Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp! Løber ud af banen
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 15:16

Hejsa. Min hest løber tit ud af banen. Han gør det ikke i skridt, eller på højre volte.

Han gør det i trav på venstre volte, og nogle gange i galop.

Hans venstre volte er ikke lige hans yndlings, så jeg mistænker at grunden til han løber/hopper ud af banen er at han synes det er ubehageligt. Spørgsmålet er jo så bare hvordan jeg får det ild str være behageligt for ham?

 

Hab gør det samme i skoven. Der vender han om og løber, eller prøver at tage den korteste vej. Der tror jeg at han gør det fordi han meget gerne vil hjem til sin flok. Hvordan træner jeg at han ikke skal gøre det og at det er okay at være i skoven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2017 07:48

Det korte og kedelige, men i mine øjne bedste svar: Undervisning

5
0
Svar på denne tråd
 
 Vilje og kontrol
Forfatter: 
Dato:  22-12-2017 20:05

Kære Nicoline,

 

Han lyder dejlig spontan og opfindsom. Det lyder for mig somom at han gør det han har lyst til og ikke at han har ondt eller er bange. Hvis det forholder sig sådan må du træne vilje og kontrol.

 

Hestens vilje kan kontrolleres på mange måder, men i min erfaring giver positiv forstærkning mest motivation til at følge vores vilje.

 

Positiv forstærkning skal først indpræges, sådan at dyret har en forventning om at den kan opnå noget godt hos dig. Om det så er kæl og søde ord eller godbidder som motiverer din hest, det må man selv finde ud af, men jeg ved godt hvad jeg helst vil have af min chef. Derfor bruger jeg godbidder og klikker. Hesten lærer at forvente noget godt af mig og den får et signal til at fortælle den hvornår der kommer noget godt. Når hesten forbinder dette signal med godbiden så er signalet blevet indpræget og hestens forventning motiverer den til at være opmærksom på mig.

 

Når man nu har fået hestens opmærksomhed så kan man begynde at kræve ting af den. For at gøre en lang historie kort kan du med operant betingning få hesten til at gøre lige hvad du vil blot med dine fagter eller ord. I dette ligger at hesten har fået et stort ordforråd og et detaljeret billede af hvad du mener når du gør forskellige ting. Dette er kun muligt at opnå fordi hesten har haft stort fokus på dig med sin forventning og fordi den operante betingning gør at hesten ved lige præcis hvad det var den gjorde som udløste forstærkningen.

 

For at komme tilbage til din situation. Når du ridder bruger du måske primært negativ forstærkning hvor hesten slipper for tryk når den viger for det. Men er man ikke konsekvent(!) i sin brug af negativ forstærkning, så kan hesten begynde at kæmpe imod trykket istedet for at vige for det. Du må aldrig give efter for din hest når først du har valgt at bruge negativ forstærkning. Hvis han kæmper imod trykket må du trykke endnu mere. Dette er det farlige ved at bruge negativ forstærkning.

 

Jeg har som ung trænet mange grønne heste fra fold og alle startede med lære at stå pænt når de blev striglet. Når man så skal flytte på en hest som ikke har lært at flytte sig, trykker man let til den. Som oftest sker der ingenting. Man trykker igen, denne gang lidt hårdere. Til sidst skubber man til den og som regel skubber de igen. Tror du at nogen af disse heste havde lært at flytte sig for en mild berøring hvis jeg havde givet efter for deres tryk? Nogen heste skulle man mase med før de gav op. Dag efter dag startede man med et let tap, så lidt hårdere, og hver gang skulle der mindre og mindre til før hesten flyttede sig indtil at den til sidst flyttede sig for mild berøring. Denne form for vilje kontrol virker men jeg blev ikke ved med at bruge denne metode. Hesten har ikke sin egen vilje med når man bruger negativ forstærkning. Man giver den ikke andet valg end at lystre. Det er det som jeg personligt elsker ved positiv forstærkning. Man giver dyret et valg og man sørger for at forstærkningen er valget værd. På denne måde træner man sit dyrs intelligens og man ender med at have et utroligt forhold til et dyr som altid glæder sig til at føje een og lære nye ting.

 

Positiv forstærkning er langsommelig men ultimativt får du en hest som lykkeligt udfører det som du ønsker.

 

I din situation må du bygge videre på din negative forstærkning. Den skal være konsekvent og hvis ikke du kan styre ham må du finde een der kan og fremprovokere hans skavanker og derefter rette ham indtil at han holder op. Han har fået dårlige vaner af at løbe om hjørner med dig og det kræver mange gentagelser før han ikke prøver på det igen. Han kan lide at vælge. Du har en oplagt kandidat til klikker træning. Du skal begynde at opbygge hans motivation overfor dig igennem postiv forstærkning og operant betingning. Positiv forstærkning kan ikke løse den brist du har med negativ forstærkning men det kan hjælpe dig til at få en hest som er mere føjelig og interesseret i hvad du vil. Vilje og kontrol bliver til samvær og kommunikation.

 

Jeg håber ikke at jeg har forvirret dig og hvis du har nogensom helst spørgsmål til hvordan du skal starte med at træne positiv forstærkning mere strategisk eller behov for mere udførligt forklarede forslag så skriv til mig :)

 

De bedste hilsener fra Jenna

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Lisette...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2017 08:39

...det lyder som om, I trænger til noget undervisning.

 

Det er naturligvis ikke muligt at komme med en hel masse guldkorn udfra en kort beskrivelse på nettet - men umiddelbart tænker jeg, at du ikke har "styr" på hestens højre skulder, og så er det let for den at hoppe ud ad, når den går på venstre volte.

 

Er du sikker på, at du sidder helt lige på hesten? Er du sikker på, at du har lige meget "fat" i begge tøjler? At dine ben ligger helt ens på begge volter?

 

De fleste af os er lidt skæve i kroppen, og det behøver ikke at betyde noget som helst for os, men vi skal være bevidste om det, og træne så vi ikke fører det videre til hesten

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider