|
|
| At købe en TRAVHEST?? |
| Forfatter:  |
Tine Vejlstrup |
| Dato:  |
09-03-2007 07:25 |
|
Hej allesammen Ja, nu er jeg jo i lidt af et dilema, har en skøn kæreste som interesserer sig for travløb, og også har en travhest. Igår (torsdag) var vi så på banen og kigge da der var løb, og faldt bare for den dejligste hingst. Mere muskuløs og kraftigere bygget, et perfekt sind og bare WOW. Han er 3 år og er ikke startet. Er dybt forelsket, og har tidligere redet travheste som sprang rigtig godt, er det helt tosset at tro at han vil blive en god springhest? Puha, er hårdt ramt, men har jo stadig nogle ambitioner..
MVH Tine Vejlstrup, Markildegårdens First Class og nu også med Mini - Det er de SMÅ ting der gør forskellen
Springundervisning tilbydes, se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja... |
10vildeheste |
09-03-2007 07:37 |
|
Hvorfor ikke bruge ham til det han er god til? Travheste er i generationer avlet til at være stærke i travløb - hvorfor bruge dem til alt muligt andet? Den travhest, der har startet landsstævner eller derover i spring er ikke set i Danmark endnu...så hvis du vil springe, så køb en springhest - hvis du vil deltage i travløb, så køb en travhest - den anden kombination er den sikre vej til bristede ambitioner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ambitioner |
Tine Vejlstrup |
09-03-2007 08:51 |
|
Nu er jeg ikke så ambitiøs så jeg vil ride på landsplan, blot noget distrikt.. Og som skrevet før, så har jeg oplevet flere gode springere inden for travhestene.. Dressur og gangarter er slet ikke noget for mig, så den skulle kun springe, ride ture og måske springe lidt i naturen 
MVH Tine Vejlstrup, Markildegårdens First Class og nu også med Mini - Det er de SMÅ ting der gør forskellen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget små ambitioner |
|
|
Hvis ikke der skal rides dressur på den bliver det nok svært at lære den at galopere. og selvom enkelte af dem springer udemærket, så er det bare ikke sagen at springe stævner i trav. Jeg ville til springning købe en springhest. at du er forelsket er da fint, men jeg synes faktsik et eller andet sted også at det er uhensigtsmæssigt i forhold til hesten. den er hele livet blevet skældt ud for at galopere, og pludselig skal det være den hovedgangart. en gangart der gennem mange generationer er forsøgt avlet væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travheste kan godt springe |
Pferdchen |
09-03-2007 09:45 |
|
Hej Tine Go for it !! Min travhoppe er en meget dygtig springer. Og hun har faktisk været på travbanen i 5 år for jeg fik hende hjem. Og ja, hun kan galoppere - ingen af de andre i stalden kan indhente hende ... Mange hilsner Katrin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HVis du |
|
|
vil springe, så køb en springhest. Alle heste kan springe, nogle er bare bedre til det end andre. Og det er altså ikke et spørgsmål om hvem der kan løbe hurtigst banen rundt, der skal et minimum af talent til hvis man vil have en god ridetur også. Brug dog hesten til det den er avlet til, og en travhest er nu en gang avlet til travløb. Det koster det samme at få en god ridetur som en dårlig, og det er nu engang ikke anskaffelses prisen på dyret der er den største, men det at holde bæstet hver mdr. Karin
Hoppeføl efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løb og køb! |
Elsoma |
09-03-2007 11:55 |
|
Jeg er af den oppfatning at mange travere er velegnet til spring og at de fleste af dem faktisk har gode springevner! Flere virkelig gode springheste har mye traver i seg eller er rene travere. Kan nevne nogle. Galoubet A m/Gilles Bertran de Balanda, Halla m/Hans Günter Winkler, Corlensky G 1101 - avlshingst med traver på morssiden, Colombey m/Jonas Hugoson(ren traverhoppe f-69 svensk og nordisk mester i fälttävling/militæri, Jappeloup m/Pierre Durand, Punition m/Alexandra Ledermann, Mary m/Michael Freund, CoursierRouge m/Gill Petterson. Den første har også 2 sønner som hevdet seg, nemlig Baloubet du Rouet og Quick Star. Travere blir mye brukt i ridehest avlen i frankrike, og et stort stutteri som Zangersheide tester nå travere i sin hopphestavl. Og den tidligere topprytteren Alwin Schockemøhle gikk fra hoppsporten til avler af travhester og taler varmt for at bruge travere i hopphestavlen! Det er en stor artikkel om dette i svenske Ridsport nr2 2007. Så jeg tror du trygt kan købe din drøm, iallefall så lenge du ikke sikter mot de høyeste klassene! Kan forøvrig fortelle om en traver jeg kjenner.Den gikk løp i 9 år og ble solgt som ridehest i en alder af 12 år. Pigen som købte ham har aldri startet stevner, men red ham et års tid.Så skjedde det at en annen pige på stallen hadde meldt til stevne,men hesten ble halt. Hun fik da låne nevnte traver, startet LB4 på distriksstevne og fikk 59,9%(dressur)! Det var første gang hesten startet noe annet enn travløp og den "gamle" var da 13 år og hadde kun vært ridehest i et år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor uenighed? |
Tine Vejlstrup |
09-03-2007 12:28 |
|
Jeg kan se på det hele at der er stor uenighed, og det vil der jo altid være  Intet er besluttet ang denne hest, og jeg skulle naturligvis se den løsspringe først. Den har ikke været startet i løb, og da den kun er 3 år, burde der nu være en sandsynlighed for at kunne omskole den 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travhest som springer |
MetteSamson ♥Samson♥ |
09-03-2007 12:31 |
|
Hvis du virkelig kan lide hesten så synes jeg du skal købe den. Synes alt andet er snobberi, at fremstille det som om hun skal til at starte OL, det giver hun jo heller ikke udtryk for at hun vil. Jeg køber nu engang hesten fordi jeg kan lide DEN, og ikke fordi den hedder noget specielt. Hvis ikke det er værre end at du skal springe lidt på den og have en god tur hest og en god ven, så kan den jo være den perfekte hest for dig. Men hvis du vil starte OL, så vil jeg give de andre ret i, at det nok er smartest at købe en hest, som er blevet avlet med springhest i sigte. Jeg er selv en travpige, men hvis jeg skal til at starte trav på lunden så køber jeg en travhest, men hvis jeg skal køre trav på den lokale ponybane i kvistgård www.ponytrav.dk ja, så køber jeg da den hest som jeg nu engang forelsker mig i, og som jeg kan lide. Det er jo ikke alle der har mål og ambitioner som at blive den bedste til hvad man nu vælger som hobby, men bare hygge sig med det og tage det som det kommer. Hvis du virkelig føler at denne hest er den rigtige hest, så køb den. Mange travheste er også gode springere fordi de har en god motor bagtil. Held og lykke. Knus Mette
Samson var den flyvende Fjordhest
*Sov sødt skat*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men ellen |
|
|
De travheste vi i danmark er en anden slags travheste end dem de bruger i frankrig. jeg kan ikke huske hvilke der er koldblods og hvilke der er fuldblods travere, men det er så vidt jeg husker forskellen. således er både jappeloup og galoubet altså ikke af samme rtaverstamme som dem vi ser herhjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg havde en dejlig travhoppe |
|
|
som jeg sprang på og startede i det små på, hun kunne springe huse. Men vi kunne ikke springe ret højt til stævneren da hun ikke havde dressuren med sig og derfor var møgsvær at manøvrer rundt på en springbane inde i et ridehus, derfor solgte jeg hende og købte en DV.. og det er 100 gange nemmere at få en heste rundt på en bane der har dressuren i orden (også derfor jeg red dressur på ham 4-5 ud af 7 dage om ugen) De kan springe ja men når du komme til de lidt mere tekniske baner så kommer de til kort ofte desværre, de er dejlige heste men er avlet til noget andet Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Du kan nok sagtens nå at omskole den, men at "omavle" den så den bliver springhest er nok sværere... Jeg holder på at heste er avlet med forskellige formål for øje. Selvfølgelig er der nogle imellem som godt kan bruges til andre ting end avlsformålet, men hvorfor købe en travhest der ikke er avlet til at springe når man kan få en springhest for de samme penge? Og så "slipper" du for alt det svære arbejde det er, at ride galop i en hest der er avlet til ikke at kunne galopere. (det lyder ikke som om at du synes dressur er det mest ophidsende i verden, og det kræver meget dressur at lære en hest at galopere så den kan være mellem springene).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uanset hvad |
Tine Vejlstrup |
09-03-2007 12:44 |
|
En ordentlig springhest er altså væsentligt dyrere end en travhest. Jeg synes ikke dressur er hverken spændende eller ophidsende, men jeg rider da min dressur som alle andre, træner volter, versader, tilbagetrædning, overgange og det der skal til for at styre en hest rundt på en bane. Jeg er klar over at en travhest er avlet anderledes, og det jeg mente med at den ikke skulle gå dressur var mere at den ikke behøvede den høje halsrejsning og muligheden for at samle sig. Jeg kunne godt tænke mig en dag at starte en LA-MB, og det er sagtens muligt med den rette træning, på en travhest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line (Calano) |
Elsoma |
09-03-2007 12:48 |
|
Tror du misforstår litt.  I har nok ikke koldblodstravere i Danmark, det er nok bare Norge, Sverige og Finland som har. I Danmark er det varmblodstraver og de kan være af forskjellige blodslinjer,men er at betrakte som en rase. Nogle har blodlinjer som kan føres tilbage til USA andre til Frankrike, nogle har begge dele osv. Du finner franske blodslinjer i f.eks New Zealand, såvel som amerikanske. Typisk blir det importert en god hingst som bruges på det hoppematrialet som passer best til blodet hingsten representerer. Ligeledes mener jeg at det da også har vært brukt amerinsk blod i Frankrike. Det er som internasjonal spring eller dressurhest avl. Hingste går over landegrenser og tilfører avlen i andre land blod fra "sitt" hjemland. Så muligheden for at det er fransk blod i hesten er relativt stor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som jeg har forstået det ellen |
|
|
Så er det en anden race man bruger i frankrig (til travløb) end den man bruger i danmark. Hvorfor de to ikke kan sammenlignes. Jeg rider jo ikke travheste og har aldrig interesseret mig for travløb, hvorfor det jeg ved naturligvis stammer fra de tavler etc jeg har set. og den oplysning jeg har fået er at det er en anden race. jeg er helt med på at hingste bedækker over grænser, og jeg er også helt med på at man med rimelig sandsynlighed kan have fransk blod i den danske travhest. Men hvis det ikke er samme race man har brugt i selle francais, så er det jo ikke det samme franske blod der er repressenteret. tine: Jeg rider en del Mb'er og har endnu ikke set en travhest til start i disse. ej heller i La. De heste jeg ser til start der er ikke nødvendigvis af springhestestammer. men det er af varmblodslinier. dvs heste der er avlet til at kunne galopere. En god springhest koster så vidt jeg ved ikke mere end en god travhest. De travheste man ser som billige heste, er da så vidt jeg har forstået, heste der ikke genede sig til løb og derfor nu skal være rideheste. grunden til at de har fået et dårligt ry og dermed er blevet billige er jo ikke fordi at det er nemt at sætte sig op og lære en sådan at skulle galopere. Men held og lykke med projekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad os nu |
10vildeheste |
09-03-2007 12:57 |
|
lad os nu tale racer - de travheste, der bruges til travløb i Danmark er amerikansk fuldblod - der findes ingen succesrige springheste af denne race. Ingen . højst lb - la og selvom ejerne siger det modsatte falder det dem tydeligvis ikke nemt - deres bagben er simpelthen ikke monteret rigtigt til formålet - når man springer skal bagbenene ikke bare skubbe bagud, og derfor vil det være en evig kamp for en amerikansk fuldblodshest at være springhest - så brug den dog til noget, der falder den let, så den kan få et godt liv i stedet for at tvinge den til at opfylde nogle forventninger den aldrig kommer i nærheden af at kunne klare... Hvis man har ambitioner om at springe - så skal man købe en hest, der er skruet sammen, så springningen falder den let - ligesom man køber en dressurhest med en god hals - der er jo ingen grund til at kæmpe mod en hjortehals hvis man virkelig gerne vil ride Mb2...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu har du jo især brug for at hesten kan samle sig når du springer. Ellers vil jeg gerne se dig komme rundt i en LA, eller LC for den sags skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb den! |
|
|
Hej, Principielt giver jeg alle de andre ret - køb en hest, der er dygtig til det, du gerne selv vil. Men men men, når det er sagt, så vil jeg gerne slå et slag for, at man køber den hest, som man drømmer om. Du har jo tydeligvis erfaring med at ride travere...for ikke at snakke om at springe på dem. Så hvis han er den HELT rigtige, så ville jeg ikke tøve et sekundt med at investere i ham, og så komme afsted på springbanerne. Held og lykke! /Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min traver |
|
|
Var af amerikansk stamme. Jeg brugte ham til jagt. Skøn hest. Han var med når det galdt, og tog ellers alt andet med ophøjet ro. Ville ikke være bange for, at købe en traver til det du skriver, du skal bruge, men mere for at købe en hingst. Til jer der skriver "køb en springhest hvis du vil springe..." Der er måske også lige den lille sidebemærkning, at prisforskellen måske ligger på den anden side af 30.000 kr. Vel at mærke at hingsten er "kasseret" til løb.
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Hingsteføl sælges: Oldenborg født 12/5-06 og ½ Dartmoor født 3/5-06 Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaah... |
|
|
Jeg har set en traver hoppe, som virkelig kunne springe, kønt var det ikke. Men den springer ALT! Tine: Husk man kan ikke lave en skildpadde til en hare, men du kan lave den til en meget hurtig skildpadde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina Lunds hest |
|
|
Tina Lund ejer da en dansk travhest (eller er det charlotte?), og den har da været med til de store stævner? Jeg har ikke en dyt forstand på travheste, men der er vel afstikkere som kan bruges til andet end travløb.
***Absalon ilder opdræt - tamme ildere til kæl og avl*** absalon-ildere. dk ***Opdræt af vinterhvide dvæghamstre***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmblodstraver |
|
|
Line OG 10vildeheste: De travheste der løber rundt i dk er varmblodstravere af enten amerikansk, fransk (eller russisk blod) og blandinger heraf. Franske og amerikanske travere løber i samme løb og er efterhånden blandet ret så meget sammen i hjemlandet, i dk og andre travsportslande. Det gyldne kryds i dansk travsportsavl er ½ fransk / ½ amerikansk. Fransk : giver udholdenhed Amerikansk : giver hurtighed Fuldblod er en galophest. Koldblodstraver (Døle) er små kraftige stærke arbejdsheste. Tine: Er hingsten kasseret til travløb? For ellers er han vel ret dyr at købe som springhest. Hvis du har modet, lysten og dygtigheden til optræningen, så er det vel bare at springe ud i det. Ingen tvivl om at du vil blive set ned på ude på rideskolerne, men det er nogen mennesker jo heldigvis ligeglad med. Hvis jeg skulle ud og starte spingstævner på LA niveau og op, så ville jeg nok ikke købe en traver. Men til de mindre klasser kan jeg slet ikke se problemet. Vh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sådan |
|
|
noget du ikke skal spørge om herinde om en traver kan blive god til noget som helst andet end det den er avlet til... og da slet ikke en spring eller dressur hest.. fy ha... ja jeg vil sige! gør det.. hvis du mener den kan...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blive en god springer? |
|
|
Travere har jo altså lidt deres fysik imod sig, og den skal du da være klar på at arbejde med. Selvfølgelig kan den lære at springe, især når den ikke er ældre (og hvis dens sind er til det) - og hvis du ikke vil alt for langt, kan jeg ikke se, hvad problemet skulle være. Min egen traver elskede at hoppe, det var lige noget for hans temperamant. Desuden vil jeg tilføje, at de travheste jeg trænede, blev trænet i galop. Så helt udskældt er den gangart nu ikke hos dem. Det sagt. Så ville jeg ikke personligt købe en traver til andet end skovtur, og jeg elsker racen højere end alle andre hesteracer. Det er ikke, som nogle siger, snobberi - det er bare en accept af, at jeg ikke er en kompetent nok rytter til at passe en travhest ind på en ridebane. Arbejde er vel nøgleordet.  Eh. Og. Jeg er enig med travhesten; VED du, at den er billig? For travheste der ikke er kasserede behøver næppe at være billige overhovedet. -+- Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Verner -sikke noget skidt at sige!!! |
|
|
"vil springe, så køb en springhest." Jamen der findes jo altså andre heste end lige afkom efter selvelse Canute der kan springe! Vi er for så vidt enige i at heste der er avlet til formålet spring er bedre springheste, men kan KAN altså godt træne en travhest til at blive en god springhest også! "Og det er altså ikke et spørgsmål om hvem der kan løbe hurtigst banen rundt, der skal et minimum af talent til hvis man vil have en god ridetur også." Og hvem siger så ikke at en travhest kan have talent? En travhest KAN altså godt andet end at løbe stærkt! "Det koster det samme at få en god ridetur som en dårlig" Og ja altså hallo... en travhest kan altså også godt give en god ridetur! Jeg har selv en travhest og hvis det stod til mig, så havde jeg klonet ham og fået en til af samme slags. Han var fantastisk at ride, havde en kanon gang og hans sind og udholdenhed var helt i top. Jeg har aldrig haft en hest der var så meget teamplayer, så loyal og så lærenem som ham. Han vandt utallige konkurrencer med mig på ryggen. Han gik på travbanen i 8 år indtil han kom til mig og så red jeg ham op til først springstævner og senere hen blev han omskolet til western! Jeg kan blive så arrig over jeres nedladende holdning til travhesten (for du er jo desværre ikke den eneste der mener at man ikke kan få en god tur på en travhest og at hesten ikke kan andet end at løbe stærkt!!!)tag dog og åben øjnene og være lidt åben overfor alle heste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig!!! |
MissHope ♥Fila♥ |
09-03-2007 23:57 |
|
Hvis du er forelsket så køb ham det havede jeg sq gjort trav hest eller ej. Jeg så selv min hest og blev forelsket der er noget imellem os som ikke kan beskrives hun er bare mit et og alt! dog surt hun kun bliver 2 til maj.. så jeg overvejere selv at købe en trav hest til nogle ride ture og SPRING ja i læste rigtigt jeg vil også springe hehe. og ja ved godt oldenborg og traver ikke er de bedste men når et æsel kan kan de også! 
Elsker Min dejlige drømme hest! Ma Fila Noir.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære Tine. |
libe1 |
10-03-2007 00:36 |
|
Ja, kan kun sige at min veninde har vundet en MB springning på Distrektsplan, på en "sølle" Amerikansk trav skod model.  (Som var kasseret traver) Min anden venindes travhest vinder med lethed LA. (Berideren der underviser hende troede ikke på det var traver. Min egen gamle traver elsker at springe, og efter at have prøvet det 5 gange, hoppede han flot og elegant en LC, og kan sagtens mere, og det var i pæn stil. Osv osv osv... MEN, det kræver da muligvis nogen gange mere dressur træning, da de jo "KAN HAVE" meget sjov gang, og er stive efter travtræning. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag |
|
|
Hvis du vil have et mere konstruktivt svar skulle du måske ligge et par billeder ind, så folk kan kommentere eksteriør. -Og så er det nok nemmest at vurdere om den kan springe ved at lade den prøve, altså se den løsspringe  Min veninde red engang en travhest og første gang hun var oppe på den, sprang de 1,20. Men det så ret specielt ud  Har også set en travhest, der ikke kunne balancere sig selv i galop på en 20-60 ridebane løs uden rytter. Den kunne der vidst ikke blive meget springhest ud af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
Tine Vejlstrup |
10-03-2007 11:40 |
|
Takker ydmygt for de mange svar, det er jo dejligt med en debat, og sys at alle holder tonen super  Jeg kan desværre ikke sætte billeder ind, da jeg ikke har nogle, men har set ham uden dækken, og han har absolut ikke krop som en travhest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med |
Jannie Tornvig |
10-03-2007 11:48 |
|
travhesten! Nu skal den jo lige være kasseret som egnet til travløb inden den bliver billig!  Held og lykke med det! Mvh Jannie
Hvem er Jeppe På Bjerget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et spørgsmål |
|
|
Jeg har spurgt før, men ikke fået noget svar. Hvordan ser en traver ud ? Der er altid nogender siger "den ligner SLET ikke en traver". Men så må nogen vel også kunne fortælle mig hvorden den ser UD. Sådan så min ud. Ca.600 kg fordelt på 168 cm. 
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Hingsteføl sælges: Oldenborg født 12/5-06 og ½ Dartmoor født 3/5-06 Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oxalia... |
libe1 |
10-03-2007 13:45 |
|
Var på besøg i en god travstald, og spurgte til det samme. De mest vindende travere i stalden var ca 150-155 cm høje, og meget overbyggede, med en kraftig motor i rumpen, løb som om de havde "skidt" i bukserne, og i mine øjne lignede de lidt forvoksede ponyer, men var pæne, med super dejlige udtryk. De vandt MEGET i bla Tyskland. (Også i DK og Sverige.) Men det er sikkert ikke generelt, bare denne træners erfaring? Ved ikke selv så meget om travere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kendes en traver? |
|
|
Jeg synes tit, det kan ses på deres hoveder, i hvert fald hvis de er US. En lige profil tangerende til romernæse og et meget firkantet hoved i det hele taget, synes jeg er ret typisk. Bygningen kan jo godt snyde; en traver, der har muskler fra mange års ridning og sådan ligner jo ikke en typisk løbshest, og det er vel som oftest sidstnævnte, folk tænker på, når de tænker "travhest". -+- Zip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan ser en travhest ud? |
|
|
Ja, det er jo netop det der er så sjovt, ved at folk ofte siger (og det har jeg hørt 1000 gange sagt om mine heste): guuud de ligner jo slet ikke travheste... For hvordan ser en travhest egentlig ud? Bare min lille flok på 7 stk. er vidt forskellige i udseende - de eneste to, som minder om hinanden af type er Glory´erne, og de er mor og datter, så det er vel rimeligt naturligt. Travere er brugsheste og ikke typeheste. De bliver ikke avlet efter at skulle ha´ et bestemt stangmål, en bestemt farve, hovedform eller lignende. Vi har på det punkt helt frie tøjler, og det er jo så op til den enkelte avler, om man er til det ene eller det andet exteriørmæssigt. Derfor morer det mig altid lidt, når folk snakker om "typiske travere", eller om mine som så åbenbart ikke er så typiske i manges øjne. Man kan ikke rigtigt generalisere travere - de fåes i alle afskygninger - netop derfor er nogle mere egnede til ridebrug end andre. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sindet |
|
|
Hvordan er sindet på en traver ( dem vi har i DK ), sådan generelt? Er de varme eller tager de det meste med sindsro?
It's nice to be important, but it's more important to be nice. Jeg søger min tidligere shetlandspony. Der er billeder af ham på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travhest |
|
|
Der findes da sikkert travere, som springer ok - men mit indtryk er nu, at der er temmelig langt imellem dem. Så hvis man virkelig vil springe, så er det altså ikke den mest oplagte hest at købe, og lige gyldigt hvordan man vender og drejer det, så har travere altså deres bygning temmelig meget imod sig - de er jo af gode grunde ikke bygget til at skulle opad, men derimod bare fremad. Og de ting kræver altså noget forskelligt, så det kræver alt andet lige en del mere arbejde at forvandle en traver til en god springhest, end hvis man tog en fra naturens hånd mere spring-bygget hest... Og nej, jeg har muligvis ikke så meget forstand på travheste, men til gengæld ved jeg, hvad der kræves af en springhest - og i min verden, så opfylder en travhest kun i meget lille udstrækning disse "krav".
Wildly Lider af "Paranormal Noia" - og er medlem af AWR
Candyfloss forever!
Fighting for peace is like fucking for virginity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Der er ikke noget der hedder generelt, når vi taler travere. Det er jo ikke en race. Som tidliger skrevet om min: Skøn hest. Han var med når det gjaldt, og tog ellers alt andet med ophøjet ro. Ikke engang min 100% olde når ham til haserne, hvad angår roen. Måske det ikke er normalt, da de jo er avlet til at "vinde".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travere |
|
|
Hvordan en traver ser ud? Tja - ofte er de "faste" og lidt "ranglede" i det. Men der er også nogen af dem der ser mere rideheste-agtige ud - især hvis de ikke går løb. Mest ser man det i deres gangarter, de har jo den dér trav hvor bagbenene overhaler forbenene udenom, og deres galop er sjældent med de store spring. Men igen - der er store individuelle forskelle, og hos nogen af dem, kan ridning og dressur camouflere "travergangen" en del. ... Jeg har redet en del travheste før i tiden. Nogen af dem vil hellere trave til de dør af udmattelse - end at slå over i galop. Andre af dem kan man fint galopere på. Om hesten egner sig til spring er jo umuligt at vide uden at have set den springe, men mange travheste springer udmærket. Det ville være værre hvis man ønskede at bruge den til dressur-stævner. Men selvføgelig - har man store ambitioner, så køb en springer. Men har man ikke så store ambitioner - og er forelsket - hvorfor så ikke... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forelsket |
ROSELINA |
10-03-2007 19:30 |
|
Hvis jeg var dig ville jeg købe ham, alting går meget lettere hvis man er forelsket i hesten fra starten af. Det er meget lettere at bære over med små uenigheder, hvis det er med hjertet du har valgt hesten. Men ingen tvivl om at der er en del mere arbejde med en traver som ridehest, da du jo skal ind og arbejde en del med gangarter (en af grundene til at jeg ikke havde lyst til at købe traver, da jeg for 1½ år siden anskaffede mig hest igen). Og et lille forsøg på at forklare hvor forskellige travheste kan se ud. Jeg har arbejdet i en travstald, der var en del heste og jeg husker dem alle som meget forskellige i bygning. Den bedste løbshest i stalden var en hoppe på 167 i stg. meget ranglet at se på, kæmpe hoved, tynd hals, lange og kraftige ben - alt andet end en køn hest, men super på banen. Den næste bedste var en lille sort hingst, max. 155 i stg. lidt tæt i det, men med en meget smuk og harmonisk bygning. En anden god hoppe i stalden havde en bygning, så hun sagtens kunne være blevet forvekslet med en godt bygget ridehest. Alle de løbsheste der var i stalden, blev trænet under rytter både i trav og galop. Et kæmpe + for traverne er deres sind, de er samarbejdsvillige og fornuftige, og selv om de godt kan tænde op til løb så var, dem jeg arbejde med, i hvert fald altid nemme at have med at gøre. I de fleste travstalde har man også både hingste og hopper uden at det giver problemer. Så jo jeg kan sagtens forstå, at der er en del der vælger travheste som ridehest, også selv om der er mere at arbejde med i forhold til gangarterne, for det gode samarbejdsvillige sind er guld værd .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| travere + spring |
|
|
well, min lille prutte hopper nu fint. også selv om han har gået løb til han var 11. ja, der skulle, og skal stadig, meget omskoling og dressur til, men han har som sagt også gået løb lææænge. det har en tre års jo ikke. prutten har det BEDSTE sind i verden. han tænder op, men er stadig helt styrbar. og så er han den mest ærlige hest jeg nogensinde har mødt. jo han ser indimellem sjov ud når han går, men hans positive indstilling til alt opvejer det 100% vi har netop skiftet dressur underviser, og selv hun er imponeret over hans fremgang. vi har haft undervisning 3 gange hos hende, og sidste gang kunne vi allerede begynde at samle ham i traven. så hvis du er forelsket, og hesten kan løsspringes fornuftigt.. så køb den da! held og lykke med det. ps: han kan bedre lide at galloppere end at trave 
"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
Tine Vejlstrup |
12-03-2007 07:08 |
|
Tusind tak for alle svarene. På lørdag tager vi ud på banen og kigger på ham igen, og så må vi jo se hvad der sker  Jeg skal selvfølgelig nok holde alle opdateret hen ad vejen, og intet er sikkert, selvom jeg godt ved hvad jeg vil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh.. |
|
|
jeg ville ikke gøre det - ikke hvis du vil hgave en springhest.
min traver kan sagtens springe, og gøre det faktisk rimelig godt, men det er hverken smukt at se på eller rart at sidde på når hun gør det. Hun stopper aldrig og har sprunget alt jeg har sat hende på, også på en terrænbane.
på trods af det, ville jeg aldrig købe en ny travhest medmindre jeg kun skulle bruge en turhest.
hvis du køber traveren alligevel, så få den tilredet ordenligt. det hjælper utroligt meget (og ordenligt betyder af en berider!).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travhest |
|
|
Min første hest var en amerikansk traver, han havde gået lidt på banen. Da jeg købte den som 10 årig gik han La dressur, og jeg sprang senere La på ham, han gik en fin kort galop.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine og Pia |
|
|
Aller først Pia... Jeg ville gætte på at dine heste er travere, jeg håber ikke at du tager det som en fornærmelse at dine heste ligner travere - jeg ville ihverttilfælde ikke blive fornernet hvis nogen gættede på at mine heste ligner tinkere  men smækfornernet hvis nogen sagde at de ligner arabere  Tine, du skal gøre op med dig selv om du køber hest for bestemte præstationer eller udelukkende med hjertet. Du aner jo ikke hvad den vil kunne præstere senere, den er jo kun 3 år gammel. Er det hjertet der er vigtigst, så skal du købe. Er det drømmen at suse over en 3' kombination på 160 så skal du nok tænke dig om en gang til. Conni
|
|
|
| navn... |
a |
12-03-2007 18:54 |
|
Hvad hedder den og hvem er den efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej da...Conni |
|
|
Selvfølgelig tar´ jeg det ikke som en fornærmelse  Mine heste ligner travere hver og en, med alle de forskelle som de nu har i højde, drøjde, farve, form, sind og temperament - for der er jo netop ingen udseendemæssig avlsstandard for travere. Så den ene er såmænd ikke mere rigtig end den anden. Hovedsagen er at de kan bevæge sig hurtigt i trav - om de er så er 1.70 cm høje - langbenede og elegante eller 1.45 cm "lave" - brede og kluntede - eller omvendt...om de har store øre eller små, knæk på næsen eller romernæse, langhalsede eller korthalsede, store grove hoveder eller små ædle af slagsen, kæmpe man/pandelok/hale eller tynd tjavset ditto, runde eller kantede, røde, brune, sorte eller skimlede...alt er tilladt indenfor traverracen. Men selvfølgelig ville du blive fornærmet, hvis nogen forvekslede din tinker med en araber. Det er da klart - det er jo netop en typehest, som bliver avlet efter et bestemt udseende. De ser ens ud allesammen og det er vel netop hele formålet. Hvem gad at ha´ en spinkel rød tinker, uden hovskæg og med en tynd, glat man og pandelok og araberknæk på næsen?  Tine: Jeg er da så nysgerrig Hvad hedder bassen? I sidste ende er det jo kun dig, der kan mærke om det er HESTEN, og om du oprigtigt tror, at den kan opfylde dine ambitioner. Man kan sige, at hvis han nu viser sig, ikke at være nogen spring-supermand, så må du jo bare ha´ Monte´-licens  Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
Tine Vejlstrup |
13-03-2007 15:24 |
|
Line: Hvad mener du med at jeg bør få den redet af berider for at det bliver ordentligt? Har meget erfaring, netop med tilridning og optræning af ungheste til springning, og har en meget dygtig træner på sidelinien... Til jer andre: Han hedder Manifest, og det er Henrik Thomsen der har ham. Han er på deres salgsside www.teamthomsen.dk/heste_til_salg/ heste_til_salg.htm nederst, men billedet retfærdiggør ham slet slet ikke, hverken kropsmæssigt eller hoved eller udstråling. Han ligner en gammel udslidt hest på salgsbilledet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lækker |
|
|
Han ser dælme lækker ud. Men han er da bestemt ikke billig, medmindre han er skadet. Alene følpengene er over 25,000,- Vh Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvor meget skal du give for ham?
Sindbjerg ridelejr , uge 27 , 2007 Skal du med ? Så skriv .. www.sindbjergridelejr.dk Smil til verden , & verden smiler til dig ! --------------------------------------------------- Det gør jeg ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad jeg mener er |
|
|
tjaeh, jeg kender dig ikke, men jeg er sikker på at du ikke er lige så god som en berider, og specielt med en travhest synes jeg at det er vigtigt at det bliver gjort ordenligt. at jeg egentligt er helt ligeglad med hvad du beslutter dig for er noget andet, jeg skrev faktisk for at give dig et godt råd.
Hilsen Line, der mener at alle heste burde tilrides af berider - og ikke piger der syntes at de har styr på det fordi de har redet i flere år...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maeh... |
merhaba |
13-03-2007 20:56 |
|
Ingen uddannelser er vel en garanti for noget som helst? Jeg kender da beridere jeg ikke ville ha i nærheden af min hest! Og jeg kender folk der ikke "på papiret" kan uddanne heste, men som jeg langt hellere vil betro opgaven...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| merhaba |
|
|
klart  men nu var det egentligt heller ikke der jeg ville hen.. Hjælp fra en dygtig og kyndig person kunne jeg også have skrevet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maeh... |
merhaba |
13-03-2007 23:15 |
|
Så er vi jo alligevel enige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
Tine Vejlstrup |
15-03-2007 07:42 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bare lige så I ved det |
|
|
Mange - rigtig mange travtrænere, træner faktisk deres hestes muskler op med galop træning, men de må kun galopere med rytter på, så der er da ingen grund til for at en traver ikke kan blive spring hest fordi den altid har lært at trav er forbudt.. Det passer nødvendigvis ikke.. Har ikke læst hele tråden, men har også selv haft en travhoppe som jeg brugte til dressur, tur, samt lidt spring, og hun var da bestemt en fin allround hest.. Vil aldrig fraråde nogen at købe en traver med mindre deres ambitioner er for store til en travhests kunnen, men distrikt - det tror jeg nu nok skal gå.. Ikke alle behøver gå den lette vej, men derimod følge deres hjerte, så er vejen nok lige lang i sidste ende..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travheste |
|
|
Travheste kan være rigtig dygtige springheste. Og de an altså også godt galopere. Min galoperer faktisk bedst når vi springer, så koncetrerer hun sig meget mere om at gå rigtigt end når man rider dressur. Hun har startet LA med tidligere ejer, og mingamle træner sagde at en super springhest kunne man få ved at blande en springhest med en traver! Så selvfølgelig kan de det. Det gælder bare om at få den rigtige træning.
Den højeste form for dovenskab, er at gøre tingene rigtigt første gang. Min kærestes hjemmeside. Nissan-mekanikeren
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| springtraver |
|
|
har da helt glemt alt om den lille ældre traver der også står på gården. hun holder lige ponymål, og gik i sine yngre dage la på distrikts. så det kan sagtens lade sig gøre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haisa.. |
taiger |
17-03-2007 15:58 |
|
har selv en traver og han springer fint og går fint dresssur kommer jo an på hvilket plan du rider og vil bruge ham på men det ka lade sig gøre.. så sys du sq følge dit hjerte smil..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travhest |
Tine Vejlstrup |
19-03-2007 14:33 |
|
Ja, så er opdateringen der... Ingen travhest til mig, fik en meget fin mail fra ejeren om at jeg da var velkommen til at komme med et bud over 100.000kr, da han viser store evner i løb. Selvom jeg havde pengene ville det være en skam at fjerne lige sådan en hest fra det den nu en gang er super god til Øv øv øv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv bøv |
|
|
men sådan kan det jo gå når man hovedkulds forelsker dig i en basse. held og lykke med at finde en anden dog. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld men |
|
|
med den stamme den har kan jeg kun sige jeg godt kan forstå ejeren plus i mine kyndige travøjne ligner den langt fra en udbrændt ældre traver men en flot unghest... Tjek MP ud der er pt flere gode travere inde...
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
Belmont min nye soulmate!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan så du er med |
|
|
her er faderen til den: In Love With You 1.13 (m)  Far til den dyreste (1.530.00,- kr.) åring på auktion i Frankrig Moderen Amour D'aunoy er efter Speddy Somolli og Nesmile, Mor til bl.a Buvetier D'aunou og Defi D'aunou. Det Bedste af det Bedste! Pris i Danmark € 2900,- ca.21.750,00 DKK + moms
Pris i Frankrig € 5000,- Se mere om »In Love With You« på Dubois's hjemmeside- klik her!
Bookingsafgift: 270€
Coktail Jet Quocky Williams Fakir du Vivier Dolly Williams Armbro Glamour Super Bowl Speedy Sug Amour D'aunour Speedy Somolli Speedy Crown Somolli Nesm...r Amours de Mesnil
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
Belmont min nye soulmate!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|