Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hestens mund - igen!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2002 00:51
Efter enkelte opfordringer er her et kort resumé af seancen, hvor min hest kom til "tandlægen" (nærmere betegnet dyrlæge Ylva Rubin fra Sverige - se evt. tidligere indlæg "Hestens mund").
Forløb:
1) Check af hestens mund, stille og roligt. Der konstateres (hvilket jeg i forvejen var klar over ved egen undersøgelse) stort slid på de forreste kindtænder som følge af gnaven på bid.
2)Hesten får beroligende indsprøjtning og "høreværn" på.
3)Mundspærre sættes i og ydereligere undersøgelse foretages.
4)Det konstateres, at der i venstre side resterer irriterede rodstumper fra udtrækning af ulvetænder sidste år (hvilket giver mig en ret god forklaring på, hvorfor hesten har genoptaget sin "headshaking" et par måneder efter ulvetandsudtrækning, der ellers havde umiddelbar god effekt på hendes headshaking). Rodstumperne fjernes med lidt besvær, fordi der er dannet en del bindevæv omkring dem.
5) Forreste kindtænder i både over- og undermund i beggge sider er nedslidte/helt glatte i.f.t. de bagved liggende tænder, da hesten (p.gr.a irritation i Rodstump-området) med tungen har skubbet/vinklet biddet bagud og taget fat i det mellem de forreste kindtænder og således aflastet det irriterede område. Hvilket så har medført en kraftig nedslidning af de nævnte kindtænder.
6) Der slibes let (med et "bor", der er stort set ligeså fint som hos en menneske-tandlæge) på en lille tandspids, der er tilkommet på venstre nederste/forrreste kindtands yderside.
7)De nedslidte tandflader lakeres for at modvirke smerter.
8)Bidlængde udmåles....: Det skal være 10,5 cm. langt
(imod de 12,5 cm., som jeg efter "gængs" målemetode selv havde målt mig frem til!)
9)Jeg får udleveret 2 sprøjter med tandlak, som jeg selv skal lakrere hestens forreste kindtænder med (og får udførlig vejledning) efter 10 til 14 dage.
10)Jeg instrueres i valg af bid: Mit nye bid skal være et syntetisk stangbid, der skal bruges i en periode på ca. et par måneder for at undgå yderligere slid af metal mod tænder, og fordi at det er sværere/umuligt for hesten at vinkle et stangbid tilbage mellem tænderne. Stangbiddet (og alle andre bid) skal ligge en god tommelfingers bredde foran de forreste kindtænder, bliver jeg belært om.
11) Efter et par måneder med et syntetisk stangbid skal jeg gå delvist tilbage til mit tredelte bid(der skal være 1 cm. kortere end det, jeg indtil nu har brugt). D.v.s at jeg skal veksle mellem det syntetiske stangbid og det tredelte bid i en længere periode m.h.p. at lære hesten at holde op med at vinkle biddet tilbage mellem tænderne. Sidenhen, efterhånden som hesten lærer det, overgår vi til det tredelte bid.
12) Hvis der skulle opstå spørgsmål eller problemer har jeg fået Ylvas tlf.nr., som jeg så frit kan kontakte.
13) Prisen for det hele, som varede ca. 45 minutter: 1180,- danske kr.

Summa summarum: Jeg er meget tilfreds, og jeg synes ikke at jeg har "smidt penge ud af vinduet".
Hvad synes I andre?

Hilsen Linda


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider