Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 hest bider og er stædig
Forfatter: 
Dato:  20-02-2018 00:28

Hej heste-nettet,

 

Håber i kan hjælpe mig, da jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Det drejer sig om min skønne 14-årigt Dv vallak, som har nogle adfærdsproblemer, der bliver nødt til at stoppe. Det drejer sig om følgende;

 

  • Når vi trækker en tur, så stopper han, og han nægter at gå videre. Først tænkte jeg at det var nervøsitet, eller at han var bange for noget. Ved nærmere studering af hans adfærd, virker det dog mest af alt som om, at han gør det fordi han ved at han kan. Han er nemlig en hest på 180, og jeg selv måler kun 165 - hvis dette skulle have nogen. Betydning. Med hensyn til løsninger, så har jeg prøvet forskellige ting. Først prøvede jeg at dreje ham rundt i cirkler, for at gøre det besværligt for ham at gøre det forkerte. Det virkede ikke. Så prøvede jeg i stedet at ligge pres på torvet, og så slippe det i det sekundet han går frem. Dette har dog resulteret i, at han kaster med hovedet og i stedet bider fast i torvet.. lige nu er vi pt der, hvor jeg har en pisk med på tur, og når han nægter at gå frem, tapper jeg ham blidt på skulderen. Dette virker umiddelbart en smule, men hvor effektivt det er på længere sigt, det kan jeg ikke sige. Er det værd at forsætte med?

 

  • Udover at bide sig fast i torvet når vi er på tur, så bider han også ud efter mig. Det virker umiddelbart ikke som en aggressiv handling, men det er dælme generende, og ikke mindst smertefuldt når han får fat. I forbindelse med dette, løfter han også ofte overlæben (altså the flehmen response) .. har i et bud på hvad det kan være? når han napper på denne måde, prøver jeg altid at puste mig op og få ham til bakke. Dette er dog svært, da han også her prøver at nappe ud efter mig. . Kan det være kedsomhed? Hvis dette er tilfældet, så er det dæmle svært at gøre det mere spændende for ham, når han heller ikke gider bevæge sig haha;)

 

Han er udover dette en virkelig skøn hest, som altid kommer glad hen til en, når man henter ham ind fra fold, og som elsker at blive nusset. Men hvad er alt det andet? Bunder det i virkeligheden mangel på respekt, eller er han bare ikke tryg i mine hænder? Og hvordan kan jeg, uanset årsagen, gøre det bedre for ham?

 

Jeg er lidt i vildrede, og håber i kan give nogle gode råd.

 

  • Aa-x
0
1
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 12:40

Hej,

 

Jeg har haft heste med forskellige udfordringer m.h.t. at gå væk hjemmefra, og det kan nogle gange være svært at arbejde med. Når heste viser ulyst til at gå hjemmefra kan det skyldes forskellige faktorer, såsom decideret frygt for verden udenfor, separationsangst og manglende erfaring.

 

Din hest er 14 år, men det betyder ikke automatisk, at den har været vant til at komme ud og omkring. Hvor længe har du haft ham? Hvis tidligere ejer kun har redet derhjemme og aldrig ud, så er det jo meget nyt for ham.

 

Han skal jo udfordres for at komme videre, men samtidig skal det også foregå på en sikker måde for dig og på en opmuntrende måde for ham.

 

Jeg synes umiddelbart, at det lyder vældig fornuftigt, det du har prøvet indtil nu. Ofte skal man finde lige den rigtig knap. Min nuværende hest har stort set intet prøvet før jeg fik hende, og i starten stoppede hun også op i indkørslen og flere gange i starten af turen, men med et let pres via tovet (og tålmodighed) gik hun med, og efterhånden blev det mindre udtalt. I dag går hun bare med uden videre og ser ud til at være godt tilpas med at komme på tur.

 

Har du prøvet at udfordre din hest derhjemme ved at stille noget "farligt" op eller lægge en presenning? På den måde kan du finde ud af, hvor hans stressgrænse går, hvordan du hjælper ham over den, så han bevarer roen men alligevel hører efter dig. Jeg tror desuden, at en BBH instruktør måske kunne hjælpe dig. Det vil nemlig være bedst, at der står en person hos dig og ser, hvordan din hest reagerer på tingene.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

3
1
Svar på denne tråd
 
 nap og bid og stop
Forfatter: 
Dato:  22-02-2018 23:35

Godt bud fra Jette. Vigtigt at lære sin hests reaktioner at kende. En ting du skal være opmærksom på er hvor længe, hvor pludseligt eller hvor hårdt du holder et trækfør du slipper; det kan være presset eller timingen der får hesten til a t slå med hovedet.

Min erfaring er, at heste, der stopper samt bider/napper ofte har ondt et sted eller er skæve/asymmetriske i kroppen - eller de har stadig unghestemanerer og skal lige se om de nu også er hurtigere end dig. Det kan ofte afhjælpes med ligeudretningstræning.

Hvordan er han når du rider? Er volterne ens - eller bliver de større den ene vej rundt og mindre den anden? Bliver du skubbet ud af sadlen på den ene volte? Falder han ind/ud over en skulder?

Det kan du også tjekke med og få hjælp fra din underviser eller en god massør eller en der er vant til at se på hestes bevægemønstre.

Skriv gerne hvad du finder ud af. Held og lykke.

-Nanna


Hestekundskab for børn og begyndere

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider