Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2002 11:10
Hello:-)

Nu har jeg haft min haflingerhoppe i 3 år snart og hun har hele tiden haft en ret tynd hale. Findes der et eller andet tilskud man kan give hesten så den får en stærkere hale, hendes pels og man ser egentlig fin ud men halen er godt nok ikke noget specielt kønt syn lige for tiden, kan det være fordi hun mangler vitaminer at den ser sådan ud?

Haflingere er desuden kendt for at have cremfarvede haler, men jeg ved ikke li hva jag skal kalde hendes, den er nok nærmere en blanding af sorte og lysebrune hår, nogen der ved hva man kan bruge til at afblege haler med?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig og min hoppe, det ville jo være flot og dejligt med en stærk lys hale, på en ellers (i hvertfald efter min mening) supersmuk hoppe:-D

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2002 14:24
Hej Tine.

Vi har en del ponyer, som går stævner.
De får ALDRIG ordnet halerne, uanset hvor mudrede, de er, undtaget, når vi skal til stævner.

Hver gang, du reder din pony´s hale, mister den en hel del hår, og det KAN være forklaringen på en tynd hale.

Andre forklaringer kan være, hvis den gnubber halen, så hårene knækker, f.eks. pga. eksem, eller "dyr" af en slags!!
Hvis den mangler vitaminer, er det B-vitaminer primært, den har brug for. De er vandopløselige, så de er svære at overdosere.

Håber det kan hjælpe dig

Venlig hilsen

Annette B.





Annette B.



En Pony-mor



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 11:13
Hej Tine

Nogle hest er født med tyndere haler end andre. Hvis du har haft den fra helt lille. ja, så er den enten født med det eller også er der nogen af de andre heste i folden, der har hygget sig lidt med den.
Det ser man ret ofte.

Du må se omkring haleroden om den er tykkere der, er den det, er det nok fordi den er slidt godt og nogen har leget med den, så hårene er knækket af. Det eneste du kan gøre er, at klippe den og vente til det gror ud igen.

Nu mener jeg altså ikke at du skal klippe hele halen af, men dertil hvor den stadig ligner en hale.

Jeg har haft min egen hest fra føl og der klippede jeg den jævnligt i spidserne, det fik den til at gro lidt hurtigere og den fik en pæn kraftig hale uden at være for voldsom. ( udseende mæssigt ligger det meste i generne, men halen udsættes ofte, og der må man jo hjælpe lidt til)

Du skal tænke på hestens hår er ligesom dit eget. Man får jo også selv klippet de tyndslidte spidser en gang i mellem.

Og så følgelig har det også noget med kosten at gøre.
sørg for at den er dækket ind med vitaminer og mineraler. Så kan du sådanset ikke gøre mere.

Håber du forstår hvor jeg vil hen.

Med venlig hilsen

Mitzi
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 15:39
Hvis du gerne vil rede halen uden at der skal ryge alt for mange hår, så kan du vaske den med shampo og balsam, og til sidst sprøjte noget "Show Shine" i, det gør at halen slet ikke filtre.

Svea
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 17:32
hejza min rider lære siger at man ikke skal børste halen så bilver den som den er på din hest du skal køre dine finger ned i halen fra thomas




;-D sejde drenge rider ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Svea og jer andre
Forfatter: 
Dato:  18-03-2002 21:21
Hej Svea:-)

Hvilken slags balsam bruger du til at vaske halen i?

Og til alle der indtil nu har svaret på mit spørgsmål, et foreløbigt tak for hjælpen, der er kommet nogle go'e råd og dem er jeg glade for.

Tak og knus fra Tine og Flicka:-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 hold fingrene væk
Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 10:35
Problemet er sikkert, at du reder halen forkert. Følg følgende fremgangsmåde, når du EN GJÆLDEN GANG REDER HALEN.

Der der mudder i halen, så dyp den i en spand rent vand. Gentag eventuelt.

Tør halen med et håndklæde - put masser at show shine i og vent til næste dag.

Tag fat om hale de nederste 15 - 20 cm. og red hårene igennem og så de næste 15 - 20 cm. igen osv. Er halen ikke mudret så put show shine i (halen skal være fugtet med show shine) og start så med de først 15 - 20 cm. osv.

En flaske show shine (fra blue hors) koster ca. 100 kr. for 1 liter. men det er alle pengene værd.

Til din orientering taget det 1 år for 1 hestehår at gro ud i fuld længde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Problemer med halen, nogen der kan hjælpe?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 12:13
B-vitaminer er godt for hår og negle.

Man kan også flette halen og lade gå med det nolge dage. Det skåner halen, da der falder flere hår af, nå det er løst. Men brug nogle bløde elastikker, sådan at de ikke knækker hårene.Sara sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Halepleje
Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 12:31
Hejsa

Jeg strigler min hest dagligt også halen. Plej hestens hale, som du plejer dit eget hår. Det vil sige børstning og vaskning. Benyt en god shampoo eller en almindelig mild shampoo. For at den er nemmere at holde ren og er nemmere at rede ud så put balsam i- ligesom i dit eget.
Nogle heste er tyndhåret...ganske lige som nogle mennesker har mere eller mindre hår.
- Du kan også "tælle" hårene. DVS du rederhele halen ud mellem fingerer hvor atdu nærmest tæller hårene.På denne måde for du en flot hale, som er redt godt igennem.
Håber du kan bruge svaret.
Maja
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  19-03-2002 14:37
Jeg bruger en ganske almindelig balsam fra Netto, jeg tror ikke at det gør noget at der er parfume i, så længe det ikke kommer i nærheden af haleroden(og så dufter den også skønt bagefter, godt nok kun en dag meeennn alligevel...).

Svea
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  20-03-2002 09:52
Tak til alle dem der har svaret indtil nu....

Jeg bruger allerede showshine og reder den også kun ved meget sjældne lejligheder, problemet er at den for det første ikke vokser særlig godt, for det andet at den filtre meget nemt og for det tredje at halehårene tører meget ud pga. smat og desuden at hoppen lider en del af diarre som også tørre halen meget ud (desuden ser det rigtig lækkert ud......NOT!!! adr8-))

Nu har jeg i hvertfald fået noget inspiration til hvad jeg kan gøre ved det. Håber virkelig det virker.

Men tak til dem der har svaret:-)

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 15:07
Hej Tine

Hvis din hest lider af diarre, er så meget tørt hø som muligt godt for maven.
Derudover kan du give den Yea-Sacc som er gærkulturer i pilleform, som hjælper tarmfloraen med at komme på plads. Hestene spiser det normalt gerne.

Til halen skal du tænke på at de stride hår i realiteten er det samme som horn, -altså det som hoven er opbygget af.
Hvis du vil styrke dem indefra skal du give et B-vitamintilskud der indeholder alle B-vitaminerne og derudover give hesten et dagligt tilskud af protein.

-Protein gives i form af Soyaskrå, som du skal give mellem 50 & 100 gram om dagen af. Da der er ca. 42 % fordøjeligt råprotein i soyaskråen, vil din hest få ca. mellem 20 og 42 gram ford. råprotein ekstra "indenbords" hver dag.

Der vil sandsynligvis være en del mennesker der kommer med gode råd om at du skal passe på med proteinforgiftning og lign. men du kan så referere til svenske undersøgelser der viser, at heste generelt fodres med for lidt protein,
-og i øvrigt at deres tolerancer ligger noget over det man hidtil har regnet med.
-Men det er ikke alle der ved dette.

Alle tre ting kan du købe på foderstofferne rundt omkring i landet.

Tænk i øvrigt på;
- at heste der jævnligt har diarré, sandsynligvis både mangler B-vitaminer (De mister evnen til at optage B-vitaminer ved diarré), og har en tendens til at lettere dehydration.
Sørg for rigeligt frisk vand til hesten hver dag, udover ovenstående.

Må hellere tilføje at jeg selv er lykkelig ejer af to knabstruppere, der har et absolut minimum af hale, (én af dem har også periodevis haft diarré som ung) men det kan holdes i ave med denne metode.

Rådene er et sammensurium af gode råd fra dyrlæger, gamle avlere, og afprøvning i praksis.
DET VIRKER ;o)

MVH
Scarface

2 + 2 = 5 -Dét er ganske vist...... 8-)

-Så er der kommet billeder på min præsentation.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  23-03-2002 15:10
Glemte lige at tilføje at B-vitaminerne hedder "B-Complex" .

Du kan få nogle der er billigere, og lavet af samme fabrikant (Køge Stormølle) som kun indeholder B12, B6, og Biotin, men det er ikke godt nok!


MVH
Scarface

2 + 2 = 5 -Dét er ganske vist...... 8-)

-Så er der kommet billeder på min præsentation.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  24-03-2002 11:08
Hej allesammen:-D

Jeg vil gerne sige tak til alle dem der har svaret, jeg har fået mange gode råd nu og vil nu afprøve en del af dem i praksis.

Men tak for hjælpen:-)

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Halepleje
Forfatter: 
Dato:  24-03-2002 12:12
Det var så lidt.. ;-)

MVh
Scarface


Så er der kommet billeder på min præsentation.



-What a weak barrier is the truth when it stands in the way of an hypothesis.... (Mary Wollestonecraft)




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider