Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halm og kolik
Forfatter: 
Dato:  02-11-2002 22:56
Min hest har lige stået med kolik her idag og jeg er ikke helt sikker på, hvad det skyldes, men har mistanke til, at det er fordi, hun spiser næsten alt sit halm. Jeg har lige købt hende, hun har gået ude døgnet rundt indtil for en uge siden, så hun er selvfølgelig heller ikke vant til at blive fodret, men ifølge dyrlægen er den fodermængde, hun får, ihvertfald ikke grunden. Er der nogen, der ved, hvor meget halmspisning gør i forhold til kolik - og hvad gør man egentlig ved det? Jeg vil jo heller ikke have hende stående på det bare gulv, vel...

Spåner kunne selvfølgelig være et alternativ, men er der noget med, at man kan sprøjte halmen med et eller andet, så de ikke har lyst til at spise det?

Jeg overvejer at begynde at give hende kogt hørfrø, fx. 1-2 gange ugentligt og så iøvrigt supplere hendes foder med rapsolie (hun er noget tynd, så det gjorde ikke så meget, at hun tog lidt på). Burde det ikke virke forebyggende i forhold til kolik?

Mvh. MaikenH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Halm og kolik
Forfatter: 
Dato:  02-11-2002 23:29
min æder også eget halm.! Det er muligvis halmen der har givet kolik.!! er også meget bekymret for ham, men det går bedre. Giv hesten mindre halm, og mere hø, eller giv den IKKE halm, men spåner istedet!
Jeg har efterhånden givet min mindre halm, men får ikk meget mere hø, da det er Wrap, og er en stærk hø. Men det går bedre.!

Held og Lykke.

V.h Heidi

*Heste er de bedste for de blir´næsten aldrig vrede
og hvor hestene de kommer der spreder de kun glæde*
:-D

Chek mine hjemmesider:

www.prontus.webbyen.dk

www.pony-freak.webbyen.dk

www.pony-friends.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 00:33
Det kan udemærket være halmen der har forårsaget kolikken.

Hvis hesten spiser meget halm og ikke får drukket vand nok så kan den få kolik. Du skal sørge for at den får rigeligt med hø, tjekke at dens vand er i orden. Hvis det er vandkop så tjek om koppen giver vand nok og om hesten tør drikke af den.

Hvis kolikken har været forstoppelse af halm så er det en god ide at fjerne al halm fra boksen og strø med spåner. Samtidigt er det en god ide at give hesten gulerødder da de indeholder meget vand og dermed kan være med til at forhindre yderligere forstoppelse.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 01:33
Det er meget almindeligt, at heste får kolik, når de som din pludselig bliver sat ind på al den dejlige
:-D halm efter at have gået og nippet hele dagen af det 'gamle' græs. Det er en kraftig forderændring, - selv om det ikke var meningen, at den skulle spise hele madrassen ;-). Men den er jo vant til at spise hele tiden, når den har gået på græs........

Den kan sikkert sagtens vænne sig til det, men hvad med at prøve at give den meget hø/wraphø (og så ikke så meget kerne) her i starten, så går tiden med høspisning fremfor halm. Især wraphø kan give lidt løs mave, hvilket gerne skulle hjælpe med at få halmen igennem systemet.

Som Caro skriver, er det også vigtigt at tjekke vandtilførslen. Hvis den har været vant til at drikke af badekar på fold, så kan det simpelt hen være derfor. Mange heste gider ikke rigtig drikke tilstrækkeligt, når der er en lidt langsom vandkop, og det i kombination med den nye rigelige adgang til halm-spisning er alene god grund til at få kolik af. Men det skal da nok falde i hak efterhånden, hvis vandet altså løber ordentligt til i koppen.

Men spåner i kombination med lidt (mere og mere) halm i de næste par uger kunne da også være en løsning, så den langsomt vænnede sig til halm.

Faktisk skal man også ved halmskift indregne de 1-2 uger, som det tager hestens mave at opformere nye bakterier til at fordøje med.

Held og lykke og god bedring til hesten

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 01:48
Hejsa

En hest i stalden viste en gang tegn på kolik. Da dyrlægen kom viste det sig, at halmen havde sat sig fast og var det godt på vej til at lave tarmslyng (og så er det først ret kritisk)..!

Historien bag var, at hesten normalt var på fold fra morgen til aften. Grundet muk og mudderfolde (vinterperiode) havde parterne besluttet sig at sætte hesten på boks et par dage for at komme mukken til livs (ejeren var hospitalsindlagt og ikke til at kontakte)... dvs. hesten havde gladeligt ædt al sin halm, hvilket var noget bedre en mudder ;) Hesten nåede kun at stå inde 1-2 dage før den blev syg.

Forresten nævnte dyrlægen også at selvom hesten havde afføring var det ikke ensbetydende med, at kolikken var overstået (denne havde haft afføring og var alligevel tæt på en gang tarmslyng). Selvfølgelig var afføring et godt tegn, men det hænger sammen med hvor "tør" den er.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 07:54
Jeg læste noget på et tidspunkt....et eller andet om at havrehalm var det bedste både som strøelse/madras og strukturfoder (efter hø, wrap og græs selvfølgelig),
men altså havrehalm skulle være godt, hvedehalm rimeligt - byghalm dårligt. Rughalm helt uegnet.
Er der nogen der har noget mere viden om det?
I "mit" hestehold får de hvedehalm. Jeg mukkede lidt over det, men de klarer sig fint med det. Vil bare helst ikke have at Bella foræder sig i halm af flere grunde, deriblandt ovennævnte. De andre heste er knap så "forslugne" som hende.

Har god erfaring med klidmask (opblødt hvedeklid - det SKAL opblødes), salt og rapsolie - evt. blandet med hestens alm. fuldfoder/tilskudsfoder. Det er virkelig godt til en hest der har været forfangen, koliksyg, er for mager, alderdomssvækket m.m.! Det blev brugt meget i gamle dage. Det ligesom stabiliser og beroliger maven og hestene elsker det! nogle af dem kan godt "undre" sig lidt over den "lunkne mad", men de kan lide det.
Hvedeklid kan købes i foderstoffen og det er ikke dyrt.
Jeg tror at jeg gav 60 kr. for 40 kilo sidste år.

Er hesten for tynd, kan man blande mere olie i.

kærlig hilsen
Depla
pigen med fjordhesten >o<

A yourney of thousand miles -
begins with one single step
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 13:00
Hejsa!

Hvedehalm kan virke stoppende i tarmene, hvor byghalm er nemmere at fordøje og er mere vellidt af hestene, samt har en højere foderværdi.

Et godt fodermiddel til en hest der skal tage lidt på og som afhjælper kolik er som du selv nævner olie, men prøv også Betfor, det er simpelthen genialt!!

Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-11-2002 13:06
Giv din hest olie i maden ved hvert måltid og giv den nok med hø. Hvis kolikken er på vej, ved at den står og skraber hele tiden og kigger på maven. Så hæld 2-3 oliedutter med Flyende magarine ned i halsen på den. Træk den et kvarter rundt hver time og stå op hver 3. time om natten og træk den en halvtime. Hvis det udvikler sig mere, så kontakt dyrlægen. Der nok vil give den noget smertestillende og måske noge parafin olie igennem næsen. Men som sagt så findes der mange forskellige kolikarter, der findes bla. sandkolik og forstoppelse. Sandkolik ses ved at tage noget afføring i en pose og efter et stykke tid vil der måske være noget sand nederst i posen. Men kontakt aldtid en dyrlæge, hvis du er i tviel.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 00:57
Byghalm skulle være det bedste. Det skal helst være dejlig og gul, ikke-støvende halm, der lugter af korn .

Vores heste kan faktisk godt lide hvedehalm, men det anses for at være mindre godt for hestene, da det meget ofte støver og er fyldt med svampesporer, fordi det oftest høstes sent på året.

En gammel stutteriejer fortalte mig, at havrehalm var godt, men at det sugede dårligt. Og det er jo heller ikke så godt......

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 09:14
Nogle heste kan bare ikke tåle halm, men får konstant kolik af det.
Nu kan det være et en gangs tilfælde, hvilket jeg håber, men hvis det kommer igen, vil jeg anbefale dig at gå over til spåner, og så kun give hende hø eller wrap.
I mellemtiden, få alligevel fat i noget hø eller wrap, det er godt for maven og sætter gang i fordøjelsen.
0
0
Svar på denne tråd

Opdatering på kolik situationen
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 11:37
Æv - "vi" har stadig kolik. Jeg havde dyrlægen ude igen i går aftes (hurra, dyrlæge lørdag aften OG søndag aften - der er ikke noget bedre) og hælde endnu 5 liter olie i hende + give hende noget smertestillende. Her til morgen klokken 5, da jeg var ude at se til hende, så hun faktisk ud til at være nogenlunde ok. I det mindste stod hun stille og roligt - så lidt mat ud, men hvad kan man forvente - og der var kommet "noget" igennem hende.

Jeg har aftalt med dyrlægen, at jeg sætter hende på spåner i en periode og så vænner hende ligeså langsomt til halmen. Hun er jo et rigtigt naturbarn, den lille hest - har gået ude døgnet rundt, lige til jeg hentede hende for en uge siden, så det er da en kæmpe forandring pludselig at skulle stå inde 15 timer i døgnet.

De eneste mindre problemer er nu: Jeg har ALDRIG haft en hest på spåner og har ingen anelse om, hvordan det fungerer (jo jo, man spreder nogen ud på gulvet - så langt er jeg med) men hvor mange skal jeg bruge og hvordan holder man sådan noget vedlige? Der er ikke nogen andre, hvor hun står, der står på spåner, så jeg skal nu ud og finde et sted, hvor jeg kan tage ud og hente nogle spåner idag - og iøvrigt vides det ikke, om man overhovedet må smide spåner i møddingen derude. Må man ikke, kan jeg ses i den nærmeste fremtid listende mig rundt om natten og dække alle folks blomsterbede til med en blanding af spåner og hesteefterladenskaber.

Det sidste lille problem er, at man ikke selv må tage hø der, hvor hun står - hestene får hø om aftenen og det er så det. Dyrlægen siger, at jeg gerne skal sørge for, at hun hele tiden har hø at gumle på, men da jeg nævnte det derude, var der ikke den helt store fleksibilitet til, at vi kunne lave en "undtagelsesordning" - så er jeg rigtig heldig, skal jeg ud og købe hø også - og nå ja, hø OG spåner i min lillebitte bil - det bliver altså ikke sjovt....

Altså, de problemer :-)

Mvh. MaikenH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Opdatering på kolik situationen
Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 12:01
Det var trist at den stadig har kolik.

Du skriver at den er et "naturbarn" og at den er vant til at gå ude. Manglende motion, altså ændringen fra at kunne bevæge sig frit til at være bokshest kan være medvirkende årsag til kolikken. Jeg ville give hesten olie i fodret og rigeligt med gulerødder og så vil jeg endnu engang opfordre dig til at tjekke om den får vand nok.

Med hensyn til spåner så plejer jeg at gøre følgende: alt efter boksens størrelse så starter jeg med 2-3 baller. Jeg fjerner klatter og våde pletter til hverdag, fylder evt efter med spåner hvis jeg fjerner meget vådt, og i weekenden muger jeg grundigere og tilføre 1 sæk spåner. Det skal lige siges at sidst jeg havde en hest på boks så kom den ud kl. 7.00 og ind tidligst kl 19.00 oftest først kl. 22.00, det er en af fordelene ved at have dem hjemme, så boksen blev jo ikke brugt så mange timer ad gangen.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-11-2002 15:07
Måske hun skulle have været langsomt tilvænnet til at være inde - fremfor at gå ude hele tiden?

Om sommeren når vores heste går ude 24 timer i døgnet, har vi altid en vallak, som får problemer så snart han kommer ind om natten igen - da maven ikke "kan omstille" sig fra græs til halm...

Hilsen Jannie

E-mail   Jannie's website   ICQ   Cherocco's website

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 01:17
Kan du slet ikke få hende til at gå ude noget mere? Sådan en ung dame ville have bedst af det, også af legen med andre heste. Den er fantastisk god for deres balance og bevægelsesevner.
Man kan jo heller ikke ride ret meget på sådan en tøs, så de helt store dressur/springfaciliteter er jo ikke nødvendige....?

Du kan overveje hampespåner, de er lettere at komme af med, da de formulder lynhurtigt, så man kan let lave 'et lille bed', - efter få uger er det jord.

Med spåner skal man helst muge hver dag - både pærer og vådt, eller går boksen let i 'smadder'. Hvis hesten går meget ude, er det let. Men hvis hesten spadserer rundt i boksen det meste af dagen og natten, så er det surt!

Der må da være nogen i nærheden af dig (eller Århus), en gård, ridested el. lign., hvor de har nogle baller spåner og baller hø, du kan købe af dem? Er der ikke nogen, der hvor hesten står, der har en trailer som kan hente det for dig (så gør du dem nok en tjeneste en anden gang - er det ikke Jylland? ;-))

Held og lykke med hende!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2002 09:10
Jamen, hun går skam da ude alt, hvad hun kan - fra morgen til aften, faktisk (nu har hun godtnok ikke lige været ude her de sidste par dage pga. kolikken, men ellers...) Stadigvæk er der et stort spring fra at være ude altid til at komme ind og stå 12-14 timer i en boks, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg ellers skulle kunne komme til at gøre det. Stedet, hvor hun er, er faktisk primært valgt på grund af foldmulighederne - hun er slet ikke redet og det var egentlig ikke min plan at gå igang med det her i vinter, så ridefaciliteterne er mere eller mindre ligegyldige lige nu. Jeg tror måske, jeg vil satse på at lære hende at løfte hove og blive trukket og sådan nogle lidt mere elementære ting, før ridningen kommer ind i billedet - hun er også så stor og ranglet, at det bestemt ikke gør noget at give hende lidt ekstra tid...

Jeg har sat hende på spåner nu (var næsten i Viborg - fra Århus) for at købe de 4 baller spåner, der nu kunne være i bilen og så håber jeg, det går.

Dyrlægen var ude igen igår (mandag) og give hende noget beroligende og han ser ud til at mene, at nu skal det nok gå, så jeg tror, jeg holder fri i eftermiddag og tager ud og lukker hende ud et par timer, inden hun får svip af at stå i den boks. Hun har iøvrigt fattet et helt ubeskriveligt had til den dyrlæge - han er nu ellers ret flink, synes jeg (men han har selvfølgelig heller ikke stukket mig, puttet en slange gennem min næse og ned i maven + stukket sin arm i r... på mig). Søndag gik jeg rundt med hende, da han kom - hun var ellers MEGET træt at se på, men ligeså snart hun så ham komme, røg hun i vejret og kastede sig flere meter baglæns. Det var så bestemt ikke blevet bedre mandag, hvor den ellers meget rolige, omgængelige hest pludselig forvandledes til et vilddyr med sparkende hove og flænsende tænder overalt (jooo, siger dyrlægen på djærvt jysk - hun ved jo nok, at hun er stor og har nogle metoder til at sige stop, når hun ikke vil være med mere...)

Nå, nok om det for nu - det lader efterhånden til, at hun er ved at have det noget bedre (siger jeg forhåbningsfuldt)...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 01:48
Åh, det lyder godt. Det er så skræmmende, når de er syge i maven. Kolik er søreme ikke at spøge med.

Det lyder som om, du kunne have glæde af at lære hende lidt almindelig hundedressur ;-)

- Jeg mener selvfølgelig sådan lidt horsemanship-træning, hvor det slås fast, at det er dig, der er førerhoppen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider