Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Status pt
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 20:52

Nå de ærede damer (og herrer?)

 

Hvad render i og træner med jeres heste for tiden?

 

Min er knapt redet i et år, så jeg forsøger at træne afslappet, ligeudrettet trav på hovslaget + volter og slangegange i skridt + vi leger lidt med galopanspring. Hun går også i longe (hvor hun kan galoppere hæderligt afslappet med ryggen oppe efterhånden), og skovture i skridt og trav.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 20:28

63 har kigget og ingen har lyst til at skrive om hvad de træner for tiden?

 

Er det hemmeligt? Eller pinligt?

 


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har også
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 23:02

kikket.... men har intet at tilføje.. Har ikke trænet eller reddet en evighed øv... Lang historie og hvorfor! Men har en fantastisk PRE der bare står og venter!! uhh dårlig samvittighed!


En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 09:24

åhhh det er surt - håber der snart bliver mulighed for at træne.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning, ridning, ridning
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 09:32

Jeg har måske, langt om længe fundet en sadel min hest vil gå med. Har haft hesten i 3 år, selv tilredet og ledt efter SADLEN lige så længe.

Så lige nu rider vi bare. Alle gangarter og masser af tur :D

Bare for at teste sadlen bedst mulig, og ikke mindst fordi jeg nyder at kunne ride alle gangarter. Har næsten ikke redet og slet ikke travet, fordi jeg synes at en unghest kræver rygsøjlefrihed og en ordentlig sadel.

 

Næste projekt er at lære ham galopanspring :) I naturen er det mest sket ved 'tankens kraft' men den går ikke 100 % på banen hvor han har lidt mindre energi.


Med venlig hilsen

Katrine

og Irish Cob'en Anthony

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning lige nu
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 09:46

Hej,

 

Det har det med at gå op og ned for min hests fysik, men sådan gennemsnitligt lige nu beskæftiger vi os med:

 

- Skift af tempo og form i sidebevægelserne i skridt og trav for at få forbedret aktiviteten bagtil

- Skift mellem sidebevægelser i skridt og trav. Det synes jeg personligt er fedt. Jeg elsker versade-renversade overgangene, især hvis det lykkes på én hånd

- Galopanspring. Har været på stand-by i laaaaaang tid. Dels p.g.a. hestens temperament, dels p.g.a. at jeg rider med underlag og gjord af mangel på at finde den rette sadel og have finanserne til den. Skidtet har det med at skride (rund hest), og så er det lige knap så sjovt, når hesten nu af og til kan have travlt i hjørnerne

Men vi skal såmænd nok komme derhenad. Fra jorden går det i hvert fald ok og det sker faktisk, at vi har styr på det fra ryggen også.

- At stubmarker IKKE behøver at være lig med højt tempo. Dybt uretfærdigt, rytteren meget dum. Så et kompromis er indgået: Op ad bakke = frit tempo, lige ud = mit tempo (for det meste og efter visse forhandlinger )

- At jeg husker at trække vejret....... Har altid været mit svage punkt. I tidligere tider holdt jeg vejret en halv springbane rundt, hvorefter jeg måtte trække vejret meget dybt...

 

Så det er her, vi er lige nu.

 

MVH
Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 barokridning
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 09:48

Jeg har trænet til klassen barokridning med galop til denne side www.interdressage.com/index.php

 

Der er barokklasser hveranden måned. For mig er det godt at have noget at stræbe efter i min træning.

 

Man får nogle meget fine kritikker med masser af gode råd.

 

Men jeg vil være bortrejst resten af måneden, så da bliver træningen selvfølgelig lagt på hylden.



BirteB
Husk at leve mens du gør det,
Husk at ride mens du tør det!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Træning...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 10:32

Jeg nørkler i øjeblikket med at få en rolig og ligeudrettet galop på vores lillebitte bane, hvor kræet har tendens til at ile ned ad langsiderne og gå traversalt generelt. I skoven træner vi halve skridt og tempovekslinger. Samlende øvelser er guld værd til hende da hun har en meget lang lænd og et kæmpe afskub = god til at komme frem, men ikke let ved at bære.

 

Næste ønske er at finde en terrænbane og noget jagt/military træning, da hesten klart er mest springbetonet og trænger til at hoppe højere end de der 80 cm. jeg kan finde ud af. Jeg skal bare lige finde en underviser og en springsadel. Indtil da bygger jeg forhindringer i skoven som jeg i mindre elegant stil høvler hen over i min dressursadel. Underholdende ja, men ikke videre korrekt eller smukt. Mest på grund af min "aktionman-stil" hvor jeg spænder i skuldrene hen over springet. Jeg er glad for at andre ikke kan se det...

 

Jeg må hellere finde mig en træner snart.

 

Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 14:24

Status: en ikke-fungerende hest = ikke rigtigt noget overskud til at ride den top fungerende hest


Prøver at longere noget bevægelse ind i problembarnet, lykkes det ikke snarrest så må han formodes at have den korsledskade der mistænkes....


Når jeg elleres får redet så ligger jeg mest og arbejder stræk i skridt + trav, galop anspring + galop på stor volte, sidebevægelser lige og buet spor - begyndende i trav. Intet fancy, men er vi begyndt at arbejde med den halve parade, så måske det bliver mere fancyt en dag


Vh Githa Clausen

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 10:19

I øjeblikket går ridningen mest ud på konditonstræning af os begge.

 

Vi arbejder også på f.eks stop/parade bare ved at jeg fokuserer på stop og giver en dyb udånding. Det lykkes ok de fleste gange. Vi træner så også at stå stille mere end 2 sec. ad gangen, det er meget mere svært synes Vito.

 

Jeg har endelig fået et bedre forhold til Vito fra jorden, så nu er jeg ret optimistisk med hensyn til jordarbejde i løbet af efteråret og vinteren.

 

Det er små skridt, men bare det at han ikke bakker, planter alle 4 ben i jorden eller maser ind i mig, når jeg forsøger at arbejde med bøjning på volte fra jorden er store fremskridt for os.

 

I går havde vi flere skridt, hvor han gik med fin bøjning og indundertrædning med bagbenet. Han fik masser af ros og det var som om han tænkte "nåh er det bare det du vil have mig til".

 

Måske skal jeg til at kalde det omskoling til akademisk nu, den tanke havde jeg ellers lagt på hylden. :-)


Charlotte med Vito (Elghusets Why Now)

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine heste
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 11:59

Jeg har i det forgangne år haft meget meget travlt, så derfor er det ikke blivet til så meget ridning/Træning.

 

Heste har stået og pyntet på folden:-)))

 

Bastian ( min DV )

har lige fået konstateret et gammelt brud i nakken, så træningen skal korrigeres lidt nu. Jeg starter forfra med ham med træning fra jorden, samt løsspring/longering, dualaktivering og andre sjove ting. Hans nakke skal trænes op så han hkan bære sig:-)

 

Perfect ( min Welsh cob )

Er kommet lidt længere i ridning og går nogle meget fine versader og overgange samt små volter og figurer, hun er meget lydhør og elsker at lave noget.Vi er dog ikke startet på galoppen på bane endnu.

Hun skal med på kursus så snart lejligheden byder sig ( nok allerede i oktober )

 

Pamina (min Welshpartbred efter Perfect )

Hun er 2år så hun skal forberedes til tilridning næste forår.

Hun trænes i longe med at gå pænt og følge mig og komme væk fra de andre selvom de står og hyler i stalden. Det klarer hun til Ug hun er totalt ligeglad med dem:-) Hun har lige lært at vende i longen:-)

Hun har haft en dækkengjord omkring maven og tog det så pænt.

Hun har desværre nogle problemer med maven som dyrlægen ikke ved hvad er, hun tapetserer væggen med møg og bliver arrig hvis jeg berører hende i gjordlejet og ved lysken. Hun bliver behandlet med KST.

 

Ja, det var så lang jeg og mine var kommet:-)

 


Mie

Bastian/perfect/pamina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 21:16

Fedt at høre hvad i laver! Efter at have haft hest opstaldet ude i byen i mange år har jeg dem nu hjemme og det er fedt, og jeg får redet en masse, men kan godt savne træningsinspiration. Jeg tror jeg skal prøve at finde en interdressageklasse på et tidspunkt, det er et sjovt koncept, især hvis man får gode kritikker.

 

Rikke TP du bor så vidt jeg kan regne ud ret tæt på Haregabgaard, de har en fantastisk terrænbane


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 status...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 12:56

Katrine: Hvor skønt! Hvad er det for en sadel du har fundet?? :-)

 

Status pt. er at min lille pony er ved at vende stærkt tilbage!! JUHUUUU

 

Efter at være kommet af med ormene, startet på proteintilskud (soyaskrå) samt genoptanket på magnesium, er Markus ved at få sin energi tilbage, og headshakingen er mindsket gevaldigt, og så bliver alting altså bare sjovere igen! Så vi træner pt. nogle galoppiouetter, og prøver at få nogle halve trin på også, hvilket efterhånden begynder at fungere (Y) Når jeg lige får sat mig rigtigt, og lige rør haleroden med pisken, så sænker han bagparten, løfter brystkasen og bliver smukt fremme og fri i nakken/halsen (Y) Så så vi er glade, RIGTIG glade :-D



Væbner af den akademiske ridekunst, siden maj 2011 :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadlen
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 13:40

Ja det er ret utroligt :D

Det er en HDR Paris (17", fit 4,5)... Så en 'stiv' engelsk, dressursadel xD Så meget for at ville sin hest det bedste med bomløs/læderbom/ingen klemmende kopfjern.. Næh du! Sådan skulle det ikke være ;) Man kan virkelig aldrig få lov til at tro at man har fundet 'vejen' bare et øjeblik i den her hesteverden!! :D


Med venlig hilsen

Katrine

og Irish Cob'en Anthony

0
0
Svar på denne tråd
 
 Haregabgård
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 18:35

Uha, det er alt for fint til mig tror jeg. Jeg tror ikke bare man kan få lov at komme og bruge deres bane for en sum penge. Men jeg har godt nok ikke spurgt.

Jeg bor også ret tæt på Søborggård og NHCC. NHCC's er godt nok meget lille, men ligger i skridtafstand.

 

Ved du om Haregabgård giver undervisning på deres bane?

 

Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er gået helt i stå
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 20:05

og alligevel ikke, for nu må den gamle hyphest igang igen.

 

Havde jo planer, store planer for hendes datter, men desværre er der kun en vej tilbage og den klarere min søde dyrlæge i den kommende uge, trist men nødvendigt.

 

Den gamle har før været trænet i det klassiske/akademiske, været med til lidt fælles træning og kurser. Men hun blev avls hoppe i et par år, da hendes første datter var parat som ridehest.

 

Har fundet den spanske trense og s-kandaren frem. Kapsunen leder jeg stadigvæk efter, den må gemme sig godt i sadelrummet. I starten bliver det dog på alm trensebid og kapsun, hun er jo slet ikke trænet på den måde i flere år og heller ikke mere stabil nok til at rides med s-kandaren.

Min datter bruger hende også som trænings hest, indtil hendes egen er gammel nok til at tilrides.

 

Men gamle har aldrig haft problemer med at være både almindelig og akademisk redet hest, heldigvis sådan en hest, man bare slæber med til alt og tager det hele med ophøjet ro.

 




IMC

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 20:44

Ved rent tilfælde opdagede jeg at min hest kan gallopere for hånden så det har vi leget lidt med og han gør et smukt stykke arbejde Ud over det nuldre vi med at forfine alt ting, mest mig Vores træning består af basis med versader, traversader frem og ned, frem og ned, frem og ned oven på det har vi lagt traversade på digonalen, renvers, halve piruetter, let samling og galop overgange og så hvilken sjov ide jeg nu lige får, for at lave noget nyt og teste hvor vi er.

Fra jorden laver vi meget af det samme som fra ryggen med tilføjelse af skoleskridt, skoleparade og selvfølgelig galop vi er så småt også begyndt at arbejde for hånd på udvendige side.

Og så er der selvfølgelig mit sæde og opstilling som også kræver en masse arbejde, vil dog vove at påstå at det nu er minimalt hvad der skal rettes op på men plads til forbedring er der altid.

Når jeg ikke lige gider og nørde, så står den bare på hygge med lommen spækket med guffer og hjerne gymnastik.


Hilsen Simone

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status.
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 09:18

Katrine: Hahaha, så er det altså heller ikke nemt! :-D Men altså, det er jo bare heller ikke alle der trives med de bomløse. Men hvor er det da fedt at I har endelig har fundet noget der virker! (Y)



Væbner af den akademiske ridekunst, siden maj 2011 :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 20:56

Jeg træner pt mest min unge irish cob. Har haft hende i 6 mdr. Og vi har nydt det meste af sommeren ud over græs og stubmarker. Dejligt med en sød nabobonde. :-) hun var ryttervant da jeg fik hende, så træner det basale, gå og stop.

derudover står min primære ridehest stille pga halthed.

min gamle oldenborghoppe på 12. Træner jeg en del,versader og travers. Hun har rigtig svært ved at træde ind under sig.

Og det bedste af det hele min datter på 3 år, har fået blod på tanden,så jeg trækker rundt med hende. Og krydser fingre for at hun får samme interesse for hestene som mig. :-)

 


Part søges til min oldenborg hoppe. Skriv for mere information.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 07:46

Jeg har en fireårs varmblod, og pt nyder vi mest at vi kan udfolde os udendørs, inden det snart er sandkassetid

 

Han er tilredet i efteråret, har stået i vinter og sat let i gang sidst på foråret. Jeg købte ham her i sommer. Vi rider meget i skoven - bare derudaf, for at få nogle km i benene og luft under fødderne. Og så er vi begyndt at springe en lille smule på den store udendørsbane, og han er såååå dygtig Jeg burde arbejde mere fra jorden end jeg gør, men dels venter jeg på at få min nybestilte kapsun hjem og dels kommer der snart en laaaang vintersæson, hvor vi får rigelig tid til jordarbejde og dressur


- Cat -

BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status
Forfatter: 
Dato:  10-09-2013 14:05

Status:

 

Rytter skadet på 4. måned, har dog heldigvis været i stand til at ride 90% af tiden... de sidste 10, naaah..

 

Jeg blev trådt på i slutningen af april/starten af maj - tilbragte de halve nat på skadestuen pga. et eller andet akut, røntgen viste ingenting = ro.

 

Jeg red så i en lang periode med støttebind hver gang... det gjorde at jeg kunne ride - også ture - og det holdt både mit og pruhests humør oppe.

 

Under en lektion i cordeo i juli havde hesten imidlertidig en dårlig dag og han stak af en del gange, den ene gang fik mit ringrope hægtet sig om min ankel - og jeg fik et styk ufrivllig flyvetur 50-75 meter gennem folden.

 

Først et betændt brændsår, der blev behandlet ... og nu viser sig det sig, at jeg sandsynligvis har skadet ledet/nogle ledbånd og/eller achillesenen ... oveni er min vrist så stadigvæk skadet.

 

 

Hesten:

 

Er akademisk trænet et år. Er der forinden startet op med en 4.5 år lang grundudannelse i at bruge sig rigtigt biomekanisk, hvilket har givet mig et solidt fundament.

 

Vi startede sidste år i juli og brugte de næste måneder på at lære ham at gå på volte, bruge hoften og i november-december koblede vi så versader og traversader på.

 

Han går nu versader stabilt i skridt og trav, traversade og renvers i skridt ... en bitte smule i trav

 

Han laver et super fint volte arbejde, og vi leger ind i mellem med at lave volterne en smule mindre end 20 meter for at udfodre os selv.

Rigtig mange dage går dog stadigvæk med at lave 20 meter volter og lige ud ridning til hudløshed, fordi han er en følsom herre med stejletendenser så mange dage går med at løse det problem (roligt naturligvis).

 

Vi har arbejdet en del med bedre bagbens aktion i traven, fordi han er født med pandekageflade gangarter (han ville være verdensklasse voltige hest ... tror bare modet ville svigte).

Vi har lavet små øgninger (3-4-5 adgangen) for at gøre ham bedre til at bruge bagbenene, ligesom jeg rider overgange på alle mulige tænkelige måde for at få bedre bagbens aktion.

 

Det har givet pote efterhånden og jeg kan ofte fra øgningen ride ham tilbage i noget, der engang skal blive til samling.

Naturligvis sætter han sig ikke ret meget endnu, og det er nyt for både hest og rytter så jeg skal lige finde ud af knapperne.

Hesten mangler nemlig bestemt ikke talent for det. Tværtimod.

 

I galop arbejder vi en del med samling, da han gør det som det var det mest naturlige i verden.

Han tilbyder så sindsygt meget i galop, at nogle gange skal passe på at man ikke får bedt om for meget, for han vil med statsgaranti forsøge.

 

Vi arbejder rigtig meget med balance og kontragalop for at øve os ig at blive bedre til at balancere og hesten kan sagtens, hvis ellers blot rytteren husker at ride.

 

Alt i alt overvejer jeg faktisk efterhånden at så småt at introducere ham for kandar med en mikroskopisk stang, for han er så super følsom, at det skal være det mildeste jeg kan opdrive.

Det bliver sandsynligvis et pelham med meget korte stænger eller et kimblewick, da det vidst er det med den mindste vægtstangseffekt jeg kan finde.



 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider