Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Riste til fold
Forfatter: 
Dato:  23-09-2016 16:50

Hej alle,

 

vi har så positive erfaringer med riste på folden, at jeg tænkte at jeg ville dele erfaringen med andre.

 

Forrige år købte vi i efteråret nogle riste til at ligge på udfodringspladser og under halmhus. De var ikke billige - ca 200 kr per kvadratmeter, men nøj hvor er de gode!

 

Jorden var totalt smattet - fed lerjord, nogle af ristende lagde vi faktisk i åbent vand, der var næsten lige så dybt som ristende (6 cm). Efter de var lagt fyldte vi dem med sand.

 

I løbet af ingen tid var de, selv på de værste steder tørre og nu 2 år efter ligger de der, hvor vi lagde dem. Ingen er ødelagte, ingen har flyttet sig og jeg forventer endnu en vinter med hove der ikke synker i på udvalgte steder på folden.

 

Det eneste problem er, at ristende har nogle små knopper, så de ikke er glatte for hestene. Det gør desværre også, at det er svært at skovle møg af dem, da skovlen rammer knopperne. Som løsning har jeg valgt en luksus løsning = roterende børste på minilæsser, ryggen er ikke lige til at slås med skovl + knopper.

 

Skulle jeg lave noget om, ville det være at lægge dem FØR det hele bliver smattet, da de så nok kommer til at ligge endnu højere end det omkringliggende jord.

 

 

Håber I kan bruge oplysningerne.

 

 

mvh

 

Søren

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Vi ser netop...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2016 16:29

på forskellige muligheder for forankring af området foran løsdriften, så dine erfaringer er bestemt brugbare

Men det ville være endnu mere nyttigt, hvis du ku' oplyse navn på produktet, eller linke til forhandleren - evt. i en PB, hvis det strider mod HN's politikker at skrive det herinde...?

Pfh. tak!

 

Dorte

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Vores faldt på
Forfatter: 
Dato:  24-09-2016 20:11

TTE græsarmering. Valget faldt på disse da de er meget kraftigere end andet jeg har set, og som det eneste jeg kender til er selvbærende - vi har altså ikke stampet op under pladerne og kun meget meget groft planeret med skovlen på vores minilæsser.

 

De anbefaler an man laver en form for kant, eller sætter stålstænger igennem nogle af pladerne, men jeg ville ikke lave en kant, og jeg vil ikke have stålstænger i min fold, så vi har bare lagt dem. Pladerne har ikke rykket sig og de er ikke vippet i kanterne - og hverken heste eller minilæsser har ændret ved det.

 

mvh

 

Søren

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2016 19:29

TTE græsarmering er netop en af de løsninger vi pt. har i bruttopuljen - og det lyder til, at de ikke skal sorteres fra i denne runde...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så har vi også...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 19:51

lagt TTE riste ud; vi "snød" dog og skrabede det smattede af og kørte grus på som underlag.

 

Indtil videre har vi lagt ud foran løsdriften som oprindelig planlagt, men resultatet er så overbevisende, at vi har besluttet at lægge riste ud i ledåbninger til de andre folde, samt i et kørespor, så man kan komme igennem med maskiner uden at pløje op.

 

Tak igen for anbefalingen!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 10:31

Jeg håber I får lige så stor glæde af dem som os.

 

Jeg hører nu også gerne om billigere alternativer, for det løber hurtigt op med TTE riste

0
0
Svar på denne tråd
 
 TTE erfaringer
Forfatter: 
Dato:  10-01-2017 17:19

Vi har også købt et læs TTE armeringsplader, og HOLD NU OP, hvor er jeg glad for dem.

Vi lagde dem omvendt, dvs. knopperne vender nedad. Det gjorde vi fordi vi lagde dem ud direkte i mudderet, og vi mente at de ville "suge" sig bedre fast i underlaget når de vendte den vej.

Og nu, 2 år senere ligger de samme sted, helt uden at de er rykket fra hinanden eller vipper op i kanterne som man ser med de billigere løsninger.

Vi ville egentligt have lagt dem om i sommerperioden, men de ligger så stabilt hvor de blev lagt, så vi har bare ladet dem ligge.

De steder hvor de endnu ikke er blevet dækket med jord som hestene slæber med fra de omkringliggende folde kan de godt være glatte, især i perioder med rimfrost, men det har hestene lært at tage forbehold for. De går lige så forsigtigt over dem.

Jeg kan varmt anbefale TTE armeringspladerne fordi de er så solide. De ligger hvor de bliver lagt (selv i dybt mudder)og de kan bare tages op og genbruges et andet sted hvis man ønsker det.


***********************************
Kig forbi på http://www.facebook.com/equilitydk

 

 

the open heart never expects a response to be in a certain way

The open heart just accepts what is

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2017 16:04

også forestille mig, at det må være lidt af en udfordring at lægge dem den rigtigt vej i mudder - det var i hvert fald ofte nødvendigt at skrabe lidt løst grus væk, for at få takkerne for neden til at passe sammen...

 

@Søren: Vi har faktisk forsøgt os med et billigere alternativ - tidligere havde vi lagt køremåtter (mener jeg de hed, sådan nogle dobbelte plastmåtter med svejsede kanaler med noget gummigranulat i) ud på en del af området. De blev rullet ud direkte på jorden, og banket fast med vinklede rundjern; de fungerede da, men det var klart en ulempe, at vandet ikke kunne trænge igennem, så der dannedes pytter - der så igen blev til mudder, når hestene slæbte jord ind på dem.

 

Og de øvrige riste-løsnniger vi har set på, synes jeg ikke har skilt sig voldsomt ud i pris?

0
0
Svar på denne tråd
 
 afprøver pt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 22:22

dem fra jem og fix, jeg har lagt dem ud på den smalle led i 6 meter, så jeg har en tør gangsti for både mig og hestene, er spændt på hvor godt det holder.
De er lagt direkte på jorden som er rimelig stabil pt, og fyldt op med sand.

Sidste sommer lagde jeg fliser i mit ene foderhus og foran løsdriften og det er fantastisk, havde jeg haft flere fliser havde jeg valgt det, da var gratis, leveret fra 2 naboer.

 


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Riste for dummies
Forfatter: 
Dato:  04-03-2017 15:05

Ej altså, undskyld hvis jeg spørger ufattelig dumt!

 

Lad os antage jeg har et areal med en høhæk på og at jeg synes disse riste ser utroligt smarte ud. Hvad gør jeg så? Man kan vel ikke bare lægge dem uden noget som helst forarbejde/efterarbejde, kan man?

 


Nathalie - nu med landejendom fra august 2017!!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 TTE græsarmering
Forfatter: 
Dato:  05-03-2017 09:22

Vi har lige lagt 25 m2 TTE græsarmering foran løsdrifthus og vandspandene.Vi var 2 mennesker og 4 timer om det. Pladerne blev lagt direkte på ca 30 cm mudder, og vi valgte at gøre det da det var godt vådt da mudderet så letter rykker sig rundt og bliver stabilt under.Vi lagde pladerne med den rigtige vej op, så længe man ikke gik på dem så var det intet problem at få takkerne til at passe sammen. Da de alle var lagt ud blev der lige gået en tur på dem, dog lidt forsigtigt ude ved kanterne, men de lå fint sammen sank bare lidt dybere ned i mudderet. Så kom vi en masse sand på og det var det. Her en uge senere er nogle få måske rykket et par mm. men ikke mere, og vi har måtte fylde lidt ekstra sand på. Men der har gået heste på og vi har kørt over dem med ATV (som endda er kørt over kanten der er lidt høj uden at det har rykket). Både vi og hestene elsker dem. Nu mangler vi så lige 40 m2 mere på en anden fold, så man også kan gå tørskoet der :)

Det er det bedste vi har gjort i mange år

 

mvh Karen Marie Nissen

1
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  05-03-2017 19:01

Vil du ikke vise billeder af hvordan det ser ud?


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan da...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2017 09:58

prøve - her godt nok i grus..

 

Et "næsten-før" billede; vi har skrabet af (bunken til højre i billedet) og kørt grus på:

Billede

 

Og et "næsten-efter", vi kørte grus på når en palle var lagt, for at sikre at ristene ikke skred, når den næste blev kørt ud:

Billede

 

Fra en anden vinkel:

Billede

 

Nærbillede af ristene:

Billede

 

Vi planlægger som skrevet længere oppe at lægge flere ud - her er tanken at lægge dem direkte på jorden, da jeg satser på at der skal vokse græs i køresporet...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider