Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp hvad pokker sker der??
Forfatter: 
Dato:  19-03-2021 09:36

Hej..

Vi har for 2 måneder siden købt, en pony til vores datter på 14 år, ponyen er 10 år men har ikke lært så meget. udover at gå på tur, med en anden pony. så den har ikke meget bane erfaring, dette vidste vi godt.. da vi købte ponyen, men troet det var et spørgsmål om træning, og det er det jo også.. men ponyen viser sig, at være utrolig stædig.. stopper en del op på banen, og nægter at gå frem.. i galop anspring kommer der et lille buk.. og så foresætter den fint i galop..

da hun ankom til det nye sted, har vi fint kunne ride hende ud alene, og det har min datter nydt.. så der var lidt fred, fra kampene på ridebanen.. da hun var mere villig på tur, og gik modig frem.

men her for den seneste uge, har problemerne flyttet sig til, at det nu også er på tur.. hun kan ride hende 100 meter fra stalden, så nægter den at gå, vil bakke truer med at løbe hjem.. igår kom det så vidt, at den stak af, henover en mark.. og min datter kæmede en del med, at få hende på stien igen.. så kan hun gå fint igen, et stykke og så kommer der et flip igen.. med ikke at ville gå frem.. min datter er efterhånden ved at være, ret frustreret over det, og i de måneder hun har haft ponyen.. har der været få, ture hvor hun har været glad, ellers har der været flest dårlige ture.. og det er jo bare en rigtig dårlig start, på noget som skulle være godt... men jeg ved ikke om, det ville værer en ide, at ride på bane i langtid, for at få kontrol og grundridning i den.. for det mangler den i høj grad.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ertyretyu
Forfatter: 
Dato:  19-03-2021 12:45

Slet ingen der har et bud på, hvad vi stiller op..?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2021 15:16

Hvordan passer sadlen? På banen vil hesten pga volter osv ofte hurtigere mærke en sadel, der ikke passer - og nu på tur kan det være at den ikke længere kun "hvisker" at der er noget galt, og nu "råber" det ved at den stikker af.

 

Eller der er noget galt i kroppen på den, som igen mærkes tydeligere på banen, men som med tiden evt kommer mere og mere til udtryk. Det kan være i rider den meget anderledes end den har behov for og et evt problem udvikler sig hos jer, som ikke nødvendigvis er set ved gammel ejer.

 

Det var bare et par gæt, men uanset så kan en hest ikke være stædig - den kan have tillært nogle ting, som vi ikke synes er fede, men den mangler den del af hjernen, der planlægger. Så stædig er ikke et ord jeg vil bruge. Istedet siger jeg at hesten tilbyder noget, så kan jeg selv afgøre om det den tilbyder er noget jeg vil tage imod eller ej, men hesten tilbyder det ikke for at være dum.

 

Jeg har feks en dejlig islænder, jeg har opdaget at når jeg sidder og snakker, så går han langsommere og langsommere, så jeg må drive mere. Det er KUN kommet fordi jeg, mens jeg snakker, ikke har holdt øje med farten, og da heste altid er på udkig efter det mest "energibesparende" så har han nedsat farten og da jeg ikke reagerer, så er det jo et kryds ved snak=sænket fart, når det er sket nok gange

Min pointe er at heste gør intet fordi de er stædige eller dumme, de gør noget fordi de har lært at det giver et tilfredsstillende resultat. Nogle gange kan man føle de løber om hjørner med en, men det er altså kun fordi de har tillært sig unoderne, og fået plus i bogen, enten ved ros (slip af pres eller at man griner, eller decideret roser) eller ved at man har straffet dem og stoppet med straffen, da de udfører handlingen.

Jeg så engang en pige med sin relativt nye pony, som ikke vill stå stille ved opstigning - pigen råbte og slog den stakkels pony når den gik rundt om skamlen, og det var tydelige den ikke fattede hvad den blev straffet for, og så stoppede hun for at trække den tilbage. Så hun straffer hesten mens de bakker, så stopper hun og trækker frem. Næste gang hun står på skamlen bakker ponyen selvfølgelig, for da den gjorde det sidst så stoppede hun jo - det udløser samme reaktion og pigen bliver mere og mere frustreret og synes ponyen er dum, mens ponyen tilbyder hvad den tror er det rigtige.

 

Så med mindre hesten fejler noget, eller udstyret ikke passer, så er det rytterens fejl at hesten ikke reagerer korrekt...

4
0
Svar på denne tråd
 
 etyruiop
Forfatter: 
Dato:  19-03-2021 17:33

Hej

Tusind tak for dit svar, det giver god mening det du skriver.

jeg har overvejet at få den tjekket for spændinger, for om det kunne drille, tænder har den lige fået ordnet.

sadlen fik vi med til hende, syndes den ligger fint på den.

 

vi har haft en mere erfaren rytter på hende, i 14 dage og der gik hun fint med vedkommende,efter lidt kampe. men rytteren kunne også sætte sig igennem.. og det endte med at ponyen gik fint.

 

på ridebanen har vi fundet lidt en metode, til at forhindre for mange stop, og nægten at gå frem..

ved at skridte hende først, når der så forlanges trav.. så forlanger vi kun, trav ned af langsiden.. og så stoppe hende.

så rytteren når at stoppe hende først, så skridt og lidt trav igen.. det har virkede, og hun har kunne trave mere og mere.. uden at stoppe..

 

nu er problemet så bare rykket sig til tur..


1
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning
Forfatter: 
Dato:  19-03-2021 18:11
Jeg bifalder, at man tænker igennem om der er noget fysisk galt.
Ømme muskler kommer ofte lidt tid efter at x er ændret, fx ny sadel, ny måde at bruge hesten på, osv.

Men, jeg er meget stor fan af "OBS fejl 40“.
Hvis computeren ikke virker, vær opmærksom på, om fejlkilde sidder 40 cm fra skærmen og misser med øjnene.
På samme måde, vær opmærksom på, om det er en fejl med betjeningen? Altså, hvor meget er rytter fejl?

Nogle heste er tilgivende, og gætter høfligt på, at hvis rytter gør uklare signaler, så skal vi nok det, som vi plejer - og så gør hesten det, som den plejer mens den venter på tilfredsstillende klare signaler.
Men, hvis man klart og tydeligt siger noget vrøvl, kan hyp på et tidspunkt sige fra.
Alternativet er, at man uvidende fremmer dumme reaktioner. Eksemplet ovenfor med pony, som ikke står stille illustrere det meget godt.

Jeg havde fundet en underviser, som kan lære fra sig.
Og hvis det passer med noget fysisk, så snak med jeres dyrlæge.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Fik I ...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2021 15:28

... ponyen handelsunderøgt af en dyrlæge ved købet? Ellers ville jeg starte med at få en dyrlæge til at kigge den igennem.

Faktisk ville jeg få den undersøgt af en dyrlæge alligevel, og i hvert fald inden I får den undersøgt for spændinger. Spændinger kommer af noget, så hvis ikke man fjerner årsagen til spændingerne, kommer de bare igen.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Undervisning...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2021 20:51

Jeg tænker umiddelbart at der skal en dygtig underviser ind over med erfaring med urutinerede heste. Hvor rutineret er jeres datter? Når hesten skal lære nyt, er urutineret hest + urutineret rytter et svært macht, hvilket jo er helt naturligt.

jeg synes jeres metode ift trav på ridebanen lyder rigtig fin, og giver jeres datter nogle succesoplevelser. Så er det pludselig hende, og ikke ponyen, der styrer. Det er hårdt for jeres datter, for i den alder vil man det bare så gerne, og det er svært, når tingene ikke lykkes.

Det er springer mig lidt i øjnene ved jeres indlæg er, at jeg ikke er så overrasket over jeres problemer, hvis hesten er urutineret, og jeres datter ikke har rutine i uuddannede heste. Så er det altså bare svært. Jeg ville finde en dygtig underviser, som jeres datter har god kemi med. Det lyder som en hest, der skal uddannes til at forstå hvad den skal, ikke "sættes på plads". Det kan tage tid at nå målet. Min datter har haft sin meget velopdragne og godt uddannede pony i to år, men det er da først nu, at alle "knapper" er fundet, og hu egebtlig har lært at ride hende korrekt. Tid og tålmodighed er bare så vigtigt. To måneder er INGEN tid :) held og lykke med det - med tålmodighed skal pige og pony nok komme i mål.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil lige tilføje...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2021 20:55

At når jeres pony ikke er uddannet i baneridning, er hun næppe stædig, men reagerer nok mere på baggrund at forvirring og usikkerhed.

og ja, jeg havde gemt turene ind til videre. Få først installeret stop og gå frem signaler korrekt, til din datter har helt kontrol over ponyen her. I jeres situation ville jeg have kastet undervisning efter dem 2-3 gange om ugen, ind til grundridningen er mere på plads.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder som et forkert
Forfatter: 
Dato:  22-03-2021 13:47

match..

I kan bruge riiiigtig mange penge og timer på tjek af pony og udstyr. Og det kan være svært at sortere i behandlere/sadelfittere. Undervisning er self. aldrig spildt.

Få fat i en dyrlæge, som kan hjælpe og vejlede Jer, og der er måske en årsag til, at en pony på 10 ikke har lavet andet end hygge. Det lyder som en "reklamation"..
Uanset hvad, så er der en stor risiko for, at din datter bare ender med at blive ked af det eller fustreret og ikke vil ponyen mere.

Det er ikke fordi jeg syntes, at hesten skal "smides væk", men din datters sikkerhed og rideglæde er på spil og må komme i første række.

 


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

Vi har lidt sort havre også.

1
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  29-03-2021 11:28

ville lige give en opdatering på denne tråd, vi valgte sammen med vores datter, (det var hende der skulle tage beslutningen) at ponyen skulle retur til sælger, så det er den så blevet.. uden nogen problemer.. da min datter simpelthen ikke, havde modet og lysten til at tage de kampe, samt inderst inde kunne føle det aldrig blev drømme ponyen.. hun drømmer om en større hest 160 i stg/ 170 i stg.. rolig og mere stabil.. som hun bare kan nyde samværdet med, hun er ikke stævne rytter, mere hygge rytter..

 

og med det markede der er ligenu, kan jeg godt se at sådan en hest bare koster, noget helt andet en det vi lige har til rådighed lige nu og her.. så hun er nødtil at skulle vente nogle måneder, inden vi kan kigge hest til hende..

 

det er der så forståelse for fra hendes side, ihverfald ligenu men mon ikke der nok skal komme plage flip..?

 

men jeg sidder med den følelse af, øv hvor var det sku træls, at det ikke gik, med den pony.. at hun ikke kunne finde kemien med den, og lysten til at kæmpe.. for at få en fin pony ud af den.. at hun nu ikke kan bruge foråret/ sommeren på ponyen.. at vi var nødtil at opsige boksen, og når det bliver aktuelt igen.. så er det ikke sikkert der, er plads det sted mere..

 

men alt i alt tror jeg det var bedst, for alle parter at det endte sådan, så må jeg bare arbejde med min øv følelse skuffelse over, at hun ikke kan ride foråret imøde.. på sin egen pony..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyt...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2021 11:44

...så bliver det næste forår, hun kan ride imøde på egen hest.

Fornuftig beslutning. Har selv været i lignende situation for år tilbage med min teenagedatter. Min datter havde også smidt håndklædet i ringen med sådan en pony. Andre unger havde taget kampen op. Og sådan er børn bare så forskellige. Men man bliver sgu bare så skuffet på ungernes vegne,når det ikke lykkes. Hvis I skal spare op til stor hest nu, så giver det jo også nogle måneder at reflektere over, hvilken type hest, det skal være. Hvirdan er hendes interesse i hestene? Har hun et stort drive efter egen hest, brænder hun får det, og gør noget for det? Eller er du drivkraften i processen? Det er også værd at reflektere over som mor til teenager. Min datter gad ikke til sidst, hvis ikke altid bare fungerede. Jeg tolkede det som at interessen var ved at fade ud, og ganske rigtig, efter få måneder blev hestene lagt på hylden til fordel for teenagelivet. Ikke dermed sagt, at det samme er ved at ske for din datter, men tænkt måske alligevel over om hun er på vej i den retning - synes det fornemmes måske en lille smule mellem linjerne i dit indlæg. Men det er kun baseret på de erfaringer jeg selv har med min teenager :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 rtyruiouio
Forfatter: 
Dato:  29-03-2021 12:33

Lullu 23.. tak for dit svar, du rammer faktisk plet tror jeg.. hun kan godt lide heste og ridning, men når hun har lyst, skal det bare fungerer, har ikke sådan rigtig lysten, og driven til rigtig at eks vis træne dressur på en bane.. er heller ikke den som søger viden, og støvsuger youtube for videoer med ridning..

jeg føleler ikke helt hun har, samme passion for heste.. som jeg havde i den alder, hvor der kun stod hest i hovedet af mig.. eks jeg kunne ikke komme hurtig nok, ned til hesten når jeg fik fri fra skole..

fra hendes side herhjemme bliver der heller ikke, snakket ret meget hest..

tror mere det er for hende et, nice to have, end need to have.

 

kan også godt mærke at teenager livet med venner og kæreste fylder også meget, og noget hun ligeså gerne vil bruge tid på.

 

måske har du ret i at interressen er ved at flade ud, og måske var det mere fornuftig hvis hun bare, kunne gå til ridning.. som hun ellers har gjort, men der er ikke nok pristige i bare, at sige man går til ridning, det er sejere at sige man har sin egen hest.. kan du følge mig??

 

men vi syndes også det er godt nok, mange penge vi skal bruge på hest og udgifter til den.. bare for at hun kan have den som hygge ridedyr, og fordi det er lidt sejt.. og man kan flache lidt overfor venner og instragram..

 

nej til gengæld er det nok mere mig, der har driven og passionen.. detsværre må jeg ikke ride mere pga skade..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, ja og ja...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2021 22:03

...jeg kan præcist følge dig. Nøjagtig samme situation herhjemme. Jeg var fuldstændig som dig, da jeg var 14. Min datter derimod er/var fuldstændig som din.

Det er mig, der har drive og passionen for heste herhjemme, det kunne jeg godt se, som tiden gik. Så nu harjeg overtaget ponyen, vi er så i den heldige situation at jeg kan og vil ride den, så jeg er blevet ponyrytter på fuld tid, og lever min barndoms drøm om pony ud nu.

Men det er træls at brænde inde med en pony, hvis drivet og interessen måske ikke er der helt så meget mere. Det var klart mig, der drev interessen sidst, og jeg blev træt af at være primus motor og "indpisker" på hendes fritidsinteresse. Men jeg ville bare så gerne, at hun red, fordi jeg selv havde så mange glæder med det i teenageårene, minder for livet og alle veninderne. Men jeg blev træt af at "sparke hende bagi" for at passe ponyen, når vi var i stalden, ville hun hjem efter kort tid, hun gad ikke kæmpe for at få tingene til at fungere osv. Jeg stoppede med at være primus motor, hun kunne sige hvis hun ville ride, hvis hun ville have undervisning, melde til stævne, aktiviteter med ponyen, måtte hun SELV finde ud af at finde det og melde til. Da jeg stoppede som "primus motor", så har hun knapt vist sig i stalden siden...på den måde fik jeg "testet" at interesssen er ved at være væk.
Hvad hvis I forlanger, at jeres datter selv hjælper til med at spare op til hesten? Tror du hun vil engagere sig og bidrage til opsparingen? Det er jo en måde at teste interessen på. For du har ret i, at det bliver en møgdyr interesse, hvis hun egentlig ikke er så engageret i hesten og måske kun vil skridte tur et par gange i ugen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 rtyuioyguhijo
Forfatter: 
Dato:  30-03-2021 09:47

Hvor er det bare dejligt at skrive med en, som faktisk har stået i samme siuation.. der sker bare så meget udvikling med, de her kære teenager i den tid..

 

men har godt kunne se og mærke, at min datter heller ikke kunne bruge oseaner af tid, oppe i stalden som jeg kunne.. det var mere sadle op ride, og hjem igen.. jeg følte også lidt, at jeg skulle nævne overfor hende, om hun ikke skulle op til ponyen, ? eller vi skulle næsten aftale det om morgen, at hun skulle op til ponyen, for at hun ikke lavde andre aftaler.. jeg kan huske en dag, hvor der var mega godt vejr, høj sol vindstille, perfekt til at ride.. men da jeg kom hjem til aften, havde hun ikke været deroppe.. den dag.

da hun skulle have den her pony, lovede hun også at ville hjælpe herhjemme med opgaver hun skulle lave.. eks vaske gulve.. men det gled langsom ud.. hun har ikke lysten til, virkelig at gøre noget aktivt for at opnå målet.. (det er rare at få, end at yde..)

 

vi er nu blevet enige om, ikke at snakke om ny hest med hende pt.. eller opstart på rideskole igen.. netop for at se, om hun selv kommer, og forslår at gå til ridning igen.. så det netop ikke er mig, som sætter ting igang.. bare fordi det er mig, som har lysten..

 

hvor er du heldig at du trods alt kan ride, og du bare kunne overtage ponyen..og du så kan have glæde af den... hvad med din datter, hun har slet ikke noget med heste at gøre idag så..?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for tilbagemeldingen..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2021 22:29

Stor respekt for at i turde mærke ærligt efter, og træffe en svær beslutning, men som jeg tolker dit skriv, har det føltes rigtigt bagefter.
Al mulig held og lykke fremover - med eller uden ridedyr


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Teenagere ;)
Forfatter: 
Dato:  31-03-2021 08:35

Åh gud, det er vist to alen af samme stykke teenager vi har :D

 

Min datter vil af og til gerne med i stalden og ordne boks eller skridte en (kort!) tur ... hvis vejret er godt :)

Så det er stort set kun mig, der har ponyen - på godt og ondt for det er jo også tidskrævende oven i familie og arbejde, men jeg holder så meget af den pony, at jeg ikke kan sælge hende...

Jeg synes det er sådan en fornuftig beslutning, men også hård for dig, for det eneste man så gerne vil er, at de også får al den glæde i livet med heste, som vi også havde. Og ikke bruger så meget tid på de sk... skærme, som er en stor del af teenagerens hverdag i dag. Men i teenageårene kan vi bare ikke blive ved med at være drivkraften på en fritidsinteresse :(

Men ja, du må se, om interessen for egen hest viser sig hos hende, om hun engagerer sig i at kunne få hesten. Men jeg håber, at du ellers finder en mulighed for, at kunne få dækket din interesse for heste ind.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  14-04-2021 10:55

En lille opdatering mere, nu er der efterhånden gået lidt tid.

hvor min datter har været hesteløs, jeg har været meget spændt på at se, hvordan det gik.. om savnet til en ny hest, meldte sig på banen igen.

jeg var faktisk klar til at melde hende til ridning igen, i den lokale klub.

men stoppet så mig selv i det, for kan mærke det er min egen lyst og passion, der spiller ind der.. og ikke hendes, så jeg lod være.

og indtil videre har hun ikke på noget tidspunkt, kommet og sagt jeg vil gerne starte til ridning igen.

hun har heller ikke nævnt et ønske om ny hest, eller snakket hest med os.

hun nævnet kun lige den anden dag, om vi ikke lige kunne finde et sted, hun lige kunne komme ud og ride en tur..

men tror mere det var fordi, hun lige på det tidspunkt havde lyst til at ride en tur..

hvor jeg så sage det kan jeg altså ikke, lige finde et sted her og nu.. (hun er meget spontanisk lyst drevet)når hun kommer på en ide, skal det være her og nu.. men der har ikke været noget ellers..

så jeg tror og må nok erkende, at hun godt kan lide heste.. men den dybe passion lidenskab.. er der ikke.. for ellers tror jeg hun ville have presset på, for at have fået en ny hest...

 

men kan godt mærke jeg skal sådan arbejde med min egen lyst, at det ikke er den.. som kommer til at sætte noget igang..


1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor ikk?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2021 21:51
Dumt spørgsmål.

Men hvis du har råd til en hyp til datteren, og det ikke blev til noget - og det faktisk er dig, der trænger...
Hvorfor skulle det så ikke være en rigtig, rigtig god ide med en hyp til dig selv??

Et halvt år med en part, og så køb en til dig selv.
Tjek!?
1
0
Svar på denne tråd
 
 rteryuio
Forfatter: 
Dato:  16-04-2021 11:38

Jeg ville rigtig gerne have en hest selv, med detsværre i 2018 fik jeg en skade, som gør at jeg ikke kan holde til ridning.

så i 2018 stoppet jeg ufrivilligt med at ride, jeg savner det vildt meget den dag idag.. men er nødtil at lytte til min krop, og at jeg også helst skulle fungerer, i mange år endnu.. uden de store smerter..

 

men hvis ikke det var sket, havde jeg helt sikkert selv en hest idag.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kørehest?
Forfatter: 
Dato:  16-04-2021 20:35
Jeg har en veninde med en lignende historie.

Hun solgte sin ridehest og købte en lille pony til at køre med.
Det havde hun stor glæde af - og de små er pga størrelsen lettere at styre.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider