Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 For dybt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 10:51

Jeg rider hestene på kapsun og har arbejdet meget med at få afslappet og frem og ned. men men.... de går begge frem til hånden, dvs de strækker sig frem og ned til de mærker modstanden i kapsunen. Dette var ok da alternativet var stift og højt. Men nu vil det sige at enten sidder jeg med stramme tøjler, eller jeg giver tøjler og de fortsætter ned. Hvordan pokker kommer jeg ud af dette?

 

Tempo hjælper ikke, de kan begge sagtens have tempo og næsen i sandet.

 

Jeg ender med at trække deres hovedet op, slippe tøjlen for at vise hvor de skal være og så går de ned igen.

 

Jeg mener hverken løsningen er at trække dem op eller at ride med stram kapsun tøjle, men hvad er løsningen så?


Amonas

Min stald, min gård, min oase

Der kan være to ponyer mere i min løsdrift :-)

 

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


 

Tjek lige min hjemmeside

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske en ide
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 11:11

Hej,

 

Har jeg forstået dig ret, når dit problem er, at din hest lægger sig tungt på kapsuntøjlen, medmindre du giver efter, hvorved den så strækker sig helt ned til jorden?

 

Du skal naturligvis ikke bære hesten på tøjlen, og ligeledes skal den heller ikke blive ved med at løbe rundt som en støvsuger, da begge dele giver forpartsbelastning. Du skal snarere opnå kontakt, som af min underviser betegnes som omtrentligt tøjlens vægt i hånden. Derfor skal din hest opmuntres til at finde en fornuftig arbejdsform, så den kommer i balance og ikke længere har behov for helt så megen støtte på tøjlen.

 

En måde du kan hjælpe hesten på er at give nogle påvirkninger gennem indvendig tøjle - løft din indvendige hånd lidt op i nogle korte, bløde anholdninger og sænk den igen ned til normalposition. Efter nogle gange vil din hest begynde at forstå, at du gerne vil have den lidt længere op med hovedet. Denne teknik minder lidt om Philippe Karls arbejdsmetoder, så prøv at læse hans bog, hvis du er mere nysgerrig.

 

Skift i tempo og form er med til at styrke hesten, så den får lettere og lettere ved at holde sig i balance. Sidebevægelser kan også med fordel trænes i afvekslende form og tempo.

 

God arbejdslyst!

 

MVH

Jette

 


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 11:40

Jette: Du nævner Philippe Karls bog - er det "Twisted Truth about Modern Dressage..." eller "The Art of Riding...", du kan anbefale?

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Videre
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 12:35

Det er super, at du kan give tøjler og dine heste forsætter ned, indtil de møder biddet. Det burde alle heste kunne.

 

Jeg plejer få hesten op igen sådan her: Hvis hesten hiver hovedet ned, så lærer jeg den at stoppe for tøjlen, så den forstår, at den ikke bare skal hive igen. Understøt evt. ved at lære den at bakke for tøjlen og brug både tøjle og pisk til at flytte benene baglæns.

 

Når man rider hesten frem og ned er det fordi, den skal lære at bære rytteren i det ligament, der løber langs hele hvirvelsøjlen, fordi hesten så kan bære rytteren uden særlig anstrengelse. Imidlertid bruger hesten i dybden ikke musklerne på oversiden af halsen og fører ej heller yderligere vægt over på bagparten. Derfor skal den ikke blive ved med at gå dybt. Jeg rider dybt indtil hesten kan gå langsomt af afslappet med en dyb holdning. Hvor dybt afhænger af den enkelte hest. Så snart hesten kan gå dybt, rolig og stabilt vil jeg begynde at arbejde på, at hesten rejser sig fortil, sætter sig mere bagtil og gradvist samles mere og mere.

 

Hesten skal gå uden spænding. En hest, der iler, spænder altid. Men selvfølgelig kan den få lært sig, at hovedet nede er godt. I så fald løser jeg det i longen ved at vente, vente, vente til jeg KAN drive. Så driver jeg og som regel rejser hesten sig fortil før eller siden og så belønner jeg MED DET SAMME. Ellers kan overgange som regel gøre det. Gentagne overgange fra trav til skridt i longen eller ved hånd får også hesten til at rejse sig fortil, og jeg får anledning til at belønne.

 

Det hjælper MEGET at arbejdet med positiv forstærkning så man kan lægge belønninger ind i de rette brøkdele af sekunder.

 

Fra ryggen er det på samme måde. Hesten skal gå dybt og roligt som 1. delmål. Her rider jeg med ret lange tøjler. Når det er opnået, og jeg vil til at få hesten lidt op, vil jeg HELST drive - virker det ikke alene, så driv først, og anhold dernæst. Helst for sædet, evt. for tøjler. I starten er det nemmest at lave overgang til skridt. Slår hesten fra, må den dybt ned igen, og man forsøger en gang til. Jeg vil altid helst hente hesten op nedefra. På et tidspunkt får man en overgang, hvor hesten ikke slår fra, og så skal den ROSES.

 

Det svære er, at man når hesten går meget dybt, rider med ret lange tøjler. Når jeg skal til at arbejde med at få hesten op, korter jeg tøjler, men strækker armene frem, og læner mig evt. også lidt frem. På den måde opnår jeg, at når hesten sætter sig lidt mere, så skal jeg ikke fiske tøjler, men kan bare trække albuerne tilbage og rette mig op, og undgår derved at forstyrre hesten. Det giver også hesten et tydeligt signal om, hvornår den skal lave en overgang, senere bare sænke tempoet en anelse og forøge samlingen. At kunne sidde roligt, giver det bedste grundlag for at kunne ride nogle skridt på denne måde.

 

Dette kan i øvrigt godt gøres uden alt for megen tøjlekontakt, hvis hesten forstår andre hjælpere som stemme og især sæde. Samlingen er et resultat af forholdet imellem drift og anholdning, så det er hhv. drift og anholdning, der er de væsentligste virkemidler. Det er ofte nemmere på en volte end ligeud.

 

Philippe Carl metoden vil jeg især bruge til heste, der ruller sig sammen fortil. Men ofte kan man løse problemet ved at lære hesten at søge frem og ned, som du allerede har gjort, og så bare tænke sig, at man skubber hovedet frem med en usynlig stang, når den ruller sig sammen. At lære hesten at stoppe for biddet, i stedet for at rulle sig sammen og løbe, kan også løse problemet med den sammenkrøllede hest. I så fald skal man bare acceptere, at hesten i en omlæringsperiode ruller sig sammen når man forsøger at stoppe den, og man skal så IKKE give efter men få den til at forstå, at man giver efter når BENENE stopper, ikke når halsen ruller sig sammen....



Kvalificeret hjælp til problemheste

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 14:16

Har du belønnet dem for en lav hovedholdning?

 


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

0
0
Svar på denne tråd
 
 Titlen
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 14:49

Hej,

 

Det er "Twisted truths of modern dressage" jeg har læst. Kunne ikke lige huske titlen, da jeg har lånt bogen og ikke selv har den på hylden. Meget interessant bog, som kommer ind på nogle væsentlige ting, men samtidig ikke en bog, jeg tager råt ind og følger. Som inspiration og til at vække eftertanke er den god og kunne godt ende med at få en plads i mit lille bibliotek.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak skal
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 15:09

du have Og ja, det er få metoder i hesteverdenen, som man bare kan stole blindt på - men inspiration er altid godt.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 19:29

..tak for nogle gode saglige svar.

 

det kan være lidt svært at forklare.

 

Det er med sikkerhed min indlæring der har gjort dette, for det er helt identisk på begge mine heste. Jeg har lært dem at sænke hovedet indtil tøjlen sagde stop. De hænger ikke på tøjlen, altså jeg har ikke vægt i tøjlen, slet ikke. Men tøjlen går lige fra min hånd til kapsun. Jeg kan ikke ride med løse tøjler, for de strækker sig til tøjlen fortæller hvor stop er, så er tøjlen helt løs strækker de sig helt.

 

Tog lige en tur på den ene i cordeo og en del af tiden gik han nogenlunðe, men det gennemgående var at han gik alt for lavt.

 

ingen af dem iler, tværtimod ...he he...

 

jeg har jo indlært dette og jeg kan ikke regne ud hvordan jeg indlære hvor de skal blive uden at lade tøjlen guide dem. Hvis nu vi fx fjerner tøjlen helt og tager cordeoen, hvordan fortæller vi så hesten når dens næse er hvor vi ønsker?

 

Jeg har aldrig hverken læst eller studeret phillipe CRl, måske jeg skulle begynde ;)

 

jeg trænger helt sikkert til at lære noget om hvordan man løfter hesten fortil, vi er bare først nået hertil nu. Og jeg er i fuld sving med at lede efter unferviser (og finde penge til at anlægge ridebane)

 


Amonas

Min stald, min gård, min oase

Der kan være to ponyer mere i min løsdrift :-)

 

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab


 

Tjek lige min hjemmeside

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagklog
Forfatter: 
Dato:  12-09-2013 22:05

Jeg tror kun jeg har bagklogskab at byde ind med (også kaldet egne erfaringer).

 

Det er ris til egen røv at fokusere på 'lav hovedholdning' og belønne for det.. for så ender man med en hest der vil gå lavt fordi den har lært det og så skal man 'himstregimse' og hive i tøjler for at få den op igen.

 

Jeg undgår så vidt muligt (alt andet end nødstilfælde og ved fejl) at hive tilbage i tøjle. Jeg træner ikke stop og ikke bak for tøjle. Jeg træner aldrig lav hovedholdning, eller nogen hovedholdning what so ever.

 

Jeg træner 'afslappet lydhør hest' - i starten når dette opnås vil hesten sænke hovedet, og efterhånden som tiden går og styrken er til det vil hoved naturligt blive båret højere/man kan drive mere på. Det ødelægger man hvis man har trænet lav hovedholdning.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

1
1
Svar på denne tråd
 
 hovedet
Forfatter: 
Dato:  13-09-2013 08:30

.. og lige en sidste replik: jeg træner derfor aldrig hestens hoved til at være 'hvor jeg ønsker', jeg træner hesten med det formål at bruge ryggen og bære sig naturligt. Jeg er totalt ligeglad med hovedet..


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Brun Windsor elite 16,5" fit 4

2
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning?
Forfatter: 
Dato:  13-09-2013 09:26

Hej,

 

Jeg har aldrig redet med cordeo, så der kan jeg ikke hjælpe, men jeg ved i hvert fald, at man opnår meget alene med sæde/opstilling og vægt i retning af at få hesten til at bære sig bedre bagtil, og derved vil hovedholdningen blive en anden og højere.

 

Men prøv at finde en underviser med erfaring med cordeo. Min egen underviser tester af og til sine velredne heste ved at tage cordeo på, så hun kan checke, hvor meget de er under hjælperne for sæde og schenkler alene.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider