Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Følhoppe i ridning
Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 10:09
Er der nogle der har erfaringer med drægtige og hopper med føl der er i ridning? Hvornår begynder i at skåne hoppen og hvornår holder I op med at ride, hvornår og hvordan begynder I igen?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Følhoppe i ridning
Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 10:58
Jeg plejer at skåne hoppen den første halvanden måned efter bedækning (indtil fostret har "sat sig godt fast"). Derefter bruger jeg den normalt, men tager naturligvis hensyn til, at den efterhånden bliver tykkere/tungere og nemmere bliver stakåndet.

Jeg plejer ikke at springe på hopperne, mens de er i fol. Jeg kan lave så meget andet med dem, så jeg synes ikke, der er grund til at løbe nogen unødig risiko.

De sidste par måneder inden folingen bliver det ikke til ret meget - mest noget tulle-hygge-tur-ridning uden sadel.

Når hopperne har folet, venter jeg med at tage dem i brug, indtil jeg er sikker på at ryggen/bækkenet er i orden igen. Det kan for nogle hopper tage lang tid, mens andre er klar i løbet af kort tid - men jeg plejer at lade dem have fri i et par måneder, for så at starte lige så langsomt op igen.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 11:03
Hej Tinele.

Da min hoppe var drægtig, red jeg på hende indtil 1½ måned før, men jeg red ikke i galop. Jeg red skovture på hende.
Det vildest jeg har hørt om, var en som sprang på hans hoppe indtil ca. 1 måned før. - efter min mening er det hårdt for hoppen, men hun leverede et kærne sundt hingsteføl.
Læg mærke til hvordan hoppen har det, er hun generet af sin graviditet,hver hensynsfuld, overdriv ikke med træningen. Det er det råd jeg kan give dig. Og sidst og ikke mindst; sørg for at hun kommer ud og får en masse frisk luft hver dag og samvær med de andre heste. Det gør livet lidt nemmere for en hoppe i fol.
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 13:14
Hejsa..

Det kommer meget an på hoppen,og hvor mange føl hun har haft.
Min tidliger hoppe havde haft 2 føl for inden,hun var så blevet bedækket,men blev hingstegal,så jeg regnede jo ikke med hun var ifol,men pludselig 14dage før hun folede et velskabt hingseføl,kom der voksproppet.
Så hun blev redet hele tiden,skal siges det var en dressurhest på M-niveau,og hun blev redet fra samme dag hun folede.
Det virkede bedst for hende.
Mange avler rider hestene til dagen de foler og begynder samme dag,idet livmodren trækker sig bedre sammen (lige som hos mennesker).

Hej fra Michelle.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 16:38
Det er med heste som mennesker....graviditet er ingen sygdom, men en tilstand. Den drægtige hoppe kan sagtens rides (minus springning de sidste 5-6 mdr),lige til hun foler, hvis drægtigheden forløber normalt. Jo før man kommer igang efter folingen jo bedre og lettere går det at tage hoppen fra føllet og jo nemmere trækker børen sig sammen. Hvilket yderligere letter ny ifoling. Pudsigt nok har jeg set alle mine hopper fole, undtagen min ridehest som hvergang blev redet lige til folingen. Hendes foling forløb så let og hurtigt (havde set til hende uden hun viste hun var op over og ½ time efter havde hun folet), så jeg vil mene at en god kondition gør folingen langt nemmere for hoppen.
Selvfølgelig skal man tage hensyn til hoppen hvis man af erfaring ved den har problemer under og efter drægtigheden eller hvis den lider af tidligt mælkeløb.
Mvh. Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-10-2002 10:22
Ja, den første tid er det fint med ro. I hvert tilfælde specielt omkring 30 dagen.

Derefter kan man sagtens ride hoppen, den har kun godt af at blive holdt i form.
Jeg undgår også springning, og så mener jeg at man skal holde sig fra den høje dressur. Altså de mere krævende øvelser.

Det bedste man så kan gøre er at se på/ lytte til hoppen, så skal hun nok selv fortælle når tempoet/ arbejdsmængden skal sættes ned ;)

Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer bindes på bestilling
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-11-2002 12:35
Jeg har også givet Zijana fri den første tid efter ifolingen, det var mest fordi hun har været meget vanskelig at få i fol.

Det er muligt, at med andre og nemmere hopper kan man ride med det samme. Ellers har jeg tænkt mig at det fra nu af og op til den store dag er det mest ture og måske en smule let dressur, så hun ikke keder sig. Men motion skal hun have!

Hilsen Louise
Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider