Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Undersøgelse vedr. bidløs ridning
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 13:07
Jeg har hørt at, der er ved at blive lavet en undersøgelse om, hvorvidt bidløs ridning er smertefuldt for hesten, da presset lægges på næserygge, hvor der ikke er noget til at tage fra med..

Andre, der har hørt om denne undersøgelse - som evt kan linke til det så jeg kan læse det selv :)

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 nogle .
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 14:43

nogle tæver hestene lige rigeligt i rebgrimer, eller endnu værre i grimer, som sidder så løst, at de flyver frem og tilbage, og de giver den virkelig gas, for at få en reaktion.

Så hellere bid da.

 

Tilridning, så går jeg ud fra., det er voksne mennesker, der ikke vedvarer trykket, men holder op, når hesten gør, som den skal. Så tror jeg ikke, der er noget problem.

 

Men man skal vide, hvad man gør, især med den slags.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang bidløs
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 15:05

det gælder al slags ridning..

 

med bid eller uden kan gøre ondt på hesten hvis det blir brugt forkert..

 

jeg har aldrig haft en hest som har haft nogen former for rifter osv efter bid...men nu er jeg også meget opmærksom på at ride med meget bløde hænder..

 

så om man rider med det ene eller andet er for mig at se en beslutning som man skal tage selv og ikke så beskylde andre for at mishandle deres heste hvis denne vælger at ride anderledes end man selv gør..

 

så længe man tar hensyn til hesten og dennes fysik og rider sig ud af de ting der måtte opstå ridemæssigt og ikke flår og banker sig ud af dem så kan jeg ik se det store problem i at ride med eller uden bid..

 

men os der rider med bid er IKKE ude på at mishandle vores heste og jeg vil på min side ikke beskyldes for at mishandle ham fordi jeg rider med bid..

 

men spændene med en undersøgelse ang hvor meget træk der bliver uden bid..min unghest er en af dem som gerne skulle blive i stand til at kunne lave alle slags øvelser kun på trensen og så let som muligt..at det så ofte tar lidt længere tid det må jeg så gøre men til slut så blir mit resultat rigtigt godt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Estella
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 15:25

Altså det her emne er ikke til for at skal kalde hverken bidryttere, eller bidløse for mishandlere - ej heller til mudderkast om hvad der er bedst.

Så har vi det på det rene :)

 

Jeg søger udelukkende fakta, der er dokumenteret omkring bidløs ridning og presset på næseryggen :)

 

Har indtil videre hørt fra en dyrlæge:

Jeg har hørt om den, der er lavet nogle termografi undersøgelse, hvor det er påvist at der kommer markant temperaturstigning i området hvor trykket ligger (samt nedsat bloodflow),


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeanette Masca
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 17:05

Jeg grubler og leder... Nu er det jo blevet ekstra interessant...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var jo nemt...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2012 17:08

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=13364

 

Der er også henvisning til link...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bidløs
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 13:18

Meget interessant læsning - findes der flere af den slags faglige artikler? :)



Line & Hvedholms Figaro


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det er sørme...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 16:41

interessant, det er der bare ikke andre end os, som syntes. Jeg satte også linket ind på indlægget "bidløs". Ikke en eneste reaktion. Hm... tankevækkende syntes jeg...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg havde godt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 18:11

læst det :-)

 

Men jeg går ud fra, at folk, der rider bidløst for at være særligt hestevenlige, også passer ekstra meget på med bidløst? 8-)

 

Fx hackamoore er jo bidløst, men kan være en ret hård optømning...

 

Jeg rider bidløst med et løst næsebånd og ret løse tøjler, men ville gerne ride med bid :-)

 

Nu har der jo netop været så enormt meget polemik omkring næsebånd, som ofte spændes alt for hårdt. Så er det ikke evident, at et bidløst hovedtøj også kan genere?

 

I øvrigt kan det reb om hestens hals, cordeo, som nogle rider med - også sagtens genere hesten. Hestens luftrør ligger tæt på huden dernede ved halsen. Det er sikkert også derfor, det virker?

 

 

 

 

 

 


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bloodflow, temperatur og udstyr
Forfatter: 
Dato:  10-08-2012 23:15

Umiddelbart giver det god mening, at det udstyr vi spænder på hesten - om det så er kapsuner, hackamore eller næsebånd - hæmmer hestens præstationsevne i et eller andet omfang.

- Jeg mener også, man i en undersøgelse for nogle år siden påviste, at en spændt gjord nedsætter hestens iltoptagelse og ydeevne?

 

Skåret ind til benet er det jo ikke i hestens fysiologiske natur at få diverse udstyr spændt på sig.

- Dette kunne være interessant, hvis nogle af de undersøgelser der foretages tog fokus på alternative materialer - der ikke hæmmer, men støtter, samt hvordan vi bedst kan tilpasse vores udstyr, så hesten kan fungere bedst muligt under rytter.

 

For det er jo de færreste af os, der vil være i stand til at ride helt uden udstyr - og ikke mindst forsvare sikkerheden i sådan et ridt. :)

 

Kort sagt tror jeg ikke, det er muligt at lægge udstyr på vores heste uden at hæmme dem i et mindre omfang. I stedet forsøger jeg at finde en middelvej, hvor jeg med mindst muligt udstyr, indvirker mildest muligt på min hest... (og der er da helst sikkert plads til forbedring)...

 

En sidste ting, der har undret mig længe... Er der nogensinde lavet undersøgelser omkring effekten af bandager, gamacher og andet "beskyttelsesudstyr", vi giver hestene på?

- Og hvis ja.. Hvad viser de så?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det synes
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 01:03

jeg, jeg kan huske ?:-)

 

Landsbladet HEST, tror jeg, havde en artikel om, at bandager ikke havde nogen virkning for nogle år siden? Tværtimod blev det vist frarådet, at man brugte dem.

Men bladet er væk, jeg har ryddet op :-P


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 NinA.....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 09:18

Et ganske relevant sidespring i denne tråd ....

 

Artiklen har jeg også læst - og ryddet bladet væk. Det jeg bed mærke i var, at

 

1. rytteren IKKE skulle tro, at gamacher og bandager forebyggede seneskader

2. nogle heste blev "dovne" og passede ikke så godt på deres ben, når det ikke gjorde ondt at slå sig selv på benet

3. og så var der den generelle risiko for at de var lagt forkert.

 

Jeg forsøgte mig lidt med at ride uden et pænt stykke tid pga de dovne ben, men rider igen 90% af gangene med dem fordi

 

4. det beskyttede mod direkte skader.

 

og det var et ganske godt argument - syntes jeg.

 

Der stod jo nok mere, men dette er, hvad jeg kan huske.

0
0
Svar på denne tråd
 
 NinA & Dressur50plus
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 09:01

Det lyder som en spændende artikel - I kan vel ikke huske ca årgang og nr?

 

- Det kunne være sjovt at prøve at opstøve bladet et sted, så man kunne læse ved selvsyn.

 

@ Dressur50plus, kan du huske om de 4 punkter du nævner kun var gældende for bandager, gamacher eller begge dele?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 16:23

Ladybird: Du har ret i det du siger - og det er heller ikke sikkert det er så "slemt", som jeg måske lige tænkte. Altså jeg kan såmen godt lide at ride uden bid, men det skal da ikke være på enhver bekostning, hvis et korrekt tilpasset bid rent faktisk er bedre :) Det var egentlig lidt derhen jeg ville.

 

Men derfor synes jeg stadig at dit indlæg var rart, og måske også lige det spark jeg behøvede bag i, så jeg ikke længere er en hystade mht det lige pt i hvert fald. Men lige kan trække vejret og se på det igen :P

Men jeg vil bare gerne - som du selv, have så lidt på som muligt der generer så lidt som muligt. Spørgsmålet er bare - hvad pokker er det?!

Altså det der generer ham mest pt er mig -.- Men jeg prøver da! :)


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 23:20

 

Jeg kunne forestille mig at de 4 punkter gælder påde bandager og gamacher.

 

Nu er det selvfølgelig nok noget svært at lægge en gamache forkert på kontra bandager.

Men jeg er til gengæld overbevist om at man kan komme til at stramme gamachen for hårdt med velcroen.

 

Jeg gør aldrig mere end lige at vippe velcroen om, så den sidder fast.

Den bliver ALDRIG strammet, da det ikke er nødvendigt og jeg tænker at det også må være ubehageligt jo mere stramt det sidder om hestens ben.

 

Jeg mener også jeg har læst et sted, at hestens sener kan blive overophedet ved at der ligger noget omkring dem (måske afhængigt af hvor stramt det ligger og sikkert også hvor længe), men jeg kan dælme ikke lige huske hvor jeg har læst det - og om der er hold i det.

 

Slår hestene benene mod hinanden, tror jeg ikke nødvendigvis man skal regne med at den holder op ved at mærke slagene, hvis det er en fysiologisk ting, der gør at den af og til rammer sig selv.

 

 

 

 


Hilsen LouiseN


Langsomt er hurtigt


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ladybird...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 23:51

Det var vist begge dele, altså gamacher og bandager. Sååååå vidt jeg husker, og er blank på årgang og nr.

 

Prøv evt. at kontakte redaktøren på Hest (Mette Boas?) eller hvad bladet så er kommet til at hedde nu efter sammenlægningen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bidløs
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 21:31

Hejsa

 

Jeg har aldrig hørt at hesten får smerter af at ride bidløs, men jo selvfølgelig hvis man rider med super stramme tøljer så får hesten da et pres på næseryggen.

Men jeg tror ikke umiddelbart at presset bliver så stort ved en rebgrime da der er mere plads end f.eks ved en trense med næsebånd? Jeg mener der er lavet undersøgelser om brækket næseben ved brug af næsebånd i følge med bid:( så mon ikke det også vil gælde uden bid :/

 

Mvh Heidi


Akademisk dressur og horsemanship er vejen for vores fantastiske heste :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 08:29

Jeg tror at uanset bid eller bidløs, så er det RYTTEREN der forvolder skaden og ikke det valgte udstyr, som man siger " it's not the tool it's the FOOL"

 

Jeg har købt en trense med bid til min 3 års, men også en bidløs, for så kan jeg sammenligne hvad der passer ham bedst, og så ellers huske at man ikke rider hesten med tøjlerne men med sædet og det er der jeg tror det går galt for mange :-) (og nej jeg kan det ikke perfekt, for sidste hest jeg red var en sæde og schenkel-døv rideskolehest og skal nu selv først til at gøre min egen 3 års ryttervant)


Med venlig hilsen

Karen

 

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:56

Alt udstyr kan misbruges. En bidløs trense eller et "blødt" bid kan ikke opveje den negative effekt af en hård hånd.

 

Jeg synes det er interessant at undersøge effekten af bidløse trenser, da mange (min oplvelse) netop ikke er bevidste om virkningen så snart de har skiftet til bidløs.

 

Men den pågældende undersøgelse der her linkes til undersøger netop IKKE effekten af bidløse trenser, men derimod effekten af bidet mod tungen.

 

Vi kan altså IKKE konkludere noget som helst om bidløse trenser på baggrund af den pågældende undersøgelse, men kun sige noget om bidets virkning mod blødt væv.

 

 

Det er selvfølgelig ret ærgerligt, men omvendt ser det ikke ud til at det har været den pågældende forskers mål at undersøge bidløse trenser. Hun starter bare en (subjektiv) diskussion på baggrund af resultaterne fra hendes undersøgelse om bid.

 

 

Hvis man skal sammenligne bid og bidløse modeller skal man i øvrigt (udover hvor de virker henne og sikkert 1000 andre ting) også tage højde for at bidløse trenser typisk fordeler presset over et stort område (nædebånd, kæberem, nakkestykke) mens presset fra biddet ligges på et meget lille sted i munden. Og jo større område et pres fordeles på, des mindre opleves det.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider