Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvad gør LDR (bag lod) godt for?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 13:55

Vi er nogle stykker, der synes at hestens næse for det meste bør være foran lod, som der står i fordringerne for dressur :-)


De fleste af os anerkender, at bag lod sagtens kan ske - og anerkender endog at en mindre grad af bag lod indlært vha. negativ forstrækning (altså ikke den voldsomme rollkur og/eller kraftige tøjletræk) sandsynligvis hverken er særlig skadeligt eller ubehageligt for hesten ;-)


Der har været argumenteret for at ride foran eller i lod i mange indlæg, men i øjeblikket argumenteres der for det modsatte, nemlig for at ride bag lod med vilje 8-)


Et uddrag af argumenterne for at ride foran eller i lod:


1. Fordringerne siger foran eller evt. i lod, men ikke bag lod.


2. Biomekanikken siger, at hesten ikke kan sætte sig bagtil, når den har hovedet bag lod.


3. Mange heste redet bag lod har problemer med en sænket ryg.


4. Heste der rides konsekvent bag lod, mister ofte den rentaktede bevægelse.


5. Når hesten har hovedet meget bag lod, virker det til at være ubekvemt og måske endda smertefuldt for den.


Dette har været de hyppigste argumenter i mod at ride LDR/hyperflexion/rollkur/bag-lod.


Hvilke argumenter findes der for at ride bag lod? Vi hører som regel bare at det er en super måde at ride på - men det ville jo være fint at få forklaret, hvorfor nogle synes det er så godt, at man ligefrem skal anbefales at ride på en anden måde end fordringerne beder om ;-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 God ide
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 14:17

at starte en ny tråd med dette. Håber der kommer nogle interessante svar.


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad gør LDR godt for :
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 18:22

Jeg repeterer det, jeg allerede har forklaret på den gamle tråd, inden den blevet taget ned pga. injurier mod mig (som jeg gjorde HN opmærksom på) :


At ride hesten med vilje bag lod giver følgende virkninger, når det altså er gjort korrekt, med halve parade, benene sluttet om hesten og elastiske albuer :


- afslapning af overlinien i bedre balance, UDEN at være på forparten (se hestens indundergriben) :


Billede


- sving igennem hele ryggen/kroppen :


Billede


- forstærket og BEDRE kontakt til bagbenene, eftersom hesten lægges mere og mere rund, under mere pres fra schenklerne :


Billede


- udvikler det rigtige SUG på tøjlen, der kommer BAGFRA, og som også kan genkendes på at hesten, af ren velvære, begynder at spidse mulen til og vibrere fra side til side (samme reaktion som når vi klør den i nakken) :


Billede


... herunder vist af en amatør rytter :


Billede


- udvikler et maximum musklerne på overlinien, samt bugmusklerne, og derfor bliver visse positioner i LDR også kaldt BODYBUILDING... dette er specielt effektivt i GALOP :


Billede


Billede


Samt den meget koncentrerede part af LDR, der giver muligheden for HURTIGT og effektivt at stimulere/genskabe/opretholde en perfekt kontakt/aktivitet/energi til bagbenene gennem et KORT moment af samling under LDR (kun for TOP ryttere med TOP trænede heste), som det kan ses gennem dette udtryk :


Billede


Og denne ekstra POWER som således bliver udviklet gennem Low Deep and Round i de forskellige varianter, kan så bruges til at få et endnu mere brilliant udtryk foran dommerne, på konkurrence banen... i det som jeg kalder TÆT PÅ PERFEKTION, med elektriske bagben der "svirper" op under hesten :


Billede


Billede


Billede


HUSK :


- at nøglen til en sund og smidig hest er VARATION af position af hals, tempo, arbejde etc...


- ikke at forlange mere af hesten end den kan give


- mange pauser med skridt


- ikke overskride 45 min ridning (gerne mindre)


- mulighed for FOLD (eller løs) hver dag, også selv om det blot er et kvarter, mens I pakker jeres ting sammen efter ridning !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er meget enig
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 18:30

i en del af det Pia siger. Især omkring bagbenene, som jeg synes får en tendens til at "svirpe" op under hesten, sådan næsten elektrisk. Det ses ofte sammen med at det modsatte bagben bærer lidt langt tilbage og jeg tænker at man ikke kan få det ene uden også at få det andet? Altså at begge dele er ønskelige ved denne træningsform?


Derudover tror jeg man får en meget smidig halsmuskulatur, hesten kan bøje sig meget dybt samt meget til siderne. Og gennem træningen bliver den meget let at bøje/gøre rund, så den følger tøjlen via negativ forstærkning.


Metoden giver en grad af spænding i den muskulatur der løber på undersiden af halsen, som giver det meget flotte forbensløft man ofte ser. Igen får man den elektriske bevægelse også i forbenene. Resultatet bliver at hesten danser sådan helt let på tå/elektrisk.


Jeg er dog IKKE enig i det med mulen, men det kan være fordi jeg aldrig har set det og ikke kan forestille mig det.


Det var min mening om HVORFOR jeg tror man træner bag lod, rent biomekanisk (altså hvis der ikke tales om kontrol osv).


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia M...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 18:45



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Så kan vi konkludere
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 19:13

at LDR hesten får hypperflexible ankler? (svirp i hasen) og bagben der ikke bærer?


Pia - hvorfor udviser mange af de heste du viser billeder af så høj grad af konflikt adfærd?



- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 19:13

I min verden er den korrekte til biddet kontakt, kun mulig, hvis hesten bruger bagbenene ligeligt, i samme takt og rytme, uanset om den går ligeud eller bøjet. Hvis man får en spænding, der fører til eksempelvis en forsinkelse i et bagben, så skal hesten nødvendigvis gå fra kontakten til biddet, og man skal kunne føle at hesten enten slår fra, holder hovedet på skrå, eller evt. dykker, for at unddrage sig biddet. Fastholder man den ureele kontakt, får man en låsning på denne tøjle, der fastholder besværet ved at benytte dette bagben..


Jeg tror, at "fidusen" ved LDR ligger i, at har man brudt den direkte forbindelse via de lange muskler, der går videre via hals/nakke, så har en "urytme" i et enkelt trin, ikke den effekt at hele øvelsen er "tabt på gulvet", via en låsning på tøjlen, hvor hesten stiver imod, men at man kan ride videre, og ved f.eks. schenkelhjælp, søge at aktivere det bagben, der måske unddrages på, eller man kan ride øvelsen, eller en volte, og derved søge at arbejde sig igennem problemet, simpelthen ved at give hesten lov at øve sig på ben og vægtflytningen, uden forlangendet om at den samtidig skal arbejde igennem hele overlinien, og uden at man får signalindlært hesten, at det er acceptabelt at arbejde med en ureel bidkontakt..

Det er givetvis den samme teori, der ligger bag "ingen tøjle" ridningen...

Når hesten har styr på sine egne bevægelser, og ryttervægten, vil den søge at bruge hele overlinien, så er tricket vel at fatte det..



Det svære ved LDR, er at bibeholde fremadsøgningen, og ikke at lade det ende i en frembusen, hvor den søger at hente balancen ved tempo...Har man ikke styr på sin timing ved signalerne i Ldr, får man ret hurtigt et dyr, der hverken går frem eller tilbage..


Ved Ldr kan man signalindlære hesten, de tekniske aspekter, ved aelv at lade den regne benflytningen ud, hvilket nok også er årsagen til at westernheste, der er trænet ligeså dybt, oftest er meget afspændte og lydige.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 mulen..
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 19:18

hmm.... det med mulen behøver nødvendigvis ikke være i velvære... Min mors hoppe gjorde det også når den havde kollik, tror ikke den syntes det var særlig rart :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 med eller uden bid
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 22:18

Jeg vil bare spørge Pia M. om hvorfor LDR ikke trænes uden bid (jeg er IKKE sådan en bidløs fanatiker, men alligevel). For man kan ikke undgå at hive i biddet,for meget endda, hvis man skal hesten bag lod.

Jeg synes jo det ser ud til at der ikke er nogle af rytterne der har løse tøjler (tøjlen går i en ret linje mod biddet).

Hvis man trænede LDR uden bid, ville man jo ikke hive hesten så meget i munden, og hvis den teori du beskriver skal holde vand betyder biddet ikke noget for muskelopbygningen.



Hvis man nu skal træne LDR med bid, for at opnå de fordele du taler om, ville det så ikke være bedre at indlære "gå bag lod signal", hvorefter man kunne give signalet (ligesom man lærer hesten et lille signal der betyder "stilling" eller signalet der betyder frem og ned) og derefter "slukker" man for siganlet. Altså nyk i tøjlen for at hesten skal gå Low deep og round og så "nykker" man KUN når hetsen IKKE går som man vil have det.

Sådan indlærer man jo ofte, for at undgå at "oversignalere".


Jeg prøver at spørge med et åbent sind, selvom jeg ikke er enig med dig vedrørende LDR.


Synes dine holdninger til variation er gode!!!





0
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus
Forfatter: 
Dato:  05-03-2010 22:51

Jeg tror faktisk du er fuldstændig "spot on" med dette her:


"Jeg tror, at "fidusen" ved LDR ligger i, at har man brudt den direkte forbindelse via de lange muskler, der går videre via hals/nakke, så har en "urytme" i et enkelt trin, ikke den effekt at hele øvelsen er "tabt på gulvet", via en låsning på tøjlen, hvor hesten stiver imod, men at man kan ride videre, og ved f.eks. schenkelhjælp, søge at aktivere det bagben, der måske unddrages på, eller man kan ride øvelsen, eller en volte, og derved søge at arbejde sig igennem problemet, simpelthen ved at give hesten lov at øve sig på ben og vægtflytningen, uden forlangendet om at den samtidig skal arbejde igennem hele overlinien, og uden at man får signalindlært hesten, at det er acceptabelt at arbejde med en ureel bidkontakt..

Det er givetvis den samme teori, der ligger bag "ingen tøjle" ridningen...

Når hesten har styr på sine egne bevægelser, og ryttervægten, vil den søge at bruge hele overlinien, så er tricket vel at fatte det.."


Jeg er ikke helt sikker på, at man kan "samle hesten op" fra hhv. LDR eller "slappe tøjler-modellen" og få samme resultat.


Men alligevel tror jeg du har ret i, at man kan få noget, der ligner; måske endda ret så meget; for begge dele gælder det jo, at man skal være dygtig og begavet med en god indføling, for at få det til at fungere optimalt.


Jeg har set LDR-trænede heste, der bevægede sig lækkert og temmelig dejligt frit, men som jeg hele tiden tænkte SLIP for JÆVLAN, fordi det så så ud til at ville blive SÅ lækkert, hvis hesten fik lov at søge foran lodret (ikke fordi positionen "foran lod" i sig selv er det saliggørende, men fordi hesten så kunne forbedre sine bevægelser endnu mere). De ryttere, der så har haft denne evne til at mærke, hvornår de skulle slippe, har så gjort det - og fået virkelig lækre bevægelser ud af dét.


Jeg mener ikke de svirpende bagben eller forben er positivt, ej heller når man kigger i fordringerne, men jeg vil langt hellere se på en LDR-hest for en let tøjleforbindelse end en hvilkensomhelst anden hest, der hænger på tøjlen. Jo mere kontakt man tilbyder hesten, jo mere vægt vil den jo nødvendigvis smide ud i forenden. Også - så vidt jeg i alt fald kan se - selv om man slipper, når hesten gør.


For mig kommer problemet, når vi fokuserer på "svirp", for dét tror jeg ikke på, at man kan producere uden at lægge (for meget) vægt ud i tøjlen.

Baseret på de to heste med "svirp", jeg selv har lavet med mine egne ridefærdigheder, som jeg ikke bilder mig ind, rækker på topniveau ;)


_______


Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg



Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation


www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia - jeg kan
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 00:49

ikke se, at dine argumenter taler for LDR i forhold til frem og ned foran lod.

Hvor er bag lod bedre end foran lod ?:-)


Desuden tror jeg også, at du, Nimbus, er inde på noget af det rigtige. Men der er den ganske store forskel på bag lod-ridningen og ingen tøjle-ridningen, at man ved ingen tøjle-ridning ikke ret let kommer til at genere hesten i munden, skabe fejltakt eller give et utilsigtet stopsignal....


Det er meget svært for mig at forstå, at en ridestil, der så let kan ødelægge hestens taktmønster, og så ofte kan se ud til at genere hesten i munden, kan være så fantastisk ?:-)


Og hvorfor beskrives bag lod så for at være en grundfejl i dressurfordringerne ?:-)


Men det føles lækkert for rytteren - det vil jeg bestemt give jer ret i ;-) Og de gangarter man fremelsker, ser også mere spektakulære ud pga. det forlængede svævemoment og taktforskydningen. Og så er der jo en idé i det at ride hesten på mange forskellige måder i træningen ;-)


Jeg har bare svært ved at få netop dette til at passe med god hestevelfærd, når man ser på mange af de billeder/optagelser, der findes rundt omkring på nettet ?:-)

Naturligvis findes der også uheldige billeder af andre former for ridning, men det gør det jo ikke LDR godt i sig selv :-P


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu svarer jeg for Pia
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 02:00

men Nina, du kan jo IKKE få den elektriske bevægelse medmindre du rider hesten bag lod. Og det er vel den primære årsag til at gøre det?? Man kan jo ride frem og ned fra nu af og til jule aften, uden at få denne effekt af en hest der er "let på tå" og hvorfor skulle man så gøre det? Hvis det netop er denne bevægelse man træner efter og synes er saliggørende?


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej altså---
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 07:15

Den med at nulre mulen af ren velvære køber jeg ikke. Når de spidser/nulrer mulen på den måde er det nærmere på grund af stress eller ubehag.


If a problem can be solved, there is no use worrying about it.

If it can't be solved, worrying will do no good.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og Janne
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 08:27

Netop det med de svirpende ben er vel også noget der kan! være et velfærdsproblem. For de svirpende ben komme af spændinger i muskler som burde være afspændte eller i hvert fald ikke statisk spændte.


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ret, Janne
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 12:56

men det er jo det samme som giver taktfejl, som Matilde skriver - netop pga spændinger. Så hvorfor efterstræbe fejlagtige gangarter ?:-)


Er det kun noget æstetisk - altså fordi det ser pænt ud?


Noget andet, jeg har tænkt over er, at det sug på tøjlen, man får ved bag-lod-med-vilje (LDR) er en falsk til-biddet fornemmelse. Det er jeg ret sikker på det er - lidt svarende til Pia beskrivelse af falsk lethed.


Jeg synes i hvert fald, at selv om det føles rart at hesten 'suger' på tøjlen, så føles det helt anderledes, når den går rigtigt til biddet i god balance (y)


Men jeg kan godt forstå, at folk som ikke har prøvet at ride deres hest til biddet, og hvor hesten huler ryggen og stikker hovedet i vejret, får en stor oplevelse af LDR som på Pias billeder - det er ikke svært at forstå ;-)


Men det gør det jo ikke til bedre ridning end 'ridning efter fordringerne', det giver bare mindre erfarne ryttere en god fornemmelse ;-)


Og den med mulen køber jeg slet heller ikke :-( - hesten bør have en rolig mund og mule, når man rider :-)



:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 lgfjldfj
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 17:02

man kan også krølle tæer af både nydelse og spændinger, så den med mulen køber jeg ikke..


Mvh Michelle

FLINT THE ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

Hvad er en Flint?

En Flint er ren lykke, fordelt på 1,37 udstyret med 30 kg pels

0
0
Svar på denne tråd
 
 Matilde jeg er helt enig
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 18:58

men jeg TROR det er derfor man bruger LDR. Altså fordi man stræber efter netop denne bevægelse. Tråden handlede jo om hvorfor man brugte denne træningsform og det gør man vel fordi det er den eneste metode man kan få det udtryk og bevægelse frem hos hesten?


Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -




0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 20:49

Nu er der en høj grad af årsag og virkning i rideteori. Den klassiske er så forholdsvis ens i retningslinierne vedrørende teorien, når det kommer til samling, der har været nødvendig, for at lære hesten at lave en snæver vending i galop, med tilstrækkelig kraft til at eksplodere opad, eller fremad, i nærkampsituationer. Samlingen anvendes som middel til at sætte hesten i stand til at udføre øvelserne, og den lange uddannelsestid handler vel ligeså meget om den tid det tager at signalindlære samlingen, så den holder i ALLE situationer, som det omhandler den rent fyskiske muskeludvikling. Hestetypen er kortgående og velbalanceret, med et ben i hver hjørne, og sjældent over 160.

Nutidens heste er størrere med et andet gangmønster, og jeg TROR at de svirpende bagben, med spændinger, tildels skal være medfødte, men også er det, der sætter hesten i stand til at udføre de samlende øvelser, rent teknisk, skønt de ikke er udført i samme form, som den klassiske lære fordrer.

H.Claytons undersøgelse af vægtfordeling ved samling, som jo blev udført på en "moderne hest", viser at bagbenene generer en større kraft, der fanges af forbenene, der både bremser og løfter forparten, via det store afskub/afsæt, fra bagparten. Derved bliver skulderen fri til at vise størrere bevægelse i forarmene, og det kraftige løft opad, gør også at det er nemmere for hesten at bevæge bagbenene i en lille vending, og skifte takt/retning generelt..

Min personlige mening er, at havde de gamle samme hestetype, som dem i dag, havde de sikkert udviklet et system mere LDR lignende, da deres opgave først og fremmest var funktionaliteten i hesten, den tekniske udførelse af en opgave, med stærkest mulig signalindlæring..

Den med mulen, er ligeså Disneytænkt, som de trekantede øjne...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 nimbus....
Forfatter: 
Dato:  06-03-2010 23:05

Jow, men hvor kunne det da være interessant at udføre netop denne undersøgelse med heste trænet efter forskellige systemer; ikke bare LDR kontra slasketøjle, men også andre systemer, som måske endda hører sig til andre discipliner end lige dressur.


Det ville jeg synes var spændende.


Mht. mulen så har jeg da lært, at det er underkæben, der skydes en smule frem (ligesom mange mennesker i øvrigt gør, når de koncentrerer sig om et eller andet der er lidt svært ).


Dét er i øvrigt også årsagen til, at jeg ikke kan forstå, at nogle mener, at hesten skal komme tættere og tættere på lodplanet i takt med samling (såfremt altså den normalt trænes foran lod, for ellers ville det give mening). Men det er så måske lige lidt ved siden af emnet.


_______


Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg



Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation


www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja - der
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 01:38

er mange muligheder ;-)


Men jeg TROR, at hvis man gav datidens (altså fx fra 1920-1950) ryttere nutidens fantastiske heste at ride på - at de ville sandsynligvis præstere ridt langt mere i trit med fordringerne - men langt mindre populært end det, der vises i dag.


Dengang måtte rytterne 'nøjes' med at ride på fx fuldblodsheste med baggrund i væddeløbsavl, og de fleste af hestene var militærets remonter - og altså ikke som nutidens dyrt indkøbte, og gennem generationer målbevidst fremavlede konkurrenceheste.


Når topryttere af i dag rider, som de gør, er det jo ikke pga manglende ridefærdigheder eller manglen på gode heste :-P , tvært i mod - de rider sådan, fordi det er netop denne måde at ride på, der på kortest mulig tid giver størst mulig publikums-respons og flest mulige dommer-points....


Ganske almindelig positiv forstærkning ;-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 07:51

Claytons studier var jo netop også udført på MODERNE TRÆNEDE heste. Ikke kun på en moderne hestetype.


Jeg mener iøvrigt sagtens man kan træne denne nu alm hestetype til at gå efter fordringerne, anatomisk er hesten jo ikke ændret enormt meget.


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, det er ikke helt korrekt
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 09:34

refereret:


Clayton har udført flere studier og det ene med moderne hestetype + moderne trænet viste at den stemmer fra med forbenene ind i samling.

Det studie med moderne hestetype (ren fuldblod) og trænet klassisk, nogenlunde efter Olieveira, viste at den godt KAN trække vægten opad og bagover og lette forbenene, uden at skulle skubbe fra fortil.................Nu er Oliveira og fordringerne jo ikke ekvivalente, så det er formentlig ganske irrelevant.


Jeg mener at have læst at der er lavet noget i Wien (dataindsamling??) men det er ikke publiceret (endnu?) og der er lavet flere andre studier, med flere heste.


Hele polemikken om vægtfordeling er en storm i et glas vand, hvad angår almindelige gangarter (altså ikke pi-pa-levade), for vægten ligger, med rytter, 56- 60 % på forparten - i det der hidtil er lavet, uanset hoved-hals-position, med moderne heste, trænet moderne.


"Uden tøjle ridning" kan være ok nogle få mdr, men man efterlader hesten i et biomekanisk tomrum, med risiko for slidskader i rygsøjlen (altså svarende til slidgigt med nydannelser) - hvis det pågår i længere tid.


Det er kun via ridning fremme til biddet med en let kontakt (altså blød kontakt på tungen, som er det der giver den dybe løsgøring og mulighed for styrkelse af de centrale muskler og ledbånd), med hvælvet ryg, løsgjort og afspændt og både på lige spor og buet spor/sidebevægelser - at hesten motionerer alle muskler, ledbånd og knogler i hele skelettet, så en reel opbygning kan foregå.


Hvis den falder sammen vertikalt, får man kissing spine (forandringer forenelige med KS findes hos 80-90 % af varmblodsrideheste som vel at mærke er i funktion, så enten er avlen, ridningen eller begge, helt på afveje) og hvis man undlader fx det stræææk som sidebevægelserne giver på ydersiden, kan hesten gå og gnide sine facetled til irritation = nydannelser i facetleddene.

Begge dele er nedbrydning og koster liv.


Hvis man vil have en RIGTIG vægtforlægning bagud i fx piaffen (og muligvis kan man nå 50-50 i passagen?) SKAL man kunne træne MERE end man har brug for, dvs levaden.

Levaden er det videre trin der kan bedre piaffe-kvaliteten, hvad angår styrke og balance, men galoppiru er heller ikke helt skæve til det job.


De store rideheste kan næppe holde til den belastning det er at gå videre i samling end (pseudo-)piaffe (hvis det var så let, gjorde de det vel?? alle de dygtige ryttere?? med alle de talentfulde heste der er avlet til dressur??).


Nå, ikke mere fra mig.


Eva



Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 10:21

som længe har ligget og muret.


Hvordan har man i sin tid defineret at heste i stilstand? bærer 60 % (eller er det mere) på forparten. Hvordan er det tal fremkommet?

Er der lavet målinger på hvad remonte, kontra LDR gør for den vægtfordeling? Også rigtigt og forkert udført?

Vi diskuterer jo gang på gang om at bruge sig bagfra og lægge vægten på bagparten for bedre at bære rytteren. Men vi er bare uenige om hvordan den skal skæres.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager Eva
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 10:23

Jeg skulle selvfølgelig have skrevet at i det studie hvor Clayton ikke fand noget vægtforlægning bagud var studier foretaget på MODERNE redne heste. Hvorfor jeg ikke mener man kan konkludere noget om hvorvidt hesten KAN lægge vægten bag ud ved samling.


Eva - hvorfor blev dine tanker pludselig ledt hen på diverse knogleforandringer i ryggen?


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er lavet målinger
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 12:22

- også flere end dem Clayton har lavet og det holder altså at det meste bæres fortil.


Jeg/vi har arbejde med genoptræning, herunder træningsfysiologi i

+ 25 år.Desuden med hjernekemi, indlæring, stressforståelse etc.

Min mand er læge og har arbejdet med det endnu længere, inkl. uddannelse i biomekanik (inden han gik på pension).

Vi har, ved at lægge vores viden og menneskealder-indhentede erfaring sammen - kunnet genoptræne/rehabilitere både mennesker og heste med grumme helbredsproblemer.

Det er faktisk vores job og jeg lever af at lave samlede helbredsvurderinger og rehabiliteringsforslag sammen med/til mennesker (og lidt heste) med komplekse problemstillinger. Vi arbejder selvfølgelig sammen med relevante specialister.


Diskussionen om den hvælvede ryg og sideværts smidiggørelse har været taget herinde i nogle laange tråde for nogle år tilbage, hvor både Pernille G og jeg var meget på.

Det er vi så ikke mere, af forskellige grunde.Jeg skriver kun lidt en sjælden gang, hvis jeg slet ikke kan lade være.


Jeg går ind for ALSIDIG træning, her er jeg helt enig med Anky - og sådan har det været rigtig mange år. Jeg tror dog nok min træning er mere alsidig end Anky´s - og jeg rider heller ikke normalt bag lod.

De ting har jeg beskrevet rigtig mange gange før og vil ikke gentage.


Både Pernille Gs og mit ærinde er holdbare og sunde heste som kan uddannes hele vejen op, gerne til skolen over jorden hvis hesten har forudsætninger for det. Både management og træning arrangeres så det bliver muligt. Selvom uheld selvfølgelig kan ske (jeg har også haft en som brækkede benet på folden ), så er jeg indædt imod træning som slider ned.

Derfor rider jeg hos Pernille .


Jeg har skrevet meget om de ting herinde,førhen, når jeg kunne se faldgruber i denne og hin træningsmodel- det gider jeg ikke mere.

Alle må erfare selv.

Der er fordele og faldgruber i alle træningsmetoder, også LDR på den milde måde - men de fleste kan man også godt få ad anden vej.


Eva


Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 12:44

Nu bringer jeg netop H. Clayton på bane her, Matilde, da undersøgelsen omkring vægtfordeling ved samling, blev lavet, den ene af dem, på en Moderne redet/bygget/trænet, (og at det derfor er nærmest uvidenskabeligt ) men det er nu disse eksemplarer, der trænes i LDR, og derfor må det være relevant i denne sammenhæng.

Den naturlige vægtfordeling, der er ca.60-40 er såmænd også lavet, for ikke så længe siden, af Hillary Clayton, og trykt i Magasinrt Hest nr.3 2006.

Hoved og hals udgør over 10% af hestens vægt, så jo længere frem og ned, den anbringer det, jo mere vægt skubber man på forparten, og jo længere frem rykker man hestens tyngdepunkt..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udfra den
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 18:26

betragtning, Nimbus - altså denne her:


Hoved og hals udgør over 10% af hestens vægt, så jo længere frem og ned, den anbringer det, jo mere vægt skubber man på forparten, og jo længere frem rykker man hestens tyngdepunkt..


Så skulle den mest ekstreme rollkur få hestens vægt mest på bagparten. Men det har jo netop vist sig ikke at passe - jvn. den hollandske undersøgelse, Julie T har referet til for nylig i en anden tråd.


Og det er nok fordi, der også er andre ting end det rene vægtstangsprincip, der gør sig gældende.


Når hesten har næsen fremme foran lod, bliver den bedre i stand til at bruge det bagerste af overlinien og til at sætte bagbenene længere ind under sit tyngdepunkt.


Det skulle jo netop være denne effekt bagfra, der kan få hesten til at forlægge sit tyngdepunkt en smule bagud - og ikke at hestens hoved befinder sig længere tilbage.


De billeder, vi kan se af den kraftige bag-lod-ridning understøtter da også dette synspunkt: nemlig at hesten ikke kommer mindre på forparten af at gå bag lod.


Så det kan ikke være der, en evt. fordel ligger ;-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 18:33

Rollkur kan meget, men ikke flytte de 10% baglæns...Men det kan muligvis afbalancere en %...


Hvis det er nødvendigt at sidde over hestens tyngdepunkt, for at den kan bruge balancen optimalt, så tænker jeg da, at der er fornuft i at i placerer jer så langt fremme, i KH`s udgave af remonten...Gæt så selv, hvor tyngdepunktet i hesten ligger...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 nu har dette...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 19:15

emne været tæsket igennem her på HN i gud ved hvor lang tid og ja det er da interessant men come on, jeg er ikke som sådan tilhænger af det ene eller det andet rideguru syndrom, men jeg er tilhænger af at hesten arbejder afslappet, løsgjort og uden spændinger, og mange af de der støvsuger heste vi ser på HN synes jeg ser stive ud i nakken og på forparten,beklager folkens men sådan ser jeg det, ligeledes synes jeg at mange af de heste som bliver vist ovenover ser meget pressede og spændte ud, derfor heller ikke noget af stræbe efter, den klassiske frem og ned bunder vel egentlig i at hesten er lav og rund i hals og nakke, runder sig om indvendige schenkel på begge volter og kan bære sig selv og sin rytter rundt, dernæst skal man være i stand til, via den halve parade, at placere hestens hoved og hals hvor man lyster, uden den stiver sig. (altså ride hesten i mere eller mindre samling bagfra hvis nogen skulle være i tvivl)

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 19:31

Det var faktisk et rigtigt fornuftigt voksenindlæg dressurtante..


At hesten trives i rideformen, og rytteren behersker sine signaler, er da langt vigtigere, end det "politiske ståsted"..


Hvis Eva, og Clayton, har ret, kan vi ikke forlægge megen vægt fra hestens naturlige 60-40 fordeling, så må det være afspændtheden og det rytmiske bevægelsesmønster, kombineret med alsidig træning, der skal sikre hesten et langt arbejdsliv...



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja nu ...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 20:59

bliver det jo spændende på torsdag om Andreas og Andreas kan rede trådene ud for os og vi får svar på det forkromede spørgsmål...

skal vi slide vores heste op på den ene eller den anden måde...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu var min
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 21:35

idé med at oprette tråden, netop at prøve på at få skilt de personlige kommentarer fra (y)


Der har vist ikke i denne tråd har været advokeret for hverken støvsugerridning, det at hænge ude på hestens hals - eller at ride med løse tøjler igennem flere år :-P


Så lad nu denne 'læsen mellem linierne' ligge, og lad os få argumenterne for bag lod/ foran lod frem på bordet (y)


Hvorfor skal man - som konkurencedressurrytter - ikke bruge fordringerne som udgangspunkt i sin træning, når det er fordringerne, der skal rides op til?





:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu et...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 21:54

indlæg som mange synes jeg men well...


argumenter for at ride hesten foran lod:


hesten er friere i sin skulder

svinger bedre i ryggen

træder afslappet ind under sig

bærer sig selv i en fri holdning.


Dette er selvfølgelig forudsat at hesten...


er gymnastiseret i sine halsmuskler, rygmuskler, bagpartsmuskler og bugmuskler

ikke har rendt rundt med stiv hals, nakke, hængende bagben og sænket ryg med næsten foran eller i det lodrette plan.


Ja man skal bruge fordringerne som udgangspunkt i sin træning, og hvis det kan lykkedes en at gymnastisere sin hest uden at den arbejder i en holdning hvor næsen ryger bag lod er det da lækkert, hvis ikke må man jo lade hesten arbejde der hvor den finder det behageligt og arbejder afslappet.


Dernæst kan man jo ride hesten i mere samling og den kan derved komme længere ind med bagbenene og derved rejse sig mere i nakken og derved få næsen ud i lodret eller over plan...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaah
Forfatter: 
Dato:  07-03-2010 21:58

Hvad er dit bud, NinA?...


Er toprytterne ligeglade, uvidende, uudannede eller ført bag lyset?.


Ihukommende videoen af min barndomshelt Granat, så var foranlod ridningen da heller ikke problemfri.


Ol1932 viser med tydelighed at næsens placering såmænd ikke er ensbetydende med taktfasthed eller afslappethed, selv ikke før de kommercielle rytteres indtog..


Alle rider, forhåbentligt, med så stor indføling og forståelse for hesten som muligt, timing og signalforståelse er uløselige dele af dette aspekt, og da begge dele kræver en ekstrem kropforståelse, en heldig fysik og mange timers øvelse i sadlen, så går jeg, som kendsgerning, udfra at de proffessionelle har nogle helt andre forudsætninger end os amatører.

At nogle af dem er nogle klamphuggere, og nogle af dem rene kunstnere, er så den mangfoldighed, der ligger i det..

Så jeg vælger at tro, at der ligger en stor andel af praktisk viden om ridning af dressur på store moderne hestetyper, bag deres valg af LDR..

Og jeg kan faktisk godt forstå teorien.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bud er
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 01:54

at bag lod-ridning ikke - som dressurtante og mange andre før har beskrevet - er en fejl ved ridningen, men bruges med hensigt.


Pia Munck beskriver det ganske fint. Hun siger, at LDR er den bedste nydannelse indenfor ridningen, der er sket i de sidste mange år. Dvs. hun vedkender sig, at hun bruger bag lod som et redskab i sin ridning :-)


Det er noget flottere end alle de, der hele tiden har siddet på HN og sagt, at nogle heste skal trænes på en en måde, nogle på en anden måde osv. osv. Ja ja - det skal de da naturligvis ;-)


Men Pia tør kalde en spade for en spade, og det er ganske befriende i disse diskussioner om skidt og kanel (y)


Min holdning er ikke overraskende en anden, men det betyder ikke, at jeg ikke godt kan se fordelene ved LDR. Jeg er (også) 'opdraget' indenfor denne rideretning, selv om jeg ikke anser den for korrekt - og heller ikke rigtig selv kunne bruge den til noget :-D


Den strider dog imod fordringerne, og den strider imod biomekanikken - så det jeg fisker efter er bl.a., om nogen ville være så rare at give mig ret i, at hestene kommer til at bevæge sig anderledes, når de trænes på denne måde.


Jeg iler med igen at fortælle, at man for min skyld sagtens kan ride noget bag lod, hvis man synes bedst om det, og man ikke piner hesten ved det, som ved kraftig rollkur....


Se min signatur (nedendunder det med parten) :-D


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munch
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 09:45

er meget enig med dig, de første to billeder du har på synes jeg viser to meget veltilfredse og afslappet heste


Dog synes jeg der er forskel på BAG LOD ridning og ROLL KUR de to øverste af Pia's billeder kunne sagtens være min hest, dog skal jeg ikke kunne udtale mig om de sidste, hvor de efter min smag bliver for snævre, men virkningen skal jeg ikke blande mig i, jeg har ikke prøvet det.


Men NinA siden du er så nysgerrig så synes jeg du ved lejlighed skulle tage et smut forbi og se min hest blive redet og evt selv tage en tur på den, det er den bedste måde jeg kan forklare dig og vise dig hvorfor jeg bruger denne form for træning, det kunne være hyggeligt at få noget ud af diskussionen live hvor man ikke bare sidder og hagler hinandens billeder ned, som jo i virkeligheden ikke viser ret meget så kan vi nørde muskler osv, for i jeres teori sætter min jo så nogle forkerte muskler grundet min trænings form og det kunne da være sjovt at nørkle lidt med.


Jeg bruger det hvis nogen efterhånden skulle være i tvivl, og min filisofi med den træning er at gymnastisere hesten, til større styrke for derved langsomt i dens uddannelse at rejse den mere og mere i nakken for tilsidst at opnå den rette rejsning i nakken uden at miste ryg og takt i forsøget.


Altså en vej til målet, en træningsform der ikke slider på min hest da det er en form hvor det er lettere for den at bruge sig korrekt, rent styrke mæssigt.


mvh


Katja


Gad vide om et skilt i døren med bloddoner også holder den slags væk???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Katja :-)
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 17:01

Det kunne være hyggeligt, men det er egentlig ikke nødvendigt at prøve at ride din hest, for jeg ved som sagt godt, hvordan det føles ;-)


Det undrer mig lidt, at der ikke er nogen pro-LDR-ryttere, der beskriver, hvordan hestens bevægelsesmønster ændrer sig med en mere eller mindre svag taktforskydning. Det gør det nemlig stort set altid - og det er min tese at det faktisk er meningen, fordi det ser flottere ud ;-)


Kan det virkelig passe, at der ikke nogle af dem, der går ind for denne rideform, der har observeret det - eller vil folk bare ikke skrive om det ?:-)


Eller er det fordi, man tager LDR i brug fra dag 1 i træningen af ungheste?


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 18:44

Taktforskydninger, her menes små forsinkelser i rytmen, er hestens måde at klare balanceproblemer på, Jo størrere gangen, og jo størrere hesten, til standardbanen på 20x60, jo flere taktforskydninger vil den lave, for at holde balancen..

Noget, der pisser heste af, er ikke at have kontrol over balancen, den er livsnødvendig for at kunne komme ud af enhver situation, og tvinger man hesten til f.eks at gå for snævert gennem hjørnerne, får man med garanti en reaktion..

Har man så en virkeligt godt og stortgående hest, så har den helt selv øvet sig på folden i diverse taktforskydninger og gakkede gangarter, da den ellers har en venderadius som en oceandamper..

Når man så placerer 75-90 kg dødvægt på ryggen, og beder den om at vende, så skal der en ualmindelig dygtig rytter til at lære den, ikke at udnytte taktforskydningerne, men bære ligeligt via vinkling i haserne...

Så er den gordiske knude..Skal man lade den selv regne den ud, forhåbentligt, med det løsetøjlesystem, der giver den en meget stor grad af sandsynlighed for at træffe det forkerte valg, skal man holde kontakten i det gammeldagsremonte, med nakken øverst og hovedet i bringehøjde eller over, hvor man risikerer at lære den at gå ureelt til biddet, hvis den stadig får lov til at kompensere, og tit ender låst på tøjlen, eller vælge LDR, hvor man skiller hoved/hals fra bagbenene, og så, hvis man altså er skarp, kan arbejde med bagbenene og bevægelsen alene..


Jo mindre og mere firkantet hest man har, og jo mere flad ligeudrettet gangartsmønster den har, jo mindre bruger den naturligt taktforskydninger, da disse ikke er nødvendige..Et ben i hvert hjørne er en god ting...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 nimbus
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 19:30

og derfor ser man også ofte at små heste er mere holdbare og smidige, da de ikke kommer ud for at vrikke om på deres lange lemmer.


desuden er det også meget vanskeligerer at bøje en lille tyk pind end en lang tynd pind sammen hvis man er til udpræget rollkur, skal man derfor vælge en hestetype der rent faktisk kan bøjes sammen i halsen og her duer spanske, fjord, haffer og andre med kraftig hals ikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 islændere
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 21:12

Men så ville islændere jo aldrid have en jordisk chance for at blive rengående.


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dressurtante
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 21:30

Idealet?


Du har fat i noget af det rigtige og det giver god mening og rigtig fin illustation af den tynde og tykke pind , men hvorfor avler vi så efter typer der er høje har lange ben, lange og ikke så kraftige halse og derefter kalder det en perfekt dressur hyp? De gangarts maskiner vi stræber efter at få, er måske i virkeligheden slet ikke så perfekte enda? Er vi på afveje?


Og ja Jeg er en lykkelig ejer af fjordhest



" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 sorry fnis
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 22:17

Nimbus som du dog kan formulere dig - hvor er jeg glad for min firkantede hest med en lidt kort hals..........


Ikke at jeg kan bidrage til debatten, men jeg læser gerne med....


Jeg har nydt at sidde på pragtfulde stortgående DV'ere der rundede sig pænt fortil og spaserede ind i himlen - men ikke om jeg vil bytte.. følelsen af at sidde på hesten (indtil videre kun i korte momenter) og mærke den himmeljublende følelse af selvbæring er bare SÅ meget større - og har du aldrig mærket det ved du ikke HVOR lyksageligt det føles - og det er måske der problemet i virkeligheden ligger????? - at dem der rider LDR aldrig har mærket dette, i mine øjne, ægte sus........


sorry - jeg skal ikke blande mig yderligere


Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 MIt erfaringsgrundlag er
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 00:11

mest DV'ere - og så ponyer i min barndom - hafferne har jeg kun redet på i et par år, og dem har jeg slet ikke redet rollkur på :-D


Men nimbus:

Når man så placerer 75-90 kg dødvægt på ryggen, og beder den om at vende, så skal der en ualmindelig dygtig rytter til at lære den, ikke at udnytte taktforskydningerne, men bære ligeligt via vinkling i haserne...


Nu snakker vi jo netop (også :-P ) om nogle ualmindeligt dygtige ryttere :-D


Vil det sige, at du mener, at nutidens konkurrencedressurheste slet ikke egner sig at gå taktfast ?:-)



:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 NinA...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 02:29

Når en moderne topdressurhest render rundt på folden, så er den da taktfast. Så sætter vi Andreas på den, så er den ikke. Tager vi Andreas af igen, så er den taktfast. Så sætter vi Edward op, så er den ikke. Af med Eddie, hmm så er den. Op med Anky-baby, så er den ikke. Af med Ynke - øhh Anky, så er den skisseme taktfast igen


Det er eddermame spøjst. Nu er jeg ikke kernefysiker eller rumforsker, jeg er faktisk ikke engang dressurrytter, men jeg tror faktisk jeg har en formodning om hvor problemet måske kan ligge...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 LDR - Definition, anvendelse og formål
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 05:17


Hermed mine observationer og fotos om dette spændende og varme emne på dette link : www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html


Billede

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munck?
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 07:44

Hej Pia


Hvad mener du om de taktfejl man ofte ser hos LDR redne heste?


Du har stadig ikke svaret på HVAD det er der gør metoden gavnlig?


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 taktfejl
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 08:28

Jeg vil også gerne høre Pia svarer på hvordan man arbejder med udbedre taktfejl, som der ses flere af på Pias billeder.


Jeg vil også gerne have en forklaring på hvorfor de overhovedet fremkkommer - når metoden er så god for hestene



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for din henvisning Pia
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 09:07

og SUK - hvem h.. har bildt dig ind at der findes "Aktivister" og "ledere"???????


Og hvilken adfærdspsykolog/forsker har bildt dig ind at hesten kun spidser mulen i nydelse??? - Dvs at når hesten spidser mulen under et voldsomt kolikanfald så er det også nydelse???? - og så venligst kig nærmere efter på dine billeder igen... for hestene har på ingen måde samme udtryk på dine "klø" billleder" som på dine" jeg nyder at blive krøllet sammen og mister udsynet" billerder...... desværre jeg er ikke blevet overbevist at din "sang". Den manger saglighed og dybde - det er desværre (eller heldigvis) påstande og ikke facts du bringer frem....



Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej NinA
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 09:25

Nu vil jeg ikke klassificere mig selv som LDR rytter da jeg ikke praktiserer roll kur, men jeg praktiserer bag lod ridning, men stadig milevidt fra Roll kur efter min mening.


Jeg tror godt på at mange heste der rides roll kur på får takt fejl, det ses jo tydeligt på heilende forben osv.


Her er jeg dog trænet efter at det er meget vigtigt med takten altså at hesten ikke løfter forbenet højere end bagbenet, altså man skal kunne trække en lige vandret linie fra spidsen af hoven foran til spidsen af hoven bagpå, altså de parelle ben i trav.


Hvorfor jeg skriver at jeg synes du skal se min er fordi du næppe finder nogen mere taktfast hest, og derfor synes jeg at du ved selvsyn skal have lov at se den live, dog er jeg helt enig i at hvis jeg folder mulen ind på bringen af ham, ja så blir selv han utaktet, og jeg tror at det er der forskellen ligger, det er ihvertfald min overbevisning, men samtidig holder jeg stadig på at det bag lod jeg rider, absolut ikke har nogen effekt på hans taktfasthed, det har jeg jo set gennem en del år efterhånden.


mvh


Katja


Gad vide om et skilt i døren med bloddoner også holder den slags væk???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis ikke
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 09:52

denne tråd handlede om LDR's POSITIVE EFFEKTER, så ville jeg have indsat et citat fra Pias side, der er yderst fornøjelig læsning. Jeg kan kun opfordre LDR-modstanderne til at læse med og se, om de kan finde sig selv .


Og så kan man ved samme lejlighed overveje, hvem det er, der hænger nogen ud for personlig vinding, og hvem der driver hetz .

Det gør du naturligvis ikke, Pia. Men man kunne godt foranlediges til at tro det, ved at læse din side. :)


Og kan vi mon så få nogle forklaringer af, hvad LDR gør godt for, i stedet for "alle ikke-LDR-heste ligner bovlamme krikker, og ikke-LDR-ryttere er nogle tåber"? Det virker nemlig ikke synderlig overbevisende på mig


Som jeg har skrevet længere oppe - og for en god ordens skyld - tror jeg skam da også, at der kan være positiver i LDR-formen. Jeg har da selv benyttet mig af den, og mine heste fungerede da faktisk ganske glimrende og var ret lette på tøjlen og lækre at ride meget af tiden.

De kunne begge gå en svævende og kraftfuld passage som 6 års, på trods af, at de begge var tilredet forholdsvis sent.


Rent biomekanisk kan jeg ikke rigtig forsvare metoden, og i forhold til fordringer kan jeg heller ikke, så derfor gør jeg ikke forsøget.


_______


Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg



Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation


www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 fgdfhdfgf
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 10:07

Moekkvi: tihi fnis..


Mvh Michelle

FLINT THE ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

Hvad er en Flint?

En Flint er ren lykke, fordelt på 1,37 udstyret med 30 kg pels

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munck...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 11:11

Så fik jeg endelig høvlet mig igennem din interessante og meget oplyste, samt veldokumenterede, hjemmeside.


Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg er en af de "små, fattige, uoplyste amatørryttere, der ikke har råd til andet end en Nordbagge, eller om jeg passer bedre i kategorien "medlem af den verdensomspændende sammensværgelse af dårlige ryttere med lavt selvværd der er jaloux på toprytterne pga egne manglende evner, ledet af Andrew McLean, med det erklærede formål at få Anky ned med nakken så tyskerne igen kan overtage tronen"


Hvad er Jytte Lemkow så? Dobbeltagent?


Igen må jeg indrømme at jeg er imponeret over din retorik. Jeg har sjældent set en så perfekt sammenblanding af Ekstra-Bladet, Se & Hør, Dr. Joseph Goebbels, En Skør Skør Verden og lommeadfærdspsykologi!


Kan af en eller anden grund ikke få hende fra BIVA reklamerne ud af hovedet nu...


Anyways, hvis man stirrer meget længe på hjemmesidens ret forvirrede blanding af store og små bogstaver i forskellige farver, så er det lige før man kan se 3D billeder. Ellers har jeg nok bare drukket 8 kopper kaffe for meget. Om ikke andet, så får man en afsindig hovedpine af det, så lad være...




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 11:23

Gsims


De kunne begge gå en svævende og kraftfuld passage som 6 års, på trods af, at de begge var tilredet forholdsvis sent.


Der er forhåbentlig ikke tale om den hest du rider på, på den You tube video som pludselig forsvandt fra you tube, da jeg "nævnte" den i en diskussion her på HN, for lang tid siden.

Den video var da et studie i taktfejl og forholdthed !

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Retorik
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 11:57

Moekkvi - Thi-hi... pas på, du ikke får en privat mail fra Pia MUNCK, hvor hun anklager dig for at have fremsat injurier mod hende - og derefter cc'er jeres mailkorrespondance til en fiktiv advokat, der aldrig modtager mailen, hvilket du får bekræftet fra en "mail delivery failure"-rapport.


Det er go' humor!


Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Diaz...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 16:23

Hvis jeg får et fiktivt søgsmål fra en fiktiv advokat pga fiktive injurier fremsat mod en fiktiv rideinstruktør der er ekspert i en fiktiv træningsteknik - kan jeg så betale den med matadorpenge?




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 17:52

Ja jeg kan godt se at Pia er kommet i fint "fiktivt" selskab her. Det er godt nok svært at hamle op med de mange "fiktive" eksperter der er her på HN.

Det er ellers en fin Pony du har der Moekkvi, han er helt sikkert glad for at han ikke skal rides af de mange "fiktive" ryttere der rider dressur på topplan. Alene det at skulle have saddel på og bid i munden, uhadada!






Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 hov hov
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 18:02

Nu skal man ikke grine af islænderryttere, Karen..


www.ridehesten.com/Heste-billeder/ Salg/ ?catalogId=14&cata...rchString=



Men, for alle dem, der ikke gider studere heste på fold, så kan de lige kigge gennem et tilfældigt udvalgt følskue, se på føllenes takt i trav, og så fundere over, hvorvidt heste fra naturens hånd, finder taktfasthed særligt saliggørende..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 gentager spg.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 18:35

jeg gentager lige mit spg. til Nimbus - store superavlet dressurheste kan ikke blive taktfast fordi de er født med taktforskydninger som de så træner på folden og bliver bedre og bedre og derfor umulige at ride taktfaste senere hen


Men hvad så med islændere - der er jo om nogen er født med flere gangarter og laver taktforskydning der vil noget samt træner dem massivt på folden de fleste går jo så ovenikøbet i løsdrift og har rigtig tid til at træne på folden.


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ahem...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 18:44

Jeg siger ikke, at de ikke kan lære det...Jeg siger blot at det er svært og kræver en del evner...


Dette gælder såmænd alle heste, hvilket de mange taktfejl i selv salig Muessellers bibel bevidner..


Hvorfor tror du at de gammeldags selvbalancerende tøndeformede 5 gængere er nærmest udrydddede i DK?..Og 4 gængere voldsomt efterspurgt?


Jeg har såmænd været på et par tøltkurser, og her ligner Rollkur skovtursridning til sammenligning


I øvrigt er islænderne nemmere at få rentaktede, da de skifter hele gangarten, hvilket er til at mærke/se/forholde sig til, i lighed med de store brune, hvor der tit springes i galop, hvis traven bliver for svær..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 18:48

Det der med de svirpende ben - hvorfor er det så nødvendigt (ja det ser flot ud - OG HVAD SÅ?) :)


Jeg er ikke så meget inde i konkurrencer, er det noget man får mange point for - er det derfor man sætter point og medaljer højere end hestens spændinger og hvad der ihvertfald ikke ser ud til at være velvære?


Men lad os så også lige slå fast er der sikkert er ligeså mange som rider grimt selvom de ikke rider LDR eller rollkur..


Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<


Rest In Peace Isabella! :'(



0
0
Svar på denne tråd
 
 flere spg.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 18:56

Men de store tølter jo også i den frie trav - skifter de så også hele gangarten ?


Jeg kender ikke ret meget til islænderverdenen - så jeg ved ikke om 5gængere er udryddet. Jeg har pers. 5 stk af slagsen nogle mere tøndeformet end andre :)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:19

Så ved du jo også, fra dit arbejde med at tilride og gangsætte dem, hvad jeg mener...


Nu er Don Schrufro den eneste DV, jeg har set i tølt, det var han til gengæld god til..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 halleluja...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:28

Så tager vi til OL eliteskue, her er der en serie billeder i starten af møstring på fast bund, hvor selv det pres at løbe ved hånd udløser taktfejl, hos en ellers mere taktbunden race..


www.ridehesten.com/Heste-billeder/ Salg/ ?catalogId=14&amp;cata...rchString=



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen (zafera)
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:29

NØJ hvor en flot fyr på det billede. Er det blevet nævnt nogen steder at han er SINGLE???




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:43

Så forstår vi bedre, hvad du laver på HN...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 moekkvi
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:44

haha, super fed humor og godt du ikke lader dig tynge af Karens trang til at nedgøre andre, i sin desparation af mangel på argumenter


Og her må jeg lige tilføje, at du altså der bedre ud med kasket end med ridehjelm



" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 hehehe
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:48

Jeg mener at det var Ritt Bjerregård, der i sin korte tid som undervisningsminister i 70èrne udtalte at "Det ikke alle kan lære skal ingen lære", og hun har da mange meningsfæller på HN..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det ser da ud til
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 19:56

....at være rigtigt, Nimbus....der er jo f.eks. åbenbart rigtigt mange, som aldrig kommer til at fatte en pind af biomekanikken, og derfor NÆGTER de kategorisk, at der kan være nogen som helst sandhed i det.



Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 desværre
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 20:06

Hvis jeg var 10 år yngre, havde jeg kastet mig ud i en heftlig flirt, Moekkvi :-) For magen til fed humor skal man lede længe efter :) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ryg op = taktren
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 20:09

Da jeg først lærte at få ryggen op på ismulerne, synes jeg ikke længere det er særlig svært at få dem taktrene :)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemmerlig
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 21:05

og du har selv gangsat og tilredet dem?...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjovt at tænke på
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 21:11

Jeg havde nu alligevel ikke troet, der herinde var meningsfæller med Ritt Bjerregaards tidlige politik. Men det kan du have helt ret i, LindaKW :-D


Eller også er det sådan her:

Biomekanik?

Det snakker min ridelærer aldrig om, så det findes sikkert slet ikke 8-)


------


Nimbus - til følskue.... tror du at føllene er helt, helt afslappede til et følskue ?:-)

Når nu så mange højt uddannede, stævnevante GP-heste ikke kan holde masken til et stævne, kan man vist godt regne med at føl spænder lidt mere op end godt er til sådan et cirkus :-P


Spændinger = taktfejl.....


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 21:27

Camilla


og godt du ikke lader dig tynge af Karens trang til at nedgøre andre, i sin desparation af mangel på argumenter


Undskyld men jeg troede at det var det Gsims, Diaz, Moekkvi og c/o var i fuld gang med, men det er måske mere legalt når det er Pia Munck der bliver nedgjort.

------------------------------------ ----------------------


Nimbus når du skriver følgende


Jeg har såmænd været på et par tøltkurser, og her ligner Rollkur skovtursridning til sammenligning


så forstår jeg bedre det klip der blev vist i TV forleden, af en af deltagerne i VM i tølt. Islænderen blev trukket helt op i nakken og det så ikke ligefrem ud som om den blev mødt af en følsom, blød hånd. Det så nærmest ud som om den fik et "nøk" i tøjlen, for hvert skridt den tog.

Hvis det er sådan det foregår så har du ret, så ligner rollkur skovtursridning i sammenligning!

Karen



0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 21:55

Der må jeg give dig ret. Jeg har selv redet islændere og jeg kan 100% ærligt sige, jeg fortrækker tilhver en tid at se en international dressur konkurence, frem for en hvilken som helst konkurence med islændske heste, for grimmere og hårde ridning, skal man godt nok lede længe efter.


Det sagt, så er det dressur der diskuteres her :) (ikke ensbetydne med jeg ikke mener der bør gøres noget ved den ækle ridning, rigtigt rigtigt mange "islænder ryttere" udføre! :) )


Tråden handler om det positive ved LDR, og hvis vi lige vender tilbage til det ;) Så tror jeg LDR kan være smidiggørende.. ....og.... øhm... Ja det ved jeg faktisk ikke?

Hvorfor er LDR bedre en f.eks frem og ned?
Tjah, hvis ikke engang Pia M, LDR's "protector", kan forklare det, så kan jeg vist lige så godt også opgive :)


Og Karen, så syntes jeg du er god til at snuppe folks billeder.. er faktisk ikke sikker på det er helt lovligt? Mine kræver ihvertfald stadigvæk tilladelse ;)

(dette gælder selvf. alle, også dem der glædeligt snupper billeder af Andreas H, Kyra K, Anky, Edward Gal ect ect...)





Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen.....
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:08

Der er forhåbentlig ikke tale om den hest du rider på, på den You tube video som pludselig forsvandt fra you tube, da jeg "nævnte" den i en diskussion her på HN, for lang tid siden.

Den video var da et studie i taktfejl og forholdthed !


Jeg erindrer ikke, at du har nævnt eller kommenteret nogen af mine videoer (hvor/hvornår?).

Kan du have forvekslet det med en af de gange, hvor du har fortalt om et eller andet, du har set, uden at ville konkretisere det nærmere - i hvert fald offentligt?


Jeg er da smigret over, at du har opdaget, at jeg har taget videoen ned. Har du mon sendt links rundt til nogen, som så ikke har kunnet se den, eller gør du bare meget i selvpineri?


I hvert fald er jeg ret sikker på, at jeg ved, hvilken video du - og jeg er da fuldstændig enig i, at det både er forholdt og uregelmæssigt i takten, og at det ikke er spor pænt.


Det kom hesten nu ganske fint efter hen ad vejen. Den blev let på tøjlen og med godt svæv store forbensbevægelser og god "haseaktion". Tro det eller lad være.



Under alle omstændigheder, er dén video nok lige knap relevant her, medmindre man har brug for et eksempel på, at man kan få nogenlunde pæn og let ridning ud af det, selv om man starter med at ride rigtig grimt.


Dén havde jeg ikke lige set komme...



Nu vi er ved tilståelserne, så vil jeg også gerne fortælle, at jeg, igennem et halvt til et helt års tid, var ond imod min pony, der stejlede, dengang jeg var omkring 13-14 år gammel. For at få den til at lade være, naturligvis.

Det er desværre ikke optaget på video, men nu har jeg skrevet det direkte her, så "feel free" til at give den fuld skrue, hvis jeg skulle finde på at give min mening til kende om noget, der vedrører stejleri eller anden konfliktadfærd engang i fremtiden.



Tak i øvrigt, Karen, for de seneste utrolig konstruktive og respektindgydende bidrag til debatten . De kaster lys over et par ting...


Kære Pia Munck:

Jeg vil gerne undskylde for, at jeg trak på smilebåndet ad din side helt offentligt.

Jeg er bange for, at jeg lod mig provokere af de mange grupperinger, hvor jeg naturligvis kunne se mig selv placeret i dem alle - og så de mange billeder, som du ikke har rettigheder til - som du har sat ind til spot.

Jeg beklager, det var ikke særlig god stil af mig.


_______


Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg



Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation


www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:23

Hvorledes skal tophestene være helt, helt afslappede til et stævne, NinA?..

Vel kan man træne meget, men total afslapning i et GP program, er vist at spænde buen for hårdt...


Hvor længe kan du ride fuldstændig afslappet og afspændt på din, og hvor megen hurlumhej skal der til at forstyrre dette?..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:24

Ja, jeg kan ikke åbenbare så meget om hvad LDR skal gøre godt for.

Men har dog på fornemmelsen af, at det er de nye vise sten. En absolut alkymistisk illusion i håb om at kunne lave sand til guld. Men nu har jeg heller aldrig personligt brudt mig om ekstremer, da de forsøger sætter verden i sort/hvidt, trods det, at den er så ganske farverig. Ekstrem "støvsugning" er heller ikke min kop the. Det er bare mig. Og en af mine leve regler er da også: Alt med måde.

Det rent fysiologisik i at jeg ikke hopper med på vognen, med LDR som de vise sten, er der ingen grund til at remse op, jeg ville bare end med at tale JulieTaylor efter munden, det mest er hun jo kommet med i mange tidligere tråde om dette emne.


Udover det som må jeg sgu give dig en ting Pia: Hatten af for at du bliver hængende og taler din sag. Min respekt til dig for det, skal du dog have, selvom vi ikke er enig.




Forresten Moekkvi, så havde jeg da ikke noget imod at hoppe i en islandsk sweater, støve stråhatten(hestens) af og tage en tur i skoven. Og drikke urtethe til indtagelsen af økologisk mælkebøttesalat med tulipakronblade som vi kunne dele med hestene. Mens vi lystigt kunne nikke til hinanden over hvor enig vi bare sådan er med alt hvad Klaus, Gerd og Andrew har skrevet, nogenside

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:29

Klø på, Moekkvi, der findes ikke bedre scoretrick på HN, end at dupere tante bomløs og tante bidløs med begge dele, plus en naturlig ismule....

Og du har endda hjelm på......


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 LDR er
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:30

vel - uanset om det nu hedder noget andet eller ej hyperflexion. Og hvordan man kan tro at det kan være sundt i et fikseret overstræk kan være sundt at bevæge sig rundt i hurtigt tempo overgår min fantasi.


Hvis det vitterligt var så saliggørende var der vel nogen der havde fundet på det i mennesketræning også.


Interssant yoga time hvis hvert stræk skulle holdes i 10-15 minutter altimens man blev tvunget til at gå rundt i salen. Hvis det skulle være ekstra sundt kunne man så sørge for at fiksere strækket med liner så man rigtig ku blive smiddiggjort... ;)


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:35

Liv


Og Karen, så syntes jeg du er god til at snuppe folks billeder.. er faktisk ikke sikker på det er helt lovligt? Mine kræver ihvertfald stadigvæk tilladelse

Jeg regner ikke med der er noget problem i det, såfremt billederne er offentligt tilgængelige på folks profil, her på HN.

Jeg forventer da at man har gjort sig overvejelser omkring og er klar over at man, når man viser billeder frem her, kan risikere at de bliver brugt i andre sammenhænge.

Forøvrigt så er Moekkvi da en flot fyr, hvem ved måske er det hans chance for at ophøre med at være single! Han ser tilsyneladende humoristisk på tingene, så mon ikke han tilgiver mig?


Der må jeg give dig ret. Jeg har selv redet islændere og jeg kan 100% ærligt sige, jeg fortrækker tilhver en tid at se en international dressur konkurence, frem for en hvilken som helst konkurence med islændske heste, for grimmere og hårde ridning, skal man godt nok lede længe efter.


det er jeg ked af at høre, jeg var så naiv at tro at islænderfolk var sådan "i et med naturen" mennesker og at de derfor vægtede hestens ve og vel højere end prestige.


Og Liv jeg synes da det er nærliggende at du og alle de andre der føler det er magtpåliggende at få svar på LDR problematikkens mange spørgsmål, tager med til Andreas' clinic på torsdag. Så kan I jo stille Jeres spørgsmål til ham og til den engelske dyrlæge der kommer! Der er vist stadig billetter tilbage, såfremt man kan acceptere at sidde lidt langt væk fra "scenen"

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 man lægger da mennesker
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:37

i stræk Matilde :) - min yngste lå i stræk i TRE uger for at få lårbenet på plads i hofteskålen....

Sådan går det små børn med hofteskred......... Men så skal de også i gips bagefter :)


Åh ja og så balletdansere de bliver også strukket til det urimelige - men så har de også en kort holdbarhed for de får slidgigt i en tidlig alder


Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 22:58

Gsims

Jeg beklager, det var ikke særlig god stil af mig.


det er lige præcis ikke din stil og det ligner dig ikke! Du har altid tidligere været en af de "få" der har bevaret fatningen og holdt fokus på det det drejer sig om.



Jeg er da smigret over, at du har opdaget, at jeg har taget videoen ned. Har du mon sendt links rundt til nogen, som så ikke har kunnet se den, eller gør du bare meget i selvpineri?


I hvert fald er jeg ret sikker på, at jeg ved, hvilken video du - og jeg er da fuldstændig enig i, at det både er forholdt og uregelmæssigt i takten, og at det ikke er spor pænt.


Vi var nogle stykker der så din video, den var jo nem at finde. Ind på You tube og så søge på din tidligere hests navn. Gør man det i dag så kommer der også en video frem og den er noget "pænere" end den der forsvandt, men en svævende og kraftfuld passage, det skal man nu lede længe efter.

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ligesom man
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 01:00

kan se pæn dressur uden hiv og sving, kan man også se pæn islænderridning - ikke også nimbus? ;-)

Desværre ser man bare lidt ofte det modsatte (n) :-(


--------

nimbus:

Hvorledes skal tophestene være helt, helt afslappede til et stævne, NinA?..


Nej, det er netop min pointe ;-)


Hvis man ikke kan få en toptrænet, stævnevant dressurhest af ypperste lydighed til at slappe af på en bane - hvordan skulle man så kunne få et føl til at gå afslappet og taktfast til et følskue....?:-)



:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen (zafera)
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 05:38

Folks profiler er sådan set private, hvilket vil sige at de billeder der ligger på dem også er. HN har jo heller ikke rettigheder til det der ligger på profilerne. Men sålænge der bliver spredt billeder af mig på et forum med 20.000 kvindelige brugere, så skal jeg jo ikke brokke mig


Mht. min "ridestil" så kan jeg jo godt se, at mine indlæg ville være langt mere troværdige, hvis jeg red DV istedet for renracet hest, og med sporer, pisk og mere stål end læder. Men nu er jeg så priviligeret at jeg er startet på det her ridehalløj i så sen en alder, at jeg har har haft sund, voksen fornuft med fra dag 1.


Udstyr er ikke skabt for at gøre ridning nemmere, men for at forfine noget der allerede er godt. Det bliver introduceret i takt med man lærer at bruge det. Sadel, når man kan holde balancen uden, stigbøjler, når opstillingen er korrekt, tøjle, når hænderne er stille og kontakt når man er klar til at komme videre...

Jeg er stadig ikke overbevist om at bid skulle være nødvendigt


Camilla ?Guld drengen Drabant&#:


ALLE ser bedre ud med kasket, end med ridehjelm - med mindre man er skvattet af hesten


Søs & FrkAloe (Aloe)


(Fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis)



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:07

synes det er ærgerligt at behovet for at stå og råbe ved havelågen er større end behovet for at holde en sober tone, også selvom man ikke er enige



Gad vide om et skilt i døren med bloddoner også holder den slags væk???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moekvvi :-)
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 09:35

Men nu er jeg så priviligeret at jeg er startet på det her ridehalløj i så sen en alder, at jeg har har haft sund, voksen fornuft med fra dag 1. Citat Moekvvi.


Ja jeg startede som 9-årig i 1957 (!) og har været hele turen igennem. Min første egne hest (DSA) købte jeg som 25-årig i 1973. Ambitionsniveauet var højt - hesten startede middelsvær i både spring og dressur og gik 2-ere og passage, da den desværre ikke kunne mere.


Den gamle hest blev delvis redet med glidetøjle (den gik dog aldrig bag lod, for det var strengt forbudt dengang) - min næste hest blev også redet med glidetøjle - og den gik på et tidspunkt noget, der lignede LDR.


Men gradvist har jeg (med god hjælp fra kloge mennesker) ændret syn på, hvad der skal til for at en hest går godt. Og jeg har nu også - omend i en væsentligt senere alder end du Moekvvi opnået en sund voksen fornuft


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 
 Misser...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 11:29

Det er præcist det jeg mener. Når man har haft sin gang indenfor ridesporten siden man ikke var større end tobak for en skilling, så er det selvfølgelig afsindigt svært, at sætte sig ud over det der hele ens liv har været accepteret som værende normalt.


Hvis man er startet som 6-7-8 årig og inden ponyårenes afslutning har været igennem Chambon, glidetøjler, diverse kreative indspændinger og pille-pille-save, så er det da helt sikkert svært at se bort fra de 500 røde rosetter på væggen og konkludere at man nok er nødt til at starte forfra...


Hvor mange utaktede heste skal man se hver dag, inden man ikke længere sætter spørgsmålstegn ved det?


Det er netop det, der er pointen i at jeg er glad for at jeg er startet som 27-årig. Jeg har IKKE set eller prøvet de ting i andre har været igennem. Jeg har ikke måttet gøre op med min egen viden og mine ambitioner, for jeg har aldrig haft nogle af delene.


Jeg VIL have at mine heste skal takte rent, jeg VIL have at mine heste er smukke og yndefulde - selv med mig på ryggen og hvis det tager 30 år at komme dertil, so be it!


Hvis hesten ikke kan bevare et udtryk af frihed under rytter, så har jeg slet ikke lyst til at ride. Hvis det ikke kan lade sig gøre at træne en ridehest med hestevenlige metoder, så har jeg istedet 2 smukke foldbumser jeg kan lege cirkustricks med.


Hvis træningen ikke gør hesten afslappet og tilfreds, så giver det mig ingen glæde...


Gør selve omgangen med hestene Anky lykkelig? Gør det Andreas lykkelig? Patrick Kittel? Hvad med Tina Lund der rider 12 heste om dagen? Jeg tror det ikke. Jeg ser ingen gnist i deres øjne når de taler om heste og ridning. Jeg ser hovmod! De har glemt hvorfor de overhovedet begyndte at ride og de har glemt den ydmyghed de følte første gang de fik lov at sidde på ryggen af en hest.


Ydmyghed er grundstenen i omgang med heste...


Anyways, for at komme tilbage til trådens emne, så har jeg en fordel fremfor jer alle, når det gælder vurdering af topdressur. Jeg kæmper hverken MED eller IMOD min egen erfaring. Jeg har ikke styr på alle de tekniske detaljer som i andre, så jeg kan koncentrere mig om helhedsindtrykket. Jeg ser ikke "powerful" heste som Pia Munck, jeg ser ikke "gnist og tænding" og ikke "smukke eletriske, svirpende bagben" som visse avlere. Jeg ser STRESS! STRESS er usundt, også i korte perioder, og STRESS har intet at gøre hos et dyr hvis hele livsgrundlag bygger på harmoni...



Hvis det er hvad JEG ser, hvad ser folk der slet ikke har forstand på heste så? Den brede befolkning i Danmark og resten af Europa, går mere og mere op i dyrevelfærd. Hvilket er en helt naturlig del af udviklingen i et civiliseret samfund. En eller anden dag falder deres kritiske øjne på ridesporten og til trods for at der er mange hestefolk i landet, så er der mange mange flere andre. Hvordan er det nu demokrati fungerer???


Når det kommer så vidt, så gud nåde og trøste os hesteejere, hvis LDR´s "protector" i DK bliver vores talerør til offentligheden.


FEI og DRF burde sikre ridesporten for fremtiden og komme udviklingen indenfor dyrevelfærd i forkøbet.



En fri hest er smuk, harmonisk, yndefuld og i balance. Målet med dressur er vel i bund og grund, at den skal være lige præcist dét, blot under rytterens kontrol. Det er mig ubegribeligt, at man forestiller sig, at træningen mellem udgangspunkt og mål, skal være det fuldstændigt MODSATTE! Og så tilmed kalder det sund fornuft...



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 11:42

Jeg er pt i en tilstand der gøså nejr jeg ikke kan forlade sengen Så nej, ingen clinic til mig.


Derudover burde de der udføre LDR, vel være i stand til at forklare hvordan/hvad og hvorfor..??? Ikke? :)




Mht afslappede konkurence heste så jo, jeg mener SAGTENS en hest, der starter internationale konkurencer, kan gå på banen helt afsalppet.

En ting er erfarring, dertil kommer tillid.


Når jeg starter, forventer jeg at hesten er afslappet og koncentrere sig 100% om opgaven, gør den det, behøves den heldigvis ikke tænke så meget over alt andet der forgår omkring den.


Deter klart at opvarmningsbanerne oftes er det mest stressede/travle sted, men skal en hest kunne klare sig til de store konkurencer, så skal den være istand til at slappe af, så snart den kommer på banen og ikke tænke på andet end rytteren.




Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moekkvi
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 11:47

Gud hvor skriver du det dog rammende! Jeg kan kun være medløber og siger jeg giver dig fuldstændig ret!!


-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg


www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland


www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet


0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen jamen
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 12:41

Moekkvi (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nydelse
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 16:53

Er det de ultrastramme næseremme, der forhindrer hestene i at åbne deres munde så meget som en halv millimeter, hestene elsker så meget, at de føler trang til at spidse mulerne i nydelse? Hvis hestene nyder denne ridning så meget, hvorfor er det så nødvendigt med de stramme næseremme?

Er der nogen, der kan forklare en fattig, uvidende, misundelig amatørrytter uden personlig succes det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 LDR clinic torsdag i Herning
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 22:33

Håber I alle benytter jer af det fantastiske tilbud, det er, at Andreas Helgstrand holder en Clinic omkring LOW DEEP AND ROUND i Herning i morgen aften, torsdag kl. 20.00 !


Det bliver FANTASTISK lærerigt, og et absolut MUST her i 2010.



Low Deep and Round - Definition, anvendelse og formål :



www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Pia...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2010 23:23

Jeg ville SÅ gerne overvære Andreas Helgstrands clinic vedrørende den nye banebrydende træningsteknik LOW DEEP AND ROUND som er det bedste der er sket for hesten siden mennesket valgte at ride på den og får mulen til at snurre rundt af fryd og velvære som en kat der spinder foran en buldrende kaminild på en kold blæsende vinteraften.



Men lige præcis imorgen, har jeg desværre en gammel aftale med en kammerat om at han skal køre mit venstre knæ over med en 16 tons lastvogn med anhænger Det er simpelthen så uheldigt som det næsten kan være.


Denne vigtige, oplysende og faktisk yderst nødvendige clinic (set i lyset af den heftige debat der har været, internationalt, omkring LDR) er vel ikke gratis, vel?



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen.....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 00:09

Så du har moret dig sammen med dine meningsfæller på min bekostning og alligevel ladet det fremstå, som om du ikke ville hænge nogen ud?

Jeg håber sørme da ikke, at dit glashus er i lige så dårlig forfatning som dit støvsugerfilter.



Karen (zafera)

det er lige præcis ikke din stil og det ligner dig ikke! Du har altid tidligere været en af de "få" der har bevaret fatningen og holdt fokus på det det drejer sig om.


Alt er relativt, Karen. Og alle har en grænse.

Jeg er kun et menneske, og jeg nåede min. Mere er det vist ikke i dét.


Jeg har ikke linket til noget, og jeg har aldrig påstået, at du kunne finde hverken let, elegant, kraftfuld eller svævende passage - og heller ikke god, let eller elegant ridning i det hele taget - på noget af det video, jeg er i besiddelse af.

Har jeg dét?


Jeg synes, det kunne være interessant at høre nogle af de gode argumenter for at ride LDR i stedet for alt dette her kævleri. Jeg har givet et forslag - faktisk i det afsnit, som du selv citerer en udvalgt sekvens af, Karen.


_______


Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg



Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation


www.epona.tv


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja ØV ØV.....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 00:16

jeg var også kommet til clinic´en hvis ikke jeg skulle rydde op i sokkeskuffen, altså som tingene kan falde uheldigt sammen.


Moekkvi: Hvis man læser Pia´s farvestålende hovedpinegivende hjemmeside, skulle man jo tro at det NETOP ville være gratis at komme til denne "fantastiske" clinic, da det i følge Pia´s konklusion kun er MODSTANDERNE der har en økonomisk bagtanke med at føre sig frem og reklamere med sine egne evner.


Nu kan jeg jo læse du er optaget at andet MEGET vigtigt i morgenaften, men ellers måtte du nok se dig nødsaget til at hive muldvarpen frem i lyset og betale ved kasse 1.




MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gsims...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 00:27

Det ser vist desværre ud til, at alle de argumenter der findes for hvorfor LDR er godt, allerede er blevet nævnet.


1: Fordi det altså virker og sådan er det bare!


2: Fordi hvis det IKKE virkede, så ville Anky jo ikke bruge det, vel?


3: Fordi det siger Sjef Janssen selv og han er altså verdens bedste træner.


4: Fordi hestens mule bliver spids af fryd og velvære ligesom når man klør den.



Hvor ked jeg end er af at indrømme det, så sidder jeg faktisk seriøst og overvejder at aflyse min aftale med min kammerat, for at tage til Herning imorgen. Måske Andreas har et argument eller to han vil tilføje til listen. Han plejer at være rimeligt voksen at høre på...


P.S. Jens Trabjerg har jo også konkluderet at Patrick Kittels sørgeligt kendte opvarmning var: roligt og i balance med fine hjælpere fra rytteren"



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalal
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 05:06

Jeg skal desværre i netto.... Sørme ærgerligt. Jeg er ellers sikker på at flinke Andreas Helgstrand nok NÆSTEN kunne få mig overbevist alene ved hans empatiske måde at tale på.


Meeeeen, også kun næsten. De argumenter som foreligger her for LDR for mig til at tvivle på om den empatiske snak ikke bare er.. tja? snak?


Hvis Pia Munk som jo er SÅ fantastisk og endda venner med Anky og Sjef ikke kan komme med andre argumenter ud over den nydelse hestene tilsynladende er ved at eksplodere af under LDR af de bare MÅ spidse deres mulei lyksaglighed, så tvivler jeg på A&A har nogen bedre argumentation.


Moekkvi: Vil du ikke med mig i netto


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moekkvi
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 07:35

HAHAHAHA...tusind tak, du har simpelthen reddet min dag ....dét er skisme da humor!


Jeg krydser fingre for dit knæ.




Hilsen Linda.





Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia og jeg spammer
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 08:06

Ja pia, de er jo de HELT rigtige til at forklare forskellen. Ironi off.


Begge må bruge glidetøjler i dels kandar,dels pelham for at få trukket hestene derned Så rigtig godt fornøjelse dernede.



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Søs 1...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 09:30

Du tager HELT fejl. Det man kan se på billederne er da kun korte momenter. Få sekunders kraftig anholdning på tøjlen for at skabe maksimal kontakt til- og aktivering af bagbenene. Det kan man da tydeligt se.


Ellers er billederne vel bare uheldige momenter der er taget ud af deres helhed. På videoen af AH er der jo ingen tvivl om at han ikke bruger LDR hele tiden, men kun 92% af den...



Camilla: Kan man lære at bruge LDR i Netto? Det tager jo kun 5 minutter?




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Moekkvi
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 09:44

Nu er det altså i Fakta og ikke i Netto det kun tager fem minutter!!!


Synes også det er træls at århundredets rigssalgsmøde falder lige på denne dag, jeg har lavet en bindende aftale med min kat om at tømme kattebakken så den kan jeg heller ikke lige slippe ud af. Samtidig er jeg heller ikke sikker på LDR tilhængere ville kunne lide at have modstandere på lægterne i aften. Så ville stemningen jo ikke være selvforherligende og positiv, og så ville der jo bare i morgen med at man skal holde sig væk hvis man ikke kan lide lugten i bageriet.


Desuden ville jeg aldrig støtte det arrangement økonomisk.


-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg


www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland


www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet


0
0
Svar på denne tråd
 
 fghdfgdfgdfg
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 10:14

moekkvi: Pas på du ikke bliver beskyldt for bagtanker med personlig gevinst


Tror ikke du vil få svært ved at finde dates på HN. Det vi piger savner mest er en mand der kan få os til at grine og formulere ord på over 5 bogstaver og sætninger på over 3 ord..Hrm eller det er mine kriterier...


Det kan du og derudover er du jo ikke så skidt at kigge på (rigtig jydekompliment)

Selvom du åbenbart ikke kan ride med sadel endnu


Så du siger bare til









Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 12:37

Jeg ville rigtig gerne med, og høre de super saglige argumenter, for i aften bliver sløret helt sikkert fjernet ( eller )


Jeg er desværre en ludfattig dyreassistent studerende, som har sin sædvanelige date med det sørgelige, forpartsbelastede krikkedyr, som lever af hø/wrap, Speedibeet, lucerne, vitaminer, mineraler og som desværre står på fold 8 timer om dagen med 23 venner/damer, sikke et liv da


Og måske har jeg tid til, at tage i fakta med jane og moekkvi en tur i fakta for, at lede efter discount tilbud på tenis strømper


ingen økonomisk støtte herfra ( måske en julegave, om adfærd samt anatomi/biomekanik til pro LDR gruppen, samt et par af de fundende discount strømper??? )


" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 takker for tilbudet
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 13:08

men jeg har overværet AH vise sin yndige unge hoppe frem i Bernstorff parken :( - og selv min datter på 10 år syntes at han stil var øh upassende og stillede spørgsmålstegn ved rideformen sååå - og tja så har jeg mødregruppen forbi idag - så når ikke lige forbi Herning. Og jeg undskylder på forhånd at jeg har fået fejlpræget mit barn.... Det positive er dog at hun kan give Pia ret i at rideskoleponyer ikke bliver behandlet ordentligt :)


Men jeg glæder mig til at nogle kommer med nogle veldokumenterede forklaringer for fordelene ved LDR og ikke bare "fordi Anky og AH gør det...


Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 A og A clinic
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 13:19

Jeg er så en af dem, som rigtig gerne vil ind og se Andreas og Andreas' clinic. Jeg er mega nysgerrig for at vide, hvad deres argumenter er. Jeg vil rigtig gerne vide, hvad den engelske dyrlæge siger til metoden. Og jeg ville ønske, at jeg var modig og klog nok til at stille mig op foran den fyldte sal og spørge ind til metodens biomekaniske og fysiske fordele - specielt i forhold til det ideal, som kaldes for fordringer.


Hvis ikke det var fordi jeg er halvvejs i min graviditet og derfor falder om på sofaen hver aften kl. 20, ville jeg have elsket at køre turen fra Odense til Herning og tilbage for at se, om jeg kunne få svar på de spørgsmål, som det ikke er lykkes nogen LDR fortaler at give svar på.


Jeg håber, at der er nogen, som kan slippe ud af deres aftale med kattebakken, lastbil med anhænger, Netto og Fakta, og vende tilbage i morgen med et fyldigt referat...



Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tolerance er nøglen !
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 13:40

ALLE ryttere kan tages i et uheldigt øjeblik til hest, eller benytte sig af en glidetøjle et kort moment uden at dette er en katastrofe !


Også top rytterne... og da SPECIELT amatør rytterne !


Ved at rakke ned på top rytternes fejl, rakker I jo i virkeligheden ned PÂ JER SELV, da jeres egen ridning langt mindre teknisk korrekt end deres, med mange flere grundlæggende fejl i hænder, sæde, ben og balance !


I må lære, herinde på HN, at blive mere tolerante overfor andre ryttere omkring jer, for ellers har INGEN mere lyst til at ride i jeres nærhed ude på jeres egen rideskole !


Har I tænkt over det ?



Herunder fantastiske HØNNERUPS DRIVER, 6 år gammel, under Âbent Hus hos Andreas i januar 2010 (bemærk mulen der spidser ned i de små roterende bevægelser vi kun kender alt for godt fra hestens velvære-adfærds-mønster), fremvist af én af verdens BEDSTE dressur ryttere, Andreas Helgstrand, som vi er så heldige at have her i Danmark :


Billede



... side om side med JERES syn på ridning, som jeg respekterer, men desværre ikke kan anbefale til andre, da hesten er :


- på forparten (mankebenet er nærmest "sunket" væk ned i skulderpartiet)

- og derved giver ondt i ryggen og overbelaster forbenene

- samt provokerer at lænden skubbes bagud/krydset "topper op"

- og dermed sløver gennemløb (transmission) af hesten energi der flyder gennem overlinien

- således at hesten end ikke mere træder op i sit eget spor med bagbenene

- og dermed er helt ude af sin egen struktur af gangarter

- der bliver det jeg kalder "ikke sammenhængende" eller "en to-delt hest uden led mellem for- og bagpart" :


Billede






LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål:

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia nu du er her.....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 13:50

Jeg ved godt der er blevet spurgt om det 100000 gange - men hvem er det lige der har dokumenteret at hestens spidse mule under ridning er nydelse og ikke smerte?? - Når en hest har voldsomme koliksmerter så spidser den også mulen - og dyrlægen betragter dette som meget tydeligt tegn på at hesten er i voldsomme smerter - så hvordan kan man se om det og det er det ene eller det andet??


Samtidig så er der også den mekaniske fuktion der sker af hestens overkæbe jo længere "ind" den går med mulen - altså at overkæben glider frem over underkæben - så jo længere ind den kommer jo længere fremme over underkæben er overkæben. Herved vil mulen jo også fysisk flyttes længere fremover underlæben.....


Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ghfghgfhgfh
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 14:08

Pia.. ja dårlige momenter.. men problemet bliver når det svært at finde et der ikke er dårligt.. ved du hvad jeg mener? Det det der er hele humlen..


Svensen... ifølge det du skriver der, kan den spidsede mule være direkte tegn på smerte.. hvilket jeg er mere tilbøjelig til at tro på, men det er også fordi jeg er forudindtaget og mener at der er tons andre ting der peger på ubehag.. Så synes det ulogisk hvis den viste tegn på ubehag og nydelse på samme tid. Mere logisk i min verden at mulen OGSÅ var tegn på ubehag.. meen det næsten mere flue kn end det med næsebåndet..








Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mulens mysterie siger sandheden
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 14:49

Når en hest bliver kløet på ryggen, i nakken, manken, under maven, så viser den sin fornøjelse/nydelse således :


Billede


Billede


... det kender vi alle... ingen grund til at være lige så klog som Einstein for at forstå denne observation.


Når en hest er redet så suverænt godt, at den selv har en stor nydelse af det, så kommer samme fornøjelses udtryk frem i mulen, der ikke blot spidser til, men også starter på de små roterende bevægelser :


Billede


Billede


Billede


Om din hest, Gaia, hører til de 1 % af masokister, der også findes blandt mennesker, som underligt nok NYDER smerte, det vil jeg ikke turde udtale mig om uden at have set "fænomenet" i realiteten !


Men jeg har selv, gennem mine 42 år med heste, oplevet adskillige kolik tilfælde, hvoraf to forfærdelige, og har ALDRIG observeret en hest der spidsede mulen til og vibrerede med den fra side til side af fryd på samme måde, som når den bliver kløet i nakken !


Men det kunne være interessant at se dine fotos af denne usædvanlige situation, selv om jeg dog ikke ønsker for din hest at skulle lide endnu engang af kolik blot for at du kan "bevise" at den hører under masokistgruppen !


Har du i øvrigt tænkt på at putte vand i dens daglige madrationer (gerne varmt vand om vinteren) ? Det er et FANTASTISK EFFEKTIVT middel til at undgå kolik... og hestene ELSKER det !


Husk dog at det skal være TRADITIONNEL foder (havre, byg, majs evt blandet med lidt piller eller müsli), da rent pillefoder IKKE egner sig til tilsætning af vand, da det bliver til en slimet masse, fordi pillerne består af små partikler og støv !



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 14:59

DRES] Hvad gør LDR (bag lod) godt for?

Hvad med at spørge ham her, han er en af de 1658 medlemmer der på nuværende tidspunkt er i facebook gruppen, Pro-LDR


www.davidmarlin.co.uk/projects.html


Han er "scientist" for FEI, måske har han svaret?


Det er selvfølgelig svært at hamle op med den "kæmpe vidensbank" der er her på HN", men alt andet lige så skulle man da tro at hans forudsætninger for at have tilegnet sig noget relevant "biomekanisk" viden, er temmelig stor.

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 rolig nu Pia
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 15:08

Ikke så spydig Pia - helt ærlig så spørger jeg om en saglig veldokumenteret forklaring på at nogle heste vælger at spidse mulen under ridning.

En forklaring kan være nydelse, en kan være smerte en anden kunne være at hesten prøver at skille kæberne pga stramt næsebånd og at de spændinger får mulen til at spidse en tredje kunne være.... find selv på flere.....


Vi kan sagtens alle gå og have vores hjemmstrikkede lommefilosofier der passer lige netop vores livssyn - netop derfor vil jeg gerne se en upartisk vurdering af fænomenet - f.eks. fra en forsker eller adfærdsekspert.


Drop mudderkasting det fører ingen steder hen - det bliver bare en gang barnligt "min far er stærkere end din far" agtigt.


Saglige argumenter og forklaringer er vejen frem :)


Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 15:26

Måske kunne I få Julie Taylor til at spørge David Marlin hvad LDR gør godt for, jeg kan se at hun er venner med ham på face book!

Karen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen - din
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 15:43

verden må være ualmindeligt sort/hvid, hvis du tror, at man for at være venner (og facebookvenner) med folk, skal være enige med dem i alting :-D


Jeg har masser af venner, jeg absolut ikke er fx politisk enig med, og også en del venner, der rider LDR - og endda på facebook! :-D


Der findes da mange flinke og søde mennesker, der bare gerne vil ride på en måde, som de vinder præmier ved. Det kan man helt ærligt ikke fortænke dem i, især ikke, hvis de er amatører og ser eliten og de professionelle ride sådan.


Jeg har da også overvejet at melde mig ind i Pias gruppe - hvis hun så ikke bare smider mig ud igen ;-)


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 16:42

Nina


verden må være ualmindeligt sort/hvid, hvis du tror, at man for at være venner (og facebookvenner) med folk, skal være enige med dem i alting


Jeg mener ikke at have skrevet at jeg tror at Julie Taylor er enig med David Marlin.

Jeg synes da bare at det er noget nemmere og meget mere oplagt, at hun stiller ham det spørgsmål, som ligger hende og mange andre HN brugere på sinde.

Der er jo tilsyneladende ikke nogen her på HN der kan give et tilfredsstillende svar på spørgsmålet.

Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 16:54

Moekkvi;

Amen !!! Jeg kunne ikke være mere enig i det du skriver.


Mvh. Julia - nu uden Celine :´(

Hvil i fred min skønne pige

Julis - foto



0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 17:21

Pia MUNCK (Scandinavian Dressage); Magen til volapyk skal man da godt nok lede længe efter.

Alt det du beskylder "støvsugerne" (incl. mig selv) for gør du selv. Du rakker ned på træningsformen, for derefter at skrive, at dem der ikke rider LDR (nærmere betegnet "støvsugerne"), bare er amatørrytter som er misundelige over ikke selv, at være med blandt de "dygtige" konkurrenceryttere.

Har længe fuldt med på sidelinien, men nu måtte jeg altså skrive noget.

Tænk at du kan tro, at heste med spidsede muler nyder, at arbejde på den måde. Det er mig en gåde, at du kan bilde sig selv det ind!


Mvh. Julia - nu uden Celine :´(

Hvil i fred min skønne pige

Julis - foto



0
0
Svar på denne tråd
 
 ej altså
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 17:28

Pia, jeg kan godt læse du går vældig meget ind for denne LDR ridemetode, men ligefrem sammenligne billeder af en hest der bliver kløet og forøvrigt på billedet vender fuldstændig forkert i ride sammenhæng, og 3 billeder af heste hvor den første sætter af langt ude bag dens bagende slutter, den anden og tredje ikke træder ind til tyngde punktet, og den tredje slår ovenikøbet voldsomt med halen. Det skal du altså godt nok argumentere noget bedre for at kunne overbevise mig om er nydelse, derudover kan jeg stadig godt se lidt fornuft i at ride sin hest smidig i halsen... hvilket ikke nødvendigvis betyder total krøllet ind.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalalalalalala
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 18:25

dagens griner ... Pia overgår jo dig Moekkvi



Nåh jeg har været i praktik ude på instituttet for store husdyr, ( landbohøjskolen, KVL ) i taastrup i sidste uge.


Og spurgte rent faktisk en af dyrlægerne ( som tilfældigvis var Rikke Mark Schultz, som kom forbi til en obduktion af kat. 2 pony med en tumor rundt om tarmene på størrelse 3 fodfolde) om hvad/hvorfor heste spidser deres mule under ridning.


Rikke svarede, at det kunne være fordi:


- de pressede tungen op i ganen, en form for modsætte sig bidet, altså en måde at sige nej på. Her gav hun et ekempel: forstil dig, at nogen vil komme noget ind i munden på dig du ikke ønsker, hvad gør du? du spænder i dine læber for at holde munden lukket.


- for at kompensere for pres eller smerte, enden fordi bidet ikke passer, for langt, for kort, for tykt for smalt osv osv. ( hvilket faktisk er et stort problem )


- eller fordi rytteren simpelthen var for hård i hånden.


- eller næsebåndet var for stramt, så hesten ikke kunne kempensere ved at åbne munden.



Så Pia, pak dit hjemmestrikkede marsbo argument sammen og send det til langbordistand, gider simpelthen ikke læse sådan noget fis, men okay man ser det man gerne vil se, så tro du bare at hestene gør det i nydelse, Einstein





" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 19:15

Ej nu må du holde Camilla ;)


Hvis jeg skulle i stræk ville jeg straks trille om på ryggen og spjætte med ben og haleben og mine læber ville vibrerer i vellyst og nydelse over den overbøjning jeg var lagt i. Det er da klart!
Især hvis jeg havde noget stort i munden....


NAMMME NAM!


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd
 
 når min hest
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 19:40

Min hest har haft to kolik tilfælde i den tid jeg har haft hende, og hun spidsede også mulen begge gange! Så jeg tror på at hesten sagtens kan spidse mulen i ubehag eller protest over ridning!


KH. Mette



Hilsen Mette!

Linette mus <3 Din skøre prinsesse

"Det er ikke det du ikke ved som får dig på glatis - det er det som du tror du ved, men som bare ikke passer-Al Gore ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 22:10

Camilla ?Guld drengen Drabant&#


Rikke Mark Schultz´s mening tæller jo ikke, da hun ikke rider dressur på topplan og derfor intet ved om den slags


Pia Munck


Til trods for at jeg ikke er enige i dine betragtninger, så er de faktisk interessante. Er det betragtninger du selv har gjort dig, eller har du fået undervisning i det?


Mht. dine sammenligninger mellem en spids hestemule og en kats spinden, så virker den frekvens en kat spinder med, smertelindrende. Hvilket firkantet vil sige, at hvis du brækkede dens ben, så ville den stadig spinde


Karen (zafera)


Efter utallige indlæg fra dig, er jeg sært nok stadig i tvivl om, hvorvidt du er for eller imod LDR og hvor din interesse i debatten egentlig ligger



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nydelse
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 22:19

Og jeg spørger igen, hvorfor det er nødvendigt med så stramme næseremme, når hestene nyder det så meget, og den lange overlæbe er tegn på accept af biddet og tillid til rytterens hånd? Og hvorfor ser man så mange med tungen over biddet? Det hænger vist heller ikke sammen med accept og tillid til bid og hånd.....Og jeg vil så også vove den påstand, at de ikke arbejder teknisk korrekt fra bagbenene op over ryggen

Camilla, Rikke Schultz hører nok også til de korrupte dyrlæger, når hun komer med sådan en forklaring.

Jeg har desværre haft travlt med at spole mine videobånd, så jeg havde ikke tid til at tage til Herning i aften. Undrer mig dog over, der ikke var arrangeret live-streaming af det, når nu det er så fantastisk og uundværligt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 22:26

Jeg forstår ikke at folk bliver ved med at spørge... Der findes tydeligvis ikke nogen fornuftig forklaring hvorfor man fra Pia Munck og co's. side af, konsekvent henviser til clinics og opvisninger samt dårlige billeder der indeholder mængder af fejl.


Jeg synes at Camillas forklaring på en krøllet overlæbe er yderst interessant.

Gad vide om Pia Munck har noget at sige til det?


Utopi 8-)


Vickie.



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 23:56

I sommers på vej til Roskilde Dyreskue stoppede mim mand og jeg op da vi så en kat ligge midt ude på vejen. Den svingede rundt med halen og jeg kunne se den skreg.


Jeg løb ud på vejen og kunne se den var blevet påkørt. Der var rød lak i pelsen. Jeg tog den op og den spandt som havde det været min egen kat jeg lå og kælede i sofaen.


Jeg nåede ind i vejkanten og katten åndede ud og døde i min arme.


Jeg tvivler STÆRKT på at denne kat spandt af lyksaglighed og nydelse.


Jeg har desuden undersøgt en del omkring kattens spinden. Den er helende. Den medvirker at katten kommer sig efter skader og lindre smerter. En kat som spinder meget kan forlænge sit liv. Man har efter lignet de frekvenser som kattens spinden og fundet frem til at den faktisk øger dannelsen af hvideblodlegmer fra knoglemarven. Det kan også bruges til at øge helingsprocessen hos patienter med brækkede knogler.

Det er jo en genial mekanisme katte-dyr har. De heler konstant sig selv når de spinder. De styrker deres immunsystem og heler skader.

Katte spinder når de dier, og giver die, de kan også spinde under en fødsel. Når man kæler dem, når de slapper af, når de spiser, når de er syge eler døende.


Så en hests spidse mule kan på ingen måde sammenlignes med en kats spinden.


Det lugter langt væk af lomme filosofi.... Især når der ikke der ikke kan vises til nogen undersøgelse af nogen som helst karakter....


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Referat fra LDR clinic af Andreas :
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 03:40

Referat fra LOW DEEP AND ROUND clinic af Andreas Helgstrand i Herning : Vel dokumenteret kvalitets ridning !



Verdensklasse heste (Polka Hit Nexen, Stamina, Wilkens, Solero og Hønnerups Driver) med elastiske, læs fantastiske gangarter, sving og bæring så det var en fryd, super flot ridning af Andreas Helgstrand og Anna Blomgren i ALLE de forskellige Low Deep and Round positioner samt konkurrence udtryk.


Billede


Virkelig interessant forklaring fra berider Bjarne Nielsen om hestens anatomi og gangarternes funktion.


Detaljeret dokumentation fra Dr Erik Kold om hvorledes hestes ryg ser ud og fungerer, inklusiv røntgen af kissing spine problemer og en reminder om det vigtige logerings arbejde i LDR position.


Et flot team samarbejde, som gav bonus - publikum var positive og begejstrede for Andreas Helgstrands flotte, vel dokumenterede clinic.


Og dermed har Low Deep and Round teknikkerne vundet mange nye hjerter blandt tilskuerne !


Tak for en spændende og berigende aften, Andreas. Og en SPECIEL TAK FOR DIT MOD TIL AT STÂ FREM OG FORKLARE disse omstridte teknikker, som de fleste ryttere/trænere har « berøringsangst » med at stå op for, selv om mange af dem benytter systemet i forskellig grad i deres daglige træning.


Og jeg takker dig også personligt, Andreas Helgstrand, for det vigtige budskab du gav ved afslutningen : HOLLÆNDERNE HAR UDVIKLET NOGET EXEPTIONNELT (LDR TEKNIKKER) SOM GØR, AT DE NU ER LANGT FORAN ALLE ANDRE NATIONER I DRESSUR, OG DET BØR DE ANDRE RYTTERE NU TAGE SERIØST TIL OVERVEJELSE AT LÆRE AT BRUGE KORREKT !


Billede


PS. For de ryttere/trænere, som ikke fik mulighed for at se Andreas clinic i Herning her i aften, er det muligt at få mere information om LDR teknikkerne på dette link :



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 07:35

Pia har nu leveret det, som jeg efterspurgte! Et referat fra aftenen med A og A. Tak for det Pia.


De billeder du viser, fortæller alt: Heste, der knækker mellem 2. og 3. nakkeled, en hest, der falder på forparten (eller har den måske en eksteriør-fejl??), en hest med taktfejl, ryttere med hænderne i maven og Andreas i stolesæde.


Jeg er ingen fantastisk rytter, men jeg er dog den første til at indrømme, at jeg ikke rider fantastisk.


Hvis det er måden at komme foran de andre nationer, så er jeg glad for, at jeg ikke har de ambitioner.



Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 traalalaa
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 07:56

Jeg fornemmer ligesom at Pia taler uden om....


Men tak for updaten... Så er vi ikke længere i tvivl om hvad der foregår...


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommentar til....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 08:06

...billederne i overstående indlæg af Pia Munk...


Pia, hvis du nu tog dine støvsugerkritiske briller på, og kun kiggede på de hestes ben - har de så ikke ret meget gennemtrædning på forbenet i forhold til bagbenet - er det heste der bære bagfra - eller er det heste der skubber sig frem, ud over en forpart der er så belastet, at de har ultra svært ved at få afviklet forenden før bagenden er i "luften" ???






^ Mener du seriøst, at de to heste, der vises her, er mere forpartsbelastede, end dem du viser i dit seneste indlæg? (billederne er lige lånt på din hjemmeside, det er vel helt i din ånd ik ?)


^Hvad med et billede som det her - er denne hest taktfast og bære bagfra


Pia, hvorfor er der så mange heste, der er redet med LDR af top ryttere, der ikke formår at gå taktfast ?


Hvis toprytterene ikke kan ride LDR så hestene bibeholder deres takt - hvordan skulle det så kunne lade sig gøre for de amatører du underviser over nettet ?


Hvem formår at ride hesten taktfast med en metode som LDR ?


Hvorfor er det hensigtsmæssigt at ride hesten utaktet ?


De venligste hilsner Louise

***

Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andreas & Andreas
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 08:58

FANTASTISK, mere er der vist ikke at sige til det arrangement :-)


Flot ridning, flotte gennengang af hestens anatomi og muskelsætning, og flot fremlæg af Bjarne Nielsen.


Der er ikke noget at diskuterer, LDR tager ikke skade, og Andreas sagde igen og igen, at man skal træne ud efter hvert individ. Nogen skal ligge dybt, nogen oppe og fremme, etc.


Jeg gider ikke gå ind i nærmerer lange forklaringer, men jeg synes nogen meget markante hestefolk igår slog fast at de og mange andre IKKE gør noget forkert. Som BN sagde til sidst. "De folk der ikke kan se det her, de har ikke forstand på heste og træning" og hvor har han bare ret.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM


Nu også HorseLux produkter, bla. Fiberpiller


Safemate folingsalarmer udlejes


Book allerede nu


www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bjarne Nielsen
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 09:20

Annette, det lyder som om, at Bjarne Nielsen var manden, der kunne besvare spørgsmålet om, hvilke muskler der trænes, når der trænes LDR, og som er gavnlige for det ideal, der listes i fordringerne? Har du mulighed for at gengive det?


Jeg håber sådan, at Bjarne har de vise ord, for ellers er jeg nødt til at skyde endnu en stjerne af mine ned . Da jeg i slutningen af 90'erne var i stalden hos Bjarne, oplevede jeg ham som en yderst sympatisk hestemand. Men jeg kan selvfølgelig være farvet af min gang indenfor ridesporten siden jeg ikke var større end tobak for en skilling.



Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr. LDS.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 10:15

jeg ved ikke om der var nogle der så clinic med andreas og bjarne i går, men der var de inde på lige præcis dette emne og kom SKIDE godt igennem det.

altså at nogle heste bruger sig bedst når den er lav i nakken og nogle skal helt op foran. men man arbejder dem jo alle hen mod stævneridningen . men jeg er med på at det ikke er en form der styrker hesten. det er både op og ned og frem og tilbage der giver resultater.


:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munck
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 10:42

Var der nogle af de fremviste heste der spidsede mulen i fryd som en kat spinder når man brækker dens ben?



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen det er jo
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 10:51

fremragende at de der så clinic´en synes det var em god forestilling, men man kunne jo også have set en god film i biffen


Hvis man ikke kan gengive HVORFOR og HVAD der sker biomekanisk efter sådan en aften, hvor meget har man så fået ud af det?


Jeg og sikkert MANGE andre mangler STADIG at få svar på HVAD, HVORDAN og HVORFOR????????


KOM NU.........FORKLAR HVAD DER SKER BIOMEKANISK MED HESTEN I LDR.........





MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Citat...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 11:11

Sakset fra nyheden på forsiden:


Som Andreas udtrykte det, er det så pokkers svært at ride hesten foran lod. For at komme dertil hvor hesten rides foran lod er der en masse forarbejde. Andreas viste med sine heste, hvordan han træner dybde ridning. Han fortalte, at man ofte skal lægge hesten modsat af hvad den vil. Men alle heste er forskellige, og noget af det vigtigste er jo netop at træne hesten som et individ. Han viste med hestene træning hvor de rides dybt men arbejdes mod at gå fremme med næsen.



Det nemmeste er da bare at slippe tøjlerne...


Andreas udtrykte også, at det var trist når folk sendte hademails baseret på et billede eller et kort videomoment, det er vigtigt at man ser på helheden understregede han. Han var også inde på, at mange af de debatter der kører beror på misforståelser.


Jeg ser og ser og ser og ser og ser og ser og ser og ser, til jeg er fuldstændigt skeløjet. Men jeg ser det IKKE! Hvad er det jeg har misforstået?



P.S. Hademails er NO GO! Det er simpelthen for lavt



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tyuytutyutyuyt
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 14:06

Jeg gider ikke gå ind i nærmerer lange forklaringer, men jeg synes nogen meget markante hestefolk igår slog fast at de og mange andre IKKE gør noget forkert. Som BN sagde til sidst. "De folk der ikke kan se det her, de har ikke forstand på heste og træning" og hvor har han bare ret.


Nå ok.. så glemmer jeg alt hvad jeg ser når de rider og klapper med i kor....


Den gik sgu ik i folketinget...









Mvh Michelle

FLINT ALLMIGHTY

aloe vera forhandler

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke en saglighed og objektivitet
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 14:12

Som BN sagde til sidst. "De folk der ikke kan se det her, de har ikke forstand på heste og træning" og hvor har han bare ret.


:-) Sikke da en saglig, objektiv og velunderbygget konklusion at drage :-)


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kom nu...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 14:30

en eller anden. Del ud af de saglige argumenter som der kom på banen igår. De må jo have været gode siden i nu kan læne jer afslappet tilbage i stolen og sige "vi havde ret - LDR er godt".


Ja undskyld mig... men det kommer der da ikke ret meget konstruktiv debat ud af.


Hvis nogen vil overbevise mig om at det er sundt for hesten at gå bag lod, og at man ikke bare gør det fordi det så er nemmere at kontrolere hesten....


....så vi jeg altså ha nogle UNDERBYGGEDE argumenter.



- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Matilde...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 15:07

Man gør det ikke kun for kontrol, tror jeg ;-)


Jeg er helt overbevist om, at man først og fremmest bruger det for at få hesten til at gå med den let spændte ryg og taktforskydningen, fordi det ser meget flottere ud 8-)


- og samtidig ser ud som om den går til biddet, selv når den endnu ikke kan gå til biddet.

Det de kalder, at holde hesten inde i rammen....


Derfor kan man ofte heller ikke bare slippe tøjlerne på en hest, der er redet sådan. Det vil som regel ikke få den til at tage næsen foran lod, faktisk kan det blive et ret stort problem at få hesten til at gå foran lod.


Det vælger mange dommere så desværre at se bort fra, altså fordringernes 'foran lod', og langt, langt de fleste heste vist frem på O & B herinde, går da også bag lod...


Det er blevet en slags 'sandhed' udfra devisen om, at det magthaverne siger, er sandt - også når der står noget andet i reglerne :-P


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 spagattræning
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 15:08

Som Andreas udtrykte det, er det så pokkers svært at ride hesten foran lod. For at komme dertil hvor hesten rides foran lod er der en masse forarbejde


Ja det er det:

1 tag trensen af

2 tag en grime på med et træktorv sat fast i hver side

3 bind træktorvene sammen på midten

4 sæt dig op på hesten og rid den i grime


Hvor vil den holde næsen henne?

Og så gad jeg godt se hvordan rollkur kan praktiseres med lette hjælpere, her grime og træktorv


Apropos smidiggørelse af halsen vha bidets indvirkning.


Nu har jeg aldrig været velsignet med en særlig smidig krop, men jeg ville alligevel gerne prøve kræfter med karate. Her skulle vi så altid varme op senere lave strækøvelser. For at kunne sparke højt, så skulle man træne spagat. Åh ve, en gang syntes min træner at nu skulle Christina lige lidt længere ud og hev i mit ben. Resultat, krampagtig smerte og jeg der spændte imod rent refleksmæssigt. Senere på året lykkedes det mig at komme meget tæt på spagat, men ved total afslapning, udånding mens jeg selv strakte mere og mere for hver åndedrag.


Så jeg kan simpelthen ikke fatte pointen med at bøje hesten via et kandarbid eller glidetøjle at det skulle smidiggøre noget som helst? Og det med at hesten ikke selv får mulighed for at tilbyde sit stræk?


Prøv lige at øve spagat og prøv de to forskellige metoder. En der hiver i Jer og modsat hvis I selv får lov mens I ånder ud.


Men det er først de senere år jeg kan drage den parallel for jeg har også "lært" at gymnasticere hesten vha af tøjlen og har ikke kendt andre alternativer dengang.

0
0
Svar på denne tråd
 
 *GG* Ja ja
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 15:28

Nina...


Jeg er enig i at det ikke kun er kontrol eller måske endda primært kontrol (længere)...


...Iøvrigt RET interessant at se den gangartsmæssige udvikling en hingst gennemgår fra den er 3 -> 4 -> 5.


Altså fra den kun er let reddet og indtil den er "godt på vej i dressuren" - det var ret vildt at se.


Men nogle smukke dyr er det dælme, smukke dyr med gakkede gangarter!



- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg var...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 17:26

også til clinic, og mine ører hørte rigtig godt efter da biomekanikken blev gennemgået, mange folk valgte simpelthen at se disse tidspunkter som en pause og forlod hallen, nå men her kommer så opsummeringen...

dr. dyr sagde at ved at ride hesten dyb i halsen skilte man torntappene i manken og den forreste del af sadellejet fra hinanden, ved at ride bagparten ind skilte man torntappene fra sadellejet og bagud, derfor skulle hesten arbejde i en dyb holdning for at bruge sin ryg, og så langt kan vi vist alle være enige, han snakkede intet om, at i denne teknik skulle der rides bag lod, dette synes jeg er vigtigt at bemærke, han fortalt en masse om hvor meget hestens hvirvelsøjle kunne bøje sig den ene og den anden vej, og den blev mere mobil hvis hesten gik lavt med halsen.

Det vigtigste som jeg fik ud af denne clinic var dog, at der flere gange blev påpeget vigtigheden i, at ride hesten bagfra og lade den gå for en let hånd, så faktisk en god clinic hvor jeg fik bekræftet at man må arbejde løsgørende med hesten hvor den nu trænger...


pointerer lige igen der blev intet nævnt om at hesten skulle rides bag lod, men det var ikke et problem den kom derind, bare den var med bagfra...


nej jeg er stadig ikke til kajetræk og forpartsredne heste med næsten bag lod, jeg er til frie løsgjorte heste der bruger deres ryg og bagpart

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dr Erik Kold
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 18:31

Jo, det gjorde Dr Erik KOLD, Dressurtante !


Han talte NETOP om det gode i at ride OG LONGERE bag lod, med fotos oppe på skærmen af en hest i pessoa longe :


Billede


... med resultatet af ryggens forbedring før og efter 6 ugers longe, 5 dage om ugen,, efter hans EGNE indikationer !



Dr Erik Kold viste også, at hesten fungerer som en bro over ryggen, med 2 muligheder for at løfte broen op på midten :


- gennem OVERLINIEN fortil og bagtil


- hvis disse bliver AFRUNDET RIGTIGT (altså sætter sig bagtil, og BAG LOD fortil):


Billede


Billede


- og Dr Erik Kold præciserede også (jeg har set hans clinic 2 gange), at hvis de ikke bliver aktiveret SAMTIDIG så falder broen sammen, som på dette billede hvor mankebenet SYNKER ned mellem skulderbladene fordi hesten er PÂ FORPARTEN :


Billede



Men :


- før at en hest er klar til at HOLDE BROEN OPPE også når den er foran lod (hvilket er uhyre svært for hesten), så er den nødt til at blive stærkere i ryg muskulaturen, og det gør man bedst gennem ridning og longe BAG LOD = BODYBUILDING med ryggen oppe !


Dette blev der ABSOLUT LAGT VÆGT PÅ - og det var jo også det HELE DENNE CLINIC GIK UD PÅ AT VISE !


Dette blev SPECIELT GODT VIST da Andreas red SOLERO i flere forskellige LDR positioner - også under piaf - og som Andreas selv insisterede på :


- Solero var i denne fantastisk smidige form, med super elastiske bevægelser under sving og bæring i en alder af 17 år, ved hjælp af LOW DEEP AND ROUND - og stadig med mange gode år foran sig !


Her Solero med sin ejer, Lotte Vagner :


Billede



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen pia - din stakkel
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 18:43

Men pia hvordan forklarer du dels alle taktfejlene på de billeder du har lagt ind, dels hvad med det faktum at ldr huler lænden og skubber bagbenene bagud (jf hollansk undersøgelse)???


Dyrlæge kold kan ikke svar på det da Epona spurgte ham faktisk siger han, at han ikke er dressur- eller træningskyndig:


... Svend Kold havde ikke nogen fyldestgørende forklaring på, hvad man får ud af LDR, som man ikke kan få ud af almindelig, klassisk frem og ned-ridning. Han mener, at bag lod er bedre end foran lod, når man skal have løftet forreste del af ryggen. Men hvorfor står stadig hen i det uvisse. Han er ikke dressurkyndig, siger han selv. Og træning er ikke hans fagområde. Han synes, at pessoaliner og LDR er sagen til kissing spines-heste, fordi torntappene bliver skilt ad. Men han erkender, at man har den samme fordel ved at træne hesten i en naturlig, afspændt holdning. Han tror bare, det er endnu bedre, hvis hesten går bag lodret, selv om han godt ved, at lænden derved hules. Han kan ikke forklare, hvorfor den ekstra dybe holdning er den blokerede lænd og de småt gående bagben værd...


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øhh....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:00

Pia tror du at hesten løfter ryggen med sine rygmuskler?


- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins


thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd
 
 pia...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:05

det kan godt være du har set det to gange men, der blev sagt at fokus skulle tages fra hovedets placering og lægges på bagpartens indvirken, ligesom man gør i klassisk ridning (her skal hesten dog altid være foran lod), i LDR udgaven der blev talt om igår blev hesten lagt i alle positioner

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fra Epona
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:16

Dette referat er lidt mere fyldestgørende end Pias KLIK


..."Hvis denne her hest skal kunne gå piaffe, skal den have lov at få hovedet ned, så den kan få bagbenene op" forklarede Andreas... ...







De venligste hilsner Louise

***

Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja ja...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:35

epona er ligesom dansk folkeparti, de elsker at skabe lidt røre i andedammen

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskellen er
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:47

Forskellen på DF og Epona er dog, at epona fortæller fact - det gør DF ikke :-)



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sammenhængen er vigtig !
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:50


"Hvis denne her hest skal kunne gå piaffe, skal den have lov at få hovedet ned, så den kan få bagbenene op UNDER SIG" forklarede Andreas


Husk lige at få hele sammenhængen med ! Bare for retfærdighedens skyld !



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puuuuuhhhh
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:51

Nu er en af mine få personlige fobier, Andreas H, men selv jeg har ikke forfattet et så gennemsyret af gymnasievidsindlæg, som det Epona her har præsteret..

Men bevares, objektivitet er vel et svært koncept at kapere


Tak for oplæg til saglig debat, nu virker selv Pia M velformuleret..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, objektivitet
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 19:57

...ER bestemt et meget svært koncept at kapere, - det fremgår tydeligt af rigtigt mange skribenters indlæg herinde, bl.a. af PiaM's.



Hilsen Linda.






Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 optagelse...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 20:06

Pia, det er sjovt, for på vores optagelser lyder det grangiveligt som om han siger "op." :)


Jeg håber da ikke, han forsøger at få bagbenene op under hesten, som du skriver, for så er han da HELT galt afmarcheret :D Se evt. billedet i nyheden. Det er ikke et "uheldigt moment", men en fase, som fast indgår i den pågældende hests piaffemønster.


Nimbus, det er en leder, som det fremgår af overskriften Men vi er smigrede over at du må gribe efter stadigt spinklere strå for at finde noget at brokke dig over.


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Under sig
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 20:17

Pia, hvor står der "UNDER SIG" i teksten - eller er det blot endnu engang indforstået viden blandt LDR folk???...

Kommer der et mere fyldestgørende referat fra din siden, det vil jeg i så fald se frem til


"Hvis denne her hest skal kunne gå piaffe, skal den have lov at få hovedet ned, så den kan få bagbenene op," forklarede Andreas et begejstret, tusindtalligt publikum, om den øvelse, der ellers traditionelt fordrer det omvendte - samling og en deraf rejst forpart.


Hvorfor skal hesten have bagbenene op under sig?



Må hellere skrive, at dette intet har med personlig hetz mod Andreas at gøre, og at dem der vælger at sende ham hademails, befinder sig langt under lavmål af god opførsel. Det er under al kritik .


Det her handler om at prøve at forstå, HVORFOR nogen vælger at ride LDR og hvad godt det gør for hestens krop, og jeg venter stadig på en god saglig forklaring ...og i samme åndedrag skal Andreas H da også roses for at vælge at stille op til dette arrangement




De venligste hilsner Louise

***

Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaah
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 20:23

Jeg er ikke i tvivl om, at i rammer målgruppen, Julie..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 20:31

..forstår du de forklaringer, der er givet på hvad LDR gør godt for?

I så fald, vil du så ikke være behjælpelig og dele ud af denne fantastiske viden - jeg forstå af en eller anden grund ikke de forklaringer, der hidtil er kommet fra LDR fortalerne ...





De venligste hilsner Louise

***

Den største hurdle for at få stoppet mishandling af heste er illusionen om, at den ikke foregår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pessoa/bondage
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 21:08


Pia Munck,


Dit billede af hesten i Pinnochio-snore får mig til at tænke på min egen atlet-kanin. Hun er somme tider lidt stiv henover ryggen, og inspireret af rollkur har jeg opfundet pessoa-kæder til hende for at smidiggøre hende, og hjælpe hende til at hoppe højere på agility banerne i Øm.


Jeg fandt en krøllet post-it bag min sofa, der beskriver, hvordan det har været kendt i århundreder, at mekaniske fiksationer af kropsdelene bevirker en øget smidighed. Jeg stoler 100% på dette, og jeg forbander alle skeptikere langt væk, fordi jeg lever af at fremvise min kanin.


Her er et billede af min hunkanin, som jeg elsker overalt på jorden. Hun er en dyr kanin, og min dyrlæge bifalder min træning af hende. Jeg har også mange sponsorer, blandt andre www.forlorenhare.com, og de forventer, at jeg kan fremvise en smidig kanin til shows.




Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ifølge
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 21:10

LDR folk er metoden en træningsmetode til at gøre hesten stærkere i muskelkorsettet, og styrke bagparten, hesten skal udfra denne træningsmetode rejse sig fortil og kunne bevare bæringen når den er stærk nok.

ulemperne er så lige at hesten ikke forbliver så taktfast og fri i bevægelsen, samt at den ikke bliver ærlig fremme til biddet

0
0
Svar på denne tråd
 
 jamen dog...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 21:11

Jeg har, for nok 100 indlæg siden, givet mit bud på, hvad LDR kan gøre, hvorfor man benytter det, og, hvor det oftest går galt..


M.h.t. amatørridning på ganske almindelige heste, tror jeg valg af metode er et spørgsmål om personlig smag, dog vil jeg stærkt anbefale at vælge en, hvor man kan få god IRLundervisning, uddannelse via videouploads, netheppekor og betalingsguruer er mig inderligt imod, om det så er via Epona eller Pia M..


Får man, af en eller anden grund, en virkeligt god dressurhest, med et gangartspoteniale, så er der mange andre faktorer, der spiller ind, og LDR er nok det bedste bud på uddannelse af denne..

Og køber man en hest af en sådan kaliber, har man nok også den nødvendige timing og følelse, til at lade den benytte overlinien..


Jeg mener at moderne heste ikke er i stand til at leve op til det samlingsideal, der er i dannet i vores bevidsthed, udfra fordringer, der bygger på en klassisk lære, der er skrevet med formålet den højere skole, og til en hestetype, der afviger betydeligt fra vore nutidige heste. Følgeligt er det ligeledes umuligt at fremskaffe en "korrekt" hest, til demonstrationsbrug..


Vore moderne heste er i stand til at udføre de tekniske øvelser med en overlegen kraft, og med Parzival og Totillas på scenen, er lydigheden og afspændtheden kommet et skridt længere..Følgelig er de samlede så de kan udføre det samlende arbejde, omend de ikke er samlede sammenlignet med en Lippi.


Taktfejl er hestens naturlige måde at kompensere for spændinger, der enten kommer af, eller medfører taktfejl. At en hest, der udfører et GP program har taktfejl mener jeg er uundgåeligt. At skulle udføre de mange øvelser, under præcisionskrav, i de store arenaer, vil naturligt medføre nogle spændinger, der vil udløse taktfejl..


Tager man videoen af OL32, er der tale om en noget kortgående hest, der ifølge teksten, har brugt tid på at lære banen og omgivelserne at kende, rides foran lod, med et minimum af øvelser, og dog fejltakter en stor del af tiden..Rideteori m.h.t. takt er altså skrevet længe før fotoets tid, svævemomentet i galop blev først videnskabeligt bevist via en fotoserie, så jeg tror nærmere der er tale om takt i betydningen rytme i bevægelsen, ikke det flueknepperi med pauseknappen, der åbenbart er et must-have, for de fleste..
















Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 bevis...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 21:32

>>>>.....svævemomentet i galop blev først videnskabeligt bevist via en fotoserie<<<<<



Øh... er det Muybridgehistorien? Det var altså trav... Gueriniere beskriver svævningsmoment i galop, og i øvrigt tror jeg faktisk, at hans heste gik uden svævningsmoment i trav, ligesom de baroktrænede heste, man ser i dag.




Under alle omstændigheder dokumenterede Muybridge svævningsmomentet i trav længen inden FEIs grundlæggelse og reglementets oprindelse.



Mvh



Julie







Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 22:15

Jeg tænker her på den lange fotosekvens der blev skudt af en skimlet væddeløber, da bedatten gik på, hvorvidt der var et ægte svævemoment, uden ben på jorden eller ej...


Men bevares, det har man da nok diskuteret om m.h.t. trav...


Pointen er, uden et foto, gerne flere, er det, for det blotte øje umuligt at se de forskelle i f.eks koderne, som kan optage hele foraet..Men det er tilgengæld muligt at se den mindste forskydelse i rytmen ved bevægelse, hvorfor jeg foranledes til at tro, at det må være den der vægtes tungest...


Det er min holdning Julie, vi bliver aldrig eneige herom.....


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 holdning....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 22:30

>>>Det er min holdning Julie, vi bliver aldrig eneige herom.....<<



Det er forhåbentlig heller ikke formålet med debat.



Muybridge var den første, der var i stand til at dokumentere svævningsmomentet i trav - hesten var en traver. Han tog også en masse billeder af heste i galop, så det må nødvendigvis være Muybridge, der først har vist med en billedserie, at der er svævningsmoment i galop. Han tog bare ikke billederne for at påvise svævningsmoment i galop, for det vidste man jo godt i forvejen, at der var. Det kan enhver jo se. Det var et væddemål omkring travhesten... åh, hvad var det, den hed.... der fik ham til at stille kameraer op på række, og lave de første billedserier af heste i bevægelse. Det var i slutningen af 1800-tallet... efter Die Reitkunst im Bilde, hvor der er tegninger af diagonalforskydninger. Man vidste godt, de fandtes. Vi er nogle stykker, der kan få øje på dem uden pauseknappen Men jo, pauseknappen er god, når man skal fortælle andre, hvor de skal kigge ;-)



Mvh



Julie







Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 ja...............
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 23:08

Så siger vi det....Jeg husker det bare som en galophest..


Hvorfor er der så så mange taktfejl, på selv billederne i Muesseller, hvorfor findes ordet takt ikke i indholdsfortegnegnelsen i f.eks Muesseller eller Phodahsky, som ligger i stueplan p.t., og hvor beskrives helt nøjagtigt at takt er det stillestående øjeblik klippet ud, hvor benene skal være fuldstændig diagonale i samtlige vinkler, er taktfejl først opstået i stor stil, siden fotografiets historie, eller har de altid været der, også på skoleheste af ældre dato, hvorfor fastholder vi at takt er naturlig, og her menes den "fluekneppede" takt, når ca.75% af folks heste løs på marken, bare her på HN viser taktfejl, forsvinder taktfejl 100% i løbet af remonteperioden, for ikke at vende tilbage igen, efter din teoribog, eller ved det være et vedblivende objekt gennem uddannelsen...

Hvad mener de akademiske, der rider høj skole i øvrigt vedrørende den ældre opfattelse af takt, er det rytme eller "fluekneppevinklerne"...


Kan du SE taktfejl, der ikke forstyrrer rytmen?


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Taktfejl...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 23:23

Ja, jeg kan se diagonalforskydninger, der ikke forstyrrer rytmen. Kan du ikke? Det giver hele hesten en anden måde at gå på.



Jeg ved ikke, hvad de akademiske, der rider høj skole, mener om noget :) Spørg dem dog. Mange aka-ryttere synes ikke, at takt er så vigtigt eller grundlæggende.



Jeg ved ikke, hvorfor der er taktfejl i din Müseler.


Der har altid været taktfejl.



Takt er det første trin på den tyske træningsskala... hvor meget mere grundlæggende vil du have, at det skal være?


Rentaktethed ER naturlig. Når hesten bruger ryggen, vil den naturligt takte rent :)



Taktfejl kan vel altid forekomme sporadisk, men som en integreret del af gangartsforløbet skulle jeg håbe, at man ikke forsøger at uddanne hesten til noget avanceret, før problemet er løst.



Mvh



Julie





Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 00:05

Kan du virkeligt se en taktfejl, som på den røde LDR Pia har sat ind, hvor bagbenet slipper tre cm før forbenet?..


Nu har GP heste ikke noget længerevarende bevægelsesforløb i et tempi under et program, højst de 30 meters fri trav, som så oftest overrides, grundet de ekstreme øvelseskrav...


Men du læser takt, som den fuldstændigt retvinklede totalt diagonale bevægelse i trav?


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 takt...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 00:13

<<<<Men du læser takt, som den fuldstændigt retvinklede totalt diagonale bevægelse i trav?<<<<



Godt spørgsmål.... jeg har - så vidt jeg husker - aldrig nogensinde en eneste gang råbt TAKTFEJL på grund af et billede af ikke-diagonal fremføring... jeg konstaterer udelukkende, at der er en taktfejl, hvis jeg kan se på billedet, at det forkerte antal ben er i jorden. Jeg vil gerne være på den sikre side.



Jeg ved ikke, hvad for en rød, du taler om, som Pia har sat ind.



Der er masser af GP-heste, der traver mærkeligt i langsommere tempi også. For slet ikke at gå i gang med at tale om galop.



Mvh



Julie




Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har godt nok
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 05:14

lovet ikke at blande mig i debatten for en periode.

Men...jeg fælger dog alligevel med og må konstatere at jeg ikke kan konnoere det af mig lovet :-)


Jeg synes det er ret interessant det her med takten. Julie du forvirrer mig en smule, så for at være på den sikre side vil jeg spørge dig endnu engang, for jeg tror oprigtigt ikke at jeg så tidligere har forstået dig korrekt når du som her nu skriver at du forholder dig til om hesten takter korrekt i forhold til hvor mange ben som er i jorden/luften på samme tid.


Den røde som nimbus nævner er ovenover i et indlæg fra Pia M. Jeg vil jo også mene at den bestemt takter rent. Hvad mener du? Og hvis ikke den gør, kan du så på en let forståelig måde forklare ud fra billedet hvorfor den IKKE gør.


Når jeg ser efter takt, går jeg op i om hesten i traven er 2 taktet. Det vil sige. at eks. venstre forben og højre bagben er i jorden på samme tid, og de modsatte er i luften. Tilsvarende bruger jeg her rytmen og tæller 1-2--1-2 osv.


Hvorfor mener du så ikke Julie at f.eks Totilas takter rent i traven, i passagen og i piaffen?

Galoppen skal jo være 3 taktet og dermed rytmen ligeså. altså 1-2-3--2-3-1-2-3 osv. Hvorfor mener du. f.eks ikke at Totilas er rentaktet i galloppen? Min erfaring siger mig iøvrigt at såfremt en hest ikke takter rent(3 taktet) i sin galop så vil den heller ikke formå at gøre det i specielt pirouetter. Men det er ikke det jeg ser vedr. Totilas. Tværtimod.


Jeg synes emnet er ret spændende i forhold til hvad man tænker hver især og hvad/hvordan man vurderer takten. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takt...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 11:00

Nå, den røde :) Så vidt jeg kan se, er den på vej til at slippe først med bagbenet, fordi den render på forparten. Men baseret på det konkrete billede, ville JEG helt subjektivt ikke kalde det en taktfejl, fordi jeg selv trækker stregen dér hvor benet rent faktisk slipper. Det er egentlig bare et karaktertræk af min personlige debatstil, og har ikke så meget at gøre med biomekanik. Hvis billedet af den røde var taget et splitsekund senere, VILLE det efter min mening vise en fase, som ikke eksisterer i rentaktet trav.



Jeg mener ikke, at Totilas takter værre end så mange andre. Det er en meget talentfuld hest, som jeg tror, ville være klokkeren i takten, hvis den bare slappede lidt af. Hvis den gik over ryggen, ville den være uhyggeligt god. Men man kan se, at jo mere den løfter forbenene, desto sværere får den ved at have bagbenene med. Den er så god, at den stadig er fantastisk, selv om man fjerner 40% af dens gangformåen ved at krølle halsen sammen på den. Men tænk bare hvor god den ville være, hvis den ikke gik så snævert fortil. Hvis dens næse fik lov at pege ud foran det punkt, forbenene peger på... nå nej, så ville den jo gå med vandret næseryg :P



Mvh



Julie






Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus 1...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 11:17

Hvis jeg forstår din pointe mht avl ret, så mener du at Dansk Varmblod, efter 60 års målrettet avlsarbejde for at skabe den perfekte dressurhest, er endt med et blandingsprodukt der er komplet uegnet til formålet - og at man derfor burde tilpasse fordringerne i dressur til denne fiasko for at rette op på det?


Eller har jeg misforstået dig?









Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 pjat....
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 11:24

pjat pjat pjat at sige det er typens skyld, at hesten ikke længere kan gå efter fordringerne..



....pg.a. avlen


Jeg har så aldrig haft et problem med at ride en moderne sportshest KORREKT, for lod, m. nakke som højeste punkt, bæring og op af bakke drift.

De er udemærket istand til div. krævende dressur øvelser. nogle er bedre end andre, men at sige avlen har nået et punkt hvor moderne heste ikke længere kan bruge deres krop naturligt.... fnis...


Det er ikke svært, det tager bare længere tid.. og hvem har råd til det? ..





Mvh.


L Nielsen.



Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:16

DV er netop nået langt, de har fremavlet et dyr, der har fantastisk gangartsformåen, styrke, koordination i bevægelsen, høj grad af ridelighed, grove ekstriørfejl er udryddet, og selv de fleste dødelige kan håndtere dem.

Men nej, de passer ikke ind i den skabelon, der formes af en tænkt korrekt ekvipage, baseret på de klassiske fordringer, der kun udføres tilnærmelsesvis slavisk af de akademiske ryttere.

Så har vi samtidig strikket et utopisk sæt af øvelser, de fleste grundøvelser for skolen over jorden, kogt dem sammen til 8 minutters seancer, tilsat en Roskilde festival og klippet det op i slowmotion..

Når der så ikke leves op til det tænkte ideal, så tages der som udgangspunkt at, rytterne ikke har fattet en brik, da enhver hest, der intet forlanges af, kan tøffe afsted med næsen forrest...


Så kan man lide de kæmpe gangarter, eller lade være, men de gør en forskel, både m.h.t. træning og det endelige produkt.


Ærligt talt, så vil jeg s##e på, hvorvidt Totillas opfylder 5 punkter for kavaleriheste for snart 100 år siden, han er lydig, teknisk perfekt, mestrer samlende øvelser, og har samtidig bibeholdt fantastisk gangartsanlæg..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 næsen forrest
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:21

<<<< Når der så ikke leves op til det tænkte ideal, så tages der som udgangspunkt at, rytterne ikke har fattet en brik, da enhver hest, der intet forlanges af, kan tøffe afsted med næsen forrest...<<<<




Ej, Nimbus, det er ikke rigtigt. Andreas Helgstrand siger selv, at det er pokkers, pokkers svært at få næsen frem på hesten.



I øvrigt er jeg også ligeglad med tænkte idealer. Men når folk retfærdiggør deres grimme, hårdhændede ridning med at "hesten skal jo bruge sig", så fristes jeg til at afsløre dem i ikke at vide, hvad det betyder.





Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 griner..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:28

Nu er det da noget af et debatområde, du kaster dig ind på...Grim hårdhændet ridning, det vil sige, at vi kan finde Epona til et hvert kludstævne i fremtiden?..For ikke at tale om forårssæsonen på ovalbanerne?...Der kommer vist også travløb, og hyggejagter..

Eurosport sender ligeledes Polo, der er syn for sagen..


Nååh nej, det er kun en snæver kreds af topryttere, der skal på blokken, da alle efterligner disse..


Og vi debatterer helst på HN, hvor vi er sikre på minimum 80% opbakning...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 Polo...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:45

Nu er det jo ikke så meget, der spilles Polo i Danmark, Nimbus, men du har da helt ret i at der er andre heste, der også har det skidt. Jeg vil dog vove at påstå at den overtypning og det fordrejede skønhedsbillede, der gør sig gældende i dressuren, gør det ud for et helt specielt scenario, og et godt sted at starte.


Hvordan foreslår du at man følger rollkurdebatten til dørs, uden at vise, at de ryttere, som retfærdiggør LDR med at "det er nødvendigt for at hesten kan bruge ryggen", rent faktisk ikke kan få hesten til at bruge ryggen? Hvis man viser billeder af en gennemsnitlig Musse med en gennemsnitlig trunte på ryggen, der moser afsted på forparten med mulen inde ved bringen, kan der jo være alle MULIGE årsager til at den går forkert. Men en guldmedaljehoppe med topkarakterer for gangarter, der traver som en invalid under en OL-rytter.... det er da interessant.


Mvh


Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Det glæder mig
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:49

at du Julie ikke mener at denne hest på billedet takter urent.. At det netop er momentet du her forholder dig til. Men jeg bliver også bekræftet i at du og mange andre udtaler sig om stilbilleder hvor de påpeger at hesten ikke takter rent. Men det er jo ikke de I ser på det konkrete billede når I kommer med en sådan udtlelese - det er en "formodning" I har - såfremt billedet var taget ca. 5-10 sekunder senere. Og det er jo så her jeg ser mange af vores forskellige opfattelser, når der tales om takt. For tit og ofte skrives der at den og den hest ikke takter rent, men det er jo så åbenbart kun en formodning der kommes med, da man som minimum burde forholde sig til det konkrete billede.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 13:55

Jamen Michael, jeg skriver netop aldrig, at en hest takter forkert, hvis jeg ikke kan se, at den har det forkerte antal (eller den forkerte kombination) af ben i jorden Andre gør måske, men det er vel næppe min skyld.



Når det er sagt, så kan man jo se, at Pias røde hest står mere på forbenet. Om vi skal kalde det en taktfejl eller ej, vil jeg lade dig bestemme, men korrekt er det ikke.



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 øhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 14:13

Nu ved jeg ikke, hvilken Guldmedaljehoppe, der tænkes på?


( Jeg håber det er Andreas, der rider den...gnæk,gnæk)


Jeg forstår bare ikke, hvad gavn den gennemsnitlige musse med den gennemsnitlige trunte skal have, af en velgennemført hetz mod OLrytterne?


Jeg forstår heller ikke, hvordan samtlige LDRredne heste ikke bruger ryggen, trods de mestrer de samlende øvelser?..


Jeg medgiver gerne, at der vises meget krøllebølleridning, særligt til championaterne, der mestens er rene gangartsopvisninger, og husker en Guldmedaljehoppe for år tilbage, der travede ekseptionelt godt, men som de ikke kunne lære et changement, hvor der blev set gennem fingre med at den skiftede gennem trav. Det blev jeg da ganske forarget over.


Det er helt fint med mig at skyde på dressuren, da det er det alle med en firbenet kamel i DK mener dyret har anlæg for, men en ensidig debat, rettet mod toppen, fører da kun til de afladsreaktioner vi ser p.t..


Nu står vi der, hvor enhver, der ikke ejer det store talent, med sindsro kan forvente lang levetid og evig taknemmelighed fra hesten, skønt den intet kan, intet lærer og absolut ikke udfører det den bliver bedt om, men dog har det klasser bedre end de stakkels topheste..


Samtidig med det, så er hele den danske beriderstand blevet undermineret, de rider tit LDR, deltager gerne i koncurrencer, og kan indimellem fanges i hårdhændet behandling, i de gennemsnitliges trunters heste, når de har lært at vippe dem af..


Hvis vi skal hårdhændet, grim ridning til livs, kræver det først og fremmest en styrkelse af rytteruddannelsen og størrere tilgang til uddannet undervisning. Hvor skal man gå hen og få denne, når hele den etablerede hesteverden er blevet underkendt af Epona?


Hvis man fjerner hele stævnestrukturen, med alle de faldgruber af sølle menneskelig ambition, der ligger i denne, hvad motivation tror du så, der er tilbage, for at søge at uddanne sig selv og sin hest?


Men der er et pudsigt paradoks i dressuren. Tit sammenlignes der med brugen af EPO i cykelsporten. Fint, fint, men jeg tror ikke mange af de "vi ejer vejen-terrorister", der gladeligt bruger friværdien og al fritid på at udstille sig selv i uklædelige shorts, kører rundt og pønser på indkøb af dette, eller regner sig selv for den næste Bjarne Muus, dog tages det som en selvfølge at alle ryttere vil voldride deres fjordbolle, blot fordi Andreas kan skille Matine`ad på midten....


Er ryttere så naive?


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 hov...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 14:17

I øvrigt, så er verden skruet sådan sammen, at de fleste af os, aldrig kommer i nærheden af en hest med kvaliteter til GP, i moderne forstand .


Avlere er ganske godt i stand til at se, hvornår de har lavet et sådant vidunder, og ved, hvor mange musser, der går på dusinet..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 14:20

Clinicen med Andreas:

www.ridehesten.com/Heste-webTV/


Så kan man selv få syn for sagen

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølge
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 15:11

>>>....dog tages det som en selvfølge at alle ryttere vil voldride deres fjordbolle, blot fordi Andreas kan skille Matine`ad på midten...<<<<




Hvorfor tror du det?



Der er meget grim ridning.... det meste af den skyldes ryttere, der vil have deres hest til at bukke nakken (det udgør af en eller anden grund en helt utroligt vanskelig hurdle at lære den det) Disse ryttere vil bukke nakken på hesten, fordi 1) de tror, at så bruger den ryggen og 2) så synes de, at de ser ud som om de kan finde ud af at ride.



Toprytterne dikterer skønhedsbilledet - det så man tydeligt torsdag aften. Hvis Andreas siger, at noget er godt, klapper publikum, uanset hvor rædderligt, det rent faktisk ser ud. Piaffemomentet fra vores leder, som der er nogen, der har sat ind et sted på HN, er et eksempel. Denne piaffe udløste et stort bifald, fordi AH sagde, at hesten kom ind og satte sig, og brugte de rigtige muskler, eller noget i den stil.



Når toprytterne så også bidrager til misinformationen om hestens måde at fungere på, og vildleder folk til at tro, at det handler om at bukke nakken, udelukkende for at redde deres egen r*v, synes jeg faktisk, det er pressens pligt at udstille det bondefangeri, der foregår. Så det gør vi :)



Vi har jo efterspurgt en forklaring på, hvad der er så godt ved LDR, og konklusionen på clinic'en var, at LDR ikke kan noget, som man ikke også kan opnå ved at ride frem og ned, bortset fra at Andreas Helgstrand kan finde ud af LDR, men han har svært ved at finde ud af at ride frem og ned, fordi det kræver, at man slipper fortil, og det kan han jo ikke, fordi f.eks. Polka Hit så løber fra ham, og Stamina ruller halsen ned som en myresluger (AHs formulering) og vælter afsted på forparten. Det er simpelthen lettere at ride LDR end at få hesten til at blive i samme takt med halsen strakt frem og ned og næsen foran lod. Det siger Andreas Helgstrand selv... men følg da linket, og se selv clinic'en :)



Mvh



Julie



Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2010 15:18

Du giver selv forklaringen ;-)


Men der er et pudsigt paradoks i dressuren. Tit sammenlignes der med brugen af EPO i cykelsporten. Fint, fint, men jeg tror ikke mange af de "vi ejer vejen-terrorister", der gladeligt bruger friværdien og al fritid på at udstille sig selv i uklædelige shorts, kører rundt og pønser på indkøb af dette, eller regner sig selv for den næste Bjarne Muus, dog tages det som en selvfølge at alle ryttere vil voldride deres fjordbolle, blot fordi Andreas kan skille Matine`ad på midten....


Jo, for det kan man se ude til hvert et klubstævne, skriver du selv:


Nu er det da noget af et debatområde, du kaster dig ind på...Grim hårdhændet ridning, det vil sige, at vi kan finde Epona til et hvert kludstævne i fremtiden?.


Og så er det ikke engang løgn 8-)


Man behøver ikke engang at tage ud til stævnerne, man kan finde billederne ude på nettet ;-)


Prøv fx at kigge på dressurbilleder inde på HN's Opslag & Billeder. Der er godt nok ikke mange heste foran lod der - og det på trods af, at det ret tydeligt står i fordringerne at hesten skal være foran lod - evt. i lod i de svære øvelser. Og hvis man kigger lidt nedad på billederne, kan man såmænd også set taktfejl på rigtig mange af dem, Michael. Det følger nemlig som regel med.


Det er ikke fordi det er svært at ride en hest foran lod - det er noget sludder. Men det er rigtig svært at ride en hest rigtigt til biddet - især en hest, der ikke har lært at gå til biddet.... :-D


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 definition
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 03:23

på at ride hesten til biddet Nina, vil jeg meget gerne have? :-)

For umiddelbart som jeg ser det er det ret svært at ride en hest til noget som ikke er der. Her mener jeg i forhold til nogle af disse støvsuger ridnings billeder der ind imellem bliver smidt her på HN. HVORDAN kan en hest lære at søge frem til biddet, når tøjlen er så lang og slaskende at uanset om den så strækker halsen helt ud af kroppen opnår den stadigt ingen kontakt? Udover at den seævfølgelig i forvejen har biddet i munden, (som dog alligevel ikke får mig til at tro på at hesten helt af sig selv søger suget idet den rent faktisk ikke fra starten er klar over at det er det den skal) Hvordan skal den kunne formå at lave dette "sug" som nogle efterspørger? Hvor kraftigt bør dette "sug" være når det er hesten som byder sig til(hvis ikke tøjlen er for lang, og der slet ingen kontakt er til hånden)? Skal det være SÅ let et sug med en buet(slaskende)tøjle - så det meget vel kunne ende med at være falsk lethed på tøjlen? Jeg spørger af nyegerrighed, fordi jeg mener det er lige så vigtigt(og interessant) at disktuere dette, som det er lige så (u)interessant hele tiden at høre på, at det eneste toprytterne rider efter er, at få bukket kknolden på deres heste, for så ser det ud til at de kan trave med ryggen oppe, og at folk så tror de er hamrende gode.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 08:28

At ride til biddet er jo en proces, der starter helt andre steder i hestens krop - end i biddet og i tøjlen.


Igen starter det bagfra som beskrevet et utal af gange, hesten træder ind under sig og er med over ryggen, den har lænden slået til, halsen bliver strakt ud ad kroppen fortil og hvælver gradvist mere og mere opad = hesten kommer tættere og tættere på lod.


Rammen sætter man med tøjlens længde (aldrig mere end hesten kan honorer bagtil = FØLING = man skal have hjælp fordi når man ikke har prøvet at mærke hvordan det føles, kan man ikke selv bedømme det. Jeg er en af dem der IKKE kan) - og ALDRIG ved at trække bagud i tøjlen - men med fuldstændig rolig hånd, der i stor stil giver efter og går med hesten fremad, men aldrig via træk bagud. (ALT dette er SINDSYGT svært, og jeg kan ved GUD ikke. Og jo varmere hest og jo mere sensibel, jo mere vil den reagerer, når rytterens ikke er rolig nok, og går hånden tilbage, så blokerer man bagbenene. Denne rytterfejl har jeg lavet på min sportspony, så når jeg forsøger at ride en cirkelvolte har jeg taget højre hånd nogle mm bagud og så blokerer jeg hendes højre bagben og hun trækker derfor skævt - og koger op fordi hun kommer ud ad balance). Jeg takker for, at jeg islændere at øve mig på, som ikke i samme stil lader sig på af alle mine fejl.


I min verden kan INGEN nytilreden hest gå til biddet efter 5 gange med en rytter på ryggen - det er en proces, hvor hesten lærer at bruge sin krop korrekt med en rytter på ryggen.


ALT dette - altså det at ride hesten til biddet - kan man IKKE gøre, hvis ikke hesten fungerer bagtil og i ryggen. Og det er jo her folk knækker halsen (he he he hvor er du sjov søs) fordi de piller, nuldre, saver m.m. hesten ned fortil før hesten fungerer i bagben og ryg. Og sådan en heste kommer aldrig til at gå til biddet og de har brug for støtte for ikke at gå på næsen. Bagudgående hånd blokerer bagben, så de ikke kan træde tilstrækkeligt ind under sig. HVORFOR tror I, at AH siger han ikke kan få hesten foran lod ?????????????


En hest, der er ægte til biddet, ligger helt bombesikkert stabilt fortil, og man har ikke behov for at nuller den ned, når den lige kommer ovenud - for den kommer ikke ovenud - den ligger der bare. Rytteren laver halve parader for sædet, og omformer derved skubbeenergi til bæreenergi = samler hesten (dette kan ALDRIG gøres på tøjlen fordi bagudtræk i tøjlerne, blokerer bagbenene, og da man når man samler ønsker at bagbenene træder ind og bærer mere, kan man ike bruge kortgående bagben til noget som helst), og man ændrer øger skridtlængde og får hesten til at række halsen mere ud af kroppen med at trække lænden an i rette dosis. ud af alt dette kommer rentaktet, langsomme, rummelige, rolige bevægelser.


Det værst ved alt dette er, at man ikke kan gøre det selv. Man skal have hjælp, fordi det er føling det hele. Og denne føling kan man i sagens natur ikek have når man ikek ved hvad man skal mærke efter.


"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til biddet
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 09:19

"For umiddelbart som jeg ser det er det ret svært at ride en hest til noget som ikke er der."


Det er jo det, der er så finurligt. Idag er opfattelsen, at når man skal have hesten til biddet, så skal man bare korte tøjlen - vupti!


"Til biddet" er ikke noget, biddet eller rytteren direkte gør ved hesten, det er et (mangelfuldt, egentlig) udtryk for, at hesten har fremadsøgning (med hals og næse - ikke tempo), og at den "bruger sig rigtigt" - at bagbenene bærer inde under hesten, at tempoet er lige præcis dér, hvor den ikke sænker ryggen eller padler bagude med bagbenene og skubber den ud over skuldrene.


"Til biddet" kan være i flere faconer - en grøn hest kan være til biddet i remontestadiet, hvor den opfylder ovenstående, bare i en længere ramme (vandret hals), eller det kan være i relativ rejsning, hvor hesten er blevet så stærk i sin hals, at denne uden hjælp fra nakkebåndet, kan trække torntappene fremad og derved hæve rygsøjlen.


Og så er der den falske "til biddet"-følelse, hvor man bare lige nulrer i tøjlerne, så hesten krøller halsen, og via nakkebåndet alene hæver den forreste del af ryggen (uden undervejs at blive styrket i halsen, som senere skal varetage løftet af rygsøjlen) - som vel er den almindeligste "til biddet'hed", der praktiseres idag.


Men ja, det er da langt nemmere at bøje halsen mekanisk med tøjlen. Det kan man gøre allerede i tilridningsfasen, og så behøver man ikke bruge de mange år på at træne hesten jf. træningsskalaen. Men det er at føre folk bag lyset, når man blåstempler den mekaniske bøjning af halsen ved at bedyre, at "så kan hesten bedre få bagbenene op" (tilmed i en piaffe!!??)


Det er den lommefilosofi, jeg er dybt modstander af.


Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.


SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 11:46

Søs og Diaz, i får lige sådan en her af, for en rigtig fin beskrivelse




" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 15:36

Jeg må altså lige komme med en lille korrektion, Andreas siger ikke på videoklippet at han ikke KAN ride en hest foran lod, han siger at det er svært, svært at gøre det så hesten stadig bruger sin krop korrekt. Faktisk siger han også at det er let nok, men at man skal passe på fordi det nemt gøres forkert så hesten bliver stiv i ryggen istedet for afspændt og smidig.


Jeg er ikke fan af Andreas, Anky, Kirsten Hansen eller nogen som helst andre, men jeg synes at ligepræcis i denne debat klassisk vs moderne, er det så utroligt vigtigt at at uanset hvem eller hvad man refere til, så skal det være sandfærdigt, og der skal være hold i de påstande som kastet ud i luften.


Jeg har kun lige læst de sidste 5-10 sidste indlæg her, og for mig som egenligt gerne vil blive klogere på alt det her, så bliver det en anelse useriøst, der er gået lidt for meget mudderkast i den. Ærgeligt!


Jeg synes iø at det var rigtig modigt at denne clinic blev lavet, Andreas og co er jo dem der bliver kastet pile imod, det er faktum. Så uanset om man kan lide det man ser eller ej, så tager jeg selv hatten af for det.

Det med piaffen, det var så helt forkert i min bog, men ellers synes jeg det var udemærket, jeg synes hestene virkede meget rolige, ingen propelhaler eller andet der viste ubehag.


Jeg savner rigtig meget i denne her debat et seriøst modstykke til den moderne dressurverden. Det behøver ikke være en eller flere rytter som rider aktivt i konkurrenceverdenen, men på det samme niveau bare med en anden form for træning, en klassisk træning hvor man kan se hvordan resultatet bliver kontra den moderne form.

En clinic helt i den klassiske ånd til næste års "Herning", det kunne være særdeles spændende!


Neapolitano Allegra

***********************************


Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway


OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd
 
 eksistentielt spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 15:48


"For umiddelbart som jeg ser det er det ret svært at ride en hest til noget som ikke er der."




Ligger biddet ikke stadig inde i hestens mund, selv om tøjlerne ikke er stramme?



Hvorfor skulle hesten så ikke kunne gå frem til det? Ikke at det ikke er svært... det ER svært at ride en hest til biddet. Netop fordi man ikke bare kan tage fat i det, og så går hesten frem til det.



I øvrigt går hesten jo ikke sådan rigtigt "frem til biddet" - den tænker ikke "nå, der er biddet, det må jeg hellere lige gå frem til". Den bruger sin bagpart og sin ryg, så halsens nederste S-kurve udlignes via det stræk, der kommer gennem hele overlinien, og så skydes halsen frem og ud af kroppen, og det skaber "kontakten", som rytteren så kan vælge at tage imod, hvis hun kan mærke, at det ikke ødelægger noget i ryggen på hesten, altså hvis hesten er klar. Det føles som om hesten søger efter kontakten, men i virkeligheden bruger den bare sin krop på en måde, som gør, at den bliver god at sidde på, og tilvælger den bløde kontakt, fordi den dels må teleskopere sin hals af biomekaniske årsager og dels har lært, at den kan regne med at rytterhånden ikke gør den noget (y)



Mvh



Julie





Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Braveheart!
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 17:44

Di-Nero ?Dolly?:


Det VAR modigt af ham at lave denne Clinic og jeg tager også hatten af for det. Men når der så ikke er afsat tid til, at folk kunne stille spørgsmål og få svar på de tanker de har gjort sig vedr. LDR, så var det måske modigt på en lidt beregnende måde...


Michael 1:


Hvad er din definination af "til biddet" ???


Diaz & Søs:



Fin fin beskrivelse



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 19:18

Joo det kan du måske nok sige, men nu ved jeg ikke hvor normalt det er til sådan en stor clinic at der også er tid til at publikum kan stille spørgsmål. Jeg synes nu ikke clinicen er dårligere af den grund, og jeg kan også godt forstå hvis det bevidst er fravalgt, der er jo ingen grund til at gøre sig selv til skydeskive når man i forvejen er i fare for at blive "overfaldet" verbalt.


Desværre er Andreas jo blevet udsat for hademails og rigtig meget useriøs kritik, så jeg kan lige forstille mig hvordan det kunne ende hvis der var blevet åbnet for spørgsmål. Det er jo hammer ærgeligt, men jeg forstå så ganske godt hvis manden prøver at beskytte sig selv.


Neapolitano Allegra

***********************************


Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway


OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd
 
 Di-Nero ♥Dolly♥
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 20:39

Det har du selvfølgelig ret i, men med de bragende klapsalver han modtog, så tror jeg virkelig chancen for en offentlig tilsvining var minimal.


Kritiske spørgsmål - helt sikkert, men verbalt overfald? Næppe! 90% af tilskuerne lød til at være hans fans.


Mht. at han har modtaget hademails, så er den eneste jeg nogensinde har hørt nævne det, Andreas selv. Jeg ved at, i hvert fald, et par stykker har sendt ham en mail på baggrund af den salgsvideo der lå på hans hjemmeside, hvor man kan se ham træne i baggrunden, men der er langt fra kritik og undren, til direkte had...


Han siger man skal se på helheden og det giver jeg ham fuldstændigt ret i, men uanset hvor meget jeg har set på helheden i den video, så tærsker han alligevel rundt på en krikke der er snøret ind til bringen i hele videoens længde. Jeg er ret sikker på at det ikke hedder LDR, men noget andet...


Manden er yderst sympatisk at høre på og garanteret en flinker fyr. Jeg har intet imod ham som person, men accepterer simpelthen ikke den slags træningsmetoder - og slet ikke når man forsøger at blåstemple dem som værende korrekt træning på hestens præmisser.


Jeg havde virkelig håbet at hans clinic kunne give svar på nogle af de, ret interessante, spørgsmål der er blevet stillet til hans metoder, men alt hvad man fik var blah blah blah og i har ingen forstand på træning af heste!


Hvem er blevet klogere??? Der er stadig ingen der kan svare på simple spørgsmål om LDR, selv efter at have betalt for 2 timers foredrag om det.


Hvordan kan man forkaste frugten af 2000 års trial & error, for en tilfældig hollænders hjemmebryggede teorier som ingen kan forklare? Uanset om hun har vundet en rød rosette selvom hun ikke kan finde ud af at parere sin hest...



Jeg forstår det simpelthen ikke. De er verdens dygtigste ryttere. De BURDE kunne overbevise mig!



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 21:19

Nææ men nu var der jo heller ikke mulighed for at stille spørgsmål, sagen havde nok været en anden hvis der var. Udover det har han jo mange tilhængere, så det kommer overhovedet ikke bag på mig at der var så meget bifald.


Jeg har ikke svært ved at sætte mig ind i hvorfor han gør som han gør, omend mit eget mål er lidt anerledes.


Det kan godt være at han ikke kan forklare sin ridning biomekanisk, anatomisk osv osv, og måske er det bevidst også de spørgsmål han gerne vil undgå.. jeg ved det ikke, men jeg går udfra at det er med de spørgsmål "man" gerne vil "fælde" ham (og andre), så man kan få bekræftet at det er her "de" kommer til kort?




Neapolitano Allegra

***********************************


Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway


OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd
 
 Di-Nero
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 21:49

"...jeg går udfra at det er med de spørgsmål "man" gerne vil "fælde" ham (og andre), så man kan få bekræftet at det er her "de" kommer til kort?"


Det er jo lige præcist dét, som hele tiden går helt galt: De, som kritiserer nutidens dressurridning, tillægges nogle dybt åndssvage hensigter som f.eks. at det eneste, de er ude på, er at "fælde" top-dressurrytterne eller skade ridesporten.


Der er ikke nogen, der skal "fældes" eller som ønskes at komme "til kort". - Hvad i alverden skulle der dog vindes ved det????


Der er ikke nogen, som ønsker at føre en krig mod dressurverdenen her på HN (eller andre steder).


Det eneste, der efterspørges, er en saglig og rimeligt biomekanisk begrundelse for LDR m.m.


Og den er IKKE kommet endnu.




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pessoa longe
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 23:44

Præcision : Angående hesten longeret i pessoa (på foto ovenover), så prøvede jeg blot at gengive Dr Erik Kold's anvisninger på billede.


Selv bruger jeg aldrig Pessoa (for mange snore, ingen mulighed for at åbne sig op, samt bagbenenes aktion der sendes op i munden af hesten), men blot en simpel elastik udvendig, samt longelinen gennem ringen i biddet ned til gjorden, på denne måde :


Billede


Det giver samme LDR resultat, men er langt mere venligt overfor hesten, der kan let "åbne sig", hvis den har brug for det, samt en stabil "hånd" fortil at lægge sig til at suge frem mod !




LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min definition
Forfatter: 
Dato:  14-03-2010 23:50

af at være til biddet er, at hesten skal rides bagfra og frem, således at den strækker halsen frem og derved møder rytterens støttende hånd(biddet). Her vil jeg mene at det er op til rytteren at "guide" hesten til at møde denne støttende hånd og med tiden "suge". Men...hesten kan af gode grunde ikke gøre dette alene, idet den af naturlige årsager ikke aner hvad det er den skal søge kontakt til, og specielt ikke når tøjlen er så lang og slaskende at uanset om hesten så stækker halsen så meget som den overhovedet kan, alligevel stadigt ikke finder denne kontakt.


Jeg vil mene at hesten sagtens kan være til biddet selvom den er en smule bag lod, eller endda er redet i LDR. I in verden og som jeg har lært det, er "til biddet" altså en let kontakt til rytterens hånd. At den så ikke går med næsen i lod eller foran og ej heller med nakken som øverste punkt er et helt kapitel i min verden. Et kapitel som af mange naturlige årsager ikke kan lade sig gøre for en helt ny tilredet hest, og som tager tid at komme til. Det er jo målet i sig selv. Men inden dette nåes, er der en masse arbejde forinden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tekniske forklaringer på LDR
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 00:06


Til den nysgerrige, som søger efter at forstå hvordan man bruger de moderne Low Deep and Round teknikker :


Du kan finde MASSER af mine tekniske forklaringer på LOW DEEP AND ROUND systemet (16 års studier og erfaringer med mine elever og salgsheste), først her på mit professionnelle website :


Her en dybtgående forklaring om LDR, med DEFINITION, ANVENDELSE og FORMÂL :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html


- Derefter teknikkerne Low Deep and Round i mindste detalje :

www.scandinavian-dressage.com/fr/ bas-et-rond.html


Billede


- Bodybuilder-longe i detaljer :

www.scandinavian-dressage.com/fr/ longe.html


- Sving og bæring i detaljer :

www.scandinavian-dressage.com/fr/ impulsion.html


- Samt på mit forum (med ca 400 besøgende pr dag), blandt mine mangfoldige tekniske tekster :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/


- hvor "STAR AC EQUESTRE" lektioner er til rådighed :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ star-ac-equestre-pia-munck-f7/star- ac-equestre-lecon-par-lecon-avec- explications-t315-15.htm


- men også forklaringer i mindste detalje mht det tyske trænings skala-system (43 års passion og studier af dressur teknik på højt niveau) :


- Albuernes elasticitet :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/l- elasticite-des-coudes-une-cle-en-or- t250.htm


- Hvordan man får sin hest på hånden :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/le-cheval- doit-sucer-son-mors-la-mise-en-main- en-details-t13.htm


- Vigtigheden af den udvendige tøjle :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/la-rene- de-l-exterieur-la-cle-pour-la- rectitude-t225.htm


- Og det alle ryttere bør undgå : Falsk lethed på tøjlen :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/la-fausse- legerete-c-est-quoi-exactement- t261.htm


- Samt de interessante teknik-aftener :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/2-ciel- mon-mardi-rappelez-vous-le-rdv-a- 20h00-t175.htm


- Og tråden : Tekniske spørgsmål til Pia MUNCK :

scandinaviandressage.forumpro.fr/ techniques-de-dressage-f6/questions- techniques-pour-pia-munck-t17.htm


- Det er nemt at oversætte mine franske tekster gennem denne Google service :


translate.google.com/ ?sl=fr&amp;tl=da#


- således at man sagtens kan forstå den gennemløbende mening.


Så derfor, hvis du virkelig er seriøst interesseret, så er der MASSER af konstruktive tekster og fotos at gå til !


Mange venlige hilsener, og god læsning.

Pia MUNCK



LOW DEEP AND ROUND
Definition, anvendelse og formål forklaret her :

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pia Munck
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 00:29

Vil du ikke være sød at holde op med at kalde LDR for de MODERNE teknikker? Det får dem til at lyde trendy, ligesom Burberry halstørklæder og Remee hatte!



- Og pas nu på tråden ikke bliver flyttet til "produkter & leverandører"


(Det var alt hvad jeg kunne bidrage med på denne tid af døgnet)



Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad gør du rent faktisk
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 07:26

Michael - hvordan rider du så hesten bagfra ??
Det er så nemt at sige alle de rigtige ting - men hvad gør du rent faktisk? Og hvordan føles hesten ?



"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular


Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagfra
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 08:48

At ride bagfra betyder, halve parader, overgange, at hesten venter på dig, få hesten til at bruge sig bagved, ved at flytte vægten bagud og begynder og svinge, så det føles som hesten vokser foran og bliver meget let på tøjlen (fed fornemmelse) man er ikke i tvivl, når man har følt det!

Men som Michael skriver tager det tid, da den skal have en vis styrke at kunne bære sig i længere tid.

Det kan man så gøre i små momenter og overgange langsom letridning, halve parader osv. Det er at ride hesten bagfra i min læredom..

hilsen "Lolly"


Elsker dressur når det bliver en kunst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lolly 1
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 09:53

Den beskrivelse passer vist både på Rollkür, støvsugerridning og helt almindelig dagligdags amatørdressur.


Problemet er vist at folk ikke engang er enige om hvordan en halv parade udføres, for slet ikke at tale om hvornår hesten er redet bagfra og hvornår den kun føles som om den er det.


Så jo, der er mange der rent faktisk ER i tvivl om de har følt det og mange der IKKE er i tvivl, men alligevel nok ikke har følt det alligevel...




Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 10:18

Gider ikke den evige LDR kontra støvsuger debat ... men har bare lige en måske opklarende kommentar til Julie Taylor og Nimbus' diskussion omkring svævemoment/benstilling i henholdsvis trav eller galop:


I min tusse gamle hestebog "Alt om hesten" fra 1976 står flg: "Problemet vedrørende hestens galop bevægelse blev først løst og den rette sammenhæng kendt i 1887, da fotografen Muybridge afsluttede sine studier ved Pennesylvania universitetet og udgav sin bog Animal Locomotion med 781 plancher. De bevægelser, som det menneskelige øje ikke kunne opfatte blev nu tydeligt registreret, ved at man stillede 36 kameraer op på række med tidsindstillede blændere og lod væddeløbshesten Annie G. galopere forbi dem."


Jeg fandt aldrig ud af om I blev enige, eller om I snakkede om det samme ... ;) Derfor denne kommentar :)




"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd
 
 Moekkvi
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 10:28

Du har så ganske ret! Men hvis man er i tvivl, så er der jo så mange dejlige berider og div, der er til for at hjælpe!!

Man ER ikke i tvivl når man mærker det kommer bagfra, og op ad bakke fornemmelse...


Elsker dressur når det bliver en kunst!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gør jeg?
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 13:42

Det er egentligt ikke nemt at svare på via det skrevne sprog, for jeg mener helt klart det komme an på den enkelte situation/hest.


Men lolly har jo egentligt svaret :-) I store træk :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Galopmoment
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 15:58

Det er som sagt meget muligt at der løb en galophest forbi Muybridges kameraer... der løb mange ting forbi. Også nøgne mennesker :P Men det var for at afgøre et væddemål for Leland Stanford at Muybridge fotograferede travhesten Occident. Historien står bl.a. beskrevet her:



www.stanfordalumni.org/news/ magazine/2001/mayjun/features/ muybridge.html

Men det ændrer jo ikke på, at Guerinere altså havde observeret, at hesten forlader jorden i galop... det står i hans ridelære fra syttenhundrederødkål :)

>>>> Men...hesten kan af gode grunde ikke gøre dette alene, idet den af naturlige årsager ikke aner hvad det er den skal søge kontakt til, og specielt ikke når tøjlen er så lang og slaskende at uanset om hesten så stækker halsen så meget som den overhovedet kan, alligevel stadigt ikke finder denne kontakt.<<<<<

Jo, hesten kan godt gøre det "alene" - det stræk, som gør, at hesten er til biddet, er ikke noget, man træner den til at gøre som respons på biddet. Det er en kropsholdning, hesten indtager, fordi den gør det behageligt at bære rytteren, og fordi hesten kommer tilbage i ligevægt ligesom når den ikke har rytter på. Man kan træne det i en grime - det har ikke en dyt med biddet at gøre, men når man rider på en hest, der går sådan, føles det som om den søger kontakten. Min ene hest er "til biddet" 100% af tiden - når den går på marken, når den står i sin boks... den er ikke tilredet endnu, men den vender bare rigtigt, og er altid til biddet. Jeg glæder mig til at ride på den... det skal jeg nok få forpurret :P

Mvh

Julie









Primum non nocere

(Først og fremmest, gør ikke skade)



0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 18:00

Den beskrivelse passer vist både på Rollkür, støvsugerridning og helt almindelig dagligdags amatørdressur.

Jeg vil nu mene at Lolly´s beskrivelse af "hesten til biddet" er en meget korrekt beskrivelse, og da slet slet slet ikke en beskrivel af rollkur??? vægten bagud, hesten løfter sig fortil, der er lethed på tøjlen, er det rollkur?

Problemet er vist at folk ikke engang er enige om hvordan en halv parade udføres, for slet ikke at tale om hvornår hesten er redet bagfra og hvornår den kun føles som om den er det.


Enigheden om den halve parade synes jeg (i mine kredse om ikke andet)er ret stor, det er måske mere udførelsen af den det kan knibe med.

At kunne mærke og føle om man rider en hest korrekt bagfra og ud til hånden har nogle måske svært ved, men med mine egne observationer er det de færreste der ikke kan. Det afhænger nok meget af ens egen finføling og talent for ridning.


Så jo, der er mange der rent faktisk ER i tvivl om de har følt det og mange der IKKE er i tvivl, men alligevel nok ikke har følt det alligevel...


Jo det har du måske nok ret i, sådanne tilfælde vil man nok aldrig komme udenom.



Neapolitano Allegra

***********************************


Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway


OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 18:20

Det er jo lige præcist dét, som hele tiden går helt galt: De, som kritiserer nutidens dressurridning, tillægges nogle dybt åndssvage hensigter som f.eks. at det eneste, de er ude på, er at "fælde" top-dressurrytterne eller skade ridesporten.

Debatten er jo for længe siden gået helt skævt, den ene part beskylder den anden for at ville det gøre "dit og dat". De sidste jeg vil bidrage med er at deltage i denne mudderkastning, så jeg trækker min formulering tilbage. Men mine tanker bag den formulring var, at siden det ikke er muligt at få svar på spørgsmålet omkring den biomekaniske del i LDR, jamen så er der nok ikke noget svar. Det er da ret indlysende, for ellers var der da vel kommet et svar for længe siden? Derfor har jeg svært ved at se formålet med at blive ved med at søge det svar når man kun møder tavshed? Min ret hurtige konklusion var så at formålet måtte være (med lidt andre ord) at bevise overfor resten af rideverdenen at der logisk nok ikke er et svar på det, og at den ridemetode derfor er forkert som så mange påpeger, eller hvad man nu ønsker at konkludere..


Der er ikke nogen, der skal "fældes" eller som ønskes at komme "til kort". - Hvad i alverden skulle der dog vindes ved det????


Der er ikke nogen, som ønsker at føre en krig mod dressurverdenen her på HN (eller andre steder).

Ej krig er måske så meget sagt, men når man har fulgt bare lidt med i trådene herinde, så er det altså meget tydeligt at ikke alle føre en sober debat overhovedet


Det eneste, der efterspørges, er en saglig og rimeligt biomekanisk begrundelse for LDR m.m.

Igen, der er højest tænkeligt nok ikke noget svar ellers er jeg ret sikker på det var kommet for længe siden.. Der kommet en forklaring på det som rytterne føler er dejligt ved denne form for ridning, og mere svar tror jeg ikke man skal regne med at få.


Og den er IKKE kommet endnu.


Neapolitano Allegra

***********************************


Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway


OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere tralala
Forfatter: 
Dato:  15-03-2010 18:44

Di-Nero....jeg er enig.




Hilsen Linda.




Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Di-Nero ♥Dolly♥
Forfatter: 
Dato:  16-03-2010 00:44

Jeg tror også, jeg er enig :-)


Men de siger jo, at der er en god forklaring - og så er det vel ikke så mærkeligt at bede om den, når den forklaring, man mest får, er ret lam? :-D


LDR er jo dog trods alt den mest fremherskende ridemåde - og den følger ikke de gældende vejledninger og regler.

Forholdsvis vigtig diskussion, hvis man interesserer sig for sporten/dressuren...........


:-) fra NinA




Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov



Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)


se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et uskyldigt spørgsmål til Pia M
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 15:55

Når du skriver konstant at hesten bærer sig mere bag lod, hvorfor er alle de heste du bruger som eksempel så på forparten?
For at bruge dine egne ord, så behøver man ikke være Einstein for at observere det.


Jeg kan ikke forstå at du bliver ved med at køre hetz mod folk som rider anatomisk korrekt, (især dem der stadig er ved remontestadiet) mens du ikke kan vise et eneste billede af en LDR-hest i trav uden blokeret bagben.


Når Andreas Helgstrand er en så god rytter at vi er heldig at have ham i DK.... hvorfor kan han så kun lave "pseudopiaffe"...?


Mvh Røsle


Ingen stiv ryg, for strakte forben, piskende hale, knæk i halsen, for stramme tøjler, "stampe-piaffe", anspændt hals, åben mund, blokerede bagben. Vi vil se rigtig dressur i topsporten, tak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se her
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 07:46

god ridning uden hokus pokus


det er da i mine øjne "den gyldne middelvej". og mest hestevenlig af alt.


ikke rollkur, ikke forpartsridning. men fin "LDR"




0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke lade være..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 23:48

med lige at kommentere :b


Jeg har INGEN forstand på emnet, dog har jeg selvfølgelig en mening baseret på min fornuft/logik samt de manglende argumenter FOR LDR (som blandt andet i denne tråd - da mange efterlyser forklaringer/argumenter)


Men nu da jeg har læst det meste igennem tænker jeg hele tiden på


Kejserens nye klæder!


Et fantastisk eventyr, hvor de klogeste/mest magtfulde i hele kongeriget narres af dette nye, smukke og fantastiske, og kun et lille barn tør nævne, at manden da for Guds skyld er nøgen - altså der er intet hold i at 'det kun er de kloge, der kan se det'


Men hele befolkningen er så bange for at fremstå kloge, at de egentlig bare nikker og ligner nogle, der hører de viseste ord fremfor at stille spørgsmålstegn.


Jeg beklager meget for eventuelle fejl i referencer til eventyret!



Monica <3

Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Susie...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 01:35

Udover at du har skrevet kloge istedet for dumme sidst i dit indlæg, så vil jeg give dig fuldstændigt ret. Har haft samme tanke lige siden de første debatter om LDR begyndte at køre.


Egentlig kunne jeg jo være fløjtende ligeglad da jeg ikke er stævnerytter og ikke har ambitioner om at ride GP, men dyrevelfærd ligger mig meget på sinde.


Det er måske ikke uigendriveligt bevist, at LDR/Rollkür/hyperflexion er skadeligt og/eller smertefuldt for hesten og man kan altid afskrive forskningsresultater og undersøgelser med at det bare ikke er udført korrekt under forsøget. Men træningsmetoden er efterhånden så tvivlsom og argumenterne for brugen af den, efterhånden så tynde og sølle, at jeg er MÅLLØS over at man stadig lader tvivlen komme rytterne til gode og ikke hesten.


Rytterne har idet mindste et valg...



Chris!

I never give up - I never give in...


Min erfaring er summen af mine fejl!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa!
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 09:24

Der skulle have stået ikke foran kloge - Tak for rettelsen!


Men det er da lige meget, hvorvidt man er skovtursrytter, dressurrytter, stævnerytter, islandskrytter (I får lige en kategori for jer selv ), hyggerytter, voltigerings..dims eller skabsrytter. Så skal man vel for pokker altid gå op i dyrets velfærd.


Det kan faktisk godt undre mig lidt, at alle sammen nævner, hvor meget de kendte ryttere gerne vil vinde medaljer eller rosetter. Jeg tænker, at når de når derop må det da mere være $$$$$?!


Jeg synes bare lige, at min lille metafor skulle med :b


Mvh. Susie.


Monica <3

Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 enig enig
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 10:23

Så enig Susie og Chris :-) og paraellen til Kejser nye klæder er så nærliggende - det poppede i hvertfald op i mit hovedet, dengang diskussioner omkring AH og Bjarne Nielsen clinic var på sit højeste :-)



Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider