Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Lære hest at blive lang og dyb???
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 10:13

Hej


Jeg rider den her 16 årige hoppe. Jeg har redet i ca 30 år. Har skrevet indlæg tidligere om, at hun meget gerne vil holde hovedet højt. Har redet hende i halvandet år 3-6 gange om ugen og det har været meget i terræn og også på bane. Hun er tjekket med tænder, havde tandlæge for ca to mdr siden og af dyrlæge.


Jeg kan som regel få hende lang og dyb i skridt også i longe eller rondel. Men så snart hun traver kommer hovedet op og hun træder slet ikke ind under sig selv og bruger ryggen.


Har prøvet at se gode videoer på nettet om longearbejde, hvor det da også virker, på deres hest. Bare ikke hende her.


Ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Er der nogen med gode råd?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 10:55

Tempovekslinger så du får aktiveret bagparten og får hesten til at arbejde bedre henover overlinien og frem og ned, trave bomme på buet spor/cirkelvolte, eventuelt prøve i galop og få den til at arbejde frem og ned da nogle heste har nememre ved det i galop fremfor trav.


Ellers ville jeg få tjekket sadlen, det kan snildt være den trykker i trav og at du derfor ikke kan få den ønskede reaktion hvor hesten arbejder frem og ned


Mest vindende ekvipage dressur hest 2008 RHO

Mest vindende ekvipage dressur hest 2009 RHO

Mest vindende ekvipage samlet 2009 RHO


www.rideklubbenhammelev.dk




0
0
Svar på denne tråd
 
 Overgange, overgange og... overgange.
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 11:20

Jeg har en hest, der har en vældig underhals. Den sidste års tid er det dog så småt lykkedes, at få forlænget hans overlinie.


Mine tips til dig er:

  • sadeltilpasning - du får ikke en hest til at strække sig, hvis sadlen klemmer sammen om rygmusklerne.
  • Lange tøjler - jeg har købt ekstra lange tøjer (300cm.) for at være sikker på, at hesten kan få FULD tøjlefrihed, når han strækker sig (og jeg har kun en minihest på sølle 162cm. i stang). Jeg lader tøjlen løbe fuldstændigt løst gennem fingrene, så hesten ikke møder modstand i biddet overhovedet.
  • Træning af overgange. Jeg kan kun næsten ride min hest frem og ned i trav, men hvis vi får en god overgang fra skridt, så er der langt højere succesrate!
    Måske skal du kun trave/lunte 2-3-4 skridt i trav før hun tages ned igen? Brug meget gerne lydkommandoer (eks. "prrr", så du ikke bremser på tøjlen og dermed måske får (ved en fejl) hesten til at tage hovedet op.

Venlig hilsen Camilla


Optimalsadel.dk


-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 12:59

Tak for svar.


Sadlen er tilpasset,så det skulle ikke være det. Og som sagt er det det samme i longe.

Synes det er en meget svær hest at ride. Hun er førerhoppe, meget bestemt dame og inden jeg begyndte at ride hende, havde hun faktisk stået stille i de ti år, ejer har haft hende. Træner meget med Hackamore og at lære hende mine signaler. Men i terræn er hun en helt anden. Hovedet op og super svær at holde/stoppe.


Men hvordan lærer jeg hende at det er rart at holde hovedet i vandret?

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbumbum..
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 17:21

Min hest gjorde det samme, da jeg gik igang med remonteridningen. I skridten - fin lang og dyb. I trav og galop - hovedet op og bagparten en km. ude bag kroppen. Øv!


Da hun så blev syg og skadet kort efter blev der efter noget tid tilknyttet kiropraktor (Rikke Andersen, http://www.ryet.dk, mine varmeste anbefaliner). Det viste sig at hun var skæv i nakken - en hel del! Hun har bare kompenseret så meget for det, at vi først opdagede der var noget galt, da symptomerne blev tydelige i forb. med hendes sygdom+skade. Men skævheden har hele tiden været der.


Efter to besøg af Rikke og en påbegyndt genoptræning, er hun begyndt at strække sig frem og ned i traven også - hun er ikke stabil endnu, og har ikke r'ven helt med sig - men hun ahr fanget pointen, helt af sig selv nu. Så nu er det bare træning, træning, træning..


Min pointe er, at det er muligt der er noget galt, som en dyrlæge ikke umiddelbart vil opdage. Min hest har haft skævheden i årevis højst sandsynligt, og det er ikke noget jeg nogensinde har mærket til før nu. Og dyrlæger har heller intet set. Så jeg ville ofre pengene på en kiropraktor, og se om det kunne gøre en forskel. Uanset hvad er pengene godt givet ud, alle heste (rideheste i hvert fald, som min.) burde få kiropraktor ud engang imellem :)





- Julie med Mimira <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad mener
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 23:13

du med lang og dyb?


For mange mener nemlig, at hesten skal gå bag lod, når de siger, den skal gå dybt.


Men det lyder alligevel ikke helt til, at det er det, du mener ?:-)


I øvrigt er jeg HELT enig med Camilla(hesteklip) (y)


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)


www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 11:40

NinA: Altså at hun strækker halsen fremad, så hals og ryg nogenlunde er vandret


Ved ikke hvorfor det hedder lang og dyb, det kalder andre det, og vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde det


Vil undersøge mht kiropraktor, tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 09:48

Jeg tror du tænker for meget over hovedet på hende. Som de andre siger er overgange utrolig vigtige, jeg synes samtidig det er godt at træne nogle schenkelvigninger - de er med til at løsne op. Jeg synes noget af det absolut vigtigste er at hesten er lødgjort, både fysisk og mentalt.


Og når du siger de udstyr er i orden, kan du roligt gå videre med ridningen. Få en god træner og varier din træning en masse så hesten får løsnet op i hele kroppen.



Med venlig hilsen

evA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv om
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 10:28

det normalt er gode råd at ride varieret og med tempovekslinger, så vil jeg gerne støtte trådstarter i det fornuftige i at kunne ride hesten rigtigt frem og ned (y)


En 16 år gammel hest, der netop bliver redet varieret, men altid tager sit hoved op, kan virkelig have brug for at lære det behagelige i at kunne strække sig frem og ned (y)


Det kan være svært for den at lære, fordi hesten så skal lære at bruge musklerne på en anden måde, end den er vant til. Den vil være vant til at holde de lange rygmuskler mere eller mindre fikserede og på den måde bære rytterne og holde balancen :-(


Det er helt normalt, men ikke hensigtsmæssigt. Derfor er det er virkelig god idé at træne frem og ned (y) Men hesten skal lære det ganske langsomt, og den skal lære det på en måde, så den kan finde ud af, at det faktisk er behageligt :-)


Jeg har selv trænet det med flere 'ældre' heste, så jeg ved godt, at det kan være svært, men det er langtfra umuligt. Hvis du bor i Nordsjælland, kan du komme forbi og se, hvordan vi gør ;-)


Man skal ikke tvinge hesten til noget, men langsomt lade den finde ud af en anden måde at bevæge sig på (y)

Så derfor skal man gå ganske langsomt frem, og gøre som Camilla(hesteklip) skriver ovenfor (y)


:-) fra NinA



Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)


www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min "underhalshest"...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 11:11

... vil meget gerne op og frem - med underhalsen.


Men han fangede imponerende hurtigt idéen med, at skulle ned og frem.


Mine tøjler har næsten været altafgørende! De er i øvrigt 320cm. lange og de eneste, der kan nå med, når han strækker sig uden at jeg skal tippe med forover i sadlen og lægge unødvendig vægt på forparten. Når han strækker sig, så har jeg slet ikke fat i tøjlen. Den får bare lov at løbe mellem fingrene (og ja - jeg samler tøjler op tit i løbet af ridetimen).


Efter vi havde overdrevet det nogen gange, så var den spæde start til "støvsugerhesten" lagt, for jeg havde nu er hest, der (oftere) valgte ned og frem i stedet for op og frem.

Det var totalt syret på en skovtur, hvor han ellers havde skridtet og travet pænt for halvlang tøjle, da hesten "forsvandt" foran mig flere gange. Hovede og hals smuttede simpelthen ned, så jeg ikke kunne se det, når jeg kiggede op og frem :-D


Jeg tillader, at han går for dybt med hovedet (ikke at forveksle med bag lod. Jeg rider aldrig bag lod), så han kan hvile sig i sine græsningsligamenter. Det hedder det ikke, men det kalder jeg dem i mangel på bedre viden :-P

Når han falder helt ned i græshøjde, så hænger han i de ligamenter, som også bruges, når hesten græsser og de bruger de jo ikke voldsomt mange muskler på ;-)

Så under ridning, så "dykker" han af og til (for helt løs tøjle) og jeg giver så et klem med schenklen, for at få ham op med hoved og hals, hvor musklerne arbejder korrekt. Men han får kun lov at "hvile" kortvarigt, da det jo ikke er ønsket, at han kravler rundt med snuden i sandet. Men det er et bedre udgangspunkt for at "glemme" brugen af underhalsmusklen end hvis han går ovenud og jeg skal til at lægge ham ned og frem, når vi er i trav.


Det tager en KRIG med sådan en hest! Men belønningen venter (y)


Venlig hilsen Camilla


Optimalsadel.dk


-sadler for optimal bevægelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 en gang massage
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 12:57

overvej noget heeelt andet :)


Min hyp har døjet med en cyste - det blev fikset og alt godt - meeeen synes nu stadig her et år efter at hun stadig havde lidt for svært ved at komme ordentligt med med bagparten...

For en måneds tid siden fik jeg en massør ud for lige at gennemgå den lille eftervinteren - og tænkte at den store da lige så godt kunne få en tur med ved samme lejlighed :)

ups - hun viste sig at være spændt i hals, mave og lænd...

Ikke alvorligt men nok til at det var svært for hende at bruge sig korrekt over længere tid. Disse spændinger er gamle spændinger fra da hun døjede med cysten og de har bare ligget der og ventet på at blive løsnet - og blokkeret for at hun kunne få ordentligt gang i muskulaturen.

Nu er hun blevet masseret 3 gange med ca 14 dage imellem - og hold fest det gør underværker :) - og man kan bare se hvordan hendes krop forandres og bliver "nemmere" for hende at bruge :)


Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 13:24

Tusind tak for alle svarene, hvor er det skønt i gider hjælpe


Camilla (hesteklip.dk): Hvad menes der præcis med underhals?

Jeg forestiller mig muskler, men det har hun ikke.


Hvordan bygger jeg muskler i halsen og ved i hvordan jeg kan træne hendes følhoppe mave væk? Det er nogle år siden hun fik føl, men jeg synes den hænger lidt selvom hun er slank. Hun er dog en kraftig DV, og måske vommen bare er kommet med alderen


NinA: Det ville jeg rigtig gerne, men jeg bor i Nordjylland, øv.


Hvor kan jeg lære mere om den slags?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er spørgsmålet jo
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 13:54

hvor i Nordjylland, du bor, for der ér også nogle i Nordjylland, der rider "frem og ned".


Jeg vil så mene, at du skal være lidt opmærksom på, hvilken specifik retning, du ønsker (lidt a la Kirsten Hansen, lidt a la Susan Kjærgård, lidt a la "berider-frem-og-ned" (på den gode måde) eller hvad), for tingene bliver ikke gjort helt ens, og det er måske rart nok at få det serveret på ikke alt for mange måder lige i første omgang.

Plus at det er smart at gøre sig klart, hvad man skal bruge det til, før man "vælger".


Jeg bor i alt fald selv i Himmerland og ved, at der er andre rundt omkring også. Hvis du ikke vil have din bopælskommune på HN, kan du jo skrive en PB.


_______


Dejlig 5½ års vallak på 168 cm i stg. til salg

Se præsentation for yderligere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare lidt forskelligt
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 15:28

Jeg er også en frem og ned'er fra Nordjylland, Tranum ved Brovst :-) Det er så Kirsten Hansen frem og ned, jeg dyrker :-) Så vi er 'mange' i Nordjylland, og enig med Gritt, tænkt over hvilken retning du ønsker :-)


Og så ville jeg give Camilla (Hesteklip dk) (Y) (Y) (Y) (Y) for nogle gode indlæg :-)



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:02

ÆÆÆÆhhh Kirsten Hansen?

Jamen jeg vil bare gerne træne hendes ryg og lære hende at hun ikke skal holde hovedet højt når jeg rider hende. Og balancen bliver også bedre af at hun går afslappet, ik?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og forresten
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:03

så bor jeg i Aalborg, lidt syd for, mod Nibe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har hesten stående
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:08

et kvarters tid fra Nibe, sådan cirka. Jeg har ikke lige styr på Søs' geografi.


Men er det måske rarest for dig at se en hest, der ikke sådan er super-nem at få frem og ned, sådan at du får nogle værktøjer med dig? Frem for at se en, der allerede fungerer?


_______


Dejlig 5½ års vallak på 168 cm i stg. til salg

Se præsentation for yderligere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:21

Gsims: Enig og jeg vil gerne se hvordan man gør.

Men du skriver bare

0
0
Svar på denne tråd
 
 geografi - by i Rusland for en sjællænde
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 23:20

Øh, Gritt, det har jeg heller ikke :-)


Men der er ca. en 20 min til Aggersundbroen, mon ikke det er 3 kvarter til Nibe ?? Den anden vej fra over Ålborg er der nok en time.



Ayalone: Kirsten Hansen kan du se videoer med på epona.tv - men det koster et abonnement at se dem - 60 kr. mener jeg for en mdr. og 50 hvis man melder til mere end den ene mdr. - så skal man bare huske at melde fra selv. Det er også muligt at den koster 50 kr. nu og så skal man selv huske af melde sig fra.



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider