Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor sammen krølning ???
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 19:10
Det gør ondt på mig nær jeg ser heste der bliver redet voldsomt bag lod, som jeg fx gjorde idag :-( Hvad er det folk mener de får ud af at ride hesten så meget bag lod at manken det meste af tiden er højeste punkt i stedet for nakken ??? Og hvorfor trække hovedet helt om til stigbøjlen på først den ene, så den anden side ? Jeg fårstår det simpelthen ikke, men måske nogle kan give mig en forklaring på hvad folk mener at få ud af det, andet end en ødelagt hest :-(
Hilsen Signe

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Måske!!
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 20:13
Hej Signe! Jeg deler din foragt, men jeg vil alligevel prøve at komme med en mulig forklaring. -For det første, så gør mennesker ikke hvad de hører men hvad de ser. Dvs. at for hver gang de ser en (underviser, berider eller Anky) ride en roll kur eller bare bag lod, så overgår det de gode ting, de måske har læst og hørt. "Jamen, det virker for Anky, så må det være godt". -For det andet, så er en af de sværeste ting i ridningen, "at ride hestens hals lang". Det vil sige at hesten til en hver tid kan søge rytterens rolige, bløde hånd fremme og nede. Om det så er i en høj samling/piaff, så skal hesten søge hånden "fremme og nede". Og mon ikke det er det sværeste i ridning, og derfor det man meget sjællent ser??? -En sidste forklaring tror jeg kunne være afmagt. Når det går op for ryttere, at det er en pisse svært at ride (ridning er jo egentlig en livslang process), så bliver de måske så frustrerede over at tingene ikke virker, at de desperat prøver sig frem. Nå, det var et par hurtige aftentanker fra mig om det. km.
0
0
Svar på denne tråd

Bag lod...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 20:22
Jeg kan absolut heller ikke se nogen ide i at ride hesten bag lod - og ja, der er ingen grund til at gentage Km's forklaringer, så jeg tilslutter mig blot... Mette
Sankt-Hans
Elmevangs Maine

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 21:01
Men gør hvad man ser. Som km så rigtig siger. Synes Roll Kur er noget af den mest grusomme slags ridning når det udføres på ekstrem vis (Anky på eks. vis Keltec Salinero ) men til et vist punkt kan det gøre noget gavn. Er selv imod overbøjning af nakken hvor hesten går med mulen i brystkassen, og hovedet ligger ved rytterens støvle, men at bøje hesten godt og langt ned kan give gode resultater.

;-D - Team Hvidkjær - ;-D

Stald Vestgården

0
0
Svar på denne tråd

Hva m Anky
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 22:05
Tænk på Anky og hendes opvarmning - Roll-metoden! MVH LBrohus
0
0
Svar på denne tråd

Man cutter forbindelsen
Forfatter: 
Dato:  11-10-2005 22:34
Har lige lyst til at tilføje, hvad en af mine undervisere mener der sker ved en roll kur: Når man kryller hesten sammen og bøjer den fra side til side, så lammer man halsmuskulaturen, og kan derefter placere hestens hoved hvor man vil. Det kan jo være svaret på hvorfor Anky kan ride så grimt under opvarming og så flytte næsen frem på plads bagefter...?? Normalt skal hestens hals og hoved være barometer for hvordan det går bagtil, altså et vigtigt beskedcenter. Hvis min underviser har ret, så er det med roll kuren, pludselig ligelyldigt om man rider hesten korrekt bagtil, for forbindelsen er jo cuttet, og man kan gøre med fronten hvad man vil. km.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 01:55
Man kan mene hvad med vil men faktum er at roll-kuren virker. Anky har trods alt vundet OL mere end en gang, og Bonfire blev vidst først pensioneret som 18 - 19 års, så... Problemerne er nok større når man ikke ved hvad man leger med.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 07:42
Grete: Ja, men at det virker for Anky, gør det hverken mere rigtigt eller sympatisk! Der er ingen af os, der ser hvor mange heste hun forbruger og kasserer før hun når slutresultatet, som vi ser!
0
0
Svar på denne tråd

hep hep
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 09:54
Jeg er fuldstændig enig med Karolinemor!!! Og hvem erindrer ikke Bonfires elendige skridt??? En løsgjort og korrekt samlet hest skridter IKKE på den måde! Det eneste gode, der er kommet fra den kæ *hrmmm* dame er hendes ridebukser!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har een som
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 10:57
har været redet i roll-kur førhen. Hun var låst i sine muskler og ligamenter i halsen, har haft sadeltrykning bag skulderbladene (hvide hår, svarende til placeringen af kopfjernene i en dressursadel), havde helt ubrugelige muskler bag højre skulderblad (nærmest indskrumpne, umulige at aktivere), kunne slet ikke fysisk gå sidebevægelserne, selvom hun egl ER samarbejdsvillig. Hun blev sindssyg og kasseret som dressurhest - eneste forklaring behøver ikke være roll-kur, jeg ved jo ikke hvem der har haft hende dengang hun blev uddannet.Men tævet, sultet, mishandlet har hun været og roll-kur har nok været eet element i at kontrollere hende - for hun er hoppe-hoppe-hoppe og ikke sjov når samarbejdet glipper. Det har taget to år at få løsnet og gymnasticeret hende uden gentagelse af de stress- selvsvingsmønstre, specifik sygegymnastik, kiro/ fysbehandlinger, refleksøvelser, korrekt ridning og en barok sadel med stoor bæreflade og flexbom. De hvide hår i pelsen er IKKE kommet igen med denne vinterpels, hun kan nu bruge og få de afkoblede muskler til at fylde (de er ikke helt så fyldige endnu som på venstre side) - dvs der ER muligt at regenerere sådanne skader, men det har taget tid. Nu hvor hun KAN honorere de fysiske krav i dressuren , så gør hun det også uden nævneværdigt besvær. Hun er velgående i skridt med god søgning til hånden, korrekt reaktion på hjælperne og fine sidebevægelser...pt er vi så igang med at indarbejde det samme i traven og om et halvt års tid når den forhåbentligt er på plads - galoppen. Lang proces, men meget tilfredsstillende. Jeg tror at KONTROL er er meget stort element i roll-kur, som KM også skriver: men så går samarbejdet og meget af processen ved at ride jo fløjten og hesten bliver et redskab. Eva
0
0
Svar på denne tråd

Rollkur
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 19:57
En norsk dressur rytter har svart på spørmål ang. rollkur på hest.no Rollkur Rollkur 2
0
0
Svar på denne tråd

Tak Isaheid!
Forfatter: 
Dato:  12-10-2005 21:48
Det er meget spændende læsning, og hvor synes jeg at han har ret! Det var også min første tanke: Hvordan for hun krikken til det, uden at påføre den smerte? Jeg kunne god læse ordrene i argumentet, men stadig ikke forstå det: "Hesten er at sammenligne med enelitesportsmand, og det kræver blod sved og tårer at nå så langt!" Jaaahhh??? En elitesportsmand gør det vel fordi han ved at det giver resultater, han kan forstå at hvis det gør ondt nu, bliver resultaterne måske bedre senere... Det kan hesten ikke forstå! Og det kan man ikke forklare den. Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan. Og jeg mener at det er rytterens ansvar at træne sin hest på en sådan måde at den ikke påføres smerte, men derimod på en måde der giver hesten lyst til at arbejde, og dermed yde lidt mere. Men sådan er jeg så sippet... Det er under ingen omstændigheder en træingsmetode jeg kunne lokkes til at bruge. Så hellere bruge længere tid på arbejdet, men med glæde! Signe (der faktisk er lidt sur nu.. Bare af at læse om det...) P.s. Eva: Heldig hest du har! Dejligt at du forstår at udnytte hendes arbejdsglæde på en fornuftig måde og hjælpe hendes krop tilbage på rette spor! :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for de mange svar :-)
Forfatter: 
Dato:  13-10-2005 00:59
Og er glad for at høre at jeg ikke er den eneste der ikke bryde mig om at se den slags ridning. Har aldrig helt fattet det der argument med at den og den bruger det og vinder, så kan det jo ikke være så galt. Km: Meget interessant teori, der faktisk lyder rigtig fornuftig i mine øre og ja det forklare nemlig lige præcis hvorfor de kendte ryttere der benytter den form for ridning kan ligge dem på plads inde på banen.
Hilsen Signe

Min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

wreregre
Forfatter: 
Dato:  17-10-2005 12:11
ENIG! Det er så forfærdeligt..
0
0
Svar på denne tråd

tjaaa..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 22:07
Jeg er absoulut heller ikke begejstret for ankys roll-kur, men mener dog de har undersøgt hestens krops og muskelbygning osv. da de lavede metoden, kan ikke huske hvor jeg læste det. Altså at de har dokumenteret ved hjælp af andre fagfolk, at der er noget fornuft i galskaben, selvom det ser vanvittigt ud for os andre. (og til jer der vil vide præcis hvor og hvornår og hvad klokkeslet jeg har læst det, beklager tøser, den må i have til gode, men skal prøve at finde ud af det) Det er super dyre millionheste de rider rundt på, så har altså immervæk svært ved at forestille mig, de overlagt kunne finde på at skade hestene, for så gør de en VIRKELIG dårlig handel jo. Grand prix heste er trods alt mange år om at blive bygget op, så at ødelægge dem inden de når toppen, er jo idioti. Kunne dog aldrig selv finde på at arbejde med den metode, må jeg hellere lige få på det rene. Det jeg mest har noget imod, er derimod alle de hverdags ryttere, der rider deres heste konkave for "hesten skal ikke bruges til dressur, så den må gerne gå som en bagoverbøjer giraf". Samt dem der rider deres heste med hjælpetøjler hver evig eneste dag, og bilder sig ind de rider dressur. Eller dem der rider dyret under lod eller holder så meget fast, at hesten til sidst opgiver at flytte sit hovede og bliver der uden, at der er tale om skyggen af samling og løsgjorthed. DER kan man snakke om seriøs skade på hesten. Dén hest bliver nemlig ødelagt og slidt op, fordi den aldrig kommer derhen hvor den bruger sig selv korrekt og belaster forparten mindst muligt.
0
0
Svar på denne tråd

Caroline B
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 22:17
Du kan ikke regne med at bare fordi hesten er dyr, er der ikke nogen der kunne finde på at misbruge den. Man betaler millioner af kroner for fuldblodsåringer, og så bruger man dem til at ride væddeløb på når de er 2 år gamle. Det er altså heller ikke sundt, men det foregår alligevel. Mvh Julie
0
0
Svar på denne tråd

Næ, Julie
Forfatter: 
Dato:  18-10-2005 22:39
Men de behøver sådan set heller ikke at holde meget længere end til Derbyet, når de er 3 - hvis de vinder ;-) (sat på spidsen :-P ) En topdressurhest skal nødvendigvis holde til den er mindst 10-12 og helst 15-16 år, ellers er der ikke meget ved det, for så har den endnu ikke nået toppen (n)
:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

Det jeg synes
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 08:37
jeg mangler MEST i en debat som denne, er beviser. Beviser på at det er SKADELIGT for hesten at gå med hovedet mellem forbenene? Beviser for at det gør ondt og er skadeligt at den f.eks bøjes meget igennem til siderne.. Jeg ved godt hvordan god dressur skal se ud. Når det skal dømmes af en dommer i en konkurrence. Men jeg ved også at der er MANGE andre måder at ride og have hest på. OG at man kan opbygge muskler i sin hest på mange måder. Travheste, er f.eks også vældig muskuløse - selvom de aldrig har hovedet nede mellem forbenene - ej heller i lod. Det er så ikke lige halsmuskler på oversiden af halsen de får flest af, men jeg tvivler ærligt talt på at de af den grund alene holder dårligere. Western heste er da som regel også i fin form og muskuløse - til trods for at de IKKE rides i 'dressur' holdning. Springheste - ja de er jo også muskuløse, hals og især rygmuskulatur er vigtige på dem - de fleste rides nok dybere end dressur heste. Jeg savner de videnskabelige undersøgelser, der siger at det faktisk ER skadeligt for hesten at gå sådan. Og jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor dressurfolket er så 'hysteriske' over at en hest rides på én måde i træning og opvarmning, og på en anden måde i konkurrence??? Mon ikke hesten faktisk har BRUG for en anden slags ridning også? F.eks at blive redet dybt? Fremfor ALTID kun at gå i samme fastlåste stilling? Så frem med beviserne - kan da godt være det bare er mig der ikke har læst dem. Men umiddelbart har jeg svært ved at se det skadelige i at variere hestens samlingsgrad, samt variere hvordan den går med hoved og nakke... jeg kan da kun forestille mig at det netop smidiggør og udvikler muskler mere end ét sted. Nogen der vil gøre mig klogere???
Mvh

-Helle

** Jeg har i dette indlæg givet udtryk for min personlige holdning - og denne står jeg ved - lige indtil jeg ændrer mening ** ;-D

** Der findes 10 slags mennesker i verden: Dem der forstår binært, og dem der ikke gør ** :-D
0
0
Svar på denne tråd

Signe...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 09:54
Jeg kan ikke andet end dele din forargelse, jeg vil dog også sige at folk gør hvad de ser og ikke ikke, som KM også påpeger... Men hvad der kan gøre mig ENDNU mere harm er at kigge forbi på en populær rideskole hvor 3 voksne mennesker rider rundt og får undervisning... 1 har chambon på, en har glidetøjle på og den sidste intet. Begge med "indspændinger" går meget under lod, og har netop manken som højeste punkt, og det eneste man hører fra underviser er: "Ja NU ser det godt ud" - "Kan du mærke hvor godt den går?" - "Kig i spejlet, kan du se den går godt nu?" ... SÅDAN noget kan gøre mig rasende...

| Jeg elsker dig Donna :) |

HP
Rino
Donna og King
0
0
Svar på denne tråd

INGEN sammenkrølning...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 10:55
Nu er jeg så også springrytter med stort S, men alligevel syntes jeg mere man skal tænke på hvad der er naturligt for hesten. Man kan sagtens ride hesten blød og smidig men mildere midler. Fx er skridtning en god ting. Bare skridte en lang tur før man begynder på træningen. Det gør jeg rigtig tit og så er hesten næsten altid blød og mere samarbejdsvillig i stedet for at man tager den ud af boksen og forlanger den blød og smidig. Det syntes jeg er mere naturligt for hesten. Så glidetøjler og Rollkuren, er langt væk fra min indstilling. Man skal kunne ride sin hest uden at den hænger på tøjlen og får en forfærdelig mund. Det har gjort lige fra starten med min pony og nu springer den da MB. Den kunne ikke noget da jeg fik den, så der må da være noget med at man ikke behøver sammenkrølning. Sååå... INGEN SAMMENKRØLNING!!!
0
0
Svar på denne tråd

Nu bliver jeg lige nødt til...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 11:02
..At blande mig lidt igen! :-) Fælles for de ting HHansen nævner er vel at det er overbelastning der er skadeligt. Uanset om det er dressur, travløb, western eller andet. Julie er kommet med nogle ganske gode eksempler på skader i en anden tråd omk. roll-kur. Der er da travheste der kan løbe til de bliver for gamle, uden nævneværdige skader, og så er der nogen der må give op allerede i deres unge år fordi kroppen ikke kan mere. Men det har vel mere med overbelastning at gøre, end med manglen på muskler i overhalsen. Jeg har to gamle travere stående der hjemme. En der løb op til han blev 11, og en der har været "i stykker" al den tid jeg har kendt ham, fra han var 7 eller der omkring. Fælles for dem begge er at kiropraktoren ikke er imponeret... Skæve nakkehvivler, nummer 1 og 2 i særdeleshed og skævt bækken. Det synes jeg da må gå under kategorien skade. Den ene viser så moget mere tydelige tegn på det end den anden. Men sådan er det. Svaghed er det samme som at blive ædt i naturen, og det må den lille være klar over... Så selvom han har løbet løb op i en "høj" alder, er det altså ikke det samme som at der intet er i vejen. Men han har jo i hvert fald aldrig gået dybt... Det jeg prøver at sige er at der er flere yderligheder, og de kan selvfølgelig lave flere forskeliige slags skader. Travheste er nok en yderlighed og dressurheste i roll-kur en anden. Så vil jeg til slut sige er der er STOR forskel på at ride dybt, i al almindelighed, og roll-kur, hvor hesten er nærmest "krøllet". Jeg har intet imod at man som en del af træningen rider dybt frem og ned. Det kan hjælpe hesten til at få ryggen med, men kun hvis det foregår mens hesten er afslappet. Jeg har endnu ikke set en afslappet roll-kur hest! Selvfølgelig skal heste ikke altid gå i samme stilling, det gør mine da bestemt heller ikke, men vi holder os fra yderlighederne. Traverne får ikke lov til at stikke snuden i sky, og dressurhesten får ikke lov til at kysse sig selv på bringen når vi arbejder. Men de får lov til at arbejde i variable grader af samling. Og til Nina: Joh, du er ikke helt galt på den med de galopheste. Nogle vælger at starte dem tideligt, vel vidende at de måske kun får en sæson, men hvilken sæson, der er gode penge i 2-årsløb... Andre venter lidt, men så kan de måske også løbe i flere år. Men her kan man også tale overbelastning... Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

synes altså
Forfatter: 
Dato:  19-10-2005 11:17
ikke man kan sammenligne fuldblods og dressurheste. At bygge en dygtig dressurhest op tager mange år. Især fordi ikke alle dressurheste har kapasitet til at gå hele vejen, Så at ødelægge den fra starten vil være den sikre vej til aldrig at nå toppen. En fuldblod skal, med fare for at lyse nedsættende, bare løbe. Og ja de fåes også i mere eller mindre hurtige udgaver, men de praktisere da mere smid-væk-holdningen end topryttere gør, vil jeg mene.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet