Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kryds-næsebånd
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 10:07
Hej Er der ikke nogen der kunne fortælle mig hvilken funktion en trense med kryds-næsebånd har? Eller hvilken indvirken det har på hesten, hvis man rider med sådan et. På forhånd tak
0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd ...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 16:16
Hej. Som du nok har set rider mange springryttere med et krydsnæsebånd også kaldet mecikansk næsebånd. Hestens luftveje er mere frie derfor bruger man det til spring så hestens luftveje er mere frie og den bedre kan "trække vejret" .. Ellers tror jeg ikk den har så meget andet virkning, end , det vel er gået hen og blive et popularits-ting inde for springudstyr at ride med sårn krydsnæsebånd ::)

Min arto - Kig Hér

- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
0
0
Svar på denne tråd

krydsnæsebånd
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 19:57
Så vidt jeg ved, så er den væsentligste forskel på et krydsnæsebånd og et alm. kombineret næsebånd, at krydsnæsebåndet giver bedre plads til at hesten kan udvide næseborene når den trækker vejret. Men ellers er det lidt en smagssag, hvilket næsebånd man rider på, har indtryk af at mange vælger næsebånd ud fra, hvad der klæder hesten bedst...

Wildly
~~~

Fighting for peace is like fucking for virginity

Besøg min nye hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 21:21
Krydnasebåndet lægger trykket på et meget lille punkt på næseryggen (lige der hvor de krydser) så det virker lidt hårdere end et alm næsebånd, der fordeler trykket mere... Og så det de andre sagde, der er vist ikke grund til at gentage det... Mvh Michelle
0
0
Svar på denne tråd

nmnmnm
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 07:29
1000 tak for jeres svar, det var lige hvad jeg havde brug for!
Fjordhest er bedst :-)
0
0
Svar på denne tråd

landsbladet hest
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 07:39
det nye der lige er kommet, er der en rigtig god artikel om brug af næsebånd.
Heste Hilsen Rebecca

:-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

nmnmnmn
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 15:51
Landsbladet hest, hvad er det for et blad kender det ikke lige... kan man læse den på nettet?
Fjordhest er bedst :-)
0
0
Svar på denne tråd

undskyld
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 19:07
De har lavet navnet om for nåede tid siden, det hedder nu magasinet hest. men prøv søg på det.
Heste Hilsen Rebecca

:-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes at
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 16:31
krydsnæsebånd er bedst fordi trykket på tungen er mindst...nemlig! Jeg har set billeder af tungen når der blev brugt alm. 2 delt næsebånd, og det var ikke kønt. Tungen svulmer op ved for meget pres fra næsebåndet og hesten er udsat for meget ubehag. Plus at blodtilførelsen stopper næsten helt i tungen. Så brug aldrig næsebånd med tilbagetræk..!!! Meningen er at biddet skal kunne bevæge sig i munden og hesten må godt kunne åbne munden bare en lille smule. Jeg sværger til krydsnæsebånd, og jeg strammer det heller ikke helt tæt. Min mule må godt kunne lide at have biddet i munden og have mulighed for at have et >bevægeligt< bid i munden... {>
0
0
Svar på denne tråd

hæsdgho
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 19:08
hejsa nu har jeg lige læst indlægne om kryds næsebånd,og sådan jeg har forstået det, så er det beder end det alm kombineret er det rigtig.?? jeg rider derssur på hjemme plan,(skal det lige siges) kan man godt ride dressur med sådan et næsebånd/hovedetøj.?? HILSEN LOUISE :-)
STALD SØGAARD
0
0
Svar på denne tråd

Louise ..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 19:11
Faktisk lidt op til hvad hesten og rytteren selv synes. På dressurbanen ville jeg ride med kombineret trense m. tilbage træk men på en springbane et kryds da de får mere frie luftveje osv.. Ville ikke sige kryds er til dressur - ser heller ikke specielt elegant ud ;)

Min arto - Kig Hér

0
0
Svar på denne tråd

æm glnf
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 19:18
hejsa tak for svaret nej det ser nok ikke elegant ud,men har hesten ikke beder mulighed for at have frie luftveje,ved sådan et hovedetøj. jeg mener når hesten er samlet,må det da værer rart for den at kunne trække vejret beder. barer en tanke.. 8-) HILSEN LOUISE
STALD SØGAARD
0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 19:55
Jeg rider altid med X trense i både spring og dressur - dog er den ikke godkendt til dressur for heste ved stævner. jeg synes nu fint min hest kan gå dressur? (se min præs) ;-) Den har været redet med X trense i over 4 måneder nu, dagligt uden problemer. han virker faktisk mere trivelig med den. Som en anden skriver foretrækker jeg den pga den store frihed jeg mener det giver hesten ( forhold til div. artikler jeg har læst).Og min spændes ikke stramt heller. Desuden har det den fordel, at kan man ride sin hest på en trense der giver mere frihed (X trense), ja så vil den med en alm 2 delt jo kun være endnu nemmere at ride idet frihedsgraden ikke er den samme. Jeg kan også bedst lide at springe med den, føler jeg har bedre hold over hesten samtidig med hesten er fri omkring næseborene til vejrtrækning. men det er nok en "religion" sag hvad man vælger. Prøv dig frem - men at sige en hest ikke kan gå dressur med X-trense, det holder ikke. *Idenion - snart med ny hest - der også vil blive vænnet til X trense :-D *
Monica

Sød & renlig 18ugers hunkilling søger godt hjem!skriv for info
0
0
Svar på denne tråd

Freddy 500
Forfatter: 
Dato:  14-10-2005 01:15
Og hvorfor må man så ikke ride med tilbagetræk ? Det skal da ikke strammes alt hvad det kan, der er der ingen næsebånd der skal. Jeg rider normalt med et engelsk næsebånd med tilbagetræk, som er spændt præcis som et næsebånd bør være spændt, løst nok til at der kan komme 2 fingre under det :-) Tvivler på at tungen bliver mere klemt, tror det har mere med at gøre om bidet passer i størrelsen og sidder rigtigt og om næsebåndet er spændt korrekt. Jeg har hørt det samme som Michelle, at det ikke fordeler trykket så meget som alm. næsebånd og derfor er hårdere. Men tror mest det er en smagssag hvad hesten bedst kan lide, lige som med bid.
Hilsen Signe

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Freddy ::
Forfatter: 
Dato:  14-10-2005 12:05
Ærligt talt. Hvis den kvalte hesten var det nok ikke opfundet og så ville man nok heller ikke ride med tilbagetræk. Jeg synes det bedst at ride med alm. kombi trense m. tilbage træk fordi, at det som om hesten suger bedre på biddet og koncentere sig bedre osv.. - Sys det noget underligt noget du ser om alt hesten kan blive kvalt osv, osv osv.. Det jo bare snak - det passer jo ikke. Man skal til gengæld som Signe siger , ikke stramme NOGET Som helst næesbånd SÅ Starmt at man ikke kan få fingre ind..

Min arto - Kig Hér

0
0
Svar på denne tråd

kryds trense
Forfatter: 
Dato:  14-10-2005 13:09
de fleste sprngrytter bruger det for at når man ride med normal trense bliver trykket lagt om hele munden hvilket man kun skal bruge tl dressur så i spring skal trykket ligge på næserygger dansk varmblod er søde men travheste styreprøv den lige den er sej
0
0
Svar på denne tråd

Stramt næsebånd
Forfatter: 
Dato:  15-10-2005 09:09
Øhh - mig ikke forstå... Hvad bruger I så tilbagetrækket til hvis næsebåndet ikke er strammet til ??. Er tilbagetræk netop ikke for at det er nemmere at stramme godt til ?.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Katrine ..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2005 12:11
Bare fordi noget kan strammes til (hvad alle næsebånd jo kan) behøver man ikke at gære det. Jeg bruger personligt tilbage træk af følgende grunde: 1: Der var tilbagetræk på det hovedtøj jeg gerne ville have :-) 2: Jeg synes det ser pænt ud :-) 3: Det er nemmere at spænde uden at der kommer hår i (min hest har lange hår under hoved). 4: De er oftest bedre foret (under hovedet).
Hilsen Signe

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

tsk tsk Jacqline
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 10:38
Jeg sidder jo ikke og fylder folk med l***. Jeg har set billeder af hvordan en hestetunge ser ud når næsebåndet er strammet for meget! Og de tilbagetræks-næsebånd er ikke gode, fordi designet gør at man meget nemt kan spænde næsebåndet for stramt...Ved det af erfaring. Så lad venligst være med at skrive, at det JEG skriver om, er noget snak som ikke passer!!! >:-( Jeg kunne aldrig finde på at lyve. Men sandheden er ikke rar! Det er bare vigtigt at folk ved det...- Jeg så iøvrigt billederne i et anerkendt hestemagasin.
0
0
Svar på denne tråd

Pyha...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 11:12
Jeg må give KatrineH ret. Ja, tilbagetræk er vel opfundet for at man kan stramme næsebåndet hårdere! Men når det er sagt er det jo op til den enkelte rytter om denne mulighed udnyttes, præcis som (den anden) Signe skriver det. Når det er sagt: Freddy500 har helt ret! Man kan lave alvorlige skader ved at stramme næsebånden for hårdt. Og hvis biddet som ekstra "bonus" er lidt for stort til hestens mund, ja så er det helt galt. Men der er flere ting i det. Den ene er som Freddy skriver at der ikke er plads til tungen. Den anden er at der hvor næsebåndet sider på siden af krikkens hoved, der har hesten tænder. Det kommer nok ikke bag på nogen. Men selvom hesten ikke har tandspidser eller andet, er de indrettet sådan at over- og underkåbe ikke er lige brede. Hvis du så spænder næsebånden for hårdt vil de gå ind og trykke huden ind mod tænderne. Der sker nogenlunde det samme som hvis du bider dig selv hårdt i kinden, der kommer sår. Og har man gjort det en gang, så hæver det jo, og man kommer lettere til at bide det samme sted igen. Sådan har hesten det også, den kan bare ikke passe ekstra på, det er jo dig der spænder næsebåndet... Så ja, to fingre, på højkant! -Over næseryggen. Hvis næsebånd i det hele taget er nødvendigt... Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider