Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tid til hest?
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 21:48

Godaften !
Jeg er en 17 årig pige som lige er startet i 1.g.
Min islandske hest står herhjemme sammen med min fasters gamle islænder. De hygger sig rigtig meget og har det godt.

Jeg rider ud på tur cirka to gange om ugen og resten af tiden longerer jeg og går en masse gode ture i naturen. Jeg rider ikke seriøst, men tager det lidt på gefühlen og i vores eget tempo.

Men udover det elsker jeg at dyrke hård motion. Jeg løber to gange i ugen og træner hårdt på en anden måde en anden dag. Så på den måde kan jeg få det hele til at hænge sammen med at jeg enten træner med hest eller træner med mig selv. Så jeg laver noget hver dag, men jeg er begyndt at få lidt dårlig samvittighed overfor min hest. Fordi jeg også løber i fritiden bliver hun jo derfor ikke brugt mere end sådan 3 gange om ugen og så er jeg hver dag ude på folden hos hende og foldkammeraden for at give vand, vitaminer, samle klatter og bare sige hej til bamserne

Det fungerer jo fint, for vi træner jo hverken op til stævne eller noget andet. Vi hygger bare, og hest er også mit pusterum i hverdagen - jeg ser det ikke som en sportsgren.

Hvad synes I? Er det for lidt? Bruger I jeres hest(e) hver dag?


Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestene...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 10:21

Mine heste er et pusterum for mig i min hverdag.

 

Det betyder at jeg oftest rider 5 gange om ugen - har to ungheste, så den ene rides kun 3 gange om ugen, den anden 5 gange. Så nogle dage rider jeg to heste.

 

Jeg har dem hjemme, så stalden skal også lige ordnes.

 

Men når jeg har travlt på arbejde, eller er ude at rejse med mit arbejde, ja så får de fri.

og jeg har valgt at det ikke skal give mig dårlig samvittighed - hestene hygger sig på folden sammen om de bliver redet eller ej.

 

Så bare man hygger sig med det, hestene har det godt og bliver passet, og at man ikke forlanger at de fx kan klare tre timers skovture i galop, hvis man kun rider to gange ommåneden - ja så skal man bare hygge sig.

 

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 levevilkår
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 11:27

Når hesten går på fold / løsdrift med andre heste, synes jeg ikke det er synd, at du kun bruger den tre dage om ugen. Det er også, hvad det bliver til herhjemme. Jeg synes det er noget andet, hvis hestene står i boks 20 timer i døgnet. Men du kunne da også prøve at løbe med hesten? F.eks. i rebgrime og langt tov, og så afsted i trav. Det tror jeg, de fleste heste ville være med på.


Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

 

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 at løbe
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 12:00

tro mig, det gør jeg skam også :) men ikke sådan at jeg forlanger hun løber ved min side på en 5 km rute. men går i bakkerne osv :)


Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 13:55

Jeg forstår udemærket dit spørgsmål for sådan havde jeg det også selv for 6 måneder siden. Jeg synes nemlig at det var synd for min hest at han var endt ved en som mig, som ikke vil bruge ham til stævner eller andet 'seriøst'.. Han bliver redet 2-3 gange i ugen (ridehus 2 gange i ugen og så tur). Vi får undervisning én dag i ugen for at holde det hele ved lige og lære nyt, men vi skal ikke bruge det til noget...

 

Men så tænker jeg at han nok nyder ikke at blive brugt hver dag. Det betyder så også bare at jeg ikke kan stille samme krav til ham, som min veninde der rider dagligt kan til hendes.

 

Synes din plan lyder helt fornuftigt og hesten tager nok ikke skade af det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest - tid
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 14:12

Mine heste er også mit pusterum i en ret travl hverdag...
Ved siden af hestene har jeg Fuldtidsarbejde, 6 timers power tumbling(Spring gymnastik) om ugen, 3 gange styrketræning og 2 gange løbetræning, og synger en hulens masse, om ugen. Derudover bor jeg i hus sammen med min roomie og det giver også lige lidt arbejde:) Om en månede starter jeg på politiskolen og derfor kommer jeg til at studere i KBH og det gør at jeg er afsted fra kl. 5 til 18 hver dag i ugen (er fra Fyn).. Men hestene dem beholder jeg altså..:)
De lider bestemt ikke under min manglende tid :)

Men dog må jeg erkende at jeg kun bruger ca. 30-60 min. om dagen på dem i gennemsnit. Jeg har en unghest og en shetlænder. Nogle dage går jeg en kæmpe lang tur med min unghest, lave nogle øvelser og lege lidt og andre dage løber jeg en tur med ponyen. Nogle dage når jeg kun lige at fodre, tjekke for sår og et lille kys på mulen. Mine går i løsdrift her hjemme og det er simpelthen den største glæde at kunne gå ud og hygge med dem uden at være tvunget til at lave en hel masse staldarbejde - misforstå mig ikke - jeg elsker faktisk at ordne stald og hest osv, men det er bare så lettende at det ikke er en pligt! Og efter mine kom i løsdrift har jeg også fået to meget gladere heste!
Jeg er af den opfattelse at så længe man har en tilfreds hest så er det man gør godt nok.:).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 17:26

Det lyder da som et herligt hesteliv

 

er de meget på fold eller i løsdrift har de det ret godt - endnu bedre med daglig håndtering - og bedre endnu mere tid, gåture, ridning eller hvad man ellers laver med dem.

 

Det som ikke er smart er hvis de feder den i lange perioder - for så at blive høvlet igennem skoven, fordi jeg ejeren lige havde en ledig formiddag. Det ville ingen mennesker byde sig selv og sin krop heller - men det gør du jo ikke.

 

Jeg går ture med min unghest ca 3 gange om ugen nu, han skal have rytter på igen imorgen.

De andre dage laver jeg groundwork, kysser på ham og ja, bare er der.

Planen med ham er, som med de forrige og den gamle: 3-4 dage med ridning/træning i skoven & 3-4 dage med gåtur/hygge/strigle/tricktræning eller hvad jeg finder på.

 

Den gamle på 26 år; er på 2-3 skovture om ugen (1/2 - 1 1/2 time hvor jeg går, rider lidt basisøvelser og alt efter hendes humør), de andre dage får hun en gåtur, massage og hygge.

 

Behøver jeg at sige at jeg går temmelig meget på en dag

Det oveni 30-45 min at gå ned til min hest, hvor han står. og tilbage igen.

 

 

Det kan også være skægt at løbe med hesten og få mere tid der, hvis det går dig på - afhængig hvad tempo og hvordan du løber.

Men synes ikke det lyder som din lider nød overhovedet, tværtimod!

 


Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.

Citat: Bent Branderup

 

 

 

- gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tid til hest.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 05:21

Jeg synes ikke, at du skal have dårlig samvittighed over at din hest "kun" bliver brugt 3 gange om uge, i hvert fald ikke hvis den har meget foldtid.

Jeg har egen hest og fuldtidsjob, og så dyrker jeg motion ca 5 gange om ugen á ca. en times varighed. De fleste dage kan jeg både nå at motionere og træne hest. For mig handler det om at planlægge sin tid, så der er tid til begge dele. Men Nej, jeg bruger ikke min hest hver dag, og det tror jeg hun har det fint med. Nogle dage bliver hun "bare" set til.

Hvis du synes din hest burde bruges mere, kan du evt få en part?

0
0
Svar på denne tråd
 
 foldtid
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 16:11

hun går i løsdrift :) så hun har al den foldtid hun kan få :P

 

part har jeg overvejet men hurtigt sat en streg hrn over. af andre grunde :)

 

men ja, prioritering!! :)


Mvh Anne

med Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider