Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Må man longere en halt hest?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:28

Må man longere en hest der ikke er rengående?


A. Marie Petersen

&

Poppelgårdens Matrix

0
0
Svar på denne tråd
 
 234567890
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:52

´Nej. Longering kan belaste hestenes ben, så er den ikke rengående, så ville jeg bestemt ikke gøre det.



*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*****



R.I.P Dear Tana C


***An Angel In Heaven***



Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!


!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ??? Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 21:52

Hvorfor vil du longere en hest der ikke er rengående???


Hvis du har ondt i en fod eks løber du så en tur??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 22:18

hvorfor den virker halt, hvor meget det er osv osv.

I sidste ende handler det om, om urenheden/uregelmæssigheden skyldes låsninger i rygmuskulaturen, eller om det er halthed pga. smerter i bentøjet, og det skal man selvfølgelig vide, før man kaster sig ud i noget som helst.


Ved sidstnævnte, ville jeg aldrig vælge at longere hesten.

Men det ville heller aldrig kunne fungere, fordi hesten ikke ville kunne arbejde hensigtsmæssigt i longen, hvis den har ondt.


Hvis urenheden skyldes låsninger i rygmuskulaturen, kan det godt være gavnligt at longere en hest. Oftest vil urenheden/uregelmæssigheden forsvinde helt eller delvist, når hesten begynder at afspænde i longen, hvor den vil begynde at arbejde mere ens bagtil, så bagbenene bærer og skubber "ens".

Dermed er indspændinger og hjælpetøjler generelt "no go" med sådan en hest.


Men som sagt skal man være helt sikker på, at det er ømhed i muskler eller mindre låsninger, der er årsag til uregelmæssigheden, og ikke smerter i benene, før man longerer.


_______


Dejlig 5½ års vallak på 168 cm i stg. til salg

Se præsentation for yderligere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 08:37

Man kan da godt longere hesten - for at se om den er urengående?!


Mange vil nok kommentere dette, men da min hest havde en hovbyld skulle han naturligvis stå inde i sin boks, uden fold, i 4 dages tid. Men efter 2 dage var hans humør ikke det samme og han var næsten umulig at gå med, så jeg besluttede at lade ham løbe lidt i longen bare 5 min.


Det gjorte han med største velbehag, lige indtil hans hov blev øm og da han begynde at vise den mindste urenhed stoppede jeg ham. Selvom hans hov blev øm, så han utrolig glad ud og havde gjort hvad han havde brug for. Det kan lige tilføjes at han ikke var på smertestillende efter 1. dag, så han "reaktion" på ømheden var helt ægte.


Jeg synes dog man skal forhøre sig hos dyrlægen og konstant være opmærksom på selv de mindste signaler fra hesten. Og man skal vide hvad der er galt med hesten før man begynder at longere, da det er en belastning.

Men for at min hest kunne få rørt sig og bare få en smule af sit gamle glimt i øjet tilbage, var følte jeg at det ville være i orden. Fordi jeg i longen hele tiden kunne holde øje med ham samt stoppe ham når jeg synes.



Med venlig hilsen

evA

0
0
Svar på denne tråd
 
 fdgkljdflkg
Forfatter: 
Dato:  10-05-2011 09:24

Hvis min hest har en hovbyld og den ikke ligger så den kan tages, får den sæbevands bad og kommer på fold. Det er den allerhurtigste måde at få det overstået på...


Men kan jo være et problem hvis man står på rideskole og de andre ikke kan lade den være...



Mvh Michelle





LYKKESMINDES FLINT

KLOSTERMARKENS PAX

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

Wwww.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider