Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Træning af musklerne i den ene side??
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 13:35

Hej ænder.

 

Nu tager jeg chancen og spørger her inde, med risiko for at blive skældt ud over, at jeg træner min hest forkert.

 

 

 

Jeg har lige været til sadelmager med min hest, da jeg har problemer med at sadlen glider frem.

 

Han fortæller mig at sadlen passer fint nok, men at min hest er skæv i muskulaturen. Altså har han en del mere muskelmasse i venstre side end i højre side, hvilket vil sige at sadlen glider frem i højre side og kommer til at skure frem og tilbage.

 

Han siger så at det skal trænes væk, så han bliver lige så stærk i højre side som i venstre.

 

Og her kommer spørgsmålet:

Hvordan træner jeg højre side mere end venstre?!?

 

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :-)

 

 

Jeg får undervisning af rigtig dygtig underviser, og skal have undervisning i morgen. Jeg har oplyst hende om situationen og hun vil undersøge sagen, men det er nu rart nok lige selv at have et par inputs med ;-)


Med venlig hilsen

Maria Eintzen

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 16:53
Jeg fik samme besked fra en velanset sadelmager for en del år siden, det viste sig at være det rene volapyk. Så hvis du har hørt om "trekantsmuskel" og et "smart underlag" der skal tilpasses i takt med at man får trænet hesten op. (det viste sig at være et stropløst underlag med skumklodser for at holde det på plads), så tag lige en snak med dyrlægen.
Jeg blev snydt godt og grundigt. Og min dyrlæge havde i øvrigt ikke set en mere symmetrisk hest. Vores problem stammede fra nogle tandkroge istedet. Husk at hvis hesten er bygget skævt op i muskulaturen, så er det fordi den aflaster noget. Og så er der risiko for at der er noget galt, der skal behandles.

Men ER din hest skæv (kan ses hvis du stiller dig op bag hesten på en skammel. Hesten skal stå fuldstændigt lige på alle 4 ben), så skal du ikke træne voldsomt mere på højre volte. Men sørge for at du træner ens på begge volter. Dvs laver du tre 10 m volter på venstre, så over og rid det samme på højre. Træn ikke for længe af gangen på højre, men skift ofte volte, og "træk" den gode rytme med over til den højre. Jeg går ud fra at det også er jeres dårlige volte, når den er svagest opbygget i højre side.

Gode øvelser synes jeg er versader, temposkift, 8-taller, trav over bomme evt cavaletties (staves?). Og husk skridtpauser gerne i lidt åben holdning så musklerne får lov at afsyre.

Held og lykke med genoptræningen

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 20:37

Er hesten bedst på højre volte?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 21:03

Mia F:

Han er skæv, jeg kunne tydeligt se det da jeg stilte mig bag ham.

Han har lige været ved uddannet tandlæge så det er i orden!

Han har haft en seneskade i højre forben, så det er ikke underligt at han har aflastet og dermed er blevet skæv.

 

Han er desuden kun 4 så tilridningen er begyndt her i sommer, han er dermed stadig under uddannelse, det er gået langsomt bl.a. pga hans ben.

 

Planen er at jeg vil have fysioterapeut til ham så snart økonomien tillader det!

 

Sandra:

Det har været meget forskelligt hvilken volte han har været bedst på...

 


Med venlig hilsen

Maria Eintzen

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen.
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 08:29
Fint fint. Så var der jo en årsag til skævheden :-)

Når han er så ung og uuddannet, ville jeg nok ud og lave en masse skridt og trav i skov og på vej. Måske har du adgang til strand? Det dybe sand er dog lidt hårdt ved senerne (hvis der skal tages højde for det endnu), men det giver rigtig god muskelstyrke.
På banen, igen, sørg for at du træner begge sider lige meget. Og igen trav over bomme synes jeg er effektivt.

Longering er også en mulighed, men det kan også belaste senerne ved for lang tids træning.

En omgang fys. tror jeg også er en god ide. Der gemmer sig med stor sandsynlighed en del spændinger, fra at have aflastet og brugt sig skævt gennem længere tid. (y)

Rigtig meget held og lykke med genoptræningen

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 15:00

Mia F:

Tak for svar, Der er alt sammen noget vi gør i forvejden, så det er vel bare at fortsætte :-)

 

 


Med venlig hilsen

Maria Eintzen

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 volter nej
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 09:54

er din hest skæv i muskulaturen er der kun et at gøre og det er ikke volte ridning. Du skal ud og skridte ligeud og det skal du i de næste 3 måneder. e.v.t bakke træning hvis du har mulighed for det. men den bedste måde at rette hesten på er ved at lade den skridte lang og ligeud. hvis du rider mange volter risikere du at overbelaste muskulaturen og din hest vil kompasere endnu mere i den stærke side. I lige ud ridning er den nød til at bruge begge sider lige meget. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 11:06

....og fordi hesten er så ung, om den er, skal du måske også lige have tjekket om du selv er lige stærk i begge sider.

 

Vi har selv en unghest, som vi må have kiro. m.m. lidt oftere end "normalt", da min datters hofte er skæv. Det kan kompenseres gennem filt på underlaget i den ene side, men vi ser tydeligt, at min datter er meget svag i den ene side, da hun ikke kan støtte hesten nok, derfor rides hesten regelmæssigt af betalt rytter/underviser/berider (ugebasis), som kan støtte godt op om hende, og træne den svage side.

 

Det fungerer for os - men held og lykke med din hest.

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 14:34

Tak for jeres gode råd :-)

 

Hestemassøren:

De første 3 måneder han er blvet trænet har været på vej, hvorefter han er blevet introduceret til dressuren, vi rider meget tur og i skov min 3 gange om ugen alt mellem 1 og 2 timer i roligt tempo og maks 2 gange dressur om ugen i maks en halv time, efterfulgt af afskridtning på vejen. :-)

 

Planen er at efter næste søndag hvor vi skal til championat, får han hvile/vokse pause samt fys.

 

Sus:

Som skrevet ovenfor skal han have fys i starten af okt.

han har haft seneskade i højre forben hvilket selvfølgelig har gjort at han har aflastet. Som sådan er jeg lige stærk i begge sider, selvfølgelig har man altid en bedre side, men det er den modsatte ;-)

 

Igen Tusind tak for jeres svar, det er helt sikker noget jeg kan bruge :-)

 

 


Med venlig hilsen

Maria Eintzen

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider