Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Soiltex syntetisk flis erfaringer
Forfatter: 
Dato:  13-06-2017 19:09

Hej HN'er

 

Er der nogen der har erfaring med Soiltex ridebane bund?

 

Evt. prøvet at få Soiltex syntetisk flis i jeres eksisterende bane?

 

Hvordan virkede det på jeres bane?

 

Jeg overvejer kraftigt at få det lagt i min udendørsbane pga. den er for blød og dermed bliver dyb under brug og der er ikke for meget lagt på.

Jeg har ler-sand, men desværre også fået en hest med støvallergi og når banen er tør, ja så støver den rigeligt. Så jeg håber Soiltex kan forhindre støvgener og lave en mere fast bund.

 

Er der nogen på Sjælland der har sådan en bane, jeg kan komme og se?

 

Christine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 min ridebane
Forfatter: 
Dato:  05-08-2017 15:08

Når nu der ingen andre der vil skrive erfaringer i min tråd, så vil jeg derved dele min egen.

 

Jeg købte Soiltex fra Green og Blue i slutningen af juni måned, efter at have været nede og se en nyanlagt bane i nærheden hvor jeg bor.

 

Det ankom i 4 baller og blev aflæsset af en lokal maskinstation, som Green og Blue kontaktede for mig,da vi ikke selv havde mulighed for at læsse det af.

 

Blev lagt på ridebanen i 4 områder og dernæst var det "bare" at få det lagt ud, hvilket i mit tilfælde tog 1 uge, da det foregik med håndkraft. Nu hjalp det heller ikke at, vejret bød på regn og torden...

 

Soiltexen blev fræst ned i banen (med forsigtighed) og dernæst tromlet og redet på og dette foregik i omkring 14 dage. Nu er banen planet og blevet redet på i 1 måned og konklusionen er:

Ingen hovslagsdannelse = mindre brug for planing. Ingen blødheder i sandet, men fast og fjedrende bund og den støver heller ikke.

Billede

Billedet herover, er taget 9. juli 2017; 4 dage efter det hele er lagt på.

Jeg er godt tilfreds med denne investering!

 

Christine

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 pris....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2017 22:10

hvad gav du for det og hvor meget er en balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris og kilo
Forfatter: 
Dato:  07-08-2017 08:08

Der er lagt 1200 kg på 800 m2, dvs. ca. 1,5 kg pr. m2.

 

Ballerne vejede 360-390 kg stykket

 

Og prisen med levering og aflæsning fra lokal maskinstation: 15000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fedt at du vil dele dine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  12-08-2017 08:41

Det ser godt ud.

hvordan er din bane bygget op nedenunder? Og hvor mange cm var dit toplag inden du puttede det i?

hvad har i fræst det ned med? En alm fræser efter en traktor eller?

 

og hvordan er den nu med alt det regn vi har fået i løbet af sommeren?


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 min ridebane
Forfatter: 
Dato:  14-08-2017 09:16

Banen er opbygget af 15 cm knust beton i blandet asfalt.

Det er lagt oven på jorden (som er ler jord) hvor kun græslaget blev fjernet. Der er altså ingen dræn i, men jorden hælder naturligt på kort og på langs, så der er en forskel på 20 cm skråtigennem, men det mærker man ikke.

 

Det er lagt ca. 7 cm ridebanesand oven på det knuste beton.

 

Vi brugte en almindelig havefræser til at få det ned i og til at få de større klumper flitret fra hinanden, det er nemlig begrænset hvor længe man kan holde til at ligge på knæ med rumpen i vejret og filtre det ud. Et norsk hakkejern er i øvrig fantastisk! (købt i Biltema, hvis nogen er intra) til at filtre ud og hakke soiltexen løs af ballen.

 

En en del af soiltexen ligger dog stadig ovenpå sandet fordi jeg håber at hestene kan være med til at få det blandet i sandet og fordi jeg er lidt nervøs for at fræse banen mere, da der er risiko for opblandning af det knuste beton i sandet, så på sigt skal der investeres i en ridebane harve med rotertomle, som også kan få Soiltexen ned i sandet, men det har ikke højeste prioritet hos mig lige nu, for banen fungerer udemærket som den er. Eneste ulempe ved at det ligger ovenpå, er at man bliver en lille smule blændet i solskin.

 

Og banen er faktisk mega god når den har fået et ordenlig lag regn.

De sidste par dages solskin og blæst har dog fået den til at tørre lidt ud og den er lidt for "blød" i toppen efter min smag, men jeg tror at hvis jeg vander den, så bliver den fin igen.

 

Og så er jeg spændt på at se, hvordan banen arter sig i løbet af efteråret og vinteren, de reklamerer med at den ikke kan fryse og at man kan ride på den hele året, men det må jo komme an på en prøve!

 

Christine

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider