Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Billig ridebane på lerjord
Forfatter: 
Dato:  28-01-2015 18:18

Ja, ja, jeg ved godt det nok nærmest er umuligt, men en ny varmepumpe har desværre "spist" stort set hele budgettet til ridebanen og jeg vil så frygtelig gerne have min egen bane til sommer, så here it goes...

 

Er der nogen der har erfaringer med at anlægge brugbare og billige ridebaner på lerjord? Det stykke vi regner med at bruge til ridebane ligger rimeligt højt og virker til at være ret godt naturligt drænet - det har i hvert fald ikke været vådt endnu denne vinter, og man må da sige der er kommet pænt meget vand. Så jeg har et lille håb om at kunne undgå at dræne, hvis banen bliver anlagt med lidt hældning, så vandet kan løbe fra.

 

Så kære HN'er, hvordan har har I opbygget jeres ridebaner på lerjord? Hvordan fungerer de i brug? Og hvor dyrer har de været? Har I nogle gode tips og ideér? Banen skal primært bruges til dressur.

 

Kender I en god entreprenør i Midt/Østjylland, må I også meget gerne sige til .

 

Håber (måske lidt vel optimistisk) på en masse gode erfaringer .

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har
Forfatter: 
Dato:  07-02-2015 15:09

en ridebane anlagt på lerjord. gå ind på min profil og find billedet af ridebanen. Der er opskriften.

 

jeg er godt tilfreds med banen og den har nu virket i 8 år.

4
0
Svar på denne tråd
 
 ridebaen
Forfatter: 
Dato:  08-02-2015 09:33

Hej Hanne

Mange tak for input.

Det var da en dejlig simpel "opskrift". Godt at høre, at det altså kan lykkes engang imellem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane
Forfatter: 
Dato:  07-03-2015 19:31

Hanne, vil du ikke skrive hvad din ridebane ca har kostet?


Mvh. Matilde - den heldige ejer af jordens dejligste hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar ....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2015 20:23

Mener jeg landede på 30.000 med alt også hegn

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 18:24

Ej en fed tråd. Jeg skal til at anlægge ridebane på lerjord også.

 

Jeg har en meget leret jord hvor vandet samler sig i den ene ende af min fold. Jeg anlægger ridebanen på det højeste sted hvor der på nuværende tidspunkt er rimelig tørt. Jeg har en meget hår undergrund med fedtet lerjord over.

 

Jeg bruger en rendegraver til at få gravet og rettet af.

Derefter bliver der fyldt 10 cm stenmel på, også 6 cm 0.4 vasket sand.

 

Jeg har hentet tilbud fra flere steder for levering og produkter. alt fra 10.000-28.000 kr.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsad
Forfatter: 
Dato:  17-09-2018 13:28

Stormychimes - hvis du stadig ser med i tråden nu jeg skriver ;)

 

Fik du lavet din bane, og fungerer den???

 

Kunne i nøjes med at grave af og så fylde stenmel og derefter sand på?? stampede i stenmelet??


Isabella af mindet... I hjertet gemt og aldrig glemt!! 28/3/2002 - 18/5/2016

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebane
Forfatter: 
Dato:  24-10-2018 12:50

Jeg har ridebane med stenmel og min underviser roser den meget. Der er gravet af, og lagt 8 cm stenmel på. Den er ikke stampet. Jeg har redet og harvet den siden maj og den er ved at være fast nu. Planen er at der skal flis af kernetræ på nu, da jeg savner lidt mere affjedring. Herefter sand når den bliver fast igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  29-10-2018 15:01

ssp - har du ikke drænet på nogen måde?? Var din ler jord fugtig og fedtet??


Isabella af mindet... I hjertet gemt og aldrig glemt!! 28/3/2002 - 18/5/2016

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dræn og ler
Forfatter: 
Dato:  07-11-2018 16:12

Jeg har ikke drænet, og tidligere har jorden været fedtet, der hvor jeg har kørt med min traktor. Det var godt tørt da banen blev gravet ud. Det kan være der ligger nogle gamle markdræn i jorden, det har jeg ikke undersøgt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bane på lerjord....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2018 18:13

Billede

 

Sådan ser vores billige bane på lerjord ud. Den har holdt i i 6-7 år nu og er super.

Vi skrabte af, kørte knust beton, ler og så sand på.

 

 

Billede

 

 

Billede

 

Den var mega glat i starten, men en masse havning, og ridning, hjalp.

Den er aldrig dyb, men holder desværre lidt på vandet og vi bruger den ikke om vinteren.

 

Vi har 20 cm hældning på fra kortside til kortside, så vandet kan rende af. Tror sagtens 30 cm hældning kan gøre det uden, at man føler man rider op og ned..

 

Billede

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græsbane, m lerjord
Forfatter: 
Dato:  16-04-2019 08:05

 

Jeg står med en 20 x60 "ridebane" der har ligget brak i 3 år, der har så vidt jeg kan se aldrig været lavet faktisk ridebane men har været brugt som græs ride bane. (altså ingen snad eller ligende, bare et stykke indhegnet jord)

 

Vi har også lerjord her og jorden er ret fjedrende i sig selv faktisk, så jeg har valgt at beholde ideen og lade den være græs ridebane.

 

Den skal dog klippes ned i en brugbar højde og tromles så vi er sikker på den er helt fast og jævn.

 

MEN vi har sådan en kær brombær hæk imellem banen og haven og den har de sidste 3 år haft frit spild. Så den har forvildet en masse nye skud ud i ridebanen, cirka en 1/3 af den ene ende er der stiklinger i cirka 40-50 cm højde.....

 

mit spørgsmål er så.

-Kan man evt klippe det ned med plæneklipperen og sprøgte med rodalon. (og holde det væk via brug af banen efterfølgene)

eller skal man til at rykke hele lortet op igen og derved ødelægge bunden i banen og lave kæmpe huller, der måske aldrig bliver helt gode faste fjedrende igen.

 

Vi er ikke interreseret i at rette af og smide snd osv på, da vi godt kan lide iden om en græs bane :) (så hvis det kan undgåes så vil det jo være fantastisk.)


Stald Lobo-Lua

0
0
Svar på denne tråd
 
 ridebane
Forfatter: 
Dato:  16-04-2019 18:32

Rodalon har ingen effekt - prøv round up. Det tager ogspå græsset, men efter et par uger, kan du så nyt græs.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider