Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tilvænning til wrap?
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 11:55
*spammer lige røgt og pleje forum med endnu et indlæg*

Mine heste har en stor fold, hvor der også i vinterhalvåret er en del græs. De går i løsdrift og er derfor ofte ude døgnet rundt.

I vinterhalvåret har de normalt adgang til hø ad libitum, idet vor rare nabo sætter en bigballe af på "høpladsen" hver 14. dag.
Herudover fodres de i vinterhalvåret morgen og eftermiddag med byg, fiber-p, melasse og gulerødder.

I år har vor nabo imidlertid ikke lavet hø, men wrap.

Udmærket, hestene skal derfor have fri adgang til wrap iår.
Jeg forestiller mig, at de skal have en foroven åbnet balle wrap til at stå fast i et traktordæk, så de ikke vader i det (eller det der er værre..Fyyh, Cooper..Ikke pisse i maden..)

Spørgsmålet er nu, om der kræves en "tilvænningsperiode" til wrappen, eller om vi bare kan gøre som vi plejer med høet: nemlig at sætte den første balle ud, når hestene begynder at vise sig på "høpladsen"??

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Re: tilvænning til wrap?
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 12:32

Hestene skal vænnes langsomt til det - nogle heste får MEGET dårlig mave. Min forrige hest havde stort set altid lidt løs mave.

Jeg ville ikke umiddelbart give wrap ad libitum !

Både pga. maveproblemer, men også pga. fedme-risiko.

Desuden bør du også checke hele ballen for døde dyr, så du kan ikke nøjes med at åbne foroven. Jeg ved godt at der er mange der gør det alligevel, men jeg kender en som mistede 1 hest og var tæt på at miste flere.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 13:35
mine heste startede i år med en lille tot wrap og så langsomt derudaf, der er ikke wrap adlibitum, men en bunke til aftensmaden i boxen, en lille bunke med nat gullerødderne, en lille tot til morgenmaden, og en bunke ude på folden midt på dagen, hestene kommer ud mellem 9 og 11 alt efter vejret, og ind når det bliver mørkt, den lille pony har altid løs mave, og han stjæler også fra de store på folden, og han er stadig sommerfed. pas på
INA
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 13:45
Helt enig med KathrineH - langsom tilvænning - heste som er disponerede kan blive forfangne ved for hurtigt skift til wrap - og så skal man være opmærksom på risikoen for botulisme, det er netop pga. den ukontrollerede balle på marken, at en kobesætning engang imellem "ryger" pga. botulisme.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 17:13
Hejsa!

Jeg ved ikke hvordan din nabo wrapper høet, men du skriver at du forestiller dig at åbne ballen foroven, så de kan spise af det "oppe fra og ned"?
Mine wrapballer er under plastiklaget wrappet i et ganske tyndt net, der er viklet flere gange om ballen og som ofte med lidt hø mellem nettet.
Jeg ville ikke turde stille en wrapballe ud uden at nettet var pillet af. Jeg ved ikke hvad skader nettet kan gøre i en hestemave, men jeg ved fra andre landmænd der har kreaturer, at det simpelthen er det værste der kan ske, når noget net forvilder sig ned i en komave. Og hestemaver er endnu sartere end en ko's.

Bare en oplysning....mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 19:48
Det er bestemt ikke alt wrap, der har et net under plastic'en. Men selvfølgelig er det ikke en god idé, hvis der er.

Jeg vil mene det er lidt risikabelt at stille en kun delvist udpakket balle ud på marken. Dels p.g.a. potentiel overfodring og eventuelle døde dyr, men også fordi wrap ofte er godt i den ene ende, hvor det åbnes, men dårligt/råddent i den anden ende.
0
0
Svar på denne tråd

Re: ææv, hvor lyder det...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 21:50
..besværligt!!

Vi vil aldrig have wrap igen, nå!
Tak for svarene, allesammen - jeg må jo igang-gang med at "pakke ud" og vænne til...

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 22:32
Prøv at læse denne artikel fra Hesterådgivningen.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 08:26
Det glæder mig at se, at også Dorthe Rebbe anbefaler at man går igennem hele ballen (der var ellers en der skrev, at det anbefaler hun IKKE) - og man er jo nu engang nødt til at sprede wrappen ud, når man har gennemgået hele ballen, man kan jo ikke proppe det tilbage i plastic'en igen.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 09:07
Jeg ser det for mig: atengstedt står desperat og med stigende blodtryk og forsøger at presse adskillige kubikmeter wrap ind i den sammensunkne plasticfolie igen imens hesten måbende ser til fra sidelinjen:-P

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 09:33
Det ser jeg også tydeligt for mig - fnis.
0
0
Svar på denne tråd

Wrap wrap!!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 00:29
Rolig nu!
Der er kun blevet snakket om de negative ting ved wrap. Godt wrap er et fantastisk fodermidel i modsaetning til ho, som er utroligt svaert at faa i en god kvalitet paa disse breddegradder. Wrap er fri for svampesporer, helt stoevfrit og indeholder langt mere fodringsvaerdi end ho. Jeg ville klart anbefale det, det er ikke en hest i stalden der hoster efter der er gaaet over til wrap.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Wrap wrap!!
Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 08:19
Jeg er da også tilhænger af wrap og bruger det, men det ER altså lidt besværligt og så skal man være klar over, at der er en risiko ved det.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider