meget små skridt..og hav små succeskriterier
I starten gjorde jeg det, at jeg blot holdt hånden i nærheden af nakken- og i et halvt sekundt.
Er hesten helt crazy øresky, så gør jeg det, at jeg berører og øver berøring andre steder først: hals, krop, lyske- gerne steder som kilder, men hvor hesten ikke bliver helt hys.
Her lærer jeg den, at i det øjeblik den slapper af i huden/bliver ved min hånd, så forsvinder hånden.
På den måde lærer hesten hvordan den kan afspænde sig selv, når den kommer i en presset situation, og hvordan den får presset til at går væk- nemlig ved at stå stille.
Og så berører jeg ørerne kort- så kort, at hesten ikke når at reagere negativt. Og så en gang til- og igen.
Man kan med fordel træne med en en blød pose for enden af en pisk, hvor du starter med at lære hesten af blive berørt ført på kroppen, så halsen og så hovedet med den pind. Her har du fordelen ved at være i sikker afstand og du kan forlænge din hånd.
Og igen- sæt forventningerne til hesten lavt-at få trensen over ørerene er ikke dit første succeskriterie- det er at kunne holde hånden tæt på nakken i et sekund.