g har fået et føl på 6 måneder, vil gerne ha lidt hjælp til nogle spørgsmål jeg har. Når man trækker hende en kort stykke stopper hun og vil ikke gå længer, hvordan kan jeg få hende frem igen og lære hende at hun ikke skal stoppe. vi kan slet ikke få hende frem? Hun bider også meget er det noget der gå over med tiden?
6 mdr. er jo ikke ret gammel. Jeg går ud fra, at den lige er flyttet fra sin mor?
Min erfaring er, at unge heste undersøger alt med munden, ligesom babyer. Men bide, det skal den ikke. Sig NEJ! og skub den væk. Og gentag. Og gentag. Og gentag. Om et par år slutter det...
At trække: Små nøk i grimen, læg et stemmesignal på, beløn så snart den løfter benet. Og bliv ved, og ved, og ved. Ikke lang tid ad gangen, men dag ud og dag ind. Og vær tålmodig.
Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
Et til at have i grimen som normalt også et til at have en lykke ned omkring rumpen som du holder oppe på ryggen af den,når du "hiver" let i tovet foran lægger du samtidig et let pres på det tov på måsen,med det sammen den tager et skridt frem slipper du presset på begge tove,så lære føllet at pres bagpå betyder gå og når den har lært dette tager du tovet helt væk fra måsen og begynder at bruge et stemme signal feks. Kom når den har lært hvad træk i tovet betyder....de er ikke forpogrameret til at når vi hiver skal man gå, det skal de lære først og husk at slippe alt pres samt at rose selv for den mindste bevægelse fremad....vores lære det ret hurtigt på denne måde og der skal ikke mange gentagelser til før den har forstået det:-):-)