorden... ???" Derefter bliver hun gjordt opmærksom på at du har beskrevet hvordan du gør, og at det stort set er samme fremgangsmåde. Også laver hun ovenstående indlæg hvor hun hentyder til at hun ikke havde fået læst dit indlæg: "det er øjnene man først bliver blind på" Sådan kan det gå hvis man ikke får læst alle indlæggene 
Caroline Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt sikkert, Susanne. |
|
|
Du har nok ret i at jeg nok er en smule i forsvarsmode. Når man først går ud og køber en hest til den pris og så kort tid efter finder ud af at der er noget galt, ja så kommer hentydningerne og hovedrysten. Nu kan jeg godt se at det er det Else hentyder til. *bukker mig i støvet* 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læse alt |
pjemm |
20-02-2006 13:34 |
|
En ting er at læse alle indlæggene - noget andet er om man har fået kaffe på det tidspunkt samt hvor debil cement man er i øvrigt  :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige et indspark fra sidelinien |
NinaL |
21-02-2006 00:47 |
|
>>>Sadlen er splinterny direkte fra sadelmager og er tilpasset ham.<<< Prøv igen med den gamle. Noget helt andet er - at der er gået "mode" i "gjordkrampe" ... Der er ufatteligt mange heste, der lider af "gjordkrampe" i disse tider. JEG fik (købte) også en hest med "gjordkrampe" ...  Sælgeren foreslog mig at have en pisk på stedet!!! - Så hesten fik en afstraffelse...  Hun (hesten) lagde ørerne tilbage, pustede sig op - hoppede på stedet - og gerne ind i mig - og kunne hun komme til det, så maste hun mig ind mod staldvæggen ... Jeg købte alligevel hesten ... Min første reaktion var, at jeg nok sagtens kunne "håndtere" hende. Dernæst blev jeg bekymret! For der VAR åbenbart nogle problemer. Efterfølgende blev jeg oprigtig interesseret i at vide, hvad f.., der foregik i hendes hoved ... Jeg "lurede" på hende - og iagttog hendes reaktioner, fra jeg kom ind i stalden (hvor hun ellers var sød nok) - til jeg tog striglekassen - og dernæst SADLEN!!! Fra en kurve på 10 som det højeste - dalede det konsekvent ned - til et sted under nul-punktet!  "Gimpen" (altså hesten) havde en glimragende point-system!: Hun var endda så tvær - at hun ikke engang kunne lide at blive striglet - for SÅ betød det sikkert, at SADLEN! kom på bagefter ...  "SADEL = ARBEJDE!"  Men for at gøre en lang historie (lidt) kortere ... Så lykkedes det mig - ved hjælp af humor! - at gøre hende lidt mere samarbejdsvillig.  Hun KUNNE absolut ikke fordrage, hvis folk LO af hende! Så jeg LO!  Når hun maste mig - så LO jeg - og gik helt op omkring hendes halsparti - så hun ikke kunne presse mig! Jeg LO - når hun lagde ørerne tilbage. OK ... Jeg indrømmer - at heste ikke kender "latter" - men måske i bedste fald bliver påvirkede af det, hvis dedt er en lyd, de ikke kender.  Men måske er det bedste "virkemiddel" at man SELV bliver bedre i stand til at "tackle" tingene, hvis man "distancerer" sig fra dem? "Vis frygt - og du bliver jaget".  Ingen tvivl om, at der findes heste med "gjordkrampe" ... Man HVAD er definitionen??? Venlig hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg synes du skal tage en dyb indånding. Du har lige købt en ny hest. Der er nu problemer med den, og du har kontakt til nogle eksperter, som du mener har den bedste kompetence for dig og din hest. Så tag den med ro og kys din hest på mulen. Du gør hvad du kan, og jeg er fuldstændig sikker på, at det hele nok skal løse sig for dig. Lad nu være med at gå i panik. Racen er robust og du er ikke uvidende. Christine
Natural Shirehorse www.dreampics.dk Beskæring - specielt problemheste - IKKE Strasser/barfods-princip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjordkrampe |
|
|
Hej Tina, Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at gjordkrampe er en handelsfejl. Jeg kender ikke til dit køb men har indtryk af at hesten er forholdsvis ny? tænk dig rigtig godt om før du poster en masse penge i det. Det er min erfaring at alle heste med gjordkrampe har en eller anden fysisk skavank - det er ikke ensbetydende med at hesten er ubrugelig men det kan give problemer og udgifter senere. Jeg har redet hest med gjordkrampe og den havde problemer med ryggen, det er en sød hest men der skal tages hensyn til hvordan den rides ellers får den ondt. Man bliver neurotisk når man rider sådan en hest for man føler skisme at man ser spøgelser alle vegne - og det synes jeg er alt for hårdt følelsesmæssigt. For mig lyder det nu som om sadlen ikke er i orden - men tjek det du har planer om men husk alligevel at hvis det ikke bliver bedre er det en fejl. Held og lykke Kh MetteH 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjordkrampe |
|
|
Jeg ville nok ikke kalde det her tilfælde gjordkrampe. Jeg ville heller ikke kalde det en handelsfejl, at hesten er sur under opsadling (jo hvis man kan finde en fysisk årsag til det), da slet ikke, når det er blevet oplyst på forhånd. Det jeg forstår ved gjordkrampe, er IKKE en hest, der er mere eller mindre sur ved opsadling, men en hest, der er bange for sadlen/gjorden og spænder meget op, når sadlen kommer på. Og har svært ved at bevæge sig. Med min var det aldrig så slemt, at hun var i nærheden af at smide sig eller lign. Nu er det ved at være længe siden, så jeg kan knap huske det, men jeg mener, jeg lagde hovedtøj på før sadlen, så hun ikke var bundet, når sadlen kom på. Men det var spændende at stige op. Det føltes lidt som at sidde på en tikkende bombe. Hun var meget spændt med ryggen skudt op og meget "kort" at sidde på. Folk kunne tro, hun var stokhalt de første par runder i det lille ridehus, pga hun gik så spændt. Men bare hun fik lov at gå, når jeg skulle op,og gjorden kun lige var spændt så hårdt, at jeg kunne komme op, uden at sadlen gled (for så var den helt gal), ja så gik det. Og tæpper, nej dem holdt jeg mig fra at lægge på hende. De kunne nemlig også udløse "gjordkrampe"/rodeoshow. Ligeledes farlige ting som granpynt til jul og et farligt juletræ i ridehuset. Så med hende sad en stor del af det i hovedet mere end i problemer med fysikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering |
|
|
Lige en opdatering: Jeg har nu kontaktet Charlotte Frigast og hun kommer imorgen og ser på problemet. Jeg skal nok holde evt interesserede opdaterede 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| caroline |
camilla p |
08-03-2006 06:31 |
|
der er en opdatering på hyggen tror nok overskriften er noget i retningen af: drømmen der brast til tina: det gør mig virkelig ondt, ¨åber du hurtigt kommer dig over det, og finder lykken igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv Rikke Schultz |
|
|
Ja, synes også at du skulle få sat en kiropraktor på sagen. Jeg kan varmt anbefale Rikke Schultz 24400015 - hun kører vist over hele landet. Hun tager ca 750 for undersøgelse og behandling. Hestens gjordkramper kan sagtens have at gøre med rygproblemer - måske er ribbenene ømme, og derfor gør det ondt, når du spænder gjorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|