Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Dårlig venstre volte
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 16:24

Hej,
Jeg er nu i noget tid været frustreret over, at venstre volte er så meget dårligere end den højre når jeg rider.
Der er ikke noget i ryggen på ham, og det er ens med og uden sadel, så den er heller ikke problemet - ej heller tænderne.

Men det undrede mig endnu mere, at han er bedst til venstre volte fra jorden - når jeg fx laver versader. Hvilket jeg syntes var lidt underligt.

Dog har det efterhånden givet mig et hint om at det nok ikke er ham der er "problemet" - men mig der simpelthen er en klovn på venstre volte når vi rider.

Men er der noget specifikt jeg kan gøre for at styrke den volte? For det er ikke sundt for ham at gå så pænt rundet og bøjet på højre volte, og så i trekanter og firkanter, uden bøjning på venstre fordi jeg tilsyneladende ikke er "stærk" nok til at guide ham :s


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 17:09

 

Vær meget omhyggelig med at ride lige meget på begge volter - jeg ser tit nogen der rider flere minutter på fx højre volte, skifte til venstre og så efter 2½ volte skifter de tilbage og rider igen flere minutter på højre.

 

Det duer ikke - så enter tæl dine volter eller tag tid.


Gitte

 

Super beliggende hesteejendom sælges 8860

www.robinhus.dk/ejendom/ default.asp?boligid=60022

 

Knapstrupper vallak 5 år sælges

www.guloggratis.dk/dyr/heste/heste/ vallak/annonce/15994157- knapstrupp ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 17:19

Gitte: Den tendens har jeg desværre også. Tror faktisk mange har - da det jo er nemmere og derved et eller andet sted sjovere på den "gode" volte. Men du har ret.! Dog bliver jeg mere og mere opmærksom på det.


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning af rytter...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 18:02

Jeg tror at både menneske og hest har en god og en dårlig side, men når det lyder "så slemt" som her, så ville jeg ikke ride lige meget på hver volte.

 

Jeg tror nemlig ikke, at det gavn at blive ved med at ride skævt, fordi formentlig er denne her tydelige skævhed også/primært rytter skævhed. Og så hjælper det ikke at ride fortsat skævt rundt, det gavner i hvertfald ikke hestens fysisk.

 

Så jeg ville tænke i retning af træning af rytteren, med fokus på at rytteren er skæv og skal rettes op. Helst kombineret med kraniosacral terapi e.l.

 

Jeg har / er selv skæv, og for mig har KST (kraniosac...) hjulpet, samtidig med at min underviser og jeg har fokus på, hvis hesten ikke runder sig korrekt, så er det mig som sidder skævt.

jeg har fx haft megen gavn af at ride versader og renversader i skridt, hvor jeg har kunnet kontrollere min krop, og samtidig styrke begge hestens sider. Det samme gælder mht at jeg bedre kan kontroller min skæve krop i galop, fremfor i trav osv.

 

Ud over det fysiske har jeg det også sådan, at hvis hest og rytter skal bevare glæden ved træningen, så skal man ride primært gode ting, hvor man kan rose hesten, give efter m.m. Og derfor er det vigtigt at finde øvelser, hvor rytteren kan træne sit sæde og opstilling, på den "nemmeste og positivestes" måde for hest og rytter, fremfor at blive ved med at træne noget som ikke bliver bedre.

og så som sagt træning af rytterens krop uden hest.

 

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 21:23

Charlotte: Altså det er helt sikkert fordi at jeg gør noget forkert, men det skal også lige siges, at vi kun er i lærefasen. Ingen af os har redet dressur før. Så det skyldes manglende styrke og træning fra begge parter. Derfor skal jeg jo stadig styrkes selv, også derfor jeg spørger :)

 

Men det jeg vil frem til er at vores niveau er så lavt pt, at vi ingenting kan. Vi er kun i gang med stilling/bøjning og muskelsætning pt. Dog begyndte vi på schenkelvigninger i fredags, for at kunne variere træningen en smule. Men derfor kan vi desværre fx ikke ride versader og sådan. Det har vi ikke lært.

 

Men vi har sat os på en svær opgave ja.. 2 "urutinerede", med dårlige vaner skal til at lære dressurens kunst. Men så må vi jo bare kæmpe det mere. Det giver en større gulerod og "yes-følelse" i den anden ende, når det lykkedes :)


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 overdrivelse
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 21:56

Du kan hjælpe en del med at overdrive hjælpen. F.eks. rette ind med schenklen frem eller tilbage.

Skal du f.eks. ride en volte, så brug udvendige schenkel til at trykke med for at vise hesten den skal dreje, da den skal vige for tryk. På den måde så holder du bedre skulderen på plads på vej ind i volten.

Rid en volte så du giver hjælpen fire gange.

På den måde så kan du bedre når at korrigere før hesten er blevet for krum/skæv.

Er hesten blevet for krum, så ret ud med at ligge schenklen tilbage og på den måde flytte bagparten ud på sporet igen.

 


 

www.strategos-corner.dk


R.I.P. Scarlet

0
0
Svar på denne tråd
 
 qwerty
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 22:24

Når I kan lave versader fra jorden er I jo allerde kommet ret langt :)

 

Mit forslag er, at du arbejder i skridt, hvor du har mere tid til at koncentrere dig om at sidde roligt og gi de rigtige hjælpere.

 

Start med at stille hesten til højremens den går 4 skridt, så stiller du den til venstre 4 skridt osv, så den svinger lidt med hovedet. I begyndelsen er du nødt til athjælpe mere med tøjlen, men du kan flytte det mere over på sæde og schenkler efterhånden.

 

Så kan du øve små slangegange uden tøjler, kun vægt, sæde, schenkler. De skal ikke være så store f.eks. en meter til hver side.

 

Når det går fint med at stille hesten kan du bøje den mere,gennem hjørner, ned ad langsiden osv. Jeg bøjede ud mod barrieren i lang tid for at gøre det så let for os som muligt. Og når det gåt fint kan du begynde atbede om lidt versader.

 

Så masser af bøjninger, stillet, 1/4 og 1/2 volter, slangegange, slalom mellem kegler. Så længe du bliver i skridt har du fred og ro. Husk at rose både hesten og dig selv når det går godt, f.eks. 1/4 volte fint bøjet, 1/2 langside stillet og afslappet osv.

 

Jeg har arbejdet på den måde med vores i ca. 3 måneder og nu begynder hun at være rigtig god OGSÅ til venstre, som var den svære side, OG hele volter rundt, hvor hun før højest kom 1/4 rundt.


Mvh. Sanne

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okey....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 22:43

Hvis hesten er så lidt redet, så ville jeg nok også overveje at få den tjekket af en kiropraktor, hvis den er så skævt gående.

 

Det ville jo være smart hvis både du og hesten bliver rettet samtidig.

det kan jo være at hesten har faldet på fold, og derfor går og er låst i kroppen, og defor ikke fysisk kan rette sig efter dine signaler ?

 

Jeg kan i hvert fald se, at hvis jeg bliver rettet af min underviser eller mig selv, ja så retter min unghest sig efterfølgende, så her er det mit skæve sæde/opstilling, som gør udslaget, hesten i sig selv er ikke skæv, men prøver at balancerer under mig, og er jeg skæv, så går han skævt.

 

Prøv at tjek om du sidder lige med vægten på begge sædeben, både når du rider lige ud og når du rider 20 m volter.

læg mærke til om dit ene ben måske på volterne kryber op af og frem over knæpuder osv.

prøv evt at blive longeret i skridt i longe, og føl om du føler at du må klamre dig fast med knæene o.l.

det er nemlig sådan, at din egen krop lærer at balancerer din egen ubalance. Og det gør så at din krop fortæller dig, at du er i ligevægt /sidder lige, selvom du rent faktisk sidder skævt.

 

Så det har ikke noget at gøre med at man som rytter gør noget forkert, eller fordi man er urutineret - men bare at ens krop er mere eller mindre skæv. Og her kan styrketræning, yoga, pilates o.l være en hjælp.

 

 

Godt at I er startet med schenkelvigningers så småt. For at ride dem kræver kontrol over sædeben/vægt, samt forpart og bagparti for sig, og det er også øvelser jeg startede med før versader.

 

Og er du en af de unge og heldige som er velafbalanceret fysisk, så skal du jo bare træne derud af, så kommer det hele med tid og styrke.

 

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2012 22:50

Dorthe: Mange tak :) Altså vi arbejder primært i skridt, og når vi traver er det ikke med stilling/bøjning for øje, men mere det at det er motion :) Så kommer alt det sjove senere, når vi er stabile nok :)

 

Altså på langsider kan jeg godt bøje ham til venstre, så han kigger ud af volten. Tror det er fordi at jeg så har en lige linje at støtte mig til, hvor volten måske bliver for åben, til at jeg kan holde fokus 100%

 

Men vi skal vel nok lære det engang :)


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig finmotorik
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 11:34

Det behøver ikke være diverse skævheder, men blot en dårlig finmotorik i din venstre arm/hånd. Jeg havde/har samme problem og troede i lang tid at jeg manglede styrke i min venstre side. Faktisk er det omvendt. Jeg har for hårdt fat i venstre tøjle for at kompensere for manglende finmotorik. Min hestemassør er begyndt at give sine ryttere hjemmeopgaver for: øv dig i at børste tænder og skrive med venstre hånd. Man føler sig som en komplet idiot, men det illustrerer det meget godt. Tandbørsten får sit eget liv .

 

God kamp

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 12:06

Lise: Mange tak for rådet, men jeg er i forvejen venstrehåndet, så det vil ikke hjælpe noget :P


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 jkfdvbkjdbvkjdfbd
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 14:37

Jeanette, hvis du er venstrehåndet så prøv at børste tænder med HØJRE hånd

 

Nu synes jeg jo ikke at man skal ride sin hest rundt fordi man er stærk nok, men fordi man sammen har øvet signaler, som efterhånden kan blive finere/lettere. Men, før man kommer så langt kan det jo godt kræve lidt styrke fra rytteren .....

 

Forslag: tænk grundigt over hvad du gør og hvornår når du f.eks. rider gennem et hjørne på højre volte. Og tænk over hvad der er det helt essentielle for at bøje hesten og komme rundt. For mig er det, at jeg kan holde schenklen imod hesten og klemme lidt til med knæet, på den indvendige side. Så vil hun bøje lidt i kroppen og jeg kan evt. støtte lidt på tøjlerne eller lede hende med den indvendige tøjle. Men for mig er det sædet (vægten), knæ og schenkel.

 

Så skifter du over på venstre volte og koncentrere dig om kun at lave det essentielle på den volte. Glem tøjle, hændernes stilling, om du kigger op eller ned, hold fokus på sæde/vægt, knæ og schenkel. Hvis du får bare 2-3 skridt med bøjning er det fint. Igen, støt måske lidt med tøjlen, men det er ikke tøjlen, der skal trække hesten rundt.

 

Hvis du rider din hest med meget løs tøjle har du rigtigt gode muligheder for at afprøve hvordan den går kun for vægt, sæde osv. Det er meget afslørende og meget lærerigt synes jeg.

 

Så små små bidder i træningen, husk at rose både dig selv og hesten når det går godt. På et tidspunkt kommer du gennem et helt hjørne på den rigtige måde, så lægger du en opdatering herind og så skal du nok få skulderklap for dit arbejde :)

 

Du skriver at du godt kan stille ham når du rider på langsiden. Jamen så er det på langsiderne du arbejder. For mig at se gælder det om enten at bruge de hjælpemidler man kan (som barrieren) eller fjerne forstyrrende elementer (som ved at ride stort set uden tøjlerne).

 


Mvh. Sanne

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 15:44

Sanne: Når jeg siger at jeg ikke er stærk nok, mener jeg naturligvis ikke at det skal være en trækkekonkurrence, også derfor jeg satte stærk i anførelsestegn :)

 

Men det er hele min venstre side, der ikke fungerer. Hverken hånd, ben eller sæde -.- Jeg kan langt bedre støtte op med sædet, og vise vejen, samtidig med jeg runder med benet til højre side. Hvor det går totalt i kage for mig til venstre.

 

Ja jeg skriver at jeg kan bøje ham på langsiderne.. Men det er jo træning i at kigge ud af "volten".. Så det er vel egentlig ikke holdbart i længden? Men ja vi træner det da :) Det giver jo styrke :)

 

Pyh, det er dælme ikke let, når man pludselig beslutter sig for at man vil mere end blot ride tur :P


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt ord igen ;o)
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 16:03

Jeg har ikke kunnet læse noget om at du generelt har et problem med din venstre side, det forklarer selvfølgeligt dit problem noget mere :)

 

Men alligevel ..... hvis du kan træne stille til venstre ved at hesten kigger ud mod barrieren, så brug da det. Jeg ved godt at mange anser det for forkert, hesten SKAL stilles indad. Jeg synes jo, at når hesten går på en lige linie, ikke en volte, og du kan stille ham, jamen så stil ham da.

 

Det er det jeg mener med at tage de små bidder som man KAN tage.

 

Hm .... tænker lige, du kan vel altid flytte din vægt over til venstre? Kunne du evt. bruge en dressurpisk som hjælpeschenkel? Bare løse tanker.

 

Og bortset fra det, så synes jeg det er flot at du klør på med ridning når du har problemer med hele venstre side.

 

Og uden i øvrigt at blande mig, men har du snakket med f.eks. en fysioterapeut om øvelser som kan hjælpe dig?


Mvh. Sanne

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 17:34

Altså man kan jo selvfølgelig sige, at det er bedre at stille ham ud i en periode, for at få styrket siden, for både ham og jeg. Effekten vil vel være den samme muskelmæssigt? I hvert fald tæt på, tænker jeg?

 

Nej, jeg har aldrig snakket med en fys. Det er min pengepung ganske enkelt desværre ikke stor nok til. Alt går til hesten :)

Men efter at have lavet det her indlæg og på HG, har jeg overvejet at tage til lægen, for at se om der kunne være noget et sted, som måske lige skal "rettes". Men det er vanskeligt, da jeg i hverdagen ikke bemærker, at jeg er "svagere" i min venstre side... Så jeg ved ikke om jeg bare er "motorikspasser" på min hest..

 

Men ikke desto mindre skal det jo rettes :)


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 ooooolooo
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 22:17

Du skal ride 3/4 på den dårlige volte, når du rider. Rider du ligemeget på begge styrker du ikke den dårlige side. Og så skal du arbejde rigtig meget i skridt. Ikke alene er det rigtig god og muskelløsende motion for hesten, det er også her du især kan blive opmærksom på hvilke "fejl" du gør. Og det behøver ikke at være kedeligt - der er jo 3 hastigheder i skridt og man kan også lave både halve og hele parader :)

 

Min ene hoppe er meget svag i galoppen på højre volte, men går bedst på venstre volte i trav! Jeg er lige gået i gang med longering for at styrke hende på den højre volte i galoppen.

 

Den anden hoppe går også gerne i 3 og 4-kanter på højre volte ;) Også her skridter, skridter og skridter vi en masse øvelser. Og ved hende skal vægten lægges ret meget til venstre i hjørnerne, det hjælper med at gøre hende lettere at bøje.

 

Noget der er rigtig godt og som virkelig sætter fokus på hvad man egentlig gør og hvordan det virker på hesten, er at ride uden sadel. Også her er det fint med skridt. Det er enormt effektivt og hold da op man kan mærke forskel når man kommer i sadlen igen.

 

Når jeg underviser min datter og min kæreste, får de ofte lige en travtur uden bøjler. Det er supergodt til at få den rette opstilling :)


................................ Sorgen er den pris vi betaler for at holde af ...................................

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, det med penge
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 22:30

Det genkender jeg ;) Hos os hedder det, at vi prioriterer.

 

Men der er jo mange gode sider på nettet med øvelser. Mange øvelser kan jo godt laves hjemme på stuegulvet. Man kan f,eks, bruge 1/2 l flasker med vand som håndvægte osv.

 

Måske kunne en enkelt gang hos fyssen også give dig de øvelser du vil ha mest glæde af.


Mvh. Sanne

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 23:19

Sanne: Hehe kender alt til prioitering :P Herhjemme ved mig hedder det hesten først, så kattene, dernæst husleje/mad og andre nødvendige udgifter, og så mig selv :P

 

Men må se hvad jeg kan gøre. Det er ikke let :S Men det gik fint da jeg red i dag.. Han var andda bedst til schenkelvigninger til venstre. Af en eller anden mystisk årsag. Men det var stadig svært at lave bøjniger til venstre volte. Vi fik da en enkelt eller to fin en, uden af han skød skulder :) Så det var okay :) Rom blev jo ikke bygget på en dag, så vi kæmper videre.

Det skal da vel nok lykkes en dag tænker jeg? :D


Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fin begyndelse
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 07:31

Det er da fint med to gode bøjninger :) Hesten skal jo også øve sig i det igen.


Mvh. Sanne

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider