Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 trailerlæsning
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 21:18

hej ja jeg har et lille problem.

men dejlige store dv hoppe har idag vendt sig i traileren lige efter jeg havde sat bagbomme på.


vi er på et godt stadig i trailer træningen for hun går lige op og står stille jeg kan gå om bag hende ude problemer men tør ikke binde hende før rampen er oppe. og så opstår problemet jo med at der ikke er noget der holder "fast" i hendes hovede så hun kan vende rundt.

hun stå ikke med skille rum i traileren da hun ikke føler sig tryg ved dette.


men hva gør jeg så?


jeg regner selv med her efter denne uheldige episode at have manden med som hjælper så jeg står oppe og holder hendes hovede, men vil jo gerne i længden kunne læsse hende selv.


så kom gerne med gode råd til havd jeg kan gøre med hende.


og har været på torben kursus dog uden hest, men min hoppe tåler ikke for stort pres så går hun i baglås.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er muligt
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 22:10

via Parellis system at gøre hende helt tryg ved trailer- det sker med hensyn til hendes Horsenality, som lægges inden træningen starter- hvis hun er en hest der ikke tåler pres- vil der absolut blive taget hensyn til dette.

Kontakt mig via PB for mere info, hvis du har lyst til at bruge vores system.

MVH Dorthe


Parelli 1* instruktør


Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej......
Forfatter: 
Dato:  09-08-2010 22:21

Jeg har en hest som har lidt klavs i trailer, og som ikke kan kører med midterskillerum i traileren.


Her har løsningen været at få lavet en lang bagbom - så han kan stå og skræve med bagbenene under kørslen.


Sådan en bagbom kunne måske være en ide for dig, da den jo vil forhindre hende i at vende rundt i trailren, da den jo er "almindelig" midterskillerum oppe foran ved hesten ?


Når man kører alene med heste, så skal man træne dem i at kunne læsses uden at blive bundet - synes jeg.


Hverken min ridehest på 15 eller min unghest på 3 år er bundet i traileren når jeg kører med dem.

De går begge to selv op, står stille og så får de bagbom på, og rampen lukkes.

De står begge og nyder at kigge bagud under kørslen - så jeg har meget sjældent den øverste bagsmæk lukket.


Jeg har desværre i starten jeg kørte med ridehesten haft ham bundet - og det kostede mig 10 dage med hånden i gips pga et smækket trailerelastiktov, som flænsede huden op hen over knoerne hele vejen ind til knogler og sener. Det var lige en fejlkommunikation mellem mig som trak hesetn op ( og klikkede den fast i tovet) og ham som skulle sætte bagbom på og lukke traileren.


Så det er meget "nemmere" at lærer dem at gå trygt op.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har skam en
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 07:17

lang bagbom til min trailer men selvom om denne var på så vendte hun sig altså.


jeg nåede bare at tage bagbommen af så hun kunne komme ud uden problemer. da jeg ikke ville gøre situationen værre.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere måder
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 09:27

Den lette og praktiske måde er, at give hende noget foder i en transportabel krybbe, og lade hende æde det, imens du lukker, hvis hun er madglad nok, og tryg nok til at blive.


Hvis ikke, må du træne hende i at blive stående stille oppe i traileren i længere tid ad gangen. Det betyder, at du i starten står sammen med hende og fx. klør hende eller lignende og derefter træner, at du går væk, imens hun bliver stående roligt inde i traileren med hovedet den rigtige vej. Det er også en god idé, at du træner hende meget i at bakke ud af traileren, så det bliver en vane for hende at bakke ud frem for at vende.


Jeg bruger klikkertræning og godbidder, og jeg går sådan frem når det gælder om at få hesten til at blive:


Først sørger jeg for, at hesten er tryg og let at læsse. Så arbejder jeg med, at den skal kunne stå roligt i traileren imens jeg er der. Fx. under striglning eller kløen, hvis den kan lide det. Formålet er IKKE at kommandere med hesten, men at få den til at føle sig godt tilpas. Derefter går jeg over til, at gå hen til døren eller ned til rampen, hvad du nu gør, klikke og LYNHURTIGT gå tilbage og give hesten en godbid. Et bestemt, let genkendeligt, rosende ord kan også bruges. Kommer hesten selv ned til dig for at få foder, fodrer du, og trækker den tilbage igen UDEN at skælde ud. Gentag til hesten har forstået ideen. Hvor langt væk du kan træde, afgør hesten. Du skal klikke og gå tilbage INDEN hesten går efter dig. Du må kun klikke eller sige ordet, når hovedet vender rigtigt, altså ind over bommen. Om nødvendigt kan du starte med at belønne hesten for at stå lige med hovedet over bommen, imens du står ved den, inden du begynder at gå væk.


Efterhånden skal du vente længere og længere med at belønne, og skramle mere og mere, imens hesten roligt står og venter på den belønning, den ved, kommer. Men husk at gentage på samme niveau nogle til du er ret sikker på, at på den afstand og i det tidsrum, kan hesten blive stående. Arbejd til du til sidst kan lukke alene, og gå så op og bind hesten. Det tager lidt tid, men betaler sig i det lange løb.


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning


www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for det
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 11:30

tina sjovt nok så kan jeg høre at det lige præcis er det jeg gør i forvejnet med hende. hun går fint op og bakker fint ud. hun står fint oppe i traileren, jeg kan jo gå rundt om hende og klappe hende på hele kroppen, dog står hun og kigger meget ud.

men vil da prøve det med at hun skal kigge frem, og så tror jeg jeg vil begynde at strigle hende derinde. for der for jeg jo gået noget frem og tilbage, og så må jeg jo træne det med at jeg skal kunne gå væk fra hende uden hun bakker ud af traileren eller prøver på at vende sig om.


men tak for det tina det var lige sådan et råd jeg kan bruge.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas godt på...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 10:59

Jeg ville aldrig aldrig nogensinde køre med en hest i trailer uden skillerum - synes det er alt for farligt - ikke kun for hesten, men også for de omkringværende trafikanter. Ingen skillervæg betyder ingen støtte for hesten, og en hest, som glider eller falder i en trailer sætter hele traileren og bilen i svingninger, og du risikerer at traileren vælter, eller at køre i grøften. Kan til nøds acceptere, at man kører med bagenden af skillervæggen lidt ud til siden, men stadig er det langt fra optimalt, da skillervæggen typisk "låses" under bagrampen, så den ikke kan løftes op bagtil under kørslen.


Jeg har lært mine heste at blive læsset først uden skillerup, så med skillerummet til den ene side, og til sidst har jeg lært dem at forholde sig roligt, mens skillervæggen sættes på plads. Når bagbommen er lukket, binder jeg hesten fast - og når hesten er bundet, lukkes bagbommen.


Hvis du ikke har bagbom på, så risikerer du jo også, at hesten bakker ud, mens du er ved at lukke rampen, og du risikerer at blive mast under rampe og hest.


I min verden er det et uhyre farligt projekt, som du har gang i. Jeg har aldrig mødt en hest, som ikke kunne lære at blive læsset i en trailer med skillerum, og jeg har faktisk hjulpet med at trailerlæsse rigtig mange. Nogen heste er ganske rigtig lidt urolige ved det, men de kan lære det. Det er min erfaring, at det vigtigste er at have en store trailer, hvor hesten kan få fornemmelsen af rum og plads.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

0
0
Svar på denne tråd
 
 diannap
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 17:23

der er vidst mange meninger om hvad der er farligt og hvad der ikke er farligt, men har da lige læst mig til at hesten bedre kan holde balancen uden skille rum end med skillerum.


og jeg kan da godt se det er vigtigt at have en stor trailer med masser af plads. jeg har en ganske normal brenderup trailer, som kan rumme to heste. men kan kun trække en. og jeg er ikke mange milionære så jeg bare lige kan gå ud og købe en ny der er større og bedre.


jeg kan godt få min hoppe op i traileren med skillerum det tager bare en evighed og hun føler sig på ingen måde tryg ved den trænge plads. og da jeg fjernede skille rummet så gik hun lige op. lidt tankevækkende.

jeg har endnu ikke kørt med hende uden skille rum. og jeg har bagbom til traileren uden skillerum. det er jo ligesom ret vigtigt.


mit uheld var at jeg havde læsset hende ude problemer og havde stået med hende i noget tid og leget med bagbommen, jeg fik sat den på og står og kigger og ligepludselig så prøver hun på at vende sig jeg skynder mig at tage bagbommen af så hun kan komme ud. men der sider hun allerede på røven og har næsten vendt sig, og så kan jeg jo ikke gøre så meget mere end at vente på at hun for vendt sig helt og kommer ud. det gør hun uden det stor skræk og jeg tager fat i hende igen lader hende tage en bid græs og føre hende op itraileren uden problemer. vi står lidt bakker ud, går op igen her klapper jeg hende igen over det hele og går bag om hende ude hun gøre noget og jeg stopper her og giver hende fri.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er osse
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 23:52

en af dem der synes trailerlæsning og trailerkørsel er noget f*anden har skabt. Jeg hader det for et godt ord. Men det er jo et nødvendigt onde.


Mine to plage ville jeg gerne have skulle lære det at gå i trailer på en god måde og da jeg ikke har tålmodigheden til det selv ringede jeg jo efter Torben.


Nu går det godt. Vi er dog ikke kommet til at lukke bommen endnu. Men de er dygtige.


Nå jeg spurgte Torben om ikke det ville være skide smart at tage skillerummet ud når nu man som jeg kun kører med en hest ad gangen. Så kan de jo bedre finde balancen mente jeg! NEJ sagde Torben det er livsfarligt. Hvis hesten hopper i traileren under kørsel, eller skrumler lidt rundt, så bliver deres vægt fordoblet et par gange (kan ikke huske hvor meget, men det er osse lige meget) Pointen er at man ikke kan holde bil og trailer på vejen fordi det er ganske umuligt at styre et par ekstra tons der pludselig slår ud til siden.


Så den ide har jeg slået ud af hovedet igen. Det kan jo godt gå galt under kørsel alligevel med alle de tosser der futter rundt på de danske veje, jeg behøver ikke at hjælpe uheldene på vej.


Min gamle hoppe var ikke super vild med at køre under broer. Når vi kørte under en bro på motorvejen, var det som om hun trak bagparten helt ind under sig, og lavede et spæjt. Hele vogntoget hoppede og det var meget ubehageligt. Tør ikke tænke på hvad der ville ske hvis ikke skillerummet var i, så havde hun jo plads til både det ene og det andet. Vi har kamera i trailer så vi kunne se at når vi kom til broen så blev hesten kun halv så lang som ellers. Og hun var en STOR dame.


Til trådstarter: Jeg vil mene at din hest mangler "respekten" for et lille træk i rebet der jo betyder "gå frem". Kan du, hvis hun begynder at bakke, holde igen i rebet, ganske ganske lidt modstand i et sekund, så går hun frem igen?? Osse i traileren. Lær hende frem for alt at stå i traileren MED skillerum. Få hjælp til det.


Køb dansk, det hjælper hele nationen.



udstyr til pige str. 128/134 se præs.


Don´t ask, if you don´t want to know anyway.



Nu med video af hoppe og føl.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Torben
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 08:53

Jeg kan kun bakke 110 % op omkring Torbens udtalelse og hvad PN Dominik skriver. Det ER livsfarligt at køre med en hest uden skillerum, og man er ikke kun til fare for sig selv, men også alle andre trafikanter. Det er ansvarsløst og egoistisk efter min mening, og jeg er ked af, at man sætter andres liv på spil, fordi man ellers ikke kan læsse sin hest. Få hjælp, hvis det er et problem. Alle heste kan lære det - men nogen har sværere ved det end andre. Ingen - absolut ingen - kan holde en bil og hestetrailer på vejen, hvis en hest først begynder at hoppe rundt omme i den, plus at vægge og trailer heller ikke holder til det.


Sorry - men det er altså bare min mening...


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare et teoretisk spørgsmål..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 12:54

Hvor uansvarlig er man så, hvis man kører i en halvanden/"en-hestes"-trailer? :)

Jeg vil da sige, at jeg har set flere tilfælde, hvor heste har stået i en almindelig hestetrailer med skillevæg, smal bagbom, bundet og hele moletjavsen og aligevel har præsteret at stå og stejle op over forbommen, glide ned under sidebommen eller bag bagbommen. Tror at det er umuligt at fiksere en hest så meget, at det på én gang er etisk forsvarligt over for hesten og "idiot-sikkert" i trafikken.

Det som jeg mener man bør satse på, er det som du har gjort rigtigt, trådsarter - at lade hesten stå som den er mest tryg, det gir mindst chance for at den hopper rundt og laver ulykker. Nogle heste har det måske bedst med at stå uden at kunne bevæge benene eller hovedet for at holde balancen, mens andre er bedre til at administrere den mulighed og bruge den fornuftigt :)

Min hest havde faktisk engang en uheldig vane med at vende sig i traileren, fordi han ikke turde bakke ud. Vi løste det ved at få Torben ud, som lærte ham at være tryg ved at bakke ned ad rampen, og jeg tror også det kunne være løsningen på dit problem. Hvis først din hest har fanget den med at bakke, vil det måske ikke være umagen værd at prøve på at vende sig. Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 13:47

min hoppe er tryk ved at gå op i traileren uden skille rum, jeg kan godt få hende op med skille rum. det tager som skrevet tidligere bare en evighed, da jeg ikke vil bruge tvang da hun så går helt i baglås.

min hoppe forstår godt at hun skal gå frem ved et træk i torvet. tingen var jo at jeg ikke havde fat i hende hun står selv oppe i traileren uden der er nogle der holder i hende for det skal hun jo kunne når man læsser alene. og så kan hun jo i princippet gør som hun har lyst til. og det var jo så at vende sig i traileren den ene gang.

hun har ingen problemer med at bakke ud. jeg har været ude at køre med hende flere gange med skillerum i traileren. men der har vi været to om at læsse hende plys vi har brugt en lille time på at få hende op.


men er nu kommet frem til med en go snak med manden om at vi sætter skillerummet skråt i så hun ikke kan vende sig med stadig har lidt plads. så vi skal ud og have lavet to nye bagbomme. godt jeg har en så handy mand. og så skal traileren lige laves inde vi begynder at træne trailer læsning igen.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider