Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Nervøs rytter
Forfatter: 
Dato:  18-02-2018 16:13

Hej.

For en uge siden til hold ridning, red jeg på en ny pony. Ponyen er nervøs anlagt og ser 'spøgelser' i den ene ende af ridehuset. Hun bliver så bange for et eller andet og løber. Første gang blev jeg på, anden gang faldt jeg dsv af. Jeg har ikke noget i mod at falde af, men jeg bliver alligevel temmelig nervøs om tanken at jeg skal ride hende i morgen.

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke helt er vant til nervøse heste/ponyer, da min egen er helt cool. Jeg ved godt hvordan jeg skal håndtere det ,sådan da, men alligevel bliver jeg meget nervøs. Det er sgu ikke lige helt nemt for mig og jeg har temmelig svært ved at tage mig sammen.

 

Så jeg tænkte på om der var nogle der har prøvet noget lignende eller måske bare har nogle gode råd til at få kontrolleret sine tanker og nervøsitet :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Op på hesten
Forfatter: 
Dato:  18-02-2018 19:07
Lige nu har du to muligheder.

1) Undgåelsesadfærd. Dvs du ændrer din adfærd, så det passer med at du undgår FORVENTNING af dårlig oplevelse.
Forventer du, at det er træls at blive våd af regn? Så bliv hjemme hvis det er gråvejr. Osv.
(Jeg har sat ordet forventning I store bogstaver. Ulempen ved Undgåelsesadfærd er, at man handler på sine forventninger. Kan man forestille sig mange ubehageligheder, er der meget man kan få lyst til at undgå. Des mere Undgåelsesadfærd man bruger, des bedre bliver man til Undgåelsesadfærd - dvs det har en tendens til at fylde mere og mere. Men forventninger er ikke det samme som realiteter - overdriver man, går man glip af meget sjovt.

2) "Mød din frygt" eller "gå igennem det". Hvis du har forventning om noget kan være ubehageligt - så stå ved den tanke og spørg dig selv "og hvad så? Hvordan kommer jeg igennem på en god måde?"
I dether tilfælde er en velafprøvet standard løsning "op på hesten igen" - dvs du skal op og afprøve den hest. Op og finde ud af, at det er en undtagelse at blive smidt af.
Sig til underviseren hvad der skete - er du blevet forskrækket, så sig det højt så hun ved det.
Måske kan underviseren give det et par tips.
Eller longere dig de første 5 minutter i trav, indtil din krop kommer i tanke om, at detder med at falde af IKKE er det normale.


Jeg ved godt hvad jeg gør, hvis jeg har en anspændt hest. Jeg "gør mig tung i røven", men måske en anden kan beskrive hvordan man dæmper og bliver siddende på en nervøs hest?
Jeg kan ikke beskrive det ordentligt lige nu.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Det kender jeg
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 12:30

Hej,

 

Jeg tror faktisk, at mange af os herude har prøvet det, som du beskriver. Jeg kan i hvert fald huske nogle af de rideskoleheste og -ponier jeg har redet på, som kunne finde på at opføre sig sådan.

 

Der sker det, at ponien/hesten starter med at synes, at hjørnet er farligt. Den reagerer på det, og hvis ingen lærer den, at den godt kan gå gennem hjørnet, "øver" den sig på at være bange hver gang. Jo flere gange, den springer til siden, des dygtigere bliver den til det, hvis du forstår hvad jeg mener. Ponien/hesten planlægger det ikke, det er bare dens måde at klare situationen på. Det kræver mange gange træning i IKKE at gøre det, for at den holder helt op med at gøre det. Når det nu er en rideskolepony, så vil den have mange ryttere, der ikke kan hjælpe den med at komme over sin frygt/vane. Jeg tænker, at du kan gøre nogle ting, men du skal nok også have din underviser med på ideen.

 

Først skal du inde i dit hovede planlægge fuldstændig, hvordan du vil ride, hvis ponien har til hensigt at gøre det igen. Du kan planlægge, at du allerede inden du når hen til hjørnet, og før ponien begynder at blive nervøs og spænde, sørger for, at den har noget at koncentrere sig om, altså laver nogle øvelser. Øvelserne kommer an på, hvor langt du er kommet i din ridning. Det kan være at stille ponien til indvendig side, skifte tempo flere gange ret hurtigt efter hinanden, ride et par skridt schenkelvigning eller andre ting. Du kan jo spørge din underviser om, hvad han/hun synes du kan gøre. Desuden kan du forestille dig, hvordan det er bedst for dig at hænge fast, hvis ponien hopper til siden. Det kunne f.eks. være at huske at sidder opret, afslappet og med hælene sænket, for man falder lettere af, hvis man læner sig forover og løfter hælene. Eller at huske at holde hænderne nede, så du hurtigt kan tage fat i manen, hvis der sker noget.

 

Desuden kan du bede om lov til at trække ponien forbi hjørnet et par gange, før du sætter dig op og rider. Ros den rigtig meget, hver gang den går gennem hjørnet uden at vise tegn på frygt. Hvis den reagerer i hjørnet, lader du præcis som ingenting og fortsætter det du var ved, og næste gang laver du så øvelser med den, indtil den hører efter dig. Det kan være stop, bak, flytte bagparten til den ene side og bagefter til den anden.

 

Hvis du dels har forberedt en plan for, hvordan du vil ride forbi hjørnet på en måde, så ponien ikke får lov til at reagere, og hvordan du skal hænge fast, hvis den hopper, samt måske starter ridetimen med at sikre dig, at ponien godt kan gå gennem hjørnet uden at springe til siden, så vil du ride med mere selvtillid og ro, og det smitter altså af på ponien!

 

Uanset hvad du gør, så tal med din underviser om det. Din underviser er jo ikke interesseret i, at du bliver bange for at ride, fordi ponien springer til side i hjørnet. En dygtig underviser vil sørge for at hjælpe dig over problemet. Måske skal du i en periode ride på en roligere pony, mens nogle lidt mere øvede ryttere kan lære den nervøse pony at blive roligere.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd
 
 Undskyld off topic
Forfatter: 
Dato:  28-02-2018 19:04

ej Jette kan se du også har fået en tommel-ned forfølger ? Totalt off-topic (undskyld ts) men har lige læst 3 velformulerede indlæg fra dig, uden at kunne finde ud af hvorfor du fik tommel ned...


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider