Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Hjælp til omlægning af fold
Forfatter: 
Dato:  24-07-2017 12:44

hejsa. Jeg har brug for nogle råd af nogle der har erfaring på fold området :-)

Sagen er den at - jeg skal forpagte 1 hektar jord hvor der i forvejen er dyrket frøgræs på ( sorten rødsvindel ) der er lige blevet høstet nu her. Kan jeg lade græsset gro op og bruge det som hestefolde næste år, såfremt dette er egnet til heste?

Eller kan man så en hesteblanding oveni og dermed bevare det stærke rodnet?

Eller er det bedst at omlægge folden og så hesteblanding i?

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Omlægning
Forfatter: 
Dato:  04-08-2017 08:47

Hvis det var mig, ville jeg omlægge marken og så en god hesteblanding med urter.

 

Det vil blive alt for ensidigt kun med en græs-sort. Det er bedre med en blanding, hvor nogle sorter er tidlige og andre sene - det er bedre egnet til afgræsning.

 

Men du behøver nok ikke sprøjte Rødsvingel-græsse væk. Måske kan du blot nøjes med en fræsning (så får du heller ikke de irriterende pløjefurer langs kanten hele vejen rund på marken).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2017 15:43

nok lidt af dit behov...

 

Personligt ville jeg vælge at beholde det nuværende græs i første omgang - rødsvingel er passede lav-fruktan til mine nøjsomme hestes behov.

 

Er der behov for hurtigere voksende eller mere næringsrige græsarter, ville jeg ikke omlægge, men så oveni - på den måde bevarer du netop det etablerede rodnet.

 

Dorte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Omlægning
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 17:35

Vi er igang med det samme på vores nye jord - der var rødsvingel, og vi har valgt at pløje det hele op, og så helt nyt græs i.

Det vil så skulle tages et slet wrap på, inden hestene kommer ud på det.

Vi var i tvivl om vi skulle lave det som udlæg i korn, eller nyså.

Havde vi valgt det som udlæg kunne det først bruges efter høst, og græsset kun være fra foråret.

Ved at nyså kommer græsset i allerede nu, og kan så bruges efter første slet, og derved havde et mindre selvstændigt rodnet - tilgengæld have fordelen af kornets rodnet.

 

Der til skal siges at mine heste er ikke nøjsomme,og de er hårde ved foldene da de bevæger sig meget, og at det bliver rimelig store folde i forhold til antal heste.

 

God fornøjelse.

 

/Stine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider