Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 tøjlehalt?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 17:17

Hej derude


Jeg har lige fået en hest ind i min stald som har problemer med at den af og til er tøjlehalt.


Nogen der har nyttige tips/artikler/mm. som jeg kan læse om emnet.



*Kimmie* - med Diva'en.. prinsessen over alle! Nu ifolet med BH Touch Me termin 28/3!


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa.......
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 19:51

Desværre ikke andet, end at alle de heste jeg har kendt som har været "tøjlehalte", alle har vist sig at fejle noget.


Det har bare taget lang tid at finde skaden - oftest kissing spine eller hovsenebensbetændelse.


Så jeg ville få den undersøgt fra A til Z - både af dyrlæge og kiropraktor. og hele tiden forholde mig til, at det sandsynligvis er noget lurende skade som er på vej.


Det er altid meget nemmere, når de rydeligt viser at de har ondt hele tiden.


MVh charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 20:53

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tøjlehalt...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 11:23

jeg har godt læst en artikel der, den var vældig god.


Jamen der er ingen tvivl om at den har ondt, for ellers var den jo ikke halt. Men jeg er rimelig sikker på at det kunne være tøjlehalthed. For det første er den virkelig fejlredet, og der skal startes mere eller mindre forefra med den.


Der står i artiklen noget med at hvis den mangler muskler i bagparten, og dermed falder på forparten, kan det give sig udtryk ved tøjlehalthed i skridt. Det lyder præcis som denne hest.


Jeg er sikker på at ved korrekt træning kan hun rettes op, men jeg er ikke sikker på at der nødvendigvis er noget galt med alle heste som er tøjlehalte. Havde selv en pony for mange år siden jeg havde brugt lang tid på om omskole. Hvis der kom en urutineret rytter op på hende, blev hun tøjlehalt lige med det samme. Og ponyen fejlede ingenting resten af de 2 år jeg red den.


*Kimmie* - med Diva'en.. prinsessen over alle! Nu ifolet med BH Touch Me termin 28/3!


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 13:01

Jeg tror, at "tøjlehalt" som sådan, nok skal betragtes udelukkende som en rytterfejl, altså at det er rytterens langvarige eller kortvarige forkerte påvirkning, der får hesten til at gå urent/halte.


Du giver jo egentligt et meget fint eksempel selv:

"Hvis der kom en urutineret rytter op på hende, blev hun tøjlehalt lige med det samme."




Hilsen Linda.





Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 13:05

det er jeg meget enig med dig i. Specielt efter at have læst om emnet... Så forudsætter vi selvfølgelig at der ikke er andet i vejen med hesten


*Kimmie* - med Diva'en.. prinsessen over alle! Nu ifolet med BH Touch Me termin 28/3!


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 13:27

Hvis hesten har ondt - er den halt.


Hvis hesten ikke har ondt - er det en fejl 40.


De bedste hilsner

Pony-mor


Gode veninder er dem der forstår,

både når man tier og når man vrøvler.


Læs her før du handler Henra trailer

http://www.henra-trailers.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ondt...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 13:29

kan den ikke få ondt af at man rider den forkert over en længere periode ? altså pga. en fejl 40 ?


*Kimmie* - med Diva'en.. prinsessen over alle! Nu ifolet med BH Touch Me termin 28/3!


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 16:32

Jeg synes ofte at heste som er tøjlehalt er blevet redet forkert af rytteren over tid. Under ridningen har de ikke brugt deres bagben og overlinie korrekt. Derfor ses tøjlehalt tit på et af bagbenene. De fleste heste halter ikke for løse tøjler, men ligeså snart tøjlerne strammes/samles op, bare det mindste, så bliver hesten halt.

Derfor skal hesten have opbygget muskler for at den kan slippe af med haltheden og bruge sig korrekt. Det tager desværre ofte rigtig lang tid, da det jo ikke bare omhandler muskler men også hestens psyke. Hesten har jo været vant til at have ondt ligeså snart tøjlerne strammes.


Men en masse skridt for løse tøjler i bakket terræn og på fast bund er ihvertfald altid godt. Hvis den heller ikke halter i longe (uden indspændinger) er det også en mulighed for at den får opbygget muskler i overlinien og trænet sine bagben.


Held og lykke med den,

Lina

0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 22:26

kan naturligvis sagtens have ondt, når nogen rider den - og ikke, når andre rider den/eller den bare bliver trukket/longeret el. lign.


Når jeg bærer indkøbsposer hjem, er der stor forskel på, om jeg får ondt i ryggen, hvis jeg bærer dem rigtigt eller forkert - fx runder i ryggen imens (n)


Hvis hesten forsøger at undgå et andet ubehag - kan den desværre sagtens få de spændinger, der får den til at gå urent :-(


Det behøver ikke nødvendigvis at være en varig skade - men det kan naturligvis godt være dét også.


:-) fra NinA


2 bokse ledige i Uvelse, Nordsjælland - selvpas


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)


epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du overvejet bidløs?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 22:52

Bidløs eller hackamore kan være en god test for om hesten nu også er tøjlehalt, da disse ofte virker en smule blidere end ridning på bid.


Er den altid fuldstændig rentgående i longe? På folden? På alle typer underlag?

Hvis den kun er halt med rytter, kan det jo også sagtens være noget i ryggen eller evt noget med sadlen?


Don't fake your beauty...
0
0
Svar på denne tråd
 
 fejl 40
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 11:29

fejl 40 er kendetegnet på menneskelige fejl.. et udtryk der stammer fra computerverdenen...


0
0
Svar på denne tråd
 
 fejl 40
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 19:08

det betyder at fejlen sidder 40 cm fra computerskærmen deraf udtrykket - fejl 40


- Camilla



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider