Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Does and donts - opbygning af hestestald
Forfatter: 
Dato:  17-08-2017 12:49

Kære alle jer kloge og nu erfarne mennesker som har været i gennem projekt "Byg din egen stald" - ud fra eksisterende bygninger.

 

Hvilke ting ville I gerne have tænkt over inden I gik igang med projektet?

 

Hvad synes I er pissegodt tænkt ved jeres stald/bokse/projekt etc?

 

Hvilke erfaringer har I gjort jer med at købe nye materialer kontra genbrugte materialer? - kunne det betale sig?

 

/Stine - der er igang med projekt "Svinestald til stald" :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 does and donts
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 06:52

Hej Stine

Rigtig god fornøjelse med dit projekt.

 

Vi er igang, så kan kun give mit besyvb med, ud fra de erfaringer vi har gjort os indtil videre:

  1. Undersøg hvad bygningen er registreret som.
    Undersøg om det kræver byggetilladelse, at ændre til hestestald. Få det på skrift.
    Undersøg hvilke krav kommunen stiller, ift. BR15.
    Læs bygningsreglementet.dk/file/135822/ brandsikring_stald.doc

    Jeg har bygget i eksisterende bygning, og måtte sande at det, ud over en landzonetilladelse som var ren formalia, også krævede en byggetilladelse, da jeg ændrede eksisterende bygnings anvendelse.
    Nu, efter et års byggesagsbehandlingstid, er der givet byggetilladelse, men der er nogle regler der skal overholdes. Blandt andet at der skal være minimum en flugtdør i hver ende, på minimum 2 m. i bredden og en port er ikke en dør.
  2. Gør op med dig selv hvad du har brug for i stalden.
    Jeg ville have bokse på min. 4x4, for jeg ville have at en stor hest kunne ligge fladt ned på siden
    Jeg ville have en bred staldgang, for jeg har stået steder hvor smeden har bandet det manglende arbejdsrum væk og steder hvor det blev logistisk puslespil at komme forbi med sin hest, når der var nogle på staldgangen
    Jeg ville have et vandspiltov i stalden, så jeg havde mulighed for at skylle en svedt hest over eller vaske en hest med medikamenter ved sygdom, selv på en frostdag med pelikanstorm.

    Det gør så at jeg ikke har plads til et oplag af hø i stalden. Havde jeg haft 8 m2 mere at gøre godt med, så ville jeg have lavet en plads til lidt halm og hø/wrap. Jeg har et stort høloft på tilbygningen lige ved siden af stalden, så det er ikke verdens største operation, men det var da gerne en tur jeg undgik at tage på daglig basis.
    Lige nu er det ikke et problem, for jeg bruger kun 2 ud af 3 bokse, og derfor har det i den sidste boks, men jeg er begyndt at kigge efter føl, som skal være ridehestens afløser, og når han er fundet, så er der ikke en ledig boks og derfor ikke en naturlig plads til de næste par dages hø, inde i selve stalden.
    Jeg har heller ikke hverken foderrum eller sadelrum i stalden. Det har jeg også i tilbygningen ved siden af stalden.
  3. Vær klar på at det tager længere tid end forventet og at det højst sandsynligt bliver dyrere end forventet.
  4. Vi har i stor udstrækning brugt genbrugsmaterialer.
    Kan det svare sig? Ja og nej.
    Kr og øre kan nogle ting svare sig. Regner du timeløn ud, så næppe på det meste.
    For os er der også et etisk aspekt i det. Vi er trætte af den brug og smid væk kultur der hersker, og vi har virkelig klunset os til nogle gode ting, som folk ellers ville smide ud. Ikke heste-relateret men klinker, spabad og sauna har vi fået kvit og frit fra folk der har annonceret under div. bortgives-rubrikker, og de kommer til at danne ramme for vores kommende spa-afdeling.
    Vores stolper til hegnet skover vi selv, i en gammel juletræsplantage. Et kæmpe hestearbejde. Tungt, tidskrævende men kommer til at give et helt andet look, end de alm. trykimprægnerede stolper.
    Ingen tvivl om at materialer er dyre, men gjorde vi vores timeløn og andre ressourcer vi har brugt (brændstof etc.) op, så tror jeg ikke at der er den store forskel, på at bruge nye eller gamle mursten.Vi overvejede om vi skulle benytte os af bortgives i forholdet til belægningssten, der ofte bortgives mod optagning, men da vi regnede ud hvad det ville koste i leje af lastbil, at køre hjem, så kunne det ikke svare sig, i forholdet til det tilbud vi fik.
    Jeg tror bestemt godt at det kan svare sig, at købe bokselementer etc. brugt, hvis man kan leve med standardmål.
    Vi har købt håndvask og blandingsbatteri til stalden brugt, men har valgt at købe varmtvandsgennemstrømningsanlægget og cirkulationsanlægget til vandkopperne som nye. Det ene af energimæssige årsager, for det bruger rigtig mange kwh, og det andet fordi jeg simpelthen ikke magter at det står af, før jeg er blevet fortrolig med det.

 

Det jeg er rigtig glad for i min stald, er:

  • Lyset og luften i stalden.

    loft til kip, bredt bælte med klare trapezplader i halvdelen af stalden og porten vender mod øst, og kan derfor næsten altid stå åben.

  • Jeg er glad for at jeg valgte åbne bokse. Jeg var bekymret for, om det ville give ballade over boksvæggen, men det har der ikke været noget af. Boksene har også en størrelse, så de kan være i fred, uanset om de har en nærgående nabo eller ej.
  • El. Jeg er glad for at lyset er delt op i flere sektioner med lys i bokse på den ene side, lys i bokse på den anden side, lys på staldgang og ekstra lys på staldgangen, så jeg kan se hvad jeg laver når jeg muger og strigler, men ikke behøves at have en milliard watt kørende, når hestene står på boks om aftenen, men kan nøjes med lys på staldgangen.
    Jeg er glad for at der er lavet stik rundt omkring. Både til radio, klipper, føntørrer og til dyrlægens instrumenter til eksempelvis tandbehandling.
  • Jeg er virkelig glad for at vi har lagt belægning rundt ved stalden. Det er skønt at kunne komme tørskoet hele vejen. Det er rart at man kan skrabe sne væk. Det er rart at man kan køre på fliser hele vejen hen til møddingen med trillebøren. Man kan køre med en palle hele vejen ind i stalden. For mig er fliserne så meget mere anvendeligt end perlesten eller grus.
  • Jeg er virkelig glad for at vi fik sat vandkopper op. Det første år, vandede vi i spande, og det kan sagtens lade sig gøre, men hold op hvor var det bøvlet, i forholdet til automatisk vanding, med slange der skulle rulles ind og ud flere gange om dagen. Det er også nemmere hvis andre skal passe dyrerne.
  • Jeg er glad for at jeg valgte at sætte vandkopperne forrest i boksene. Altså ud mod staldgangen, i stedet for nede ved endevæggen. Så ser man lynhurtigt, om vandet virker, og om der skulle være droppet noget i koppen, der skulle nedsætte drikkelysten. Nogle af de steder jeg har stået, er grovfoderet placeret foran, så man slipper for at gå ind i boksen, men vandet har så været bagerst, og det er bare ikke altid det man går ned og tjekker.
  • Jeg er glad for at jeg valgte et varmtvandsgennemstrømningsanlæg frem for en varmtvandsbeholder, men var rigtig meget i tvivl i processen. Der er ingen opstaldere, så der er kun mig. Om vinteren skyller jeg oftest kun sadelleje og måske kun et par gange om ugen. Til gengæld er det ikke noget jeg planlægger at ville gøre, men en vurdering efter ridning, om det er nødvendigt. Så havde jeg en varmtvandsbeholder, skulle den køre hele tiden (eller alternativt tændes inden jeg red, med risiko for at det alligevel ikke skulle bruges). Med gennemstrømningsanlægget er der kontant afregning med varmt vand, så snart jeg tænder. Det koster bare lidt mere i strøm, når det så er igang.
  • Jeg er glad for både at have en udendørs og en indendørs vaskeplads. Om sommeren kan det godt være koldt for mennesket at stå inde i stalden og vaske, da stalden er ret kølig og man tit har tøj på, svarende til vejret udenfor. Der er det rart at kunne stå udenfor.
  • Jeg er glad for at have strigleplads både inde og ude. Jeg bruger den udendørs striglebom mere end jeg havde forventet.
  • Jeg er glad for at vi har tænkt en masse bede, beplantning og små hyggekroge ind i det. Nu er vi ved at opføre ridebane, og der kommer blandt andet et repos i hver ende af banen, hvor man kan sidde, med god udsigt over markerne. For os er det vigtigt at her er hyggeligt.
  • Jeg er glad for at mit sadelrum er isoleret og at der er varme. Jeg er glad for det store arbejdsbord jeg har i sadelrummet, særligt når jeg pudser seletøj
  • Så er jeg glad for at alting er samlet ved stalden (både mødding, ridebane (under opførelse) og folde.

 


Hilsen Nana

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider