Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Han stak af med mig
Forfatter: 
Dato:  04-03-2017 11:07

Jeg var i morges ude og ride i skoven, og vi prøvede idag med en ny vej. Da vi kom ud på den smalle sti blev han ved med at vende om, og når jeg forsøgte at vende ham atter om igen, gjorde han det modsatte. Det endte med at han lige pludselig bare satte i galop hjemad. Jeg har ALDRIG oplevet det her før, og det skal lige siges at jeg rider ham 3 gange i ugen, i har gjort det et godt stykke tid.

Har i oplevet noget lign før? Jeg er selv blevet meget forskrækket over det, og har det rigtig øv over det. God lørdag :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste er vanedyr
Forfatter: 
Dato:  06-03-2017 11:41

Hej,

 

Heste er vanedyr, og nogle heste holder mere fast i deres vaner end andre. Det lyder som om din hest er en af de mere stædige af slagsen

 

Jeg ville starte med at lade den prøve nye stier, når det går hjemad, så hesten synes, det er OK at prøve noget nyt.

 

Dernæst prøv at ride meget kort hen ad en ny sti, hvor du kan være heldig at dreje ind på en kendt sti, før hesten begynder at vise tegn på at ville vende om.

 

Begynd så at planlægge dine ture, så du på hver eneste tur udfordrer din hest en lille smule, indtil den ændrer holdning til at prøve noget nyt.

 

Det kan godt betyde, at du selv må ud i skoven til fods for at finde steder, hvor du kan træne din hest i korte distancer på ukendte stier, men det er jo kun sundt. Du kan også prøve at trække din hest i skoven, når du vil prøve nye stier, hvis du tror, at den vil opføre sig pænere, når du trækker den. En støttehest kan også være en ide.

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 09:43

hvor rutineret en rytter er du?

hvor langt nåede han at løbe før du fik ham stoppet?

 

Din hest skal naturligvis ikke bare løbe hvorhen og hvornår det passer den. Samtidig er de vane dyr- jeg tør vædde på at vi er mange ryttere som har oplevet at vores heste ret hurtigt lærer hvilke stier som er " galopstier" i skoven, men det skal altså ikke vende om og skride fordi den heller vil en anden retning.

 

her er der kun en løsning: dressur..

 

din hest skal dresseres/trænes til at være lydig- også steder hvor man ikke har været før.

 

Min hest havde ogsåi sine yngre dage en helt bestemt ide om hvor vi skulle hen. Det betød så at jeg dagligt, i ugevis trænede at ride netop de steder hen, den ikke gad. Nogle gange måtte jeg gå kilometer til fods ved siden af den, andre kange stod den og hoppede på stedet i timevis ved et T-kryds.

Men der var ingen kære mor. Jeg insisterede- ikke noget med at blive vred eller voldsom, blot blive ved med at insitere på at vi skulle derhen jeg bestemte. Vendte den om og løb, ja så fik den bare lov til at gå op og ned af den sti en 40-50 gange.

 

Og man kan ligeså godt få taget den kamp nu- ellers kan det blive en adfærd som hænger ved lææææænge.

 

( ps idag er der ikke et eneste sted vi ikke kan ride, nogle steder er stadig meget "spændende", men frem, det kommer vi)

1
0
Svar på denne tråd
 
 leonidas
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 13:07

Situationen er sådan, at det er en adfærd han aldrig har gjort før. Som skrevet har jeg redet ham i lang tid, og som regel mindst 3 gange i ugen.
Vi plejer at ride lange ture og han er normalt altid frisk på at udforske de ukendte steder i skoven sammen med mig.
Han er ellers generelt en meget følsom/nervøs hest når man rider ud sammen med andre, eller hvis der sidder en rytter på ham han ikke kender. Men vi red ud selv helt som vi plejer, og det er det der gør mig uforstående. Vi stod længe på den lidt smalle sti, og til at starte med vendte han bare om, og så vendte jeg ham atter om igen. Den dans lavede vi et par gange, og så stod jeg af og trak ham lidt, hvilket jeg synes han så ud til at have det okay med. Så stod jeg op igen, og endnu engang begyndte han at vende om, denne gang løb han bare en lille smule, men jeg fik ham stoppet og vendte atter om igen. Da jeg så pressede ham lidt fremad igen på stien vendte han så om og satte i galop med kurs mod hjem (vi var ikke ret langt væk her). Han galopperede ikke vildt og ukontrollerede, - altså jeg havde ikke svært ved at holde mig fast, - men jeg kunne bare ikke stoppe ham, uanset hvad jeg gjorde (jeg red ham desuden bidløst).
Jeg valgte da han satte en lille smule ned i tempo at hoppe af ham, og her stoppede han, men man kunne tydeligt se han stadig var helt oppe og køre.
Jeg valgte så at trække ham tilbage, da jeg ikke havde oplevet ham sådan før.
Jeg snakkede med min ridelærer om det i mandags, og hun havde selv oplevet ham lidt panisk om mandagen, hvor han var løbet lidt afsted med hende, dog var der to andre heste med, så han løb ikke hjem med hende.

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-03-2017 12:40

hmm- min hest kunne gør det nummer et par gange om ugen, da det var allerværst- men det har vi fået trænet væk. Den kan stadig få nogle nedsmeltninger, men der ved jeg altid hvad som har forudsaget det ( det kan være en hest som galloperer forbi på en fold ect)

Hvad race er der tale om? nogle hesteracer er mere "vims" end andre og kan være værre til at hidse sig selv op ( der er selvfølgelig meget store individuelle forskelle, men jeg oplever tit at der er markant forskel på hvordan hhv koldblodsheste som fjordheste, tinkere, nogle ponyracer, reagerer i forhold til halvbloddsheste og fuldblod/araber) og nogle er meget hurtige til at tillære sig nye fixe ideer.

 

igen, min løsning er træning, træning og lidt mere træning, så man kan håndtere hesten, også selvom den er utryg.

Jeg rider ikke selv bidløs, så der kan jeg ikke komme med nogle råd. Men med en hest som bryder igennem hjælperne og løber, så ville jeg nok være lidt loren ved den løsning

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider