Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sadel/gjordkrampe........
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 12:37
Jeg har fornyligt oplevet for første gang at se en hest med sadel/gjordkrampe. Lidt en skræmmende oplevelse må jeg sige. Jeg har hørt om det før, men aldrig oplevet det.
Er der nogen herinde der kan forklare mig lidt mere om det? Hvad det skyldes?

Man får jo ikke noget at vide hvis man ikke spørger - vel??Knus
Nynne9

Allways look at the bright side of life B-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sadel/gjordkrampe........
Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 13:06
Hej Nynne,

De flester mener det er psykisk, der delvist kan afjælpes ved fx. massage.

Det bedste at gøre hvis man har en hest med gjorkrampe er at have en gjord med elastik i enderne. Der er selvfølgelig forskel på graden af gjordkrampe fra hest til hest, men oftest er det en god ide at spænde gjord mens man trækker hesten rundt så undgår du at hesten krummer ryggen og kramper.

Med tiden har jeg oplevet at det bliver bedre og bedre, specielt hvis sadlen også er rigtig god til hesten, i mit tilfælde blev den gamle sadel skiftet ud med en luft sadel.

Håber du kunne bruge det.

MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 15:22
Min hest havde for nogle år siden et par anfald af gjordkrampe - hun smed sig/"besvimede", når gjorden blev spændt. Helt nøjagtigt, hvorfor det kom, ved jeg ikke, men vi (jeg + halvparten) havde dengang den teori, at hun havde følt sig "klemt" en dag, hvor halvparten skulle ride undervisning, var lidt sent på den, hesten var blevet fodret ret kort forinden og det hele faktisk var lidt kaotisk og gik lidt for stærkt - problemet opstod i hvert fald næste dag.

"Kuren" bestod/består i, at jeg giver mig god tid til opsadlingen - dog kan jeg nu blive færdig lidt hurtigere end lige efter anfaldene. I begyndelsen lagde jeg først sadlen på uden at spænde, så fik hun hovedtøj på (så hun ikke følte sig låst fast eller var bange for at falde i kæderne - hun havde også på den led fået en forskrækkelse), dernæst 1. hul i gjorden, forbensgamacher på, 2. hul i gjorden, bagbensgamacher på og ud. Når først vi var kommet uden for stalden, var det ikke noget problem at spænde færdig. Min "opskrift" er at give mig god tid og gå som katten om den varme grød, forstået på den måde, at jeg forsøger at tage hestens opmærksomhed lidt væk fra det med gjorden, så hun ikke fokuserer på "at nu sker det", men ikke sådan at hesten bliver forskrækket, naturligvis. Der er jo heller ikke nogen, der siger, at man ikke kan rense hove, ordne hale, tage en nussetur eller andet mellem sadelpålægning og gjordspænding (forudsat at hesten ikke flipper, når sadlen lægges på, men så er det jo også et væsentligt større problem end det, jeg stod med).

Håber, at du kan finde hoved og hale i denne vist nok lidt mystiske forklaring.

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-10-2001 15:35
Jeg har haft samme problem, og "kureret" det som Randi fortæller ved at give mig god tid.
Min hest får også først sadlen på uden at spænde gjorden, herefter hovedtøj (så han ikke føler sig fastspændt) - så spænder jeg gjorden et enkelt hul og trækker ud af stalden.
Jeg har ingen problemer haft efter at have brugt denne teknik.

hilsen Mette71
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 10:22
Hej alle! :-)

Tak for jeres råd, jeg tror jeg vil prøve at tage det lidt mere tid til opsadlingen og se om det hjælper.
Det jeg syntes var underligt ved det, var at jeg før har haft hesten (en jeg låner nogen gange)ude og at der ikke de andre gange har været problemer med krampe. Men det kan jo være det er gået rigeligt stærkt den dag det gik galt.
Heldigvis er hun ellers en dejlig rolig hest der ikke er urolig under opsadlingen, men jeg blev lidt bange og hun kunne jo komme til skade ved at krampe/besvime inde på staldgangen. Lidt underligt at ejeren ikke har sagt noget før, og jeg fik først at vide at hun havde gjordkrampe efter at have oplevet det første anfald. Syntes det var uhensigtsmæssigt af ejeren....

Men mange tak for hjælpen. :-)

Nynne9
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 11:01
Min fik gjordkrampe, da hun var ca. 10. Jeg synes også, at det er lidt underligt, at ejeren ikke har givet dig en lille advarsel, for det er bestemt ikke sjovt at stå med! Jeg har siden dengang haft 6-7 forskellige til at ride hesten og har hver gang sagt, at de skal være forsigtige. Det er jo ikke sjovt for dem - og min hest kunne jo komme til skade!

Venlig hilsen
Randi G.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 11:57
Jeg har haft problemet det første årstid jeg havde Monty.

Her er en tråd hvor jeg beskrev hvad jeg gjorde.
http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php4?f=3&i=1453&t=1330
Hygge
£isbeth
******** :-0

It is easy to be brave from a safe distance.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2001 12:32
Hej Randi

Jeg har siden det skete, ventet med at spænde gjorden til vi var trukket ud af stalden og der her ikke været problemer. Jeg håber heller ikke at jeg skal opleve det igen! Det kan jo gå grueligt galt hvis man ikke er klar over at en hest har det problem - så jeg tror at jeg vil være mere forsigtig efter den oplevelse, også lige råde andre til at fortælle det til de personer der skal ride hesten - jeg ville ønske jeg havde vidst det.

Knus
Nynne9
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-11-2001 12:25
Jeg havde også en hest, som viste sig at have gjordkrampe. Hun var sur, når vi spændte gjorden, og hun lavede bukkespring, når hun skulle i galop. Jeg fik det råd at købe en god neoprengjord og et geleunderlag, og det hjalp øjeblikkeligt. Det var dyrt, men pengene værd. Sadlen passede i forvejen, og da hun fik de andre to ting og opdagede, at det ikke længere gjorde ondt, slappede damen af. Min ridelærer sagde, at gjordkrampe er en krampe i en stor muskel, og krampen holder op, når man har redet en times tid. En elastisk gjord var ihverfald løsningen i vores tilfælde.

v.h. Elisabeth
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider