Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Ups - ikke så godt
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 00:10

Har lige læst nyheden her på HN :


www.heste-nettet.dk/nyheder/6200/


Det er synd for ejerne af Heartbeat afkommet, som nu står med en vallak fordi den ikke var god nok i dressur.


Tilgengæld kan Don Romantic jo prale af også at være springheste producent


Lidt pinligt at brændemærket ikke blev undersøgt eller hvad ?




MVH Janni


foråret er på vej






0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja mage til
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 06:39

forvirring skal man da vidst lede længe efter.


Tænk sig at det kunne ske. At der ikke langt tidligere var en vaks person der lige tjekkede efter på rumpen af dem.


Men super ærgerligt for ejerene af det som nu er en go vallak.


Køb dansk, det hjælper hele nationen.


RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08


www.kolbaekgaard.webs.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var da tåbe dumt
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 07:32

Så har man ikke styr på sine heste.

Det skete nu ikke her men så meget ligner staldens heste nu heller ikke hinanden.


MONA

Intet er umuligt for den der ikke selv skal gøre det

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erstatning
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 07:35

Jeg ville nok som ejer af springhingsten kræve en rigtig god forklaring af den stald der har fremvist hingsten, for den slags SKAL bare IKKE ske.


Det svarer jo til at vi sender vores hoppe til hingst, og den kommer hjem ifolet med en forkert hingst, fordi hingsteholder ikke har haft styr på hvilken hoppe det var, før den skulle hjem igen.


Men jeg kan da erindre at det samme skete med Marengo's mor og en Weltmeyer-hoppe som den danske ejer havde købt samlet i Tyskland. Det var først da den ene hoppe kom på auktion i Tyskland, hvor opdrætteren "genså" hoppen og meddelte at det da IKKE var hans opdræt, at det blev opdaget. Så i den danske stambog er karaktererne på hopperne byttet om.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 forbesigtigelse
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 07:49

For mig lyder det nu lidt mærkeligt at brændemærkerne ikke bliver tjekket til selve forbesigtigelsen, det gør de jo på hopperne til hoppekårring, der bliver der tjekket aftegn og brændemærker, de burde der også blive til forbesigttigelserne og især nu med de nye regler hvor der ikke må brændemærkes, så det være endnu vigtiger at der bliver tjekket chip og aftegn.


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 tror lige
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 08:11

man skal passe lidt på med at dømme folk, den historie der vandre i avler kredse hernede er nemlig lidt anderledes, og det skal siges at da ejeren af sprig hingsten ville ligge sag an mod hingsteholder har nogle fra avls ledelsen været nede og vudere hingsten, og sagt at den ikke er god nok type mæssig til at blive kåret, men ja super ærgeligt og en rigtig dum historie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tankevækkende
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 08:15

synes jeg det er - i denne tid hvor brændemærkning diskuteres så heftigt.


Mange spændende føl, plage og rideheste til salg, se:


www. kuhlmannhorses.dk


www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 08:49

Hej. pinlig historie, jeg vil æde min hat på at havde avlsledelsen vidst det var en Don Romantik havde de ikke ment den sprang speciel godt.


Men jer og jeres brandmærke, hvad skulle de med det ?? den ene havde to sokker den anden en, hvor svært kan det være ??


Men spændt på at se " springhesten"


MVH Hanne.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvidt på 3 ben
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 08:56

Faktisk står Heartbeat'en til at have hvid kronrand på 3 ben, mens Don Romantic'en har lav sok på ét ben. Men problemet er at aftegn lavet på føl er MEGET usikre, så det har dommerne nok ikke hæftet sig ved.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt forvirret
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:04

Hold da op en forvirring.....


Det må være meget frustrerende for ejerne!


Men ser man ikke sin hest blive fremstillet? Ville man så ikke kunne genkende den under forløbet?


Jeg syntes også det er tankevækkende at de ikke tjekker brændet, men så kan det jo være ligegyldigt at de har det. Selvom jeg er tilhænger af brændemærkning.



"Det tar lang tid, at få en gammel ven"


Trakehner FAN :)


Nu også med titlen Mor!




列弗

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er bare
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:14

en ting jeg ikke forstår..


har jeg en hingst.. som jeg sender i træning vil jeg da lige tilse den .. ok måske opdages det ikke lige der..


MEN jeg vil da selv være med til at se forbesigtelsen.. og der ville jeg jo kende min egen hest.. hvis man ikke kigger godt nok på sin egen hest så er det da helt galt..


jeg står da tit og har ved første øjekast svært ved at se forskel på mor og datter på marken.. men jeg bruger altid sokkerne/blisen til at bestemme hesten.. og når man så er helt tæt på er man ikke i tvivl længere da hovedet jo ikke er ens..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rimeligt ens
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:19

De er nu opført med stjerne og snip begge 2, så hvis man ikke kender dem, så er de nok rimeligt ens. Så vidt jeg kunne læse så gik der jo et stykke tid før ejeren opdagede at det ikke var deres egen hest de havde fået hjem.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det er
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:43

en værre gang rod.


Det som Charlotte siger med at en hoppe kan blive bedækket med den forkerte hingst forekommer jo osse. Har en veninde der sendte sin hoppe til bedækning et anerkendt sted, den fik føl efter den forkerte hingst.


Der var osse noget rod med en hoppe herinde fra for et par år siden, hvor der blev gjort en hel masse i DNA, men om der nogensinde kom et svar ved jeg ikke. Men jeg har tit tænkt på det.


Men ja, det er som om alle vores gode argumenter for brændemærket har mistet lidt af "gnisten" nu.


Køb dansk, det hjælper hele nationen.


RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08


www.kolbaekgaard.webs.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 NEJ NEJ HVOR SYND FOR EJER..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:44

Det her er en huske kage jeg ikke lige vil glemme... Det er dumt, træls, synd og pinligt...

Burde ikke kunne ske..


Janni : ja det med brændemæeket det er skammeligt at det ikke blev undersøgt...


Jeg sad og trak lidt på smile båndet da jeg læste historien, ind til at jeg læste det sidste hvor der stod, at hesten var blevet vallak... så var det ikke sjovt mere...


Hvor er det dog synd, for de mennesker..



MVH Lisette.



Venter føl efter Uno Don Diego og BH Don Schufro i April 2010.



http://www.fortunen-xst.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nå men jeg
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 10:44

vil glæde mig til at se hingsten efter Don Romantic


Jeg er jo lidt gammeldags, og en god kombihingst synes jeg ikke man skal kimse af....




MVH Janni


foråret er på vej






0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det kan der være noget om :-)
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 11:36

Kan kun sige en ting om Don Romantic han gør det nu meget godt i avlen



MVH Lisette.



Venter føl efter Uno Don Diego og BH Don Schufro i April 2010.



http://www.fortunen-xst.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ejer af Ramiro
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 12:18

Nu er jeg jo ejer og opdrætter af Vorks ramiro. Er lidt ked af at se dette oplæg herinde nu hvor herning er startet. Men kan lige så godt fortælle mit syn på det her. Der er sket en fejl som desvære ikke kan laves om på men vi er jo alle mennesker og syntes ikke man kan give nogen skylden for det her. Da vi jo er mange som har taget fejl, ejerne af de to heste, dyrlæger afsledelsen, dyrlæger, smede, trænere osv. Må sige at den dag i dag kan jeg stadigvæk ikke forstå at man ikke kunne kende sin egen hest. Men når man ikke har haft dem hjemme i snart et år og de forandre sig jo rigtigt meget i denne periode, og ikke mindst når de kommer i træning. Vi har selvføllig besøgt og fuldt ham så meget vi kunne både i marsken og nede ved træneren. Det var så den rigtige hest vi besøgte i marsken. Syntes også at når begge ejer af hestene ikke kan kende forskel så er det også svært for træneren, men selvføllig må det ikke ske.

Da træneren ringede havde vi jo haft den forkerte hest hjemme i nogen måneder og må sige at der har været små ting som jeg har tænkt på var anderledes ved ham men som sagt har vi jo ikke haft ham hjemme i et år og var sikker på at han bare havde forandret sig, og blevet mere voksen. Men vi burde havde tjekket feks sokker osv men havde overhoved ikke tænkt den tanke at det ikke var vores hest. Men må sige at det har jeg lært af. Må sige det var den værste uge længe for selvføllig var vi meget ked af at den anden var kastereret. Nu var vi jo oppe og se hearty til forbesigtigelsen og han havde bare ikke det som skulle til for at blive hingst, manglede hingstepræg og både gangartsmæssigt og springningen var ikke i top. Derved ikke sagt at han ikke kan blive en god ridehest og springhest, men ikke hingst. Syntes også egerne af hearty skal være glade for at han kom hjem til et hjem som har passet ham rigtigt godt. Fik at vide af avlsledelsen at man ikke tjekker brandemærke ved forbesigtigelsen hvis kun farven.

Men håber da at folk vil se på ramiro med samme øjne som alle andre af de hingste som er udtaget. Han kan jo ikke gøre for at vi alle har klokket i det. Hilsen helle og Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 helle og lene
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 12:25

ja jeg kan godt se de forandrer sig meget..


men det ku da være sjovt med billeder, så vi "kloge" hoveder kan få bekræftet ligheden.. man bliver jo helt nysgerrig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 13:03

I kan se billederne af dem begge på vores profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 13:09

Hej Lunde 1 jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med kåringen, selv om jeres vej har været lidt speciel.

Som du skriver fejlen er sket og kan ikke gøres om.


MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle og Lene
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 13:31

Så lige billederne på præsentationen og kan godt se, at de kunne se ens ud...

Det er så synd og træls for alle dem som har taget fejl..

En historie jeg har lært af...


Alt held og lykke til jer fremover og tak for kigget af billeder..



MVH Lisette.



Venter føl efter Uno Don Diego og BH Don Schufro i April 2010.



http://www.fortunen-xst.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja også
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 13:34

held og lykke fra mig af til jeres hingst


Jeg tror egentlig det er udmærket at historien er kommet frem, for det forhindrer rygtedannelse.




MVH Janni


foråret er på vej






0
0
Svar på denne tråd
 
 Forveksling
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 15:06

Det er en rigtig træls historie, og jeg er sikker på træneren er den der er mest ked af det af alle.


Men det kan ske for alle, vil jeg sige. Det skete faktisk også i Holsten i efteråret, hvor en meget proff herre, klargjorde den forkerte hingst og kom til kåring med.


Jeg har selv en hingst stående hos Stald Cajus, og som den dårlige hesteejer jeg er, har jeg faktisk ikke været på besøg siden august. Da jeg var der i forrig weekend, der gik jeg lige forbi hans boks. Jeg tænkte dog kort, det lignede ham, men gik alligevel videre.


Jeg måtte en tur igennem stalden, for at konkluderer at det var ham, og gik tilbage igen. Jeg havde da også lige telefonen fremme og tjekke et billed. Pinligt men sandt.


Der sker en kæmpe forandring med dem, og hvis man har flere heste, ja så kan det godt lade sig gøre at forveksle.


Helle og Lene, held og lykke med Jeres hingst i Herning. Det er en kæmpe oplevelse, så nyd den :-)



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uheld sker jo...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 20:37

...uanset hvad man gør for at sikre sig


Jeg har selv været med til et par eksempler på "papirproblemer" - den første gang var med en pony der var solgt til udlandet. Dagen før transporten kom, ville vi lige tjekke det sidste op på alle papirer.


For skæg sammenlignede vi så signalementet med det vi stod og så på i stalden. 4 sokker tjek, blis tjek, rød tjek, hoppe tje.... @!#$!!!! For kræet i stalden var BESTEMT ikke en hoppe Hvor og hvordan papirerne var blevet forbyttet fandt vi aldrig en forklaring på, men kræet havde immervæk gået på landsplan herhjemme i en del år - og INGEN havde fundet fejlen før os. De nye købere var dog ligeglade med kønnet - så ponyen røg afsted med en mindre forsinkelse.


Anden gang - i en anden stald med knap 100 heste på stald, havde vi sendt en 3-års til England. Den blev hentet hjem fra sommergræs før de andre, ordnet, tjekket og sendt afsted. Da vi senere på sommeren tog de andre hjem og skulle vise en frem for en kunde, fandt vi ud af at papirer og hest ikke matchede Den eneste forklaring var at de to heste - begge mørkebrune uden aftegn og MEGET lig hinanden i bygning, var blevet forbyttet. Sagen endte til stor ærgelse for avler med at englænderne beholdte den hest de fik - den var nemlig afstamningsmæssigt og kvalitetsmæssigt i en noget højere klasse end den efterladte


Så uheld sker!


Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er godt
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 07:07

at historien kommer frem fra ejeren synes jeg.


Men uden at kommenterer videre på denne sag, synes jeg bare generelt at alt vores pas, brænd og chip og beskrivelse af aftegn og hvirvler osv falder lidt til jorden når der sker sådanne fejl som vi jo kan læse i hele tråden at der sker.


For nogen år siden var der ryttere der red de "forkerte" heste til stævner og så skulle hesten pludselig have pas og beskrivelse med.


Men alt vores registrering hjælper jo ikke hvis ikke det bliver tjekket.


Og det er i ALLE de skrivebordsregler der bliver påfundet rundt omkring i samfundet, ikke kun inden for hesteverden.


Køb dansk, det hjælper hele nationen.


RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08


www.kolbaekgaard.webs.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke sjovt
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 10:28

Sikke en redelighed! Træls for ejerne af vallakken. Meen det burde jo nok have været opdaget Troede hingstene blev tjekket med aftegn osv. i forbindelse med kåring og sammenlignet med deres pas!?!






DSP'er sælges:


-hoppe, rød m. aftegn, 3 år, forv. stg. 130-135 cm. 22.000,-

- vallak, skimmel, 4 år, stg. 147 cm, tilredet. 32.000,-

-vallak, brun m. aftegn, 3 år, forv stg. 147 cm. 25.000,-

SERIØSE BUD

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er detbare super ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 10:41

for dem der nu har en vallak. det er immervæk mange penge og også en del år ud af vinduet, for nu at stå med en vallak, istedet for en avlshingst. jeg kan godt forstå at alle implicerede er ret kede af den situation.


havde det været min hingst der var blevet til vallak- ja så havde jeg ærligt krevet noget kompensation. problemet er vel at placere skylden. men i mit tilfælde, så ville sådan et problem slet ikke forekomme- for jeg kender mine heste, på hvivler, farve, aftegn og sind.( det skal lige siges at jeg pt kun har en enkelt brun- resten er "specielle"/ let genkendelige farver)


held og lykke til hingstekåringen- jeg er sikker på det nok skal gå godt :)


Dunfarvet ponyhoppe og Brun ponyhoppe


sælges superbilligt!


link:


www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ hoppe/annonce/7283734

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 14:37

To ord...


Chip

DNA


Få styr på de ting kort efter føllets fødsel.


Venligst Christine



Shirefarm.dk

Dansk avl af shireheste.


Shirehingst tilbyder bedækning.




0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 20:47

Når nogen nu længere oppe skriver det med forkert hingst på hoppen, er der så nogen der kan svare på hvad der skete med det røde hoppeføl, efter en af Firfods hingste, som ikke måtte ha været rødt.. Hvem blev faderen i følge DNAresultatet? Og kom der en afklaring?


Og Lunde1, jeg kan godt se at de ser utrolig ens ud, men men men.. 3 sokker på den ene og 1 sok på den anden.. hmm..

Men det er da godt nok noget frygteligt rod.. Krydser fingre for at resten går som det skal..




Hilsen Stine


Stutteri Rø- WM-Ponyer i smukke farver

Buckskin-Palomino-Smokey Black og BEC

  • Cremello sec A hingsteføl sælges
0
0
Svar på denne tråd
 
 Rødt føl
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 17:23

Ja DNA testen viste som ventede at den ikke var efter Zardin,men en af deres andre hingste.


Nu med en lille spire i maven

0
0
Svar på denne tråd
 
 super pinligt
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 16:51

super pinligt for træneren, jeg tænkte også bare "hvordan kan det ske?!" Men ja, efter at have set billeder, ser de godt nok også ens ud. To smukke drenge i øvrigt Og virkelig synd for alle implicerede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kokjo?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 17:09

Hvad skulle DNA og chip hjælpe når man ikke engang kan noget så simpelt som at checke aftegn?



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 chip..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 19:18

Charlotte: Ja med en chipaflæser i hånden ved kåringer og afprøvninger, så havde der ikke været nogen tvivl om hvilken hest det var. Ved at det er fremgangsmåden bla. hos frieserne i Holland. Og du skriver da selv længere oppe, at aftegn hos føl er MEGET usikre???? (Jeg mener nu nok, at de burde have studset over det)


Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Chip.....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 19:23

Nu har jeg ikke den store tiltro til chip, da de er endnu mere usikre end aftegn. Normalt er det kun små aftegn på røde føl der er et problem.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstår det ikke
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 10:39

Jeg forstår ikke at der i et forbund hvor mærkning altid har været krav, og mange heste ligner hinanden, at der ikke bliver checket brændemærke til kåringer og forbesigtigelser.


I shetlænderforeningen hvor mærkning har været "no go" indtil chippen kom frem, og det derefter har været frivillig med chipning indtil loven sagde noget andet. Er hopper og hingste blevet checket for chip til kåringen, siden den er kommet frem, om de skulle have en ifølge papirerne eller ej.


Hvordan gik det for øvrigt hingsten der kom til kåring?



Knuzer fra Heidi


Super dejlige shetlandsponyer med stamtavle til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 11:33

Sikke en skam.. med begge herre, men dejligt der er kommet styr på det hele nu...


Personligt må jeg faktisk erkende, at jeg heller ikke har tjekket brændemærke på min 2 års hingst, da jeg hentede den fra sommergræs sidste år i Jylland.

Vi læssede da bare en hest i traileren og kørte med den.


Jeg vil så sige, at min ikke kan løbe fra hans aftegn i ansigtet...


Men indrømmer da gerne, at han har forandret sig, synes faktisk han havde en lille sok på det ene bagben, den er da blevet mindre idag...



Team Dandanel
"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Nu med hingsteføl efter Blue Hors Hotline.. født d. 08-04-08
0
0
Svar på denne tråd
 
 Check af mærker
Forfatter: 
Dato:  18-03-2010 11:55

Hopperne bliver checket til kåringerne, jeg ved ikke hvorfor de ikke checker hingstene.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes at
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 18:41

det er yderst pinligt at man ikke kan kende sin egen hest.. Og ja - der er tydelig forskel hvis man kigger på benene af dem så det burde ikke være noget problem. At der er så mange mennesker der derudover også tager fejl er for nogle mere forståeligt end for andre - at smeden ikke kan kende den forstår jeg godt - at træneren tager fejl er da også forståeligt hvis den er sendt fra ejeren - men er den taget direkte fra marsken af træneren burde han havde tjekket det ordenligt - altså for mig minder det lidt om molbo-historien om den sorte og den brune hest de klipper hale og man på


Til salg: meget smuk 3 års hoppe. Billeder her:

www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ hoppe/annonce/7084429

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan nu
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 18:55

godt forstå at man kan komme til at tage fejl; hvis hestene ligner hinanden og man ikke ser dem dagligt.


Desuden er der jo også forskel på at eje 2 heste og 10 heste.


Det er menneskeligt at fejle og der er nok ikke mange af os der i den ene eller anden sammenhæng, kan sige sig fri.




MVH Janni


foråret er på vej






0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider