Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 11:44
Hej Alle !

Da min hest nu skal flytte fra rideskole ud på en gård hvor den kommer til at gå ude hver dag, kom jeg til at tænke på at muk jo nok bliver et problem jeg kommer til at støde på. Jeg mener når jeg tager ham ind fra fold og han er mudret, skal jeg så skylle ham, tørre eller hvad gør man bedst for at holde muk væk ? Han er en velsoigneret herre og har derfor ikke hår i koderne (altså det er helt kortklippet) er det godt eller skidt ? Hvis muk skulle opstå hvad har i så bedst erfaringer med af muk produkter ??

Mvh. Caroline
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 12:07
Hej Caroline!

Det letteste for os alle er nok at henvise dig til de mange indlæg om muk der har været skrevet tidligere. Kig evt. under gamle - hér skal du nok finde en masse du kan bruge...

MVH. Pia
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 12:14
Hej Caroline!
Jeg synes det er en god ide at vaske hestens ben når den kommer ind!-Men kun hvis du tørrer benene bagefter!-Muk lever nemlig af fugt og bakterier!
Hvis den alligevel får muk så har jeg god erfaring med at du gør således:
Vask benet i sæbespånevand!-Ikke brun sæbe det er for kraftigt!
Når det er blevet vasket skal du kradse skorperne af så det bliver helt lyserødt!
Når du har gjordt det skal du vaske det med "Jobak" eller "Mekodine"!-det er en slags jod man kan få det på apoteket!-Det skal sidde lidt og så skal det vaskes af med rent vand!
Tilsidst skal benet tørres!Og det skal være helt tørt!
Eller kommer der bare muk!
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 14:50
Lige et tillæg til Signes indlæg..

Vær opmærksom på at Jobak SKAL opløses i forholdet 1:10 med vand!!!!! Jobak og Mekodine tørrer huden ud, så det er en rigtig god ide at gnide helosan grundigt ind i huden.

Derudover mener jeg at det er en dårlig ide at klippe hårene af, de er trods alt medvirkende til at vandet løber fra og beskytter huden. Kun hvis der er direkte betændelsestilstand el. at huden er revnet bør dette gøres. I øvrigt er formacibazol et godt middel til sådanne tilstande.

Helene
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-12-2000 19:37
HejZa!!!

Jeg har også hørt at honning er godt mod mug...

Mvh Tinus
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 00:26

Kort opsummering:

- Putte benene i blød i brintoveriltevand (desinficerende)
- Smøre honning på (Gammelt husgeråd- har selv prøvet uden den store effekt)
- Bruge Blue Spray (desinficerende)
- Bruge Helosansalve ( blødgørende og betændelseshæmmende)
- Iobacopløsning (desinficerende)
- Chlorhexidinopløsning (desinficerende)
- muksalve i forskellige udformninger
- antibakteriel sæbe ( Hibiscrub)
- Zinksalve (virker udtørrende og lægger en beskyttende hinde))
- Formocibasol (antibakteriel sårsalve der lægger en "cementhinde" på såret)
- Virkon S (desinficerende middel)
- Sæbespåner ( opløser muggen og udtørrer huden)
- You name it....!!

Alle disse midler kan bruges i forbindelse med hinanden.

Fælles for dem alle sådan som jeg ser det, er at man først renser huden for muggen. Når ALT mug er fjernet, så der kun er den irriterede røde hud tilbage under hårene, så desinficerer man huden med et af ovenstående midler.
Til slut man man prøve at tilføre huden fugt, hvis man har brugt et stærkt udtørrende middel, og ellers bare beskytte huden med etc. Zinksalve eller Formocibasol, som begge lægger en tyk beskyttende hinde oven på huden.

Personligt har jeg prøvet næsten alle disse midler, og er kommet frem til at
Hibiscrub shampooen, efterfulgt af Chlorhexidinopløsning har ædt selv genstridige mugtilfælde på et par dage.
Efterfølgende "forebyggende" behandling er selvfølgelig nødvendigt, for at undgå at det kommer igen.
Huden skal jo også have en rum tid til, at komme sig oven på et sådant angreb, så en eller anden form for beskyttelse af huden hvis den fortsat er udsat er nok en god ide.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 08:44
Smør madolie på benene inden hesten kommer ud - det skulle forhindre, at mudderet sætter sig alt for godt fast på benene (et meget efterprøvet råd jeg har fået af ejerene af vores opstaldningssted).
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 11:22
Fin opsummering Scar, jeg vil dog lige nævne et par midler som du glemte:

Svovllever - lugter ad h....... til men skulle være yderst virksomt.

Og så er der mit eget vidundermiddel SAV-A-HOOF spray fra Hjørnely Trading (forhandles også gennem Tattersall). Her behøver man ikke engang at fjerne muk-skorperne (benet skal dog være rent og tørt), man sprayer bare skidtet på, og da midlet er både svampe- og bakteriedræbende, så fjerner det årsagen til mukken og ophelingen kan således begynde.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 21:01
Jeg har selv prøvet Blue Hors skindhealer (det er også muk salve) og det kan jeg anbefale....selvfølgelig skal du skylle det værste muder af inden....gør det 1 eller 2 gange om dagen hvis han skulle få muk......
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  22-12-2000 23:52
hej det er ikke så heldigt at du har klippet henteni koderne, da din heste sikkert gå ude i alt slags vejr-når det regner så løber vandet ned af hestene ben, men deres hår omkring koderne forhindre at det fugtige kommer ind i koderne. Jeg ville lade hårene vokse ud igen og prøve at holde det så tørt som muligt-hvis der kommmer muk, så lad vær men at bruge vand det skal tører og jeg bruger en salve der kun er lavet på natur prudukter, jeg kanikke huske navnet lige nu- men imorgen er jeg i stalden og du er velkommen til at ringe og få navnet.Hen aldrig vand - det lever af fugt. Ring hvis du er interesseret-


Vibeke Alsing 23828226
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 10:46

hmmm....

Vi har "en stald fuld af" mugheste hos os for tiden.

De eneste der går fri er dem der får spulet ben hver dag når de kommer ind.
(Der står omkring 60 heste i stalden)

Min hoppe har fået spulet ben hver dag, inden for en times tid efter at hun er kommet ind, den sidste md´s tid. (- én uge)

Det har jeg dog ikke haft tid til i den sidste uge.... Vupti er muggen lige så stille startet med at kravle op over koderne.

Så dén hopper jeg ikke på.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  23-12-2000 18:57
prøv med Atamom(det man bruger til madlavning) det har jeg haft held med !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  25-12-2000 10:01
Hej Caroline,
Som en af de løsninger, som Scarface skriver, Iobacopløsning. Den er vær at bruge. Du køber det enten på apoteket eller hos dyrlægen, og så blander du 5 ml. Iobac vet. i 1 liter lunkent vand, så det opløses. Så hælder du væsken på en forstøverflaske. Og det hele er klar til brug. Brug det en gang om dagen i Big-Time-Mukproblemer-Tilfælde brug det 2 gange om dagen.
NB. Det skal ikke varmes op hver gang du bruger det, det lunkne vand var kun til opløsningen,

M.V.H AL
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  29-12-2000 11:11
Til Vibeke
Mukken kommer sjældent af det regnvand, der løber ned ad hestens ben, men derimod af det mudder, hesten går rundt i. Og meget kodehår er altså med til at holde på fugten, der forårsager muggen. For heste med meget kodehår kan det derfor være væsentligt nemmere at holde benene rene og tørre, hvis de bliver klippet.
Hvis hesten skal gennem en mudderpøl for at komme ind på folden, bliver benene fugtige og mudrede. Hvis koderne er kortklippede, kan mudderet tørre i løbet af dagen, hvis der er meget hår, er de meget længere om at tørre.
Så det kommer an på forholdene, om det er en god ide at klippe koderne eller ej.
Nanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 22:23
hej prøv at smøre kodeledene med honning.
råde stammer fra et læserbrev her på siden
nicole
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: Muk-hvad kan jeg gøre ??
Forfatter: 
Dato:  21-01-2001 16:37
hejsa.

Jeg ville sige, at du skal vaske i kodeledene, men KUN når der er muderet, og så skal du huske at tørre grundigt efter med en klud, så den er næsten 100% tør. Hvis den alligevel får mug, så lad være med at købe alt muligt underligt til det. Nej, du skla bare tage skorberne af, ved at gnuppe lidt til det falder af. Det bliver du bare ved med flere gange, til det er væk. min hest fik mug, og min ridelærer sagde at jeg ikke skulle smøre med altmuligt, for en af mine veninders pony havde mug, og hun smurte det med altmuligt, og tilsidst blev det bare værre, og så skulle den have dyrelæge, og altmuligt. Men hvis det kun er lidt, så pil bare skorberene af, men er det meget, så tilkald dyrlægen, han har måske noget specielt. Men min hests mug forsvandt bare ved at fjerne skorbere, så det råd vil jeg give!
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: MUK-MUK og atter Muk!!!
Forfatter: 
Dato:  21-01-2001 22:07
Hej allesammen

Det var dog utroligt så mange heste der har muk!!!!
Jeg har simpelt hen aldrig haft en eneste mukken hest, hverken blandt islænderne eller oldenborgerne, alle vant til at færdes ude året rundt også i mudderområder. Jeg tror 100% på at det bli'r væk, hvis I bare kunne lade saksen ligge i skabet og lade det hovskæg være!!!
Man kan da nøjes med at "studse" det overfladisk om vinteren på de store heste. Jeg tror alle de eksperimenter gør mere skade end gavn. Jo mere man strigler, pudser, vasker og piller jo værre, men selvfølgelig skal det behandles NÅR det er brudt ud. Jeg vil lige sige at 5 af mine heste har hvide ben, men ingen muk. Så der er en mening med det der skæg ved hovene.

Mange hilsner
Majken
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: MUK-MUK og atter Muk!!!
Forfatter: 
Dato:  12-06-2001 11:29
..Min hest har haft et voldsomt angreb af muk -og jeg har prøvet alt.....
Det jeg kan sige helt generelt er at muk skal opblødes/vaskes -desinficeres -og holdes tørt og rent.
Alle de ting der bliver nævnt her på siden er sikkert gode, det afhænger af pengepungen, hvad man vælger fx kan man vaske i varmt sæbespånevand, desinficere med atamon og smøre med zink salve, man kan også vælge en meget dyrere kur vask med Hibiscrub , desinficer med Iodbacopløsning og smør med formocibasol.
Det man dog skal huske er at den første behandlig er helt ufarlig -du kan selv vaske dig i sæbespåner og man kan drikke atamon (det giver dog lidt mavepine efter en hel flaske) og zinksalve kan du smøre dig i næsen med når du er forkølet og huden sprækker.
Den anden behandlig derimod bruger hibiscrub som er chlorhexidin salve, de hæmmer hud vævets evne til at forny sig. Iodbac må kun bruges i en uge af gangen da det trænger ind i blodet og giver jod-forgiftning. Og jeg ken der ikke formocibasol, men jeg er ikke sikker på at ville turde smøre det i mit eget ansigt.
Jeg kom af med min muk ved tålmodigt at vaske , rense og holde rent og tørt med salve pøj pøj Maya
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: MUK-MUK og atter Muk!!!
Forfatter: 
Dato:  12-07-2001 17:13
hejsa her er en billig løsning som virker.som jeg brugte sidste vinter ved en af mine heste den havde rigtig meget så jeg prøvede noget jeg brugte olie som man har når man skifter olie på sin bil det bliver godt nok lidt sort men det virker går ca 14 dage så er bennet helet så må man hellere ikke så gerne klippe hårene væk ved kodeleddet da det beskytter dem man kan smøre dem med vaseline inden de kommer på mark når der er smadret ude for så go held
hilsen Dorthe schmidt
0
0
Svar på denne tråd
 
 RE: MUK-MUK og atter Muk!!!
Forfatter: 
Dato:  17-09-2001 20:56
Hejsa.

Der er godt nok mange gode råd, men jeg vil gerne lige tilføje, at når man har gjort et eller andet ved hovene efter eget valg, så nytter det ikke noget at man så sætter hesten ind i en boks hvor den står i et tykt lag møg og pis, blandet op i halm selvfølgelig.(Super fugtigt og bakteriefyldt)
Så sørg for at den har en dejlig tyk og tør madras at stå/ligge på hver dag.
Mange heste får også muk ved at de står i en beskidt madras halvdelen af dagen.
Noget i stil med dyreplageri, da heste har brug for frisk luft og en græsfold de kan røre sig på =0)
Man ser desværre ofte folk der ikke tænker så meget på at hesten har en ren og dejlig madras hver dag.Og ikke kommer ud særlig meget.
Selv har jeg den ide om at det ikke er særligt lækkert for hesten og dens velbefindende at den står i lort "op til knæene".
Bare min mening =0)

Hej Hej
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kamp mod muk!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2002 12:02
Hejsa...

jeg tror altså at det vigtigste er at du vasker hans ben hver gang du tager ham ind og husker at tørrer dem grundigt!

Men pas selvfølgelig på ikke at udtørrer dem med al den vaskning, brug en blødgørende crem som hurtigt bliver optaget!

Hyg jer!!!;-D
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider