Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Berøring af ørene
Forfatter: 
Dato:  24-04-2021 21:50

 


Tidligere tråd om samme emne:
Bange for atfå trense over ørene

Hej Alle

 

Min haflinger kan ikke li at få trense på . Det er ørene , der er problemet. Han havde øremider da han kom her, hvilket er behandlet .
Har nogle prøvet det samme ? Og hvordan har I løst det?
Håber folk stadig ser her😀

 

Rikke

 


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 øresky
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 10:04

min hoppe var sindsygt øresky da jeg fik hende- men det kan trænes væk.

Det tager bare lang tid.

Jeg har trænet hver dag i lidt over et år, og så kan jeg røre hendes ører, klippe dem ect.

Jeg gør det, at jeg berører hendes øre blidt.

Begynder hun at slå med hovedet eller andet, holder jeg hånden ved øret eller tæt derved og GIVER FØRST SLIP I det øjeblik hun holder op med at slå med hovedet.

Det kræver sindsyg god timing- og man skal være meget tålmodig, tage små skridt af gangen, og først og fremmes gentag, gentag gentag.

I starten kunne jeg vel slet ikke få hånden nær ørerne. Efter en måned kunne jeg have hånden på panden/nakken. Så kunne jeg rører i 1 sek-så 2 og 3 osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super tak
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 14:38

Der lyder super at der er en vej ud af mit øre helvede.
Har bare svært ved at holde fast når han står med hovedet ,da han jo er lidt større end mig . Havde nemlig tænkt på den der positiv indlæring , men det ender mere med en form for kamp. Desværre. Hvad gjorde du der ? Med mindre det var en meget lille pony du stod med 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

1000 tak for din fortælling . Det betyder så meget at der er andre, der kæmper med det samme.


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ultra tålmodig
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 12:15

meget små skridt..og hav små succeskriterier

 

I starten gjorde jeg det, at jeg blot holdt hånden i nærheden af nakken- og i et halvt sekundt.

 

Er hesten helt crazy øresky, så gør jeg det, at jeg berører og øver berøring andre steder først: hals, krop, lyske- gerne steder som kilder, men hvor hesten ikke bliver helt hys.

 

Her lærer jeg den, at i det øjeblik den slapper af i huden/bliver ved min hånd, så forsvinder hånden.

På den måde lærer hesten hvordan den kan afspænde sig selv, når den kommer i en presset situation, og hvordan den får presset til at går væk- nemlig ved at stå stille.

 

Og så berører jeg ørerne kort- så kort, at hesten ikke når at reagere negativt. Og så en gang til- og igen.

 

Man kan med fordel træne med en en blød pose for enden af en pisk, hvor du starter med at lære hesten af blive berørt ført på kroppen, så halsen og så hovedet med den pind. Her har du fordelen ved at være i sikker afstand og du kan forlænge din hånd.

Og igen- sæt forventningerne til hesten lavt-at få trensen over ørerene er ikke dit første succeskriterie- det er at kunne holde hånden tæt på nakken i et sekund.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar......
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 13:10

1000 Tak for din måde at guide mig på . Ja jeg arbejder meget men min egen tålmodighed...Du forklarer super godt , især målet er jo at røre øret og ikke at få den s.... trense på.
Jeg er så glad for det du har skrevet. Der skal arbejdes både med hest OG ejer her 😘


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider