Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

At være halv travhest
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 14:43

jeg har taget en plag til mig som er halv travhest/frederiksborg, og det som jeg egentlig efterlyser er hvad for et heste liv har en hest som er halv travhest, er det en ridehest eller burde den køres til eller hvad? jeg har ikke de høje tanker om travheste jeg synes egenlig ikke travheste burde blandes - så når jeg står og kikker på hende så ved jeg egenlig ikke om jeg synes den er noget værd og om den har reel chance for at få et godt rideheste liv.

men det kan være jeg tager fejl? håber at nogen med den type blanding eller andet - gider give lyd fra sig.

MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd

Rigtig uddannelse
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 15:05

Hvis den får en god opvækst med det rigtige foder og den rigtige opdragelse, og bliver trænet rigtigt i ridning/kørsel når den tid kommer, vil det ikke være svært at finde en køber til den til den tid:

En velopdragen, kælen, blank of velpasset hest af en overkommelig størrelse.

Den kan blive en fantastisk skovturshest eller kørehest.

Lad vær med at sælge den til videresalg, hvis du vil dens bedste.

Jeg vil ud fra dens afstamning tro den vil egne sig bedst som kørehest, men den kan sikkert også blive en dejlig tur hest.

Det var aldrig en blanding jeg ville lave, men nu når den er der er det jo bare at give den den bedst mulige start på tilværelsen :)

Den kan sagtens få et lykkeligere liv end så mange sportsheste har.

Mvh. Karen

0
0
Svar på denne tråd

Halv traver
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 16:25

Jeg fik et føl sidste år han er halv traver og halv knabstupper.og jeg regner med at han skal trænes til at springe og trænes til at ride i skoven på.jeg tror på at han kan da han allerede viser at han er meget lærenem.Det skal lige siges at hans mor aldrig er blevet brugt på travbanen,hun er meget god til spring og skovture.Jeg tror på at hvis man virklig giver dem den rette træning så skal de nok blive gode.

sætter lige et billede ind af Lucky.

Mvh Annemette.

0
0
Svar på denne tråd

ja suk og tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 16:28

Det skulle jeg også mene, at hun kunne egne sig som køre hest. hun bliver ikke solgt til hvem som helst, og tror egentlig det ville være sjovt at køre hende til. hun var meget forsømt m da hun ankom her, men er på vej op og er ved at få det bedre. når jeg leger med hende på ridebanen kan jeg godt se det travhest skinne igennem, synes ikke det er en top ridehest.

hun er en sød lille hoppe, og hun står fint på sine ben. og hun får nu masser af godt foder. det er også svært at se når hun ikke er færdig indnu.

men tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

ronja er sådan her ud
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 16:45
tror ikke jeg kan få billede ind men har sat et billede på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 17:06

Her var billedet :)

0
0
Svar på denne tråd

Selle Francais
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 17:28

Selle Francais har nogle af verdens bedste springheste, og mange af dem er faktisk 1/4 fransk traver... Så man kan godt ride på heste, det er travhest i, og komme langt! Men man skal selvfølgelige lige husk, at travheste er lige så forskellige, som alle andre hesteracer, nogle har et bagben i hvert hjørne og kan ikke galoppere, mens andre galoppere udemærket - nogle har en lang lige ryg og en halssætning nede imellem forbenene, mens andre ligner en ganske fin ridehest i eksteriøret. Rid den til, og se hvordan den arter sig, må mit råd.

Jeanette, Stald Højgård

Palomino & Pinto

0
0
Svar på denne tråd

Selvom hun
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 17:52

er halv traver kan der godt komme en fin ridehest til hobbyniveau ud af hende. De traverkrydsninger jeg har set har været ok rideheste og har ikke haft den typiske trav som man ser hos rene travere. Er du sikker på hun ikke er ren og bare bliver kaldt blanding for at "øge værdien"?

Rigtigt mange rene travere bliver kaldt alskens andre racer/blandinger medmindre de ligefrem har papirer og er frysemærkede, hvad langt fra alle er.

Voksen hanhund ønskes omplaceret. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

ronja kan galoppere
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 19:06

Ronja kan galoppere og har den fineste korte galop.

jeg aner ikke hvad hun er eller hvad hun ikke er, jeg har kun hørt at det var blandingen, hvor de er købt henne ved jeg ikke, det er et par omsorgssvigtede heste jeg har taget til mig, så der må jeg være svar skyldig, men jeg synes at kunne se at hun kan trave på den typiske traver måde. traven er da fin, men jeg er jo bare bekymret over om den overhovedet kan blive til noget. Til historien høre også at de var så tynde og afkrætede at jeg i begyndelsen troede at de var døden nær. de havde lys og var fulde af orm store blod orms larver, nu er det 8 uger siden og jeg er begyndt at kunne se lidt mere på hvad det er for nogle heste.

og så er hun jo kun to år, så hun kan jo ændre sig en del. men ja hun vil blive redet til stille og roligt og muligvis kørt også. når hun er stærk nok. jeg er særlig opmærksom og påpasselig med at sælge dem, da de har haft det meget hårdt i deres tidligere liv så jeg skal være helt sikker på at de er ok og kan bruges til noget og at de ikke har taget skade.

tak fordi du satte billede ind det kan jeg bare ikke hitte ud af. desværre

0
0
Svar på denne tråd

travheste
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 20:35

synes det ubehageligt at en traverblanding anses for ikke at kunne bruges som andet end kørehest... travheste er aldeles glimrende rideheste med den rette træning .. har selv to i min hesteflok.. synes det fantastisk at du har taget hende til dig og passer og plejer hende godt.. bare synd det lyder som om du ikke har ret høje tanker om hendes ridekunnen..

af travheste/ blandinger der har gjort det godt kan nævnes Jappeloup de Luze ... toprytteren pierre durand gav den en chance og sammen vandt de en masse blandt andet OL guld...

held og lykke med hende, hun ser ud til at være en dejlig hest :)

v. hilsen maria

0
0
Svar på denne tråd

Travheste
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 20:43
I kan altså ikke sammenligne franske og amerikanske travheste. Franske travheste indeholder ligeså meget rideblod som Selle francais indeholder travblod. Det er alene kønnet der afgør om det er en travhest eller en ridehest.
0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 23:12

Sannsynligheden for at det er fransk blod i henne er lige stor som amerikansk.

Traveravlen i hele europa er en eneste stor smøre, og alle varmblodstravere regnes som en "rase" uansett om anene er fra USA, Sverige , Frankrige osv.

Vil tro at det er fler "blandinger" enn rene franske eller amerikanske blodslinjer på danske, norske og svenske travbaner.

Også fordi den beste mixen ofte ansees at være 50% anerikansk og 50% fransk!

Ellers vil jeg nok som de fleste andre si at med en normal behandling og trening vil hun da sikkert bli en god ridehest.

Tror det er viktig at se på individet og ikke henge seg opp i at det er traverblod i henne.

Alvin Schockemöle(staves!)tidligere verdenskjent springrytter og nu avler af travheste har jo overtalt Zangerheide til at bruge travheste i hopphestavlen!

Setter ind link til en tråd som omhandlet travhest som ridehest.

Les tråden og dere vil finde at det kanskje ikke er så helt galt med den søde hoppen aligevel!

www.heste-nettet.dk/forum/1/1352916/ 1352718/

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Franske travere
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 06:11
Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke tror der findes en eneste fransk hingst i DK. Hingsteholderforeningen drager trofast til USA hver gang, der skal købes ny hingst. Jeg har et par gange været til spisning med en fra foreningen.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen at
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 07:57

hesten kan galoppere og endda i kort galop er ikke ensbetydende med at den ikke kan være traver. Alle heste kan jo galoppere. Hos mange travheste er den så bare meget firtaktet istedet.

Hvis hun har meget typisk traver-bevægelse i trav vil jeg tro hun er ren traver.

Voksen hanhund ønskes omplaceret. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

ren eller halvren???
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 08:28

ja det kan godt være at hun er ren,eller blanding, det ved jeg ikke, men jeg har da fået troen tilbage på at hun har en fremtid og vil da beholde hende og se om jeg kan finde en halvpart til hende. Hun er utrolig sød og lære nem og vi er begyndt at klikkertræne lidt med hende. Så tak for alle svarene.

jeg synes det er fint at hun kan galoppere, det skal bare holdes ved lige,

jeg er ked af at jeg ikke har givet udtryk for de største tanker om travhesten som ridehest, men jeg har set lidt uheldige travheste der har lidt et grumt heste liv,

da de ofte er billigt til salg og har haft en hård start.

0
0
Svar på denne tråd

CharlotteGC
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 12:01

Setter ind kopi af et svar som kom i tråden jeg linket til.

Jeg tror nok at hun som her skriver har sitt på det tørre når det gjelder travere.

Kan iøvrig opplyse at både jeg og mine to brødre har vært i travmiljø fra barnsben af.

Min ene bror er uddannet travtrener og hovslager, den andre har arbejdet som staldmand både i New Zealand og Frankrike, foruden her hjemme i Norge.Han er også uddannet hovslager(smed).

Så jeg mener også at jeg ikke er helt ukjent med travere og traveravl.

varmblodstraver

Forfatter: travhesten (Præsentation) (Skriv besked) Dato: 9-03-07 15:21

Line OG 10vildeheste:

De travheste der løber rundt i dk er varmblodstravere af enten amerikansk, fransk (eller russisk blod) og blandinger heraf.

Franske og amerikanske travere løber i samme løb og er efterhånden blandet ret så meget sammen i hjemlandet, i dk og andre travsportslande. Det gyldne kryds i dansk travsportsavl er ½ fransk / ½ amerikansk.

Fransk : giver udholdenhed

Amerikansk : giver hurtighed

Så gå bare trøstig igang med den røde skjønnheden og se om du ikke får en riktig fin allroundhest ud af henne!

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 12:12

har læst det link og synes også at forstå at det jo bare gælder om at give hende de muligheder hun har i sig.

jeg har en bakke og i går løb og hoppede hun rundt på den så at bevæge sig op og ned er ingen problem.

mange tak for alle svarende jeg synes at være langt mere fortrøstningsfuld og kan godt se at hun har mage muligheder som ridehest. hun er jo utrolig flink og samarbejdsvillig.

ja det hæftede jeg mig ved at en havde skrevet at hendes traver var en rigtig teamplayer og det synes jeg også at kunne se på Ronja som hun hedder.

0
0
Svar på denne tråd

hadde du
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 13:17

ikke visst/trodd at det var traver i henne hadde du aldri tvilt på henne!

Så når hun måske skal sælges, så sælg henne som blanding med ukjent afstamning.

Det er jo sant, da du tydeligvis ikke er sikker selv på hva som er i henne.

Så vil hesten ha en fair mulighed til at bli den hesten hun trolig er og slippe for alle fordomme om travere/traverblandinger.

For sælges hun som traverblanding er hun trolig intet verd(hvis du er uheldig), men som blanding af ukjent afstammning vil hun være akseptert som en brugbar ridehest.

Hvis hun ellers er sød og velfungerende.

Så held og lykke med henne!

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

du har ret.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 16:41

det er så sand - hun skal fra dags dato være en ægte blanding af racen hest. det fortjener hun.

med alle de svar jeg har fået + det andet link, har jeg kikket på hendes bygning og synes egentlig hun ser ganske fin ud og ham traveren der var i det andet link på 168 den var da bare vild flot, ja så jeg har da fået ændret lidt på mine egne fordomme. hun har lidt fuldblods øjne, så det er jo ikke så svært at sige hun evt har det i sig om andet.

men mange tak Ellen for dine svar, jeg vil tro på hende.

0
0
Svar på denne tråd

Zitha (-:
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 19:38

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

travhest springer La-Mb
Forfatter: 
Dato:  21-05-2007 22:44

Jeg havde for en del år tilbage en travhest, som jeg sprang la på. Hende der købte den af mig kom op og starte Mb på hende til distriktstævner. Hun blev solgt for 10.000 kr. udelukkende fordi hun var travhest. Havde hun ikke været traver havde hun kostet 4 gange så meget.

Men alligevel er jeg ikke tilhænger af travheste i ridesporten, netop fordi de ikke er avlet til at være i ridesporten, men til travløb.

Jeg kunne tilgengæld godt forestille mig at et mix af travhest og frederiksborg kunne give en ok kørehest, da den måske ville minde lidt om en stor udgave af hackney ponyen, som har de høje knæløft, som nogle frederiksborgheste også har, men hackneyen er længere, hvor frederiksborgeren er mere kort/kompakt, travheste er ofte lange, så det vil måske udligne det.

Hilsen Christine

0
0
Svar på denne tråd

længde
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 08:12

ronja er ikke så lang - faktisk, hun er mere langbenet og kort så det er jo hendes held.

hun er stadig meget tynd så det ville pt ikke være fair at tage et billed af hende fra siden, da hun er vel under hvad hun burde være. og trods det er hun blevet pænere snart kommer dyrlægen og ordner hendes tænder og kikker lidt på dem.

Hackney ponyern kender jeg ikke den vil jeg lige kikke efter.

hvor høj kan en travhest blive og hvad er den nederste grænse ?

tror ikke hun bliver en stor hest, max 155 cm. tror at hendes start har sat en del tilbage i hendes vækst.

0
0
Svar på denne tråd

en af de bedste heste jeg har redet
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 09:39

havde en stor del traver i sig, men hun var ikke ren. ALDRIG gik hun af vejen for noget somhelst! Hun gik bare frem når man bedte hende om det var altid glad og sød, også på tur alene og hun var altså ikke så gammel eller velskolet. Jeg har oplevet et par stykker efterhånden og de har altså noget ekstra mod eller de bliver ikke så nemt stressede eller paf over noget.

Det er virkelig en fornøjelse at tage på tur med sådan en hest. Cowboydersadlen på, oppakning og så afsted. Uden slinger. -Også alene. fra første gang.

Held og lykke med hende. Bare send hende herop hvis du ikke tror på hende.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

travheste
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 12:33

Det er ingen øvre/nedre grense for travheste (høyde).Det finnes travheste som holder ponymål og det finnes riktig høye.

De kan være korte eller lange, osv.

Meg bekjent er det ingen spesifikk standard når det gjelder travhesters udseende.

De finnes i alle fasoner.

Besøger du en travbane og kigger ind i stallene vil du se små og store, korte og lange, smale og muskuløse travere!

Så når det gjelder travere/blandinger så se på individet og glem alt om rasen.

På stallen der vi har vår pony er det 2 travere som er ridehester.

Den ene er en usedvanlig elegant og velgående (LA nivå dressur) 13år gammel vallak.

Han gikk løp i 9 år og har kun vært ridehest 1 år!

Selv dommerene til stevner tror det er løgn når vi sier det er en gammel traver.

Den andre er 5 år, lang og kantete at se på,kun startet et par gange som treårs og siden hen vært i ridning i snart 2 år.

Den blir aldri en god ridehest med tanke på dressur og spring, men muligens en brukbar distanse eller turhest.

Men ingen stjerne akurat!

Hilsen Ellen

KIG IND !

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte GC
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 17:21

Du har ret - og så alligevel ikke!

Der udbydes nemlig MASSER af franske travhingste på det danske marked - prøv selv at tjekke årets hingstekatalog her.

Men de er ganske rigtigt ikke opstaldet i Danmark - de står hjemme i Frankrig, hvor det primære marked er.

Når du skriver "hingsteholderforeningen", så tror jeg det er Opdrætterforeningen du mener.

Og du har ret i, at de ikke gør meget i fransk blod - muligvis fordi de har forsøgt sig med det tidligere, og mildt sagt ikke slap så heldigt fra det.

Men Opdrætterforeningen er jo bare én af MANGE hingsteudbydere i Danmark - det kan din bekendt fra foreningen fortælle dig meget mere om.

Du skriver Franske travheste indeholder ligeså meget rideblod som Selle francais indeholder travblod.

Nixen-bixen! Den franske traver nedstammer fra køreheste, ikke rideheste.

Franskmændene er nok de mest restriktive i Europa når det kommer til, hvilke individer de vil slippe ind i stambogen.

I mange år var der stort set lukket fuldstændig af for blod udefra, bl.a. USA, og selv i dag er de MEGET kræsne med, hvilke heste, der kan blive godkendt til avl.

Bl.a. har de indført en regel om, at hopper SKAL have startet, minimum i prøveløb, for at kunne få afkom med i stambogen.

Ingen andre travlande har en sådan regel.

Så du kan være stensikker på, at de i hvert fald IKKE slipper rideheste ind i traveravlen.

Og det har absolut intet med kønnet at gøre, om det er en travhest eller en ridehest - der må du have fået helt galt fat i et eller andet.

Er det en hest med traver-afstamning, så er den traver (dermed ikke sagt, at den nødvendigvis er GOD til det).

Zitha: jeg tror du kan gøre lige hvad du vil med din plag. Om den bliver bedst som kørehest eller ridehest afhænger af, hvad du selv vælger at gøre den til. Du kan jo evt. prøve begge dele, og så se hvad hesten trives bedst med?

Held og lykke med det.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

der er ingen str
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 17:30

på travheste, jeg har redet travheste der var pony str og redet travheste der var 175, så det er lige som med DV der er ingen grænser. Syntes det er dejligt at høre du vil give hende en chance, jeg tror nu hun kunne blive en fin ridehest selv om hun er halv/hel traver, Som en anden nævner så Jappeloup de Luze er et fint eksempel på at de kan godt. Ja ok måske når du ikke OL på hende, men jeg tror godt du kan få en ridehest ud af hende

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider