Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Kat mangler appetit
Forfatter: 
Dato:  09-02-2017 13:09

Jeg har en 3-4 årig kat, der desværre har mangel på appetit.
Det bunder sådan set i, at han var syg med crypso sporidia som killing, hvilket gjorde at han havde konstant diaré og havde nemt ved at kaste op. Han er heldivis af med det nu, men har stadig en sart mave, som ofte er en bivirkning af parasitten.

 

I forhold til mad betyder det at han bliver træt af foderet, da han får dårlig mave hvis vi skifter, og dermed mister lysten. Han mistede lysten til sit killinge foder, på grund af parasitten, så vi skiftede foder, og efterfølgende skiftede vi over til ungkattefoder (på dyrlægens anbefaling) hvilket gav katten dårlig mave, og dermed manglede lyst til mad igen. Som det ser ud nu er vi nødt til at skifte foder hver gang en pose er tom, for at holde det nyt og interessant.

 

Vi har forsøgt med meget forsigtige næsten umærkelige overgange, hvor vi har blandet foder i op til 3 måneder for at komme over på det nye. Det resultere stadig i dårlig mave. Vi har erfarret at det bedste resultet er bare at gå direkte over på det nye foder. Det giver stadig dårlig mave, men ikke i lige så lang tid som hvis vi blander det.

 

Han får tørfoder, og har været på både Royal Kanin, dyrlægens, Science Hill (holdt i længest tid) og nogle andre mærker som stadig er kvalitetsfoder.

 

Er der nogen, der har nogle gode råd til hvad vi kan gøre, for at taber sig, og vi bliver så bekymrede, for han tigger når vi laver mad, og skynder sig ud til madskålen hver gang vi hælder noget op, snuser til det, og går så igen. (Selvfølgelig spiser han noget ind i mellem, men han kaster sig ikke over maden, og har ikke videre interesse for det)

 

Han har fået tjekket tænder, hals, kæbe og mave, samt fået taget blodprøver og afføringsprøver. Der er intet på ham.


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sart mave
Forfatter: 
Dato:  09-02-2017 15:30

Hej Sofie

 

Sikke en heldig mis, at han er havnet hos dig, der passer så godt på ham.

 

Jeg har selv haft en dejlig hunkat, der havde meget sart mave, dog af en anden grund, da hun led af IBD, der er en allergisk tarmsygdom, men det var lidt samme problematik, at hun meget hurtig fik dårlig mave og kvalme.

Derudover havde hun også diabetes, der skulle kontrolleres jernhårdt med foder, så hun var noget af en udfordring at fodre på.

Hun levede i 7 gode år efter hun fik stillet diagnosen diabetes, og grunden til, at jeg desværre var nødt til at give hende fred her i efteråret i en alder af 15 år, var ikke hendes sarte mave eller sukkersyge, men derimod at hun havde fået gigt, og dermed havde smerter (hendes stakkels mave gjorde så, at hun ikke kunne tåle smertestillende, og så var der jo ligesom ikke andet at gøre).

En af de ting jeg gjorde, var at give hende pro-kolin hver morgen, og det skulle være inden hun kom ud i haven, for der åd hun straks græs (seriøst den kat græssede mere end en ged!), og det fik hende til at kaste op, og når først det skete ville hun ikke spise. Jo længere tid hun ikke spiste, des mere kvalme fik hun, så det var vigtigt at gøre tingene i den rigtige rækkefølge.

Pro-kolin indeholder gavnlige tarmbakterier og kaolin og pektin der beskytter tarmslimhinderne. Altså et såkaldt prebiotikum. Når man bruger sådan et, skal det være til kat, da de har en anden tarmflora end os mennesker (derfor nytter det ikke så meget at bruge noget til mennesker, såsom A-38 eller paraghurt og sådan noget).

 

Nå, men denne lange smøre om min egen besværlige kat, for at sige at med lidt tænken ud af boksen kan selv patienter med besværlige diagnoser leve lange og gode liv.

Min egen kat var mere eller mindre opgivet af dyrlægen, da hun ikke responderede på insulin, men da jeg selv var næsten færdig som dyrlæge på det tidspunkt, satte jeg mig for at prøve at finde en løsning.

I dette tilfælde en totalt kulhydratfri kost, der gjorde, at hun helt kunne undvære insulin efter kort tid. Men det kostede blod, sved og tårer at finde noget hun kunne (og ville for hun var en kræsen tørfoder junkie!)spise.

Det endte med hjemmelavet foder, hvor vi måtte prøve os frem med at hælde fibre i, så hun ikke fik hård mave, supplere med vitaminer, så hun var dækket der og tranebærkapsler for at forebygge urinvejsinfektioner...

Et kæmpe arbejde, men hun så faktisk bedre ud end nogensinde på den diæt.

Din kat kan forhåbentlig sagtens tåle tørfoder (det er altså nogenting nemmere!), men jeg ville prøve pro-kolin eller zoolac og se om ikke det kan støtte hans tendens til dårlig mave lidt.

 

Held og lykke med det

 

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2017 19:11

bare et godt tåd, så tjek zooplus.de. der er et kæmpe stort udvalgt til noget billigere priser. og så kan man få pakker som består af flere forse skellige variater.

 

har selv 14 rovdyr men de er på rc sterised og har været det i mange år. det er det eneste foder som de alle vil spise. 'har du prøvet den mørklilla fra rc? den til sensible mave?

 

personlig villle jeg nok prøve at kontakte lise bang hansen

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

det kan være at hun kan hjælpe dit barn. hun siger ikke ja hvis hun ikke mener at hun kan gøre noget. har selv brugte hende flere gange



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-02-2017 18:23

Tusind tak for jeres gode råd. Jeg tror vi prøver med prokolin før vi kaster flere penge efter en dyrlæge. :)
Det tager hårdt på økonomien at være bekymret for sine dyr. :)


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

0
0
Svar på denne tråd
 
 Appetitstimulerende
Forfatter: 
Dato:  11-02-2017 20:04

Har du prøvet med et appetitstimulerende middel fra dyrlægen?
Ikke fodertilskud, men i form af en pille, på recept. Husker ikke lige navnet på det, min forrige kat fik, men dosis var en kvart pille hver 3. dag.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2017 09:54

Salvia: Nej det har jeg ikke prøvet. Det er da sjovt at dr. dyr ikke har foreslået det. :/ Det må der da lige tjekkes op på. :D


//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

___________________

0
0
Svar på denne tråd
 
 olie med smag
Forfatter: 
Dato:  15-02-2017 12:39

Jeg tænkte om der ikke kan fåes noget i form for olie med smag/lugt, så maden er mere appetitlig?


Hilsen Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider