Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Schockemöhles WFFS resultater læk
Forfatter: 
Dato:  12-01-2019 11:41
Indsat fra nyheden Schockemöhles WFFS resultater lækket:

Fire af Schockemöhles dressurhingste i Muhlen er blevet testet positive for WFFS, heraf to Fürstenball afkom. Tre springheste er tilige positive, og derfor ialt 7 af 52 hingste hos Schockemöhle testet WFFS positive, afslører Schokemöhles amerikanske distributør

 

Nægtet at udlevere testresultater

Adskillige af de store tyske hingsteholdere har som bekendt nægtet at offentliggøre deres WFFS test resultater for 2018, af frygt for økonomiske tab. Dette har medført at mange avlere har offentliggjort WFFS testresultater af deres afkom på de sociale medier.

 

Nu har den nye tyske lovgivning på området imidlertid gjort det obligatorisk for hingsteholdere af avlsaktive hingste, at få testet og offentliggjort resultaterne pr 1. januar 2019. Der er derfor ikke længere nogen vej udenom, for de tyske hingsteholdere - de er tvunget til at offentliggøre deres resultater.

 

[[outstream]]

 

Schockemöhle har tilbageholdt resultater

En af de absolut største tyske hingsteholdere, der har en stor samling af dressurhingste er Paul Schokemöhle, der også har et tæt samarbejde med flere af de store danske hingsteholdere.

Schokemöhle har imidlertid også været blandt de tyskehingsteholdere, der har tilbageholdt avlshingstenes WFFS status, hvilke der er oprørt mange avlere.

 

Amerikansk distributør afsløret testresultater

Nu har Schockemöhles amerikanske distributør Judy Yancey revet proppen af flasken og har offentliggjort Schockemöhles WFFS resultatliste på WBG WFFS Awarenes Group's Facebook side.

 

Af de fire dressurhingste der er testet positive er to efter Fürstenball. Det drejer sig om Fürsten-Look (e. Furstenball), Fürst Toto (e. Fürstenball), Top Gear (e. Totilas) og Bluetooth (e. Coeur x Bordeaux).

 

Populær springhigngst også positiv

Udover de fire dressurhingse, kom det ikke som en stor overraskelse at også Schokemöhles unge top-springhingst Balou de Rouet (e. Baloubet de Rouet) er testet positiv, efter at et stort antal avlere har offentliggjort positive testresultater for deres Balou afkom på Facebook. Derudover er også Action Blue (e. Action Breaker) og Chacgramo (e. Chacco-Blue) testet WFFS positive.

Såldes er 7 af Schockemöhles 52 aktive avlshingste testet WFFS positive.

 

Billede

 

Fire af Schockemöhles dressurhingste i Muhlen er blevet testet positive for WFFS, heraf to Fürstenball afkom. Tre springheste er tilige positive, og derfor ialt 7 af 52 hingste hos Schockemöhle testet WFFS positive, afslører Schokemöhles amerikanske distributør

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  13-01-2019 11:17

 

Hvad betyder WFFS for avlen?

 

Syntes snart der er rigtig mange ting hingste (og hopper) kan undersøges for..

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

2
0
Svar på denne tråd
 
 Læs her
Forfatter: 
Dato:  13-01-2019 18:59

Læs evt her www.heste-nettet.dk/nyheder/13700/. Jeg anede ikke, hvad det var, før jeg læste det for ikke så længe siden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Betydning for avlen?
Forfatter: 
Dato:  14-01-2019 10:37

Det er endnu svært at sige hvilken betydning det får, men en del af de rigtige gode hingste er enten testet som bærere eller gældende for nu afdøde hingste at de har mange afkom der er bærere hvilket indikerer at de var bærere.

 

Personligt frygter jeg at kombinationen af WFFS og den udbredte brug af inseminering kan få problemet til at eksplodere. Tidligere bedækkede de gode hingste måske 1000 hopper, hvis de levede meget længe op mod 2000 hopper gennem hele livet. Idag når de gode hingste dette tal på 1-2 sæsoner. Hvis sådan en hinmgst er bærer vil der alt andet lige blive født flere afkom der også er bærere.

 

Jeg fik selv testet vores hopper tilbage i juni, og vi har 4 der er negative og én der er positiv, hun er datter af den ene af de andre hopper dvs hun har arvet genet fra sin far. Nu er hun avlet specifikt for at få den blodkombination til videre avl, så det var lidt af et slag i maven, men vi har besluttet at vi vil avle på hende, så må alle hendes føl testes. Men hvis jeg skal bruge en hingst der er positiv, så skal den være helt unik også afstamningsmæssigt ellers finde der negative alternativer.

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 det er vel
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 09:42

det er vel ikke anderledes end andre arvelige problemer, som det broget gen, der er dødelig i dobbelt dosis, roan, CA og hvad der ellers er af resisive faktorer, der giver skade i dobbelt dosis.

Åbenthed er jo netop vejen frem, gider du ikke teste din hoppe, så brug en wffs fri hingst, ellers test din hoppe, er den negativ er udbuddet større ellers brug kun wffs frie hingste.

det er jo heldigvis ikke noget der giver problemer så længe de kun er bærer. Men ja det bedste er jo at det ikke var der..

 

Men mon ikke der har været føl der er døde af det uden vi har vist hvorfor.. der er jo altid føl der årligt dør..

mistede selv et føl for nogle år siden der var dødfødt.. og jeg kan da ikke lade være med at tænke på om det muligvis kunne være WFFS, men da hoppen ikke skal have flere føl tænker jeg ikke hun skal testes.

har en 3 års jeg påtænker at ifole, skal have dyrlæge på fredag, så vi skal lige have en snak omkring dette...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Viden er vejen frem
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 12:29

Man kommer langt med viden, jeg mener bare at defekter der skyldes ganske almindelige recessive gener er nemme at avle sig væk fra når man har DNA-tests til hjælp. Så hvorfor ikke gribe muligheden?

 

Men tests giver også viden, roan er nemlig IKKE dødeligt i dobbelt dosis, hvilket ellers har været troet i mange år da der ikke blev født "nok" roans. Det har vist sig at hos Welsh-ponyer mm er genet et vedhæng til det gen der giver den røde farve. Så en blue/bay roan vil kun avle red roan med røde hingste/hopper, for at den skal avle blue/bay roan kræver at den anden part giver det sorte gen.

 

Modsat er det hos Belgiske heste vedhæng til det gen der giver sort farve. Dette er så forklaringen på at der ikke findes rødskimlede Belgiere.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Flyttet
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 21:03

 

Sjovt at tråden er flyttet, når det er HN selv der har placeret den på hygge fra start af

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Af uransaglige grunde
Forfatter: 
Dato:  15-01-2019 23:43

Det er vedkommende der skriver artiklen der bestemmer HVOR den vil blive oprettet når der bliver kommenteret på den (eller også kommer de alle på Hyggesnak?). Ihvertfald kommer de af uransaglige grunde nærmest altid på Hyggesnak, jeg valgte så at flytte den da jeg mener at den hører til under avl.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider