Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Lille Nuller og valg af hingst
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 16:55

Hejsa folkens
Åh hvor er det altså svært. Beslutningen er taget, og lille Nuller (thelwell ponyen) skal afsted til hingst her midt i Maj.... men HVILKEN hingst?

Nuller får i lige et billede af først...

Billede

 

Nuller er ikke kåret endnu, og kan heller ikke blive det i år da shetlænderforbundet har besluttet ikke at holde hoppekåring i år... så hun skal kåres med føl ved siden næste år. Hendes afstamning er dog helt i top, så der er grobund for at avle nogen fine små ponyer :P
Men det er godt nok en prøvelse at finde hingst synes jeg... Jeg vil jo gerne have lidt farve, gerne broget eller med aftegn, ikke for stor (helst under 90 cm da Nuller er omkring de 84 og er førstegangshoppe)

Så hvilken hingst? I kan jo få lov at se dem jeg overvejer:
Halstock Chester Cat

Billede

Chester er 76 cm, en skøn lille basse med et lidt forsigtigt men venligt temperament, hammersmuk, og med en skøn farve som kan give alle mulige farver til et eventuelt føl.

Så er der Dalsgaards Asterix

Billede

Asterix er 85 cm og en ret ung avlshingst som ikke har modtaget endelig kåring, men han er avlsgodkendt og har en ret lovende afstamning synes jeg. Han har mere fylde end f.eks. Chester, og et super godt temperament. Han kan give det brogede videre, men her er der 50/50 chance for om føllet er rødbroget eller "bare" rød.

Vlesco v.d Hoeve

Billede

Vlesco er 84 cm, og helt eminent godt kåret. Jeg har ikke mødt ham live endnu, håber at møde ham i den kommende uge. Da han er sort er farvemulighederne sort, brun og rød.

Så jeg står jo i dilemmaet om jeg skal satse med en ung hingst som jeg virkelig godt kan lide, når nu jeg i forvejen satser med hoppen... eller om jeg skal gå den mere sikre vej og vælge en ældre hingst hvor jeg kan se tidligere afkom, og igen om jeg så skal vælge den bedst kårede eller den der kan give mig nogen af de sjove farver jeg gerne ville have...

i kan godt se mit dilemma ikke? :P

 


Stald Læhegnet
* Med ponyerne Hjalte og Elna *

1
0
Svar på denne tråd
 
 ingen forstand
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 15:00

jeg har ingen forstand på shettere, men kan kun sige... se bort fra farven og tænke hvilken hingst tror du virkelig passer bedst til netop din hoppe, er der dødt løb imellem to, så vælg efter afstand/farve og hvad ved jeg..

nu er shetlandsponyerne jo ikke en sjælden race og der er en del at vælge imellem..

 

selv ønsker jeg mig et rødt føl og har det endnu til gode at få et rødt eller buckskin føl (nok fordi jeg flere gange har brugt hingste uden røde gener, men det taler vi så slet ikke om og de palominofarvede hingste er der slet ikke nogle jeg lige kan sige passer bedre end andre)


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider