Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Hvornår starter man?
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 17:06

Jeg har snust til AKA, og har primært trænet/været på kursus med min islænder på 6. Jeg har også en pinto blanding som bliver 3 her til december, og jeg tænker på hvornår jeg skal gå igang med ham. Hvornår starter i op? og hvad starter i med med en unghest?

 

Kh

Anitta


---------------

Naturlighest.dk

- fokus på hestens naturlige adfærd og behov

0
0
Svar på denne tråd
 
 3-4 år
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 09:34

Jeg ville ikke gå igang med træning som sådan før den er 3-4 år og stadig meget let arbejde, selvfølgelig ville jeg lave miljø træning med den og lære den almen god opførsel, men jeg ville først gå i gang med dressuren hen mod de 4 år og kun let træning fra jorden.

 

Fie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på hesten......
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 10:19

og hvor rutineret man selv er. Og hvordan hesten er bygget og hvor let den har ved tingene.....

Den almene "saying goes" er ca 3,5 år ved opstart jordarbejde, 4 år ved let tilridning og når de har skiftet mælketænder kan de begynde at arbejde for alvor.

 

Vi har en 4,5 års som har gået med rytter et par gange om ugen i et år og han er SÅ flink og SÅ letlært =

trafiksikker,ride i skoven, rides i mørke, rides i vand (alt kan gøres både alene og med andre); går de fleste sidebevægelser rimelig god kvalitet i skridt og voltearbejde begyndt i trav....+ galopanspring.

 

Han er ikke arbejdet meget fra jorden, da jeg synes han er lidt for kompakt = det er bedre for ham at blive redet og han er en Bjarne-Bomstærk overlinie-og muskelmæssigt, så han er redet i skoven fra start.

 

Han er selvfølgelig tjekket af kiro ved både 3 og 4 år (uden anmærkinger)og går med udstyr der har fuld bevægelighed.

 

Der var 3 x 4 års lipizzanere med til St.Hestedag her i weekenden, inkl. at ride i den store ring og de klarede hurlumhej´et eksemplarisk.

 

Den anden 4,5 års er bare gået ture med+ trailertrænet, hun har føl i år, så hun er ikke påbegyndt noget særligt arbejde.Hun skal have lidt mere longe+jordarbejde først, påbegyndes denne vinter mere systematisk.

 

Vi har redet til anywhere fra 3 år til 11-12 år (avlshopper der overgår til ridning) og alt kan lade sig gøre.

 

Hingste bliver startet fra jorden noget tidligere her, dvs gerne ved 2,5 år, men ikke longe, bare jordarbejde.

 


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 15:55

Jeg kunne fint vælge at indlære signaler til jordtræning på en 3 års. Sænke hovedet i kapsun, stilning i stil stand, stå/gå 2-3 skridt i versade/travers. 1-2 gange i ugen af 5-10 min.


Mest ville jeg dog lave tilvending - trafik, larm, underlag, bevægelse - og gå i skoven, det ville jeg langt vægte højst, skulle jeg en dag have en unghest igen.


Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 16:20

Tusind tak for jeres input. Vi træner allerede tilvænning og her er han ret cool. Trailer går også helt godt - så snart skal vi ud på tur. Jeg bor ikke sådan helt fantastisk i forhold til at gå ture - har godt nok en lækker skov til nabo men der er forbudt for heste :) Så vi må afsted i trailer til en anden skov :) men det er der jo også træning i. Han har haft/har nogle spændinger i overlinien (ifølge kiropraktor) som vi laver øvelser (i stilstand) for at løsne op i - her arbejder vi med at sænke hovedet mm. Så en naturlig videreudvikling kunne jo være stilning og måske lidt i skridt som du skriver Githa. Jeg er meget obs på at han ikke skal trænes for meget, og lige nu er det også kun 5-10 minutter en til to gange om ugen. Men jeg er glad for lige at få lidt input og høre hvordan i griber det an - the AKA way :)

 

Anitta

 


---------------

Naturlighest.dk

- fokus på hestens naturlige adfærd og behov

0
0
Svar på denne tråd
 
 starte med unghest
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 18:01

Jeg har en plag på 2 år 4 mdr:-)

 

Jeg træner at gå pænt, gå i trailer,bliver longeret ganske lidt og kun 5 min en gang om ugen.

Trense og bid i munden, elastikgjord om maven både i skridt og trav.

 

Komme ind på staldgangen alene og få raspet hove:-)

Vi kører gerne en tur i skoven med hende og vores hund så går vi væk fra stierne hvor der er rigtigt ujævnt og masser af kviste, blade og andre gode ting.God træning af motorikken:-)

Så kan hun vige fra tryk i siden.

Stå pænt, med alle fire ben som i en parade. Jeg træner med at tappe med pisken på det ben der skal med ind under:-)

Over bomme

Skifte volte i longen vha pisketegn:-)Tapper lidt foran hende og hun vender over på den anden volte:-)

 

Jeg tror det var det:-)))

 

Selvfølgelig lidt af gangen og ikke hver dag.


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider