Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

En god ide? (Bidløs trense)
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 20:59
Hej.

Jeg skal til at passe en rideskolehest. Jeg ved ikke hvor gammel hun er, og hvor redet hun er.

Jeg kunne godt tænke mig at ride med bidløs trense (en sidepull fra Hööks), fordi jeg mener at hesten tit er mest afslappet uden bid. Men er det en god idé? Kan en hest administrere både at blive redet med og uden bid? Hun kan jo sagtens gå med bid, men jeg synes det er 'hyggeligst' uden. Jeg er erfaren rytter, der rider med en rolig hånd.

Heidi
:-( Uden Lena ♥ :-(
:-) Men snart med Sabina :-)
Forspild aldrig en god chance til at holde mund
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

Hej heidi
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:10
Der er lige en artikel om det i Equipage i dag, i følge en amerikansk forsker er det dyrplageri at ride med bid (ja, ja alt med måde). Det kræver så noget mere af rytteren at ride uden. det er en fordel at du kan bruge din vægt og dine schenkler, men prøv dig frem, det kan være at hoppen du skal ride er mere samarbejdsvillig når hun finder ud af at der ikke skal rives og flås i hendes mund
Hilsen Jeanette

2 araberhoppeplage til salg, se billeder på min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Nemlig
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:12
Det var også den artikel i Equipage der inspirerede mig :-)

Der er nu ikke problemer med hende under ridning (så vidt jeg ved, har endnu ikke selv prøvet), men synes bare at man lige så godt kan ride uden metal i hestens mund, når man nu kan finde ud af det...
Men er der noget med at det er meget hårdt for hesten med pres på næseryggen?

Heidi
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

det er jo også meningen
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 21:18
at du skal lære at tænke anderledes dvs at du bruger dine hjælpere i stedet for dine hænder, se på westernryttere, de kan styre en hest uden at have kontakt med hestens mund, der må vi kunne lære noget. Jeg har også forsket lidt i det de kalder klassisk dressur, der kan de også "samle" en hest og få den til at bøje nakken med løse tøjler. jeg er ikke helt med på hvordan endnu, men vil gerne lære det, det lyder ikke så voldsomt som når nogle dressurryttere samler hesten ved at trække hovedet ind.
hilsen Jeanette
0
0
Svar på denne tråd

bidløs trense
Forfatter: 
Dato:  26-03-2004 22:10
Nogen der har et direkte link til der hvor man kan købe et sådan en bidløs trense, synes det lyder spændende. Specielt kunne jeg godt tænke mig at arbejde med min hest i roundpen uden bid...
0
0
Svar på denne tråd

Det med schenkler
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 15:28
Hej.

Jeg rider næsten altid for løse tøjler på ridetur. Det er lidt svært i ridetimen, for der er jeg ikke selv herre over hvordan jeg skal ride...

Du kan købe en bidløs trense på www.hooks.dk

Heidi
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

Fand tlige ud
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 18:19
Hej igen.

Da jeg var ude ved hende i dag, fandt jeg ud af at hun faktisk har bidsår... det er sgu alligevel synd!
Men så har jeg da en undskyldning for at ride uden bid. (Så er det bare lige hvor pengene til en trense kommer fra!)

Heidi
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sagtens
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 18:35

Jeg har redet min uden trense, med tøjlerne sat fast i grimen, og han gik fint til "biddet" og han skummede...
Så jeg har også overvejet en trense fra Hook´s bare for afvekslingens skyld :-)
Venlig hilsen Gitte
Tae-bo
0
0
Svar på denne tråd

Hayy!!
Forfatter: 
Dato:  27-03-2004 22:01
Den der trense dér uden bid, har i ikke et billede eller en pris på den???????

skal tilride en hest og vil gerne gøre det uden bid..

>o< ...Tanja... >o<
Piger med Rigtig humor, hopper med flødeboller

:{-( -=> SnaRt UDEN TuLLe <=- :{-(

www. horse.life.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Linker
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 00:21
Du finder det bare på hooks.dk, under trenser.
199 kroner
Ikke i pony
Sidepull

Heidi
(James Patterson)
0
0
Svar på denne tråd

Tråd om Cook's undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 03:44
Her er et link: Tråd om Cook om bid

Jeg kan stadig ikke få det til at rime. Så en bedre forklaring udbedes.

Jeg siger ikke, at bid er det bedste, bare at Cooks forklaring ikke er fyldestgørende.

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Bidløse trenser... Og brugen af dem.
Forfatter: 
Dato:  28-03-2004 09:10
Jojo, man kan sagtens ride uden bid.
Men både hest og rytter skal trænes til det, ellers er det farligt. MEGET farligt, endda.

Og husk, hver gang een eller anden spade, der ikke har gjort sit hjemmearbejde godt nok, rider ud uden bid og kommer til skade - falder det tilbage på "os andre" der kun rider ud når grundtræningen er i orden.

Diverse bødløse anordninger - både side pull og bosal - kan købes her: http://www.westernsaddles.dk, og http://www.western-import.dk kan nok også skaffe dem. OG sidstnævnte kan endda instruere i brugen. Jeg er sikker på, man kan købe en undervisningstime (med hest) i "Ridning uden bid", hvis man vil det...

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

sidepull
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 07:13
Jeg har en sidepull fra hooks nypris 749 kr. Jeg vil gerne sælge den for 500 kr.
Venlig hilsen Lone.
tlf. 59275675
0
0
Svar på denne tråd

bidløs trense
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 12:39
Den trense der refereres til i equipage, kan købes (og afprøves i 30 dage) på denne side :
http://www.bitlessbridle.com/

- gad vide om han opfandt sin "unikke" patenterede trense, før han fandt på, at heste bliver kvalt af at gå med bid 8-)

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 13:48
Paladini, lavede han ikke sådan en trense engang..? PalBittLess... noget i den stil?

Mette (Fjolle)

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Jo, Paladini har også...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2004 14:03
...en udgave af "trensen".

Jeg har prøvet den på min hest, der de sidste tre-fire år er redet bidløst.

Man skulle jo så tro, hun sgatens kunne gå med den - men jeg må indrømme, at jeg ikke er så begejstret for konceptet.
Hesten reagerede dårligt, og jeg synes den er skidt til at give helt godt efter...

:-) 99E :-)

If your horse is recreation for you....
...Can you be recreation for your horse?

0
0
Svar på denne tråd

Bidløs
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 09:53
Ja... jeg er både enig og uenig - altså i det med bidløs trense. Jeg synes som mange at det bedste ville være, hvis man kunne ride uden bid. Dog vil jeg som andre mene at det er meget farligt - og i sidste ende nok hæve dødeligheden for unge piger mellem 12 og 14 år - det kan hurtigt gå grueligt galt!!
En dag jeg skulle med min mor til Esbjerg kommer der pludselig to unge piger galopetrende på hver deres hest (det var tydeligt at det var blevet en ukontrolleret galop), begge er vel i 12-13 års alderen, og så rider de endda i den forkerte side! Det kan altså temmelig hurtigt gå galt, og da det jo er hovedvejen mellem Esbjerg og Ribe, som ligger der, så kører bilerne altså ret stærkt - det er jo ikke en bette landevej! Jeg var virkelig forarget over at de kunne finde på det, da jeg var i den alder red vi kun i skoven, og vi havde aldrig ukontrollerede galopper, for det ville hurtigt kunne gå galt. En hel dag kunne vi bruge i sådan en skov. Tage de grene som lå på jorden og bygge spring mv. - det var bare tider! (synd de ikke rider mere... de vil gerne men har ikke råd til hest).

Nå... men jeg vil dog selv bruge bid når jeg rider mere seriøst. Det er nemlig sådan at når hesten bliver redet ordentlig tilbage, så de får vægten på bagparten, og man så rider "op ad bakke", så har de som regel den naturlige holdning - det laver de helt af sig selv. Delte bid vil jeg helst slet ikke røre, og jeg har derfor et udelt muffebid til min, når han engang kommer så langt her til sommer, at han skal begynde at have bid i munden (han bliver snart et år). Jeg synes selv det er det mest rigtige for mig og min hest, og så supplerer vi med den bidløse trense.

Lige lidt bilelder af min bidløse trense i bomuld - den er totalt blød og lækker!

//Greenstone

Remember one thing - life is important!

Cued.dk
Kæle-Curly
Welsh Cob siden
0
0
Svar på denne tråd

Kapsun
Forfatter: 
Dato:  01-04-2004 22:03
Jeg rider (på bane) på kapsun, det fungerer fint, hvad enten man bruger en alm. eller spansk kapsun - men jeg helt enig i, at før man rider ud på gader og stræder skal hjemmearbejdet gøres ordentligt, for til et nødstop er biddet bare mere effektivt, og man kan faktisk godt blive ret forbavset over, hvor lidt styr man har på sin hest på vejen, selvom den er let nok at ride uden bid på banen.........

Men når den ligefrem har sår i munden, så er du jo NØDT til at holde en pause med bid, og derefter sørge for, at bid og trense passer hesten og ligger korrekt - hvis du da ikke bare fortsætter bidløs ridning - min hest går bedre uden bid!
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2004 17:22
Ja ja, de kan vel blive ved??
Snart skal vi alle sammen ride med bomløse sadler, fordi alt andet er dyreplageri. Og vores heste må ikke få rykket man, eller gå med dækken eller alt det andet unaturlige vi har en tendens til at påføre dem...
Når manden "tilfældigvis" har produceret sin egen bidløse trense, får han i mine øjne straks stemplet svindler. Enten er man en seriøs forsker og lader andre høste guldet. Eller også laver man forskning for egen vindings skyld (og så er det så som så med det seriøse)... :-P

Om hesten går bedst med eller uden bid er 100 % op til den enkelte ekvipage.

Tilbage til dit oprindelige spørgsmål. Damen gik i lang tid med bid i dressuren (krav ved stævner) og med hackamore til spring. I en længere periode har jeg så redet hende udelukkende med hackamore (hendes foretrukne) og skal nu i gang med at tilvænne hende til biddet igen.
Det er ikke en nem proces skal jeg hilse og sige 8-)

Men hvis hun jævnligt går med bid tror jeg sagtens i kan hygge jer uden biddet.

Opstaldning eller legestue søges

Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider