Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Mudder igen igen
Forfatter: 
Dato:  18-09-2017 12:54

Hej alle sammen

 

håber i kan hjælpe mig, sådan vi kan finde den rigtige løsning.

 

Jeg har dette stykke, som skal fungere som bindeled mellem stalden og den store mark. Jeg er slet ikke i tvivl om, at dette stykke vil blive et mudderhul, hvis ikke vi gør et eller andet - jeg ved bare ikke hvad.

 

Der vil muligvis komme et læskur oppe ved stalden, hvorfor der nok vil komme en del trafik på stykket.

 

Jeg har overvejet følgende

 

1: flis - men ovenpå det lerjord vil der stadig blive mudder og der skal ofte køres nyt på

 

2: asfalt knust - jeg har hørt dette faktisk kan medføre at jorden bliver kategoriseret som forurenet

 

3. Armering - meget dyr løsning men muligvis også den bedste?

 

4: overvejer også et drænrør, som vi graver til en faskine. Ovenpå igen muligvis grus

 

5. Stabil grus, men mine tanker er at det ikke er rart for hestene at gå og ligge i

 

6. Stald spalter, men det bliver jo meget hårdt for hesten at gå på? Propper i andre sand ovenpå evt, hvis det er over så stort et stykke

 

hvad har i andre og hvad har i gjort jer af tanker? :)

 

håber virkelig på nogle input :)

 

undskyld for billedet, men kan desværre ikke finde ud af at vende det

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Armering....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2017 20:16

og det eneste negative jeg kan sige om den løsning, er at vi ikke gjorde det noget før..

 

Se evt. denne tråd om emnet - der ligger også et par billeder af vores løsning under etablering.

 

Der er selvfølgelig en udskrivning til etablering, men det er min klare overbevisning at den hurtigt tjenes ind, i forhold til de "lappeløsninger", vi ellers har forsøgt os med - heraf flere af dem du nævner.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilføjelse:
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 15:02

Mit bedste bud er, at du ikke behøver at muddersikre hele arealet - erfaringen herfra er, at de hurtigt finder ud af at bruge de trædefaste områder, så et etablere en sti gennem passagen kan meget vel være tilstrækkeligt...

 

Dorte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 enig med Dorte
Forfatter: 
Dato:  23-09-2017 10:37

Hvis ikke der er tale om noget midlertidigt, så ville jeg lægge armering, og som Dorte ganske rigtigt er inde på, så behøver det jo ikke at være i hele bredden. Gør dig bare lige klar, om der skal kunne køre maskiner, for så vil to spor af armering måske være at fortrække.

 

Vores midlertidige folde er placeret på et område, hvor alt mulden er gravet af, så er der lagt drænrør til faskine, og 15 cm stampet stabil. Da det er i 1980 det er etableret, ligger der nu et tyndt muldlag over, men mudret bliver der ikke, til trods for meget lidt plads.

Så det er også en løsning jeg kan anbefale. Jeg tror dog at armeringen kan være en billigere løsning.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 spalter
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 21:17

min veninde fik lagt spalter ud oven på et tynd lag sand, og det fungerer super, det er 3 år nu, og der er ingen spor af mudder, altid tørt og godt.
En periode havde hun lagt sand over, netop fordi hun mente det var hårdt for hestene at gå på, men så begyndte de bare at tisse og skide der, og det kom til at lugte, så væk med sandet igen!

 

Jeg har selv valgt at lægge fliser direkte på tør jord, og det fungerer super på 2 år nu.
Og som flere nævner, så vælger hestene hurtigt bare den tørre gangsti, frem for at gå ved siden af.

 


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Armering
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 00:12

Vi har ret meget mudder på vores vineter fold.

Vi har inden vi flyttede ind fået lagt stabilgrus og herefter almindeligt grus, der er stampet i deres læskur... nu et år efter, holder det nogenlunde, men absolut ikke godt nok.

Vi har fået tilbud på afskrabning af toplag og stenmel (på cirka 100 - 120 m2 af folden) (evt.med knust beton under), entreprenøren havde erfaring med at der skulle fyldes på hver 2-3 år, for at det holdt = det bliver DYRT i længden.

 

Jeg har fra tidligere opstaldningssted god erfaring med knust asfalt (hvilket også er ret billigt i indkøb), det er virkelig godt. Jeg tør dog ikke ligge det på egen jord grundet forureningsrisiko.

 

Jeg har derfor kigget på Heavy-mats, der kan ligges direkt oven på mudderet omend det anbefales at plane og ligge grus først(tjek evt. deres facebook side, der er flere gode eksempler.

 

Jeg "forhandler" satdig med manden, men vi er mere eller mindre blevet enige i at det i det lange løb nok kan svarer sig og evt. må vi investerer i 1 palle (60 m2) i år (der prismæssigt ligger meget tæt på hvad vi kan lave 120 m2 for hvis vi skal leje en gravemaskine og købe beton/stenmel) og så "udvide" løbende med en palle ad gangen når der er overskud til det indtil et stort nok areal er lavet. Planen er i første omgang at gøre led, en hø-plads samt sti fra skur til hø-plads til græsfold "mudderfrit".

 

Håber det kan give lidt inspiration, selvom vi endnu ikke har fået lavet vores fold endnu :)



M.v.h. Camilla



1
0
Svar på denne tråd
 
 Heavymats
Forfatter: 
Dato:  20-10-2017 10:05

Jeg kan kun tilslutte mig løsningen med Heavymats.

 

Vi har lavet disse "instruktionsvideoer" for produktet ude hos os - det er en fantastisk løsning (lavet under ekstreme forhold). Løsningen bliver flittig brugt af hestene, og ligger stadig superfint.

 

www.youtube.com/ results?search_query=tdj+heavymat

0
0
Svar på denne tråd
 
 Endnu ikke fundet løsning
Forfatter: 
Dato:  11-01-2018 12:40

Jeg har endnu ikke fundet den gode løsning for os. Vi har dog kravet en drænslange ned, som løber til en stor sten faskine.

 

Jeg tror jeg er fået væk fra flis, efter som stykket også skal bruges som en del af vinterfolden, så tror det bliver for glat og det kræver også en del vedligeholdelse over tid.

 

Jeg har indhentet tilbud på måtter for genbrugsplast - 20.000 kr. for 100 m2 - puhhaa. Jeg har dog også fundet et sted i tyskland, hvor 100 m2 koster ca. 9.500 inkl. fragt, men har dog ingen kendskab til kvaliteten.

 

Jer der har lagt stabilgrus har i ikke problemer med, at hestene som ikke har sko på bliver øm tået og slider hovene en del når de går på grus?

0
0
Svar på denne tråd
 
 stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  19-02-2018 13:55

Slet ikke nogen der har erfaring med stabil grus på folden og heste uden sko?

 

Har nemlig fået tilbudt stabilgrus til en rigtig fin pris, men er lidt nervøs for de heste som går uden sko. Den ene af hopperne har ikke særlig god hovkvalitet på trods af vi har prøvet diverse tilskud. Jeg er lidt bekymret for, at hendes hove vil blive flosset.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaring med stabil
Forfatter: 
Dato:  20-02-2018 06:24

Jeg har som nævnt ovenfor stabil på min fold, men det er af ældre årgang, så der ligger et par cm muld ovenpå, da området har ligget hen i mange år, før vi overtog ejendommen. Så mine erfaringer kan du nok ikke bruge til så meget.

 

Mine heste bevæger sig ikke så meget derude, men det tror jeg mere skyldes størrelsen på folden. Den er kvadratisk og kun 2.500 m2.

Der er områder hvor stabilen med sten, tydeligt træder frem, men jeg oplever ikke at de undgår disse områder.

 

Min ridehest har meget stærke hove, og han er aldrig øm, uanset hvilket terræn vi færdes i.

Nu har jeg fået et føl hjem, og der var jeg noget mere bekymret for, hvad de små fine hove ville sige til det, men han racer rundt, som de nu engang skal i den alder.

 

Det vigtigste er nok at få lavet en smule fald, så det kan løbe af, og få det stampet godt med trommel. Så måske fjerne de største og skarpeste sten, som ligger løst øverst, når der er tromlet færdigt.

 

jeg vil så hellere have at de kan skridte forsigtigt og tørskoet rundt, end at de kan løbe i knædybt mudder, så jeg har ingen skrupler med vores løsning (ud over størrelsen)


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt nok fra der hvor vi har lavet
Forfatter: 
Dato:  20-02-2018 06:43

ridebane, men det er fra samme område

Billede

 

Her er der jo skrabet i det med gravemaskinen, så det øverste lag ligger løst.

Billede

 

Der er ingen af mine der har flossede hove, og der er som sagt flere områder, hvor stabilen er blottet.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stabilgrus
Forfatter: 
Dato:  22-02-2018 20:44

Jeg har gode erfaringer med stabilgrus.

 

Jeg fik lavet et stykke på ca 8x10-15 meter udenfor stalden som så blev indhegnet. Grunden var at min gamle hoppe stod med en seneskade, så motion godt - uhæmmet ræs knap så godt

 

Her har det fungeret super, hende og følungen gik der fra oktober til april, og ingen flossede hove på nogen af dem.

 

Nu 10 år efter er stabilgrusset der stadig - men det kræver at stykket bliver skrabt ren ca. hvert andet år - ellers er der hovdybt mudder af det jord de slæber med ind på stykket i hovene (og pelsen )

 

Billede

 

Billede

 

I øvrigt - endnu engang hurra for sandjord

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider