|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
En lille New Forest pony af fin afstamning på 6 år, er ifølge min teori blevet fejltilredet. Når man rider ham nu, flygter han fra biddet. Han er en pony som er meget nem og teknisk for ben og schenkel og også ret blød i munden, når han slapper af. Men pludselig kan han låse helt i munden og begynde at løbe, og så er det meget svært at få nogen som helst kontakt til ham, slet ikke i munden. Jeg tror det skyldes fejltilridning altså, han er blevet holdt nede med biddet/tøjlen og blevet sparket frem med benene. (Han er altså hård i munden når han løber og spænder op, og meget følsom for schenkler og ben). Vi har prøvet nogle forskellige bid på ham, og det eneste der hjælper er faktisk en treringsbid, den sidder i nr. 2 ring, og han stopper med det samme hvis han løber. Vi rider ikke på nogen måde med stramme tøjler da, biddet jo er mere voldsom, men det gør altså også vi ikke kan arbejde med ham på samme måde. Jeg er ikke fan af treringsbid da jeg er bange for han bliver døv i munden, men det er altså det eneste der hjælper lige nu. Dyrlægen siger biddet ikke har gjort noget som helst skade i munden på ham, og han fejler ikke noget. Nu har han lige fået fjernet hans ulvetænder da den ene sad løst, og evt. kunne irritere ham.
Er der nogle ungheste/bid-eksperter som har nogle RIGTIG gode råd?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med... |
|
|
Hej, Hvad med at prøve med en kombination af det almindelige bid og noget bidløst - såsom tøjle i ringene i et hannoveransk næsebånd eller lignende? Rid med to tøjler og brug næsebåndet, når biddet ikke virker. Så slipper I jo for at gøre poniens bidproblem større ved at skulle korrigere i biddet. Man kan også sætte to tøjler i treringsbiddet, så den ene tøjle kommer til at virke som det normale bid, men jeg tror jeg ville foretrække en bidløs løsning, hvis det var min pony. Kan I finde ud af noget bestemt, der udløser problemet? Hvis I kan finde ud af det, kan I måske fjerne årsagen i en periode, så ponien kommer til at slappe mere konstant af og dermed bliver bedre til at håndtere problemet, næste gang det opstår. Og så kan I evt. også kigge på biddet, om det passer i tykkelse og bredde til poniens mund o.s.v., så I er sikre på, at det ikke er p.g.a. gener fra biddet, at ponien vælger at reagere sådan. Prøv at læse Christian Suntum Sørensens bog "Bag om biddet" - det sætter mange tanker i gang  Held og lykke med det. MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svaret :) |
|
|
Tak for svaret!
Vi har efterhånden prøvet at skifte tilbage til det gamle bid et par gange, men han skifter over med det samme, altså låser i munden. Det er bedre end før men stadig slemt. I starten var det schenklerne der udløse problemet, at han satte kraftigt op i tempo, men med treringsbiddet kan man ligge schenklerne og benene til ham uden han løber og man kan begynde at runde ham. Men du siger man kan sætte tøjlerne ind i ringene på den hanoveranske næsebånd? Er det ikke meget løst?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og en ting mere |
|
|
Og hvordan ville du ride med to tøjler og bruge næsebåndet når biddet ikke virker? Kan du forklare det lidt mere detaljeret? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| låser i munden |
|
|
hej. Jeg er selv startet forfra med en gammel herre på 14 år. Jeg har givet ham et rocking snaffel bid (tror jeg nok det hedder). 3 cm mindre end det han havde. Nu går han med lukket mund og løftet ryg. Når han tager bidet, virker det som om, det er fordi hans muskler ikke kan mere. Så får han lov, at slappe af og strække ryg eller bare skridte. Efter 5 - 10 min. kan vi så arbejde lidt igen. Han bliver aldrig redet svedt - masser af pauser - han elsker det. mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kombinere tøjler |
|
|
Hej, At kombinere to tøjler med den ene tøjle i f.eks. et næsebånd (kunne også være en kapsun) er lige som at ride med to tøjler på pelham/kandar eller andre løsninger med to tøjler. Den ene tøjle holdes som man normalt holder tøjlen, den anden under lillefingeren. Så justerer man, hvilken tøjle, der ønskes mest kontakt på, ved at korte eller forlænge den ene eller den anden tøjle. Eksempel på hvad jeg mener: Ponien går fint og afslappet på biddet - så forlænger du den tøjle, der sidder i næsebånd/kapsun. Når ponien går mod biddet, så forlænger du bidtøjlen eller korter tøjlen i næsebåndet/kapsunen, indtil du igen har en pony, der kan gå afslappet, så du kan lade bidtøjlen overtage. Lidt kompliceret, men så undgår du det lidt skarpere bid som et treringsbid er. Et treringsbid virker jo lidt à la elevatorbid (trækker biddet op i munden) kombineret med vægtstang (afhængig af, om det er med eller uden rem under kæben). Og det er jo kun en overgang, til du har mere ro på ponien. Ifølge din beskrivelse er det en vældig følsom pony, så det er med at bruge meget blide schenkelhjælpere og være glad for, at den er følsom. Det modsatte er som regel sværere at arbejde med  MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svaret |
|
|
Okay mange tak. Så hvis jeg nu ville ride med to tøjler og jeg normalt rider med et helt simpelt kombineret næsebånd, hvordan sætter jeg det så fast? Tøjlerne skal vel ikke hænge sammen på nogen måde?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
Hej, Jeg kan anbefale jer at prøve Pee Wee biddet på ham indtil han acceptere biddet og I har fået noget ordentligt ridning ind i ham igen  Vi har prøvet dette bid på mange forskellige ponyer og heste som hver især havde deres issue med bid og ridning og 99% af dem accepterede dette bid med stor glæde for både dem selv og deres rytter. Dette bid er desværre kun FEI godkendt til hest og kun i spring, men hvis det kan hjælpe den stakkels fyr indtil ridningen er på plads med ikke at være bange for sin mund, er det værd at prøve  Nedenfor kan du læse om dette bid, og det er vigtigt at forstå, at remmen under kæben IKKE er som en kæde, men er der for at holde biddet stille i munden så det genere mindst muligt  Følg nøje instruktionen om hvordan det skal sidde, og I skal kunne have en knyttet hånd mellem remmen og underkæben på hesten. www.macsequine.com.au/horse/pee-wee- horse-bit-peewee-bit-buy-horse-bit- online-horse-bit-manufacturers/
If she's amazing, she won't be easy. If she's easy, she won't be amazing. If she's worth it, you won't give up. If you give up, you're not worthy.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
NB.. PeeWee biddet kan købes i Hooks  Vi bruger det selv på 2 af vores unge DV'er og gammel Holstener med meget stor succes. Holsteneren løb fra biddet og lagde sig på det og var næsten umulig at "holde" og især i spring hvor han var meget ivrig, men med dette bid han en engel og en fryd at ride. Det bedste ved dette bid er, at det ikke lægger noget pres på hverken tungen, ganen, eller deres mundvige som jo er yderst ubehagelig og smertefuldt for dem, og nok også derfor at de acceptere dette bid som de gør. Nogen af dem skal lige vænne sig til den meget tynde bid og man får først den fulde udnyttelse, fornemmelse af det efter nogle ganges ridning, hvor hesten har fundet ud af, at det ikke gør ondt mere at have bid i munden.
If she's amazing, she won't be easy. If she's easy, she won't be amazing. If she's worth it, you won't give up. If you give up, you're not worthy.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svaret |
|
|
Det lyder da som et kanon bid. Det tror jeg helt sikkert jeg vil bevæge mig ud i. Men hvad med kontakten til munden? Skal det være en meget eftergivende hånd eller hvordan og hvorledes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
Hej, Da dette bid på ingen måder lægger pres i munden på hesten, og hesten derved ikke oplever ubehag eller smerte, og da biddet ligger helt stille i munden, burde du kunne ride som normalt = for ben og sæde og have en normal blid kontakt til tøjlen og ride ham frem til tøjlen  Men prøv dig frem, når han har accepteret biddet kan du forsøge at tage mere "fat" i tøjlerne. Er sikker på at du vil opleve at han velvillig lægger sig til og lægger sig dybt og frem som man jo gerne vil have det med en så ung pony for at træne overlinje osv. Glæder mig til at høre dine erfaringer med biddet, vi er meget begejstret for dette bid selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
PS... En anden vigtig information er, at biddet må ikke sidde for langt oppe.. det vil sige at det kun lige skal have kontakt til mundvigen og ikke som man ellers siger, at de skal have 2 folder! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Okay, det lyder godt. Men nu skal jeg bruge det i str. 11,5 og det synes jeg ikke jeg kan finde nogle steder. Kender du flere som forhandler det? Og kunne en midlertidig løsning være et trensebid som stang? Men uden kæder osv., indtil man fik det andet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
Hej igen, Hvis du læser str. angivelsen på Hooks kan du se følgende  "tr.: 130/Standard - passer heste som normalt bruger str.: 10 - 12,5 cm." Det vil sige, at du skal bruge et PeeWee bid i str. 130 = Standard. Dette har vi brugt på både kat II og kat I ponyer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perfekt |
|
|
Fedt fedt, det lyder super. Tusind tak for din hjælp, jeg vil helt bestemt prøve dette som en mulighed ligeså snart jeg får det hjem. Men hvad siger du til den midlertidige løsning, som jeg sendte i den forrige besked?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flygter fra biddet. |
|
|
Hej igen, Det ved jeg ikke, du kan jo prøve, hvis du har sådan et bid, det koster jo ikke noget så  Men det ser lidt tykt ud, så spørgsmålet er, om det evt. er for tykt til at kunne være i munden = om tungen kan være der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reaktion |
|
|
Og du er sikker på at reaktionen kommer fra bidet ?
...100% Oldenborg ... 100% hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|