Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Unghest, nedsidning
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 21:31

Jeg har en tinker, som bliver 4 her i maj. Hun er redet en lille smule sidste sommer, bare lige ryttervant. Hun er 153 cm, jeg er 170 og 60 kg. Har haft hende opstaldet en måned for at få lidt gang i hende igen, her i marts.

Jeg laver primært altid letridning, når jeg rider, men jeg tænkte, om det ville være i orden at lave lidt nedsidning på en så ung hest, hvis nu hesten har hovedet nede i - ja hvad kaldes det - remonteholdning? Støvsugeholdning? Altså hovedet nedad mod forknæene med lang hals? Så ryggen kommer op og man i øvrigt holder et lavt tempo?

Ville aldrig sidde ned på hende, hvis hun havde hovedet oppe, men har prøvet et par enkelte gange at sidde ned på hende. Hun har en gang, som gør, at man sidder helt stille, og hun har faktisk nemmere ved at lægge sig ned med halsen fortil og synes jeg føler ryggen kommer op.

Hun er selvfølgelig først lige ved at lære den holdning, men synes hun har talent for det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gør det....
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 21:57

Jeg gør det i det små i starten, når hesten selv ligger ryggen til.

 

Nu er min en varmblodsheste, og der gik vel ca 1/2år før jeg begyndte sp småt med nedsidning. I starten måske bare 3-5 trin, og siden hen så mere og længere intervaller.

 

Det man skal passe på med er, hvis de enten dissideret slår fra, hvilket er tydeligt at se, hvis de hæver hovedet/halsen og smider ryggen.

Men jeg har set heste "slå fra" hvor de bare sænkede ryg og tempo, og stivede sig i underhalsen, og det var sværere for rytteren at reagere på det, fordi hesten føltes nem at være på, men ikke var reelt fremme og oppe med ryggen.

 

 

Så umiddelbar ville jeg passe på, hvis en meget let redet hest meget hurtig virker klar til nedsidning - men ved dog ikke om koldblodsheste på det punkt er anderledes end varmblodsheste ?

 

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 22:17

Tja sidder og funderer lidt på om der er forskel på tinkere og varmblods...

 

Kan hesten slå fra, når den går i den holdning, som jeg beskriver?

Hun er slet ikke begyndt at gå i nogen former for dressur-holdning, som jeg ofte ser varmblods gøre på samme stadie. Når jeg rider godt frem med forkortede tøjler er hun nok deroppe, hvor jeg vil sige, at hun stiver sig og nærmer sig omkring lod.

Jeg rider intervaller hurtig trav for at få hende noget mere selvgående, jeg skal bruge alt for mange kræfter på at holde hende i gang. Men i andre intervaller lægger jeg hende meget dyb med lange tøjler, som hun skal strække sig frem til. Synes jeg føler, hun får ryggen op. Har kun ganske få gange siddet ned på hende, hvor jeg synes, hun er mere stabil til at ligge dernede. Jeg tænker om jeg forstyrrer mindre, når jeg ikke laver op-ned og måske knap så mange schenkeltryk. Har en fin opstilling og har ikke specielt urolige hænder.

 

Hun er kommet hjem nu, så jeg er stoppet med at ride igen, men vil nok tage nogle skovture indimellem, og så skal hun til hingst i juni. Men har virkelig tænkt på det med nedsidning.

 

Og nej, jeg tror faktisk ikke, der er forskel på tinkere og varmblod andet end jeg synes tinkerne er mere lærnemme og koncentrerede, da de ikke bruger energi på unødige ting som at være nervøse. Jeg har altid haft varmblod selv, og mine tinkere behandles faktisk som varmblod i det daglige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  07-04-2012 08:48

Jeg havde for mange år siden en hest i tilridning hos Ellen Sand. Her skulle jeg selvfølgelig selv modtage undervisning samtidig. Hun sværger til at man SKAL sidde ned i sadlen i trav da man ellers forstyrrer og "bumper" for meget i sadlen og det er iflg. hende værre end at sidde stille. Min hest var 4 år dengang.

VH

Lene


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 ghytrdru
Forfatter: 
Dato:  07-04-2012 10:41

Vores 4 års rides i korte intervaller i nedsidning, og er frem til nu checket en gang om måneden af kiropraktor, uden anmærkninger.

Han er redet 4 mdr sidste år, hovedsageligt på tur, og i år redet 3-5 dage om ugen fra 1. februar.

Han har en naturlig remonteholdning, og har altid haft det, han har nemmere ved at komme op og bære sig, hvis der rides nedsidning.

 

Her er et billede fra august 2011, redet ca 20 gange, og billede er fra den anden dag på bane.


Billede




VH Anja

 

Bedækning ved DSP hingst.

10 for Opførsel i stald

9 for Ridelighed af fremmedrytter

8 for Trav

www.staldanto.dk

 

Dejlige hoppeføl str hest, og kat 1 sælges. Se hjemmeside.


Part på kat 2 tilbydes. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nedsidning
Forfatter: 
Dato:  07-04-2012 10:50

Jeg er også i gang med at ride min unge dreng ..

Han er redet kontinuerligt siden jul nu og fylder 4 i juni.

 

Jeg sidder meget ned af den grund som er nævnt længere oppe ..

Han ligger selv ryggen til så det er ikke noget problem, men når jeg skal ride trav, så bliver jeg nødt til at sidde ned også bare tage et par trin letridning, da jeg slet ikke kan følge ham, og så kommer jeg til at sidde og bumpe i hans ryg.

Han er stort gående og det er derfor det er så svært at følge ham.

 


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ellen Sand
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 07:53

Hej

jeg undskylder at jeg lige skriver ind med noget andet. Jeg prøver lidt diskret at opsøge nogle af Ellen Sands gamle elever, da jeg søger et kørertøj, som jeg ved at Ellen har anbefalet sine elever. Som er specialsyet ved et læderværksted i Århus. Derfor vil jeg høre om du eller nogle du vender har sådan et hængende, som du ikke bruger, og derfor gerne vil sælge. Vh Anne Mette

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider