Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gjord-kramper...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 13:34
Min hoppe på ca 9 år er totalt mærkelig når hun får spændt gjord.
Det er ikke altid hun ligefrem har kramper, men hun spænder så meget at hendes ryg står i en bue, med det resultat at sadlen sidder helt oppe over manken når hun endelig slapper lidt af igen... Jeg bliver nød til at lægge trensen på før jeg spænder gjord, gør jeg ikke det... tja... så kan jeg roligt gå ud og købe ny grime og træktov... ik´ så fedt! Jeg bruger en gjord der snildt kan spændes 4 huller op i hver side. Jeg starter med at have den spændt helt ned i den ene side, så der er massere at tage af... men alligevel gør hun det...!?
Når hun har fået den spændt lidt fast, trækker jeg hende rundt til hun slapper af, så spænder jeg ét hul mere.... lidt frem.... og ét hul mere... sådan bliver jeg ved til den er spændt så meget at jeg kan hoppe op... Desuden halter hun på det ene forben når jeg spænder, men der er intet galt når så jeg rider...
Jeg har haft sadelmager ude, og sadlen ligger fint! Hun har heller ikke ondt i ryggen... Hvad kan det så være?
Jeg har da lært at være tålmodig, og vænnet mig til hendes små ideér, men alligevel ville det være rart hvis hun holdte op!
Hun gør desuden det samme med en longegjord.....

Håber nogen har en god ide´!?

På forhånd tak fra Camilla.

Ps. Jeg har haft hende i 3 år, og hun har altid gjort det...
0
0
Svar på denne tråd

Re: Gjord-kramper...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 14:27
Haha......(ikke for at gøre grim med nogen) men det lyder altså vildt sjovt.
En pony jeg kender har det lidt på samme måde med gjorden.
Han strækker bare halsen 20meter frem, spreder benene, lukker øjnene, og SPÆNDER ALT HVAD HAN KAN! Det ser bare så sjovt ud, at man mister alle sine kræfter når man skal spænde gjord,fordi at man er ved at bryde ud i det største grineflip. Det er ret provo, for så tror han at det han gør hjælper.
Men jeg kan da også godt følge dig i at det er bare lidt provo hele tiden at skulle trække lidt, spænde gjord, trække lidt, spænde.......osv.
Jeg har ikke rigtigt nogen råd til dig, men jeg synes bare lige at du skulle vide hvor sjovt det lyder :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 14:56

Hmmm... jeg har godt nok svært ved at se det morsomme i at hesten har gjordkramper, eller på anden måde psykiske skavanker over at få sadel på........ ???

Jg synes tværtimod at det er dybt tragisk at hesten åbentbart har haft så dårlige oplevelser med sadlen at den "flipper" sådan når den skal have den på.

Er hesten røntgenfotograferet eller på anden måde checket i ryggen..??

Jeg ville da umiddelbart være bekymret for om der sidder nogle skjulte skavanker og generer hesten..

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 15:16
Jeg tror, at du skal have fat i £isbeth (Monty).

Jeg _mener_ (beklager hvis jeg tager fejl) at Monty har haft det samme problem, og hun er vist helt ovre det nu. "Opskriften" er noget med tålmodighed... ;-)

Prøv evt. at søge på 'gjordkramper' inde under de forskellige fora. Det er længe siden, at der har været noget om det, men det er der!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 16:08
Hej Camilla
jeg var på et tidspunkt med til at tilride en hoppe som også havde voldsomme gjordkramper. Vores løsning var en gjord med elastik i. Jeg tror simpelt hen det handlede om at hesten følte sig "trykket", og det at hun kunne mærke at gjorden "gav sig" var nok til at hun slappede af. Det skal lige siges at hun aldrig havde haft dårlige oplevelser eller en forkert tilpasset sadel.
Det var måske værd at prøve?
mvh. Lykke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 19:05
Til Scarface....

Jeg har haft både massør og dyrlæge til at se på det, men der er ikke noget i vejen... Det skal så også lige siges at hun er endnu værre hvis det er en anden der sadler hende op, da jeg opdagede dette, var min 1. tanke at hun lavede fis med mig og andre... men det tror jeg nu alligevel ikke efter 3 år....

En gjord med elastik har jeg, det hjælper heller ikke... Jeg har også prøvet med kun en elastikgjord, det løste heller ik´ problemet...!?

Jeg ved sgu ik´ om hendes problem bare er at der er noget der sidder og strammer der...

Og til Donia...
Det er ikke sjovt at have en hest der åbenbart er bange for at få spændt gjorden, det er heller ik´ ski... sjovt at hesten kan finde på at springe ind i dig, eller endnu værre (kun set én gang!) -at hesten smider sig febrilsk ned på jorden og skader sig selv.... Selvfølgelig er der en grund til hendes problem, og jeg agter minsanten at finde ud af hvorfor! "Problemformulering": IKKE SJOVT!!!

Håber stadig nogen har svar....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 20:25
J men hvad med horsemanskip????

Der skal hesten lære at man godt må røre den over alt , samt at stole på ejeren.

Søg lidt på nettet. www.Horsemanship.dk med Jasmin (hun er dygtig)

K
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2001 21:26
Hej Camilla.
Det kunne jo også være, at du var fra Sjælland. Her er en horsemnashiptråd...
Prøv: www.naturalhorsemen.dk Hun er også rigtig dygtig!
knuser,
Anne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 09:25
Her er hvad jeg tidligere skrev om hvordan Monty og jeg er (næsten) kommet over vores problem.

http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php?f=3&i=1330&t=1330

Jeg har haft ham i 7 år nu, og jeg lægger stadig trensen på før sadlen - de fleste dage. Jeg bedømmer hans sindstilstand før jeg overhovedet begynder at lægge noget på, og er han helt rolig og afslappet, kan jeg være det samme - er han lidt stresset, holder vi os til rutinen med at jeg først er parat med jakke, hjelm og hvad jeg ellers skal have på - så får han trensen på, så sadlen - og så skal vi afsted straks - ingen ventetid i stalden!!

Han har ikke smidt sig i meget lang tid :-) De fleste dage kan jeg efterhånden behandle ham som en "ganske normal hest" - men jeg skal bare ikke slappe så meget af at jeg glemmer at tænke mig om!

Jeg ved at Tina MJ også har haft problemet med gjordkrampe, og har fået det kureret bl.a. ved hjælp af klikkertræning - og ved at få hesten behandlet for hvinskhed!! Når din hest er en hoppe, kan det sidste jo ogås være et problem??

Hvis din hest flere gange har kastet sig så hårdt tilbage at hun knækker grimen, skal du også være opmærksom på at hun kan have "ommøbleret" sin nakke - og spoændinger pga. smerder der, kan også give smerter andre steder. har du haft fat i en kiropraktor til lige at tjekke nakken og ryggen?

Og til Donia - det er altså ikke særligt sjovt! Det kan godt være at den pony du kender ser sjov ud, men det betyder jo tydeligvis at den ikke kan lide at få spændt gjorden! Prøv at gøre det på en lidt blidere måde, i stedet for bare at more dig over det. Husk at den dag ponyen virkelig kaster sig ned på betongulvet, ligger og spræller rundt og til sidst går i "sort"og opgiver at komme op igen - så ser det pludselig ikke sjovt ud længere - og det er hamrende farlig både for ponyen og for alle der står i nærheden!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 10:50
Det kan være du skal bruge en bestemt gjord (massagegjord eller noget i den stil). Min hoppe ter sig også, når hun får sadel på, dog ikke så voldsomt som du beskriver. Men jeg havde en hestemassør ude til hende en dag, bare for at se hvad hun ville sige. Hun sagde, at min gjord lukkede for blod tilførelsen til de muskler ved gjorden og det havde gjort hende meget øm. Jeg har ikke selv prøvet en massagegjord endnu, men det er kun et spørgsmål om tid. Men jeg tænkte, om det var en mulighed? Du kan prøve at tjekke det efter. Hvis din hest begynde at te sig eller kaster hovedet tilbage, når du trykke der, hvor gjorden skulle sidde, kunne det tyde på, at det er derfor. Må jeg lige påpege: Jeg mener ikke, at en elastikgjord er sagen, for den lukker yderligere for blodtilførelsen, da man ikke kan mærke hvor hårdt du spænder efter, i det den giver sig. Desuden hvis den IKKE er spændt meget stramt, giver den sadlen en tendens til at klapre hesten i ryggen. Ikke så behageligt.

Hilsen Louise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 16:32
hej Camilla

Har du checket om der er ømheder i gjordlejet? Nogle heste er meget tyndskindede ved gjorden, og passer man ikke på, kan gjorden nive og dermed fremkalde en reaktion. Du kan evt strække forbenene frem, når du har spændt gjorden lidt, så huden bliver strakt ud og dermed ikke kan folde under gjorden.

Har du checket om der er ømheder umiddelbart efter ridning?

Håber I finder en løsning. Jeg skal til klikkerdemonstration i weekenden, jag kan prøve at høre om hun har nogle forslag til, hvordan problemet kan løses.

beritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-06-2001 17:42
Hej, jeg har endnu ikke hørt om heste der er blevet kureret for gjordkramper. Min gamle hest på 20 år lider af det. Det har vi lært at leve med. Jeg synes heller ikke selv det at sjovt at få noget stramt om maven. Sjovt nok har min nye hest det samme problem. Men det generer mig ikke synderlig. Jeg er jo vant til det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 13:17
Hej! Jeg tror også, at der findes et eller andet skjult problem, og det er jo synd hvis din hest har rigtig ondt (eller der er noget der gør ondt inde i maven) Men jeg kan anbefale Heidi Vineke (hun har haft nogle artikler i Ridehesten Hippologisk Junior) Hun kan måske finde ud af hvad disse gjordkramper skyldes, og afhjælpe dig med problemet-hun er fantastisk genial. Jeg har desværre ikke hendes telefonnummer, men prøv at søge under hendes navn-hvis du finder det, er det hele besværret værd!!!
Hilsen julie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-06-2001 15:02
Tak for hjælpen alle sammen, jeg vil prøve noget af det! Meget posetive henvendelser, det var jo herligt!!!! Rigtig go´ sommer allesammen!

Fra Camilla....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-06-2001 09:43
hej kamillahvr en heste der var opgivet i tilridning pga voldsom gjord krampe, men fandt så en pige der arbejder med horsmanship og hun havde sadlen på igen forfårste gang i fredags og så? ikke et hop hun tog det som om hun altid havde haft den dumme sadel på
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-06-2001 19:32
Undskyld alle sammen!:-(
Jeg er godt klar over at det ikke er så fedt for hesten. Men jeg troede ikke at det var fordi det gjorde ondt på ham.
Den pony jeg kender gør det kun for at slippe for at gjorden skal spændes for meget.
I må meget udnskylde, og jeg håber ikke at i blev alt for sure over det :-(
Mange heste/ponyer spænder, og puster sig op fordi at de ikke vil have at gjorden skal spændes for stramt.
Og hvis du har haft dyrlæge til at tjekke hende, så kan der jo ikke være det helt store i vejen (ved stadig godt at det ikke er sjovt for hesten).

En gang til UNDSKYLD!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 16:34
Hej Donia!

Det er bare i orden... Jeg tror bare vi blev lidt stødt over at du så så let på det... Hun er dog ikke kurreret endnu, men vi prøver stadig!

1000 tak for din undskyldning!

Vrinsk fra Camilla.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-06-2001 21:44
Hej Camilla (og alle jer andre)
Jeg er glad for at jeg er tilgivet (for det er jeg vel.....? :-))
Held og lykke med at kurrere hende.
Endnu engang undskyld!

*Donia*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider