Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Achillessene
Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 19:40
Er her nogen, som kender til en sprungen achillessene på heste? Min datters dejlige pony havde et dumt styrt i går, og da vi fik ham røngtenfotograferet var der heldigvis intet brud, men måske var achillessenen sprunget. Benet er godt hævet, og der var blodansamlinger, så nu står han ved dyrlægen og venter på at blive scannet, når det har fortaget sig. Han tager det pænt, spiser og vil kæles for, vinker endda med forhoven for at få gulerødder, som han har lært, men han går naturligvis ikke. Jeg frygter operation og lang stilstand, det er jo det, som man altid må opveje med om det kan "svare" sig. Men har nogen her erfaringer med lige netop det? Han er ellers kanonstærk og sej, så det er meget uheldigt, at han er kommet så tosset afsted - og ungen har hylet hele dagen og vi andre med.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Achillessene
Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 20:00
Det lyder umiddelbart meget alvorligt! Det er jo noget forbandet finmekanik, der sidder i de ben, og det er meget ofte svært at få til at fungere optimalt.

Du vil sikkert kunne få det sikreste svar fra din dyrlæge, når han har scannet benet.

Det bliver nok, uanset hvad, et spørgsmå om aflivning eller begrænset brug. Så må man jo vurdere, om hesten stadig kan tilfredsstille din datters behov. Det er unfair overfor hesten at beholde den, hvis den i virkeligheden ikke kan bruges til det din datter ønsker.

Jeg måtte selv tage den svære beslutning at aflive min gamle hest, da hun fik diagnosen "forbenet dragtbrusk", og aldrig ville kunne blive den springhest jeg var ved at uddanne hende til.

Jeg ønsker det bedste for jer og jeres pony!

Og hvis det værste skulle ske, så husk:

Don't cry because it's over; smile because it happened!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2002 01:06
Jeg kendte engang en pony, som fik skåret nogle af senerne over i begge bagben, da den 'røg' i et 'båndhegn'. Den stod efterfølgende med skinner, stativ og hele molevitten i lang tid, men den kom sig. Den blev desuden en forrygende springer (ikke på grund af skaden, selvfølgelig, men til trods for den :-D )...

For nylig fik en hest ødelagt noget seneværk i et forben under transport - den fik vist benet op over tovet, som jo må have været alt for løst. Anyway, så står den på dyrehospital p.t., og jeg tror da nok, de (dyrlæger, ejer etc.) regner med, at det heler.

Problemet med seneskader er, at blodkarene ikke ligger særlig tæt i sener, hvilket gør det svært at få tilført 'byggesten' til reperation via blodet. Derfor er det en langvarig process, som kan tage laaaaang tid med boksro (ro... ikke uro!). Jeg ved desværre ikke, hvordan chancerne reelt er, når der er tale om en sene, som er rykket helt over/sprunget - altså om der skal megen held til (?). Uanset, er det en god idé med massage, når skaden er kommet i den SUBakutte fase, da det vil fremme blodtilførslen. Det vil også have en del sidegevinster for en stakkels stillestående hest.

Håber, det var noget, du kunne bruge... Pøj-pøj!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2002 09:45
Skader i senerne er bare træls. Mit ponydyr havde en skade på gaffelbåndet. ØV. Han er nu ved fuld velgøre igen. Som andre har skrevet er blodomløbet ikke så godt ved senerne. Jeg gik afvide at varme var godt. Så jeg strikkede et bandageunderlag af rent uld. som han gik med hele tiden. Derudover lavede jeg grødomslag. (kogte vand hældte ned over noget korn, puttede det i en 4 L fryse pose (de billige fra netto). og lage det om benet, samt skriftede det hver time) varme bade i brun sæbe. Det hjalp. sammen med heiling så var han rast 2 måneder før tid. Noget dyrlægen var meget overrasket over.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-11-2002 20:14
Tak for jeres råd og deltagelse. Ja, vi må se, hvad dyrlægerne mener, når de får scannet ham. Han er kun 6 år, så det er bare så ærgerligt. Jeg ringede derind i dag, og hende jeg talte med, mener at senen nok er sprunget. Hun sagde, at de ikke har smerter ved det, men han får nu et eller andet. Han var glad og tilfreds som altid, men står jo stille! Fremtiden sådan lidt forsigtigt! Han kan komme sig og endda uden operation, men det er boksro og stille og roligt ihvertfald et halvt år frem. Jeg har selv tænkt på massage, vi har en i klubben, som er ved at lære massage og hun vil gerne øve sig på ham. Jeg er selv god til at massere mennesker, så noget kan jeg vel også selv lære. Men det er en afvejning af, hvordan hans ben vil få det. Min datter er 13 år, og har hun tålmodighed på at vente så længe og han så måske bliver kun til skovture, når vi ikke kan have ham herhjemme? Men det er svært, for han er helt speciel. Meget hingstet og sej og samtidig en frygtelig kælepot, som hun kan kravle rundt på, stå på ryggen af og i det hele taget tumle med.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 08:30
Den gik desværre ikke. Han blev aflivet af dyrlægen i går. Senen viste sig at være sprunget og med kun 10 % chance for at blive ridehest, så syntes jeg ikke han skulle plages med total boksro i flere måneder. Han var allerede mærket af det, meget stresset og ulykkelig og i fuld gang med at bide i krybben og andet han aldrig før har gjort. Han var vant til at komme ud hver dag og er vokset op i Irland, hvor han bare har rendt rundt som vildhest i fem år. Men det er svært. Nej, hvor har vi hylet derhjemme. Vi får aldrig så sød en fyr igen, og lige nu har jeg slet ikke lyst til at købe hest igen.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider