Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tosset efter klipning!?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2017 14:54

Hej Alle.

Jeg har en 1'er pony som jeg købte i august 2017.

sød og rar pony, som der aldrig har været ballade med.

d.1. december blev hun klippet og lige siden har hun været helt panisk :-(

Hun har virket bange/panisk og har meget travlt ved indluk. En enkelt gang har hun været det på staldgangen og flere gang har hun været det med sadel på :-(

Tidligere ejer nævnte at hun kunne have gjordkrampe, men har aldrig oplevet det. Nogen der har prøvet noget lignende og har nogle gode råd til mig? Er en meget forsigtig rytter og er ked af at jeg nærmest er blevet bange for min pony, hun plejer at være så sød.

Håber nogen kan hjælpe mig videre, både for min og hendes skyld:-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et par ting
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 14:56

Hej,

 

Der kan være forskellige årsager til, at din pony ændrer adfærd efter klipning. Jeg kan komme i tanke om disse:

 

1) Mindre pels og koldere vejr giver ofte livligere heste. De kan nu komme af med varmen, når de giver den gas. Men mindre pels og koldere vejr kan også betyde, at hestene fryser lidt og derfor bliver anspændte og virker mere nervøse. Check, at din pony har "tøj" nok på og lær at leve med, at der er mere krudt på, når den er kortklippet eller klip måske kun på de meste svedige områder.

 

2) Dækkener kan nogle gange hænge fast i den korte og stive pels, når hesten bevæger sig, og det er ubehageligt, kan give slidmærker eller endda gnavsår og i nogle tilfælde giver det statisk elektricitet, så hestene får stød af deres dækkener. Check, at dine dækkener er glatte på undersiden, så de kan glide hen over selv den korte, klippede pels, og sprøjt eventuelt med antistatisk spray på indersiden af dækkenet.

 

3) Mange heste får det, jeg kalder "vinterkuller", hvor de bliver lidt ekstra livlige og måske nervøse lige nu, hvor det bliver koldt, uanset om de er pakket godt nok ind, er klippet eller ej. Som regel er det bare i en kortere periode. Man kan nogle gange tage toppen af det med beroligende urter og den slags harmløse hjælpemidler.

 

Held og lykke med din pony. Den skal såmænd nok blive sig selv igen!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 gode svar allerede
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 19:50

Jette har givet gode råd og kan du ikke selv...

 

Har du ikke en erfaren heste person, som kan hjælpe og rådgive dig?

Og brug så tid fra jorden på ponyen, så I kan få opbygget et godt forhold igen.

Og få evt noget undervidning, både i god og sikker håndtering fra jorden og fra ryggen gerne af en person der også ved noget om adfærd.


Konflikt Fri Træning.

Arbejde fra jorden, undervisning med fokus på rytterens opstilling og ridning for lette hjælpere. Trailertræning, adfærdsproblemer.

Kører ud til dig/hesten.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider